تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 8 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):چه بسيار عزيزى كه، نادانى اش او را خوار ساخت.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798376483




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

از سوي دفتر جنبش نرم‌افزاري نشست مديريت تحول در حوزه با نگاه به جامعه شناختي برگزار شد


واضح آرشیو وب فارسی:ایسکانیوز: از سوي دفتر جنبش نرم‌افزاري نشست مديريت تحول در حوزه با نگاه به جامعه شناختي برگزار شد
تهران- خبرگزاري ايسكانيوز:نشست مديريت تحول در حوزه با نگاه جامعه شناختي به همت دفتر جنبش نرم‌افزاري دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم نهم خردادماه در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي برگزار ‌شد.
به گزارش گروه دريافت خبر باشگاه خبرنگاران دانشجويي ايران" ايسكانيوز" در اين نشست حجج اسلام تقي‌زاده‌داوري، معاون پژوهشي دانشگاه قم و خيري رئيس دفتر مطالعات فرهنگي اجتماعي پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي به بيان ديدگاه‌هاي خود پرداختند و حجت‌الاسلام پورياني نيز دبير علمي اين همايش علمي بود.
در ابتدا حجت‌الاسلام پورياني دين در نظام اجتماعي را حياتي خواند و گفت: تحول در دين و حوزه‌هاي علميه اجتناب‌ناپذير است و رويكردهاي جامعه‌شناختي قادر است تا مسير اين تحول را مشخص كند.
وي با اشاره به تاريخ حوزه علميه گفت: حوزه علميه داراي پتانسيل‌هاي علمي فوق‌العاده‌اي است و بايد از آن به نحو مناسب استفاده كرد.
در ادامه حجت‌الاسلام تقي‌زاده داوري به تبيين واژگان نشست پرداخت و گفت: واژه مديريت معادل افرادي است كه تدبير و اداره شركت يا سازماني را بر عهده دارند.
وي عمل تدبير يك شركت يا يك سازمان را نيز به معناي مديريت خواند و گفت: معناي سوم مديريت كه منظور نظر ما در بحث مي‌باشد عبارت است از مهارت موفقيت‌آميز از عهده كار برآمدن.
جامعه‌شناس حوزوي در ادامه به تبيين واژه تحول پرداخت و اظهار داشت: تحول به معناي رويداد يا مرحله تازه‌اي است كه در مراحل بعد تأثير دارد.
وي با اشاره به واژگان حوزه علميه اظهار داشت: حوزه علميه؛ شبه سازمان روحانيت شيعي است كه به طور حرفه‌اي با مسائل عقلاني و روحاني انسان سروكار دارد.
حجت الاسلام تقي زاده گفت: از آنجا كه حوزه علميه به امور عقلاني و روحانيت انسان مي‌پردازد، تحول نيز بايستي در اين زمينه اتفاق بيافتد.
اين جامعه شناس حوزوي، واژه جامعه شناسي را معنا كرد و گفت: هنگامي كه مؤسسات، مراكز و جامعه را به شيوه علمي و كيفي و آماري مورد بررسي قرار مي دهيم به آن جامعه شناسي مي‌گوييم.
وي گفت: سازمان كاتوليك داراي اشتراكاتي با شبه سازمان حوزه دارد ولي در آنجا سازمان تعريف شده اي وجود دارد اما وجود آزادي ها در حوزه علميه سبب شكستن اين گونه محدوديت هاي سازماني مي‌شود.
اين استاد حوزه و دانشگاه گفت: خلق نوآوري‌هايي كه باعث شكستن چارچوب سنتي حوزه شود نزديك به محال است و هر گونه تحول بايستي به تأييد بزرگان حوزه علميه برسد.
وي گفت: حوزه علميه سنتي داراي مزاياي چشم‌گيري در شيوه زندگي، تبليغي و امرار معيشت است كه سادگي از ويژگي بارز آن است كه بايد حفظ و تداوم يابد.
وي ايجاد زمينه تحول و نوآوري را بسيار مهم توصيف كرد و گفت: بايستي تغيير و تحول در حوزه يك ارزش محسوب شود تا در اين زمينه تحول نتيجه بخش شود.
در ادامه حجت‌الاسلام دكتر خيري با اشاره به مديريت تحول در حوزه‌هاي علميه گفت: مديريت ناظر به سازمان است و در سازمان هدف هاي معيني با همكاري‌هاي مشترك هستند كه با انجام عمليات به نتيجه مي‌رسند.
وي با اشاره به آسيب‌شناسي مديريت تحول گفت: سازمان حوزه در ارائه معارف ديني كم كاري كرده است و بحث عرفي شدن جامعه، به شدت جامعه ديني را تهديد مي‌كند.
حجت‌الاسلام خيري گفت: حوزه كمتر در بحث كلامي و جامعه شناسي پيش قدم بوده است و بيشتر در برابر هجمه‌هاي بيروني حالت تدافعي به خود مي‌گيرد.
وي خودپويايي را ويژگي يك سازمان خواند و گفت: بسياري از سازمان‌هاي جنبي و مؤسسات و مراكز آموزشي در حاشيه حوزه بدون هماهنگي با حوزه علميه به وجود آمده است اما چون حوزه نتوانسته است بر اساس نيازهاي روز عمل كند به ناچار اين سازمان‌ها بوجود آمده است.
حجت الاسلام خيري فضاي امروز علمي را فضاي تعامل گفتماني متخصصان خواند و گفت: پيش از اين فضاي علمي فضاي عالم و عامي بود كه حوزه هنوز به طور كامل وارد عرصه جديد علمي نشده است.
وي فضاي آموزشي حوزه را استاد محور خواند و گفت: شاگردان كمتر به ارائه فكر و انديشه خود در كلاس مي‌پردازند و جايي براي جولان طلاب فاضل كه به غير از فقه و اصول پرداخته‌اند وجود ندارد.
وي خاطرنشان كرد ما بايد به گونه اي نيروهاي خود را تربيت كنيم كه مشتاقانه به دنبال كسب علم باشند نه اينكه به اجبار به دنبال چند آزمون و كسب نمره باشند.
حجت الاسلام خيري به راهكارهاي ايجاد تحول در حوزه علميه اشاره كرد و گفت: بايد ستادي نيرومند كه بتواند تمام مراكز علمي و آموزشي حوزوي را زير پوشش خود قرار دهد تا به صورت هماهنگ نسبت آموزش و ارتقاء سطح علمي طلاب تلاش كنند.
اين جامعه شناس لازمه تحقق تحول را انديشه پالايش شده خواند و گفت: حوزه بايد به ادبيات رايج دانش مجهز شود و تا زماني كه كلام حوزه نامفهوم باشد نمي توان با مراكز علمي ارتباط برقرار كرد.
 جمعه 10 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایسکانیوز]
[مشاهده در: www.iscanews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 322]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن