تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 28 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):كوتاه كردن ناخن، از آن رو لازم است كه پناهگاه شيطان است و فراموشى مى آورد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816542643




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

گزارشحوادث ناشي از كار در كمين كارگران است


واضح آرشیو وب فارسی:موج: گزارشحوادث ناشي از كار در كمين كارگران است
خبرگزاري موج - گروه اقتصاد اجتماعي .


ناديا صمدي
بر اساس گزارش سازمان بهداشت جهاني، سالانه يكصدوبيست ميليون حادثه شغلي در جهان اتفاق مي افتد كه در نتيجه آن سه ميليون و پانصد هزار نفر از كارگران جان خود را از دست مي دهند.در ايران هيچ منبعي وجود ندارد تا آمار واقعي حوادث ناشي از ناامني محيط كار را بازگو كند و ما تنها با كنار هم قرار دادن آمارهاي متناقضي كه ارائه مي شود مي توانيم به گوشه اي از حقيقت دست يابيم. طبق اين آمارها تنها 5 درصد از كارگران كه در صنايع بزرگ كار مي كنند مورد معاينه ادواري قرار مي گيرند.اما با توجه به منابعي چون سازمان تامين اجتماعي يا پزشكي قانوني مي توان به طور تخميني به عمق فجايع ناشي از ناامني محيط هاي كارگري در ايران پي برد. بنابر گزارش سازمان تامين اجتماعي، سالانه شمار حوادث ناشي از ناامني كار رو به افزايش بوده و از شانزده هزار و سيصد و هشتاد و سه مورد در سال 82، به بيست وپنج هزار مورد در سال 85 رسيده است.بر پايه اين گزارش در نيمه نخست سال گذشته از مجموع 11 هزار و634 حادث اتفاق افتاده در حين كار، 60 نفر جان خود را در اين حوادث از دست دادند.
سازمان تامين اجتماعي اعلام كرد كه حوادث ناشي از كار در مدت ياد شده به ترتيب سبب از كار افتادگي كلي و جزيي يكصد و 42 هزار و 331 نفر شد. ضمن آنكه 589 نفر نيز بابت اين حوادث غرامت مقطوع نقص عضو دريافت و 10 هزار و 512 نفر نيز پس از حادثه در حين كار بهبودي كامل يافتند.
برپايه اين گزارش، بيشترين حوادث ناشي از كار براي مردان و متاهلان به ترتيب با 11 هزار و 448 مورد و 8 هزار و 729 مورد اتفاق افتاده و سهم مجردها در حوادث ناشي از كار دو هزار و 95 مورد بوده است. ضمن آنكه يكصد و 86 مورد از اين حوادث نيز براي زنان رخ داده است.
دربررسي نوع حادثه‌هاي اتفاق افتاده در مدت مذكور سقوط كردن و لغزيدن، ضرب‌خوردگي و بريدگي و قطع اعضاء بيشترين موارد حوادث ناشي از كار در مدت مذكور بوده است. همچنين بالاترين ميزان حادثه‌هاي صورت گرفته در حين كار در 6 ماه اول سال گذشته در گروه سني 25 تا 29 ساله رخ داده و در علل وقوع حوادث نيز بي‌احتياطي مهم‌ترين علت مشخص شده است.بر اساس اين گزارش، فعاليت‌هاي مرتبط با فلزات اساسي، ماشين‌هاي الكتريكي و غيرالكتريكي و كارهاي ساختماني مشاغلي بودند كه بيشترين آمار حادثه‌هاي ناشي از كار در اين فعاليت‌ها روي داده است.
مقايسه حوادث اتفاق افتاده در حين كار در شش ماه اول سال‌هاي 85 و 86 نشان‌دهنده افزايش 96/8 درصدي اين حوادث بوده است كه استان كردستان با افزايش 70 درصدي اين حوادث در جمع استان‌هاي سراسر كشور بالاترين آمار حوادث ناشي از كار را به خود اختصاص داده است.
از سوي ديگر مهندس ابراهيم نظري جلالي معاون روابط كار وزارت كار وامور اجتماعي از كاهش رشد حوادث ناشي از كار در سال 86 خبر مي دهد ومي گويد : در پايان سال 86 رشد حوادث ناشي از كار در حالي كاهش يافته كه براساس آمار سازمان تامين اجتماعي، تعداد بيمه شدگان اجباري شاغل در كارگاه 18 درصد رشد داشته است. نظري جلالي اجراي برنامه هاي آموزشي پيشگيري از بي احتياطي كارگران و افزايش كميته هاي حفاظت فني و بهداشت كار را از دلايل كاهش حوادث ناشي از كار ذكر مي كند ومي گويد : با تلاش هاي انجام شده عملكرد شاخص حوادث ناشي از كار به منفي5 درصد رسيده است.
وي تصريح مي كند : اين معاونت با بررسي علل بالا بودن شدت برخي حوادث منجر به فوت و اجراي اقدامات لازم براي كاهش اين شاخص توانسته است شدت حوادث را از 13 درصد در سال 80 به 9 درصد در سال 86 برساند.
نظري جلالي با تشريح برنامه هاي وزارت كار در خصوص كاهش ميزان حوادث تصريح مي كند : به منظور صيانت از نيروي كار بررسي دستگاه ها و تجهيزات حفاظت فردي و آلاينده هاي فيزيكي شيميايي در محيط كار بيش از 15 درصد افزايش يافته است.
رييس مركز تحقيقات و تعليمات حفاظت بهداشت كار وزارت كار و امور اجتماعي در خصوص آمار حوادث ناشي از كار اظهارمي كند: براساس گزارشي كه از سوي سازمان جهاني كار منتشر شده است، سالانه ۱۰۰ هزار نفر كارگر در جهان در جريان تماس با آزبست دچار بيماري‌هاي صعب العلاج مي‌شوند .براساس گزارش يادشده به ازاي فوت هر كارگر براثر حوادث ناشي از كار هشت هزار و ۵۰۰ روز كاري از بين مي‌رود.
مصريان با اشاره به هزينه حوادث ناشي از كار براي كشورها، مي گويد: چهار درصد توليد ناخالص ملي كشورها صرف موضوع يادشده مي‌شود.
وي درمورد حوادث ناشي از كار در ايران مي گويد : سياست وزارت كار براساس مديريت پيشگيري از حوادث ناشي از كار است.
به گفته وي، تعداد حوادث ناشي از كار طي سه سال گذشته روند نزولي داشته است زيرا مديريت حوادث يادشده بر موضوع آموزش كارگران در واحدهاي اقتصادي تاكيد دارد.
رييس مركز تحقيقات و تعليمات حفاظت بهداشت كار خاطرنشان مي سازد : ميزان آموزش پيشگيري از حوادث ناشي از كار در سال ۸۶ نسبت به سال ۸۵ حدود ۵۰ درصد افزايش يافت.
مصريان با اشاره به تهيه لوح فشرده آموزش كارگران در خصوص آشنايي كاركنان واحدهاي اقتصادي براي جلوگيري از حوادث در محيطهاي كار مي افزايد: لوح هاي فشرده‌اي از سوي وزارت كار تهيه شده كه از طريق آن مي‌توان كارگران را با راههاي پيشگيري از حوادثي كه در كار براي آنها پيش خواهد آمد و راههاي جلوگيري از آن آشنا مي‌كند.
در حال حاضربر اساس اظهار نظرهاي صورت گرفته در خصوص آمار حوادث ناشي از كار در ايران به اين موضوع پي مي بريم كه جبران خسارت وارده بركارگران در اثرحوادث‌ ناشي‌از‌كار از جايگاه خاصي برخوردار مي‌باشد به گونه ‌اي كه ارائه حمايت در مقابل حوادث در تمامي راهبردهاي تامين اجتماعي مشاهده مي شود و حتي طرحهاي مسئوليت كارفرما كه در اواخر قرن نوزدهم ميلادي تحت عنوان جبران خسارت كارگران فعاليت خود را آغاز نمودند با هدف ارائه كمك در مقابل حوادث ناشي از كار بوسيله كارفرما شكل يافته اند. شايان ذكر است كه راهبرد مسئوليت كارفرما هنوز در كشورهاي در حال توسعه نقش قابل ملاحظه اي را در ساختارهاي تامين اجتماعي ايفاء مي نمايد و در بعضي از كشورهاي توسعه يافته نيز براي حمايت نيروي كار در مقابل حوادث ناشي ازكار از اين سيستم استفاده مي گردد.
 جمعه 10 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 498]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن