تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 9 دی 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):خداوند فرمود: «... هرگاه بنده بگويد: بسم اللّه‏ الرحمن الرحيم، خداى متعال مى‏گ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

اجاره سند در شیراز

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

بهترین قالیشویی تهران

بورس کارتریج پرینتر در تهران

تشریفات روناک

نوار اخطار زرد رنگ

ثبت شرکت فوری

تابلو برق

خودارزیابی چیست

فروشگاه مخازن پلی اتیلن

قیمت و خرید تخت برقی پزشکی

کلینیک زخم تهران

خرید بیت کوین

خرید شب یلدا

پرچم تشریفات با کیفیت بالا و قیمت ارزان

کاشت ابرو طبیعی

پرواز از نگاه دکتر ماکان آریا پارسا

پارتیشن شیشه ای

اقامت یونان

خرید غذای گربه

رزرو هتل خارجی

تولید کننده تخت زیبایی

مشاوره تخصصی تولید محتوا

سی پی کالاف

دوره باریستا فنی حرفه ای

چاکرا

استند تسلیت

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1846345530




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

جايگاه ايران در رتبه بندي جهاني علم


واضح آرشیو وب فارسی:الف: جايگاه ايران در رتبه بندي جهاني علم
جمهوري اسلامي ايران طي دوره ده ساله 1996 تا 2006 با توليد 21661 محصول علمي در رده 42 جهان وسوم در منطقه (چشم انداز) قرار داشته است.

به گزارش الف، مركز تحقيقات سياست علمي كشور با انتشار كتاب "وضعيت توليدات علمي ايران وكشورهاي منطقه براساس آمار موسسه اطلاعات علمي ISI" ، وضعيت توليد علم در ايران در مقايسه با ديگر كشورها را بررسي كرده است.

در اين گزارش ، بر اساس آمار پايگاه شاخص هاي اساسي علم ESI ، در دوره 1996 تا 2006 كشورهاي جهان از سه نظر تعداد توليدات علمي ، تعداد كل استنادها به گزارشهاي علمي ((citing و نيز براساس تعداد استناد در هر توليد علمي دسته بندي شده اند كه در نتيجه از نظر توليدات علمي كشورهاي آمريكا، ژاپن، آلمان، انگلستان، فرانسه، چين، كانادا، ايتاليا، روسيه و اسپانيا در رتبه هاي اول تا دهم قرار داشته است. از ميان 26 كشور منطقه (چشم انداز - جنوب غربي آسيا و كشورهاي همسايه و آسياي ميانه و قفقاز) دو كشور تركيه و رژيم صهيونيستي در رتبه سوم قرار و در ميان 71 كشور اسلامي در رتبه دوم قرار داشته است.

براساس اين گزارش از لحاظ تعداد كل استنادها به گزارش ها و مقالات علمي يك كشور، به ترتيب اين كشورها رتبه هاي اول تا دهم را احراز كرده اند: آمريكا، انگلستان، آلمان، ژاپن، فرانسه ، كانادا، ايتاليا، هلند، استراليا و سوئيس.

از نظر اين گزارش كشورمان هرچند از نظر شاخص هاي توليد علم و استناد به مقالات و گزارش هاي علمي اش هنوز از تركيه و رژيم صهيونيستي عقب تر است اما در مدت ياد شده ، رشد محصولات علمي و همچنين رشد استناد به توليدات علمي ايران از همه كشورهاي منطقه از جمله تركيه و رژيم صهيونيستي بالاتر بوده است به طوريكه براساس آمارهاي پايگاه شبكه علوم (WOS)، توليدات علمي ايران در سال 2005 و 2006 با 21 درصد رشد در رتبه اول رشد در منطقه خاورميانه قرار داشته است در حالي كه توليدات علمي كشورهاي تركيه و رژيم صهيونيستي به ترتيب يك و پانزده درصد و منفي 3 و نيم درصد رشد داشته است.

گزارش وضعيت توليدات علمي ايران و كشورهاي منطقه را دكتر عبدالرضا نوروزي و دكتر حمزه نوروزي براساس آمارهاي معتبر بين المللي براي مركز تحقيقات سياست علمي كشور تهيه كرده اند.

متن كامل اين گزارش در پايگاه اينترنتي اين مركز به نشاني www.nrisp.ac.ir در دسترس علاقمندان قرار دارد.

سينا 2008-05-30 16:52:11|

شوخي با مزه اي بود! منظورتان از توليد علم چيست؟ اگر مقالات ISI است كه كشورمان از خيلي از كشور هاي منطقه عقب است چرا كه اساتيد ما چندان تمايلي به چاپ مقالات به علت كم اهميت بودن علم در كشور ندارند.

پاسخ | نقل قول
6 18

hossein - from canada 2008-05-30 17:28:08|

من 12 سال است در غربت و بدور از ايران دارم در كانادا جان ميدهم و گاهي اوقات روزي 16 ساعت كار مي كنم امار ها را هم قبول ندارم دروغ مي گويند تا تبليغ مملكت خودشان را بكنند امار 200 هزار نفري افراد فقير و ان هائيكه در خيا بان هاي شهر هاي كانا دا و ميليون ها نفر در امريكا را چرا مطرح نمي كنند و مواد مخدر ازاد و تن فروشي و هم جنس بازي كه از هر 10 كانادائي يكي شان هم جنس باز است . زنان مجرد و بدبخت و نبودن علاقه مرد به زن و زن به مرد. خودكشي زياد و ماليات هاي كمر شكن . حرف ابن چشم ابي ها را اصلا باور نكنيد ما بار كرديم و دمار از روزگار ما در امد . احمدي نژاد حرف هايش براي من معقول تر است و مبارزه با شبكه جهاني و ما فيائي قدرت و سر مايه داري . به اميد سر افرازي ايران و ار كردن سخت و دوري از نق زدن هاي بيهوده .

پاسخ | نقل قول
18 7

ناشناس 2008-05-30 17:38:28|

شما مي توانيد بطور مصنوعي با صرف بودجه هاي ميليوني و ميلياردي رتبه خود را در جداول مختلف علمي بالا بكشيد اما مهم اينست كه چقدر از اين مقاله ها و اختراعات وارد بازار شده و ارزش افزوده ايجاد مي كنند و درآمد ملي را افزايش مي دهند. و چقدر دولت و صنعت ما تمايل و توانايي در جذب و بكارگيري آنها دارند. والا آفتابه و لگن هفت دست ...

پاسخ | نقل قول
7 1

حسن 2008-05-30 18:40:36|

اين آقا حسين چرا بر نمي گرده ايران
مدام هم اينجا كامنت مي‌گذاره

بابا برگرد ايران اگه راست مي گي

پاسخ | نقل قول
9 4

Kiarash 2008-05-30 22:34:27|

faghat mikhastam az Balaye tashakor konam
End ee haghighat ro gofte damet garmee

manam canada am

پاسخ | نقل قول
2 1

سينا 2008-05-30 23:23:46|

اقي حسين عزيز! شما كه ادعا مي كنيد ايران ما بهتر از كانادا است و داري اون جا زجر مي كشي و رييس جمهور ما بهترين و مشكلات ما كمترين و انها همه دروغ گو و ناراست و ما بر خلاف آن! برادر جان بلند شو بيا و تو كشور عزيز خودت زندگي كن. من كه الان يكسال خارج از كشور هستم دلم نمي خواد برگردم و دو باره با اعصاب خوردي و... درگير بشم و دارم راهي را مي جويم كه بر نگردم.و خيلي از دوستان ديگر هم همين گونه هستند.

پاسخ | نقل قول
5 8

احسان 2008-05-31 11:37:20|

سينا جان جنابعالي در مالزي هستيد. اينگونه مقايسه نكنيد.بنده هم آنجا دانشجو هستم و براي مدتي به ايران برگشته ام. فكر مي كنيد چرا اينقدر مهاجرت به مالزي از طرف كشورهاي اروپايي زياد شده؟.

پاسخ | نقل قول
2 1

ناشناس 2008-05-31 13:00:30|

وقتي شما از 1 مقاله به 2 مقاله برويد 100 درصد رشد است. ولي از 150 به 200 مقاله 50 در صد رشد. رشد بيشتر نشانه كميت وكيفيت بيشتر نيست.

پاسخ | نقل قول
1 4

محمد - حسين اقا 2008-05-31 13:10:12|

حسين اقا اگر راست ميگي بر گرد ايران عزيزمان خدمت كن چرا دور گود نشستي و ميگي لنگش كن اگر بر نگردي معلوم است دروغ ميگوئي

پاسخ | نقل قول
3 2

اكبر 2008-05-31 13:18:19|

150 به 200 مقاله 33 درصد رشد است.ولي استدلال درستي است. تعداد و كيفيت مقالات مهم است. رشد زياد خوب است ولي همان طور كه مي بينيم نشانه برتري نيست. اگر اين رشد همواره حفظ شود در آينده به برتري خواهيم رسيد.

پاسخ | نقل قول
4 1

davud - رتبه آوردن براي گول زدن خود 2008-05-31 18:07:57|

به همه دو ستاني كه واقعا ايران براشون مهم هست پيشنهاد مي كنم مقاله دكتر داوري را با عنوان "توهم توسعه علمي از طريق افزايش تعداد مقالات فهرستISI" كه لينكش در زير امده مطالعه كنند، واقا اگر قوي شدن ايران براي كسي مهم باشه مي دونه كه اين رتبه هاي گول زنك بدرد نخور فقط بدرد مديران و مسئولاني مي خوره كه دوست دارند در جازدن خودشون رو با اين جداول و رتبه ها مخفي كنن. شرايط فرهنگي هم به همين صورت هست. كافي يه نگاه به سينماي جايزه بگير ايران بندازيد.كه البته ديگه از اون جايهزه ها هم خبري نيست فقط مسئولين وقت با استناد به اون جايزه ها عملكرد خودشون رو توجيه مي كردن.

http://www.rdavari.com/articles/isi.htm

پاسخ | نقل قول
4 1

يك دلسوز - سرعت مهم است يا جهت؟ 2008-05-31 19:35:33|

اجازه بدهيد دردي را كه به عنوان دانشجوي دكتراي داخل كشور چند سالي است دل ما را مي سوزاند بگويم تا عمق فاجعه را متوجه شويد. (البته بي ادبي به كساني كه مي دانند نشود)
تا چند سال پيش يكي از مشغله هاي فكري دانشجويان متعد و مسلمان داخل براي رفتن به خارج جهت تحصيل اين بود كه آيا اين چند سالي كه ما در آن كشورها تحت عنوان دانشجوي فوق ليسانس يا دكترا يا فوق دكترا هستيم و با انجام كارهاي تحقيقاتي به پيشرفتهاي كشورهايي كه همه مي دانيم اغلب ضد اسلام و مدافع صهيونيست هستند كمك مي كنيم با آن تعاليم اسلامي و داستان معروف امام موسي كاظم و صفوان ( كرايه شترها به حاكم ظالم) تضاد ندارد؟ (البته توجيهاتي چون يادگيري دانش و تكنولوژي و بازگشت به كشور و خدمت بيشتر به كشور نيز مي شود كه از جانب بسياري قابل قبول است.)
آنچه گفتم مقدمه بود تا اين را عرض كنم ، صرف نظر از درست يا غلط بودن توجيه گفته شده فكر نمي كنم هيچ مسلماني با اصل موضوع كمك به ظلمه موافق باشد. اما امروز مي بينم كه متاسفانه بسياري از اساتيد تبديل به همكاران ( و شايد محققان زير دست) همان اساتيد خارجي و دانشگاهها هم به عنوان شعبه اي از آن دانشگاه است. به عبارت ديگر پروژه اي كه در داخل تعريف مي شود نه تنها دردي از داخل كشور را رفع نمي كند كه دقيقا همان پروژه دانشگاه خارجي است و استاد ايراني داخل نقش دلال اين معامله را بازي مي كند. لا اقل آنها كه در دانشگاههاي خارجي تحقيق مي كنند از بودجه آن دانشگاه و كشور استفاده مي كنند ولي ما كه در داخل كار مي كنيم از بودجه داخل خرج مي كنيم براي خارجي ها. اين درد ناك نيست؟
بعد هم افتخار مي كنيم كه آمار ISI يمان رفته بالا و اين كه با چي و براي چه اصلا مهم نيست. كه اگر يك دهم اين پروژه هاي دردهاي مملكت را رفع مي كرد وضع ما اينگونه نبود.

پاسخ | نقل قول
3 1

سيد 2008-06-02 13:11:44|

سلام
من هم دانشجوي دكتراي خارج از كشور هستم و تا حدود بسيار زيادي با يك دلسوز - سرعت مهم است يا جهت؟ موافقم.
البته بايد توجه كرد افزايش مقالات آي اس آي به خودي خود هيچ برتريي را نمي رساند اما اگر همچون كشورهاي پيشرفته نتايج منتشره بر اساس نيازهاي كشور به دست آمده باشد و در توسعه و رفاه كشور به كار رود 100 درصد با ارزش است اما مشكل ايران اين است كه پروژه هاي تحقيقاتي بر اساس همان رهبري كشورهاي غربي در علم تعريف مي شود و در حقيقت ما با بودجه علمي خود براي آنها تحقيق مي كنيم و طبعا نتايجي كه به دست مي آوريم حتي اگر در بهترين مجلات علمي دنيا هم چاپ شوند به دليل نبود زير ساختهاي لازم براي عملي كردن آنها در جامعه به هيچ دردي در كشور نمي خورند يا اين كه به دليل عدم حمايت از پژوهشگر و نبود مالكيت معنوي نتايج تحقيقات به بيگانگان فروخته خواهد شد و بعدا كشور با صرف هزينه اي هنگفت مجبور خواهد شد اين نتايج عملي شده را بخرد.
البته باز هم در هر صورت تلاش محققي كه در اين همه كمبود ايران بتواند مقالات معتبر بين المللي چاپ كند بايد ارج نهاده شود و بر او خرده اي نبايد گرفته شود بلكه مشكل كساني هستند كه در سمت هايي قرار گرفته اند كه معمولا هيچ شناختي از آن رشته در كشور و نيازهاي كشور و نقش اين رشته علمي در برآورده كردن اين نيازها ندارنند و يا نتايج محققين را تلف مي كنند يا هم فرصت به روز بودن و تلاش محقق براي مفيد بودنش در كشور با انداختن او در هزار توي كاغذ بازيهاي اداري و مشكلات مالي و اداري توان او را هرز مي برند.
به نظر مي رسد بهتر است نقشه اي جامع و علمي براي تحقيقات كشور بر اساس نياز كشور تهيه شود و بودجه و حمايت كافي در اين زمينه فراهم شود و در قبالش پرسشگري از محقق به صورت تعداد مقالات و نتايج كاربردي پژوهشش (پتنت) انجام بشود تا كشور در هر دو بعد علمي پايه و كاربردي پيشرفت كند و هم مردم نتيجه اين سرمايه گذاريها را در زندگي روزمره شان ببينند.
ان شا الله

پاسخ | نقل قول
3 0

27177

Powered by JoomlaCommentCopyright (C) 2006 Frantisek Hliva. All rights reserved.Homepage: http://cavo.co.nr/
 جمعه 10 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: الف]
[مشاهده در: www.alef.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 293]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن