واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: خداوند در قرآن كريم به كرامت انساني توجه ويژه دارد و مي فرمايد: و ما حقيقتا فرزندان آدم را كرامت بخشيديم و ايشان را در خشكي و دريا حمل كرديم و از پاكيها روزيشان قرار داديم و بر كثيري از آنچه آفريديم فضيلت بخشيديم.(اسراء،70) بر اساس آيات قرآني و روايت معصومين انسان اشرف مخلوقات و افضل موجودات و تنها موجودي كه توسط خداوند صاحب كرامت شده است، اين كرامت انسان ايجاب مي كند كه او بر فراز رفيع ترين قله خلقت بايستد و با خداشناسي به خود سازي شخصيت انساني اش بپردازد. پس حفظ كرامت براي مسلمانان ضروري ترين حق و لازم ترين وظيفه و تكليف است. انساني كه براي خويش عزت قائل و خود را كريم مي داند، پيوسته مي كوشد تا آينه دل را از زنگار ها پاك نمايد و به آرايه هاي فضايل زينت بخشد. روشن است انسان امروزي با علم، آگاهي و دستيابي به پيشرفته ترين درجات علمي، نياز به تكيه گاهي مطمئن دارد تا از تمدن خود پاسداري كند و بر اساس آن بتواند عامل حمايت كننده از حقوق خويش باشد. حقوق اساسي و آزادي هاي عمومي در اسلام جزئي از دين است و بر اساس شريعت هيچ كسي حق متوقف كردن، زيرپا نهادن و يا چشم پوشي از احكام الهي، تكليفي كه خداوند برايش در نظر گرفته را ندارد. بنابراين عمل به اين تكاليف عبادت به شمار مي آيد و كوتاهي يا تجاوز از آنها منكر و هر انساني مسؤول پاسداري و اجراي آن است. اعلاميه حقوق بشر اسلامي در 15 مرداد 1369 برابر با 14 محرم 1411 در اجلاس وزراي امور خارجه سازمان كنفرانس اسلامي در قاهره با 25 ماده، صادر و در آن تصريح شد، كه بر اساس شريعت اسلام حقوق بشر ناشي از كرامت و ارزش ذاتي انسان است و امت اسلامي كه خداوند آنها را بهترين امت قرار داده رسالتي جهاني دارند، همچنين در برخي مواد آمده است: بشر به طور كلي يك خانواده مي باشد كه بندگي نسبت به خداوند و فرزندي نسبت به آدم آنها را گرد آورده و همه مردم در اصل شرافت انساني و تكليف و مسؤوليت برابرند، بدون هر گونه تبعيضي از لحاظ نژاد، رنگ، زبان يا جنس با اعتقاد ديني يا وابستگي سياسي يا وضع اجتماعي و غيره.(ماده اول) همه مخلوقات به منزله عائله خداوندي هستند و محبوب ترين آنان نزد خدا سودمندترين آنان به همنوع خود است. هيچ احدي بر ديگري برتري ندارد مگر در تقوي و كار نيكو.(ماده اول) زندگي موهبتي است الهي و حقي است كه براي هر انساني تضمين شده است و بر همه افراد و جوامع و حكومت ها واجب است كه از اين حق حمايت نموده و در مقابل هر تجاوزي عليه آن ايستادگي كنند و جايز نيست كشتن هيچ كس بدون مجوز شرعي.(ماده دوم) استفاده از وسيله اي كه منجر به از بين بردن سرچشمه بشريت به طور كلي يا جزئي گردد ممنوع است.(ماده دوم) پاسداري از ادامه زندگي بشريت تا هر جايي كه خداوند مشيت نمايد وظيفه اي شرعي مي باشد.(ماده دوم) در صورت به كارگيري زور يا كشمكش هاي مسلحانه نبايد آناني را كه در آن مشاركتي نداشته اند همچون پيرمردان و زنان و كودكان را كشت و هر مجروح و بيماري حق مداوا و اسرا حق خوراك و پناهگاه و لباس دارند و مثله كردن مقتولين ممنوع است و بايد اسرا را مبادله و فيمابين خانواده هايي كه اوضاع جنگ باعث جدايي آنان شده است ديدارهايي به عمل آيد.(ماده سوم) قطع درختان يا از بين بردن زراعت و دام ها يا تخريب ساختمان ها و مؤسسات كشوري دشمن به وسيله بمباران يا موشك باران و غيره جايز نمي باشد.(ماده سوم) هر انساني حرمتي دارد و مي تواند از آوازه خود در زندگي يا پس از مرگ پاسداري نمايد و دولت و جامعه موظف است كه از پيكر و مدفن او پاسداري كند.(ماده چهارم) اسلام دين فطرت است و به كار گرفتن هرگونه اكراه نسبت به انسان يا بهره برداري از فقر يا جهل انسان، جهت تغيير اين دين به ديني ديگر يا به الحاد، جايز نمي باشد.(ماده دهم) هر انساني حق مالك شدن از راه هاي شرعي را دارد و مي تواند از حقوق مالكيت، به گونه اي كه به خود و يا ديگران و يا جامعه ضرر نرساند، برخوردار باشد و نمي توان مالكيت را از كسي سلب كرد مگر بنابر ضرورت حفظ منافع عمومي و در مقابل پرداخت غرامت فوري و عادلانه.(ماده پانزدهم) مصادره اموال و ضبط آنها ممنوع است مگر بر طبق شرع.(ماده پانزدهم) دستگيري يا محدود ساختن آزادي يا تبعيد يا مجازات هر انساني جايز نيست، مگر به مقتضاي شرع و نبايد او را شكنجه بدني يا روحي كرد يا با او به گونه اي حقارت آميز يا سخت يا منافي حيثيت انساني رفتار كرد.(ماده بيستم) اجبار هر فردي براي آزمايشات پزشكي يا علمي جايز نيست، مگر با رضايت وي و مشروط بر اين كه سلامتي و زندگي او به مخاطره نيفتد. همچنين تدوين قوانين استثنايي كه به قوه اجرائيه چنين اجازه اي را بدهد، نيز جايز نمي باشد.(ماده بيستم) شريعت اسلامي تنها مرجع براي تفسير يا توضيح هر ماده از مواد اين اعلاميه مي باشد.(ماده بيست و پنجم) بدنبال صدور اين اعلاميه، قطعنامه اي به منظور تعيين روز حقوق بشر اسلامي و كرامت انساني صادر شد كه بر اساس آن فرصتي فراهم شود تا مسلمانان بتوانند در خلال آن روز حقوق بشر در اسلام را به جامعه جهاني معرفي كرده و در خصوص چالشهاي حقوق بشري جهان امروز به تبادل نظر بپردازند. كميسيون حقوق بشر اسلامي ايران كه نخستين و قديمي ترين نهاد با اين عنوان در تمام كشورهاي اسلامي است، ضمن استقبال از اين اعلاميه و مواد آن و قطعنامه يادشده، در پانزدهم مرداد 1387 طي بيانيه اي اعلام داشت كه اميد است، كشورهاي اسلامي صرفا به انجام يك سري برنامه هاي تشريفاتي و تبليغاتي بسنده نكنند و چنين مناسبتي را وسيله اي قرار دهند براي تلاش بيشتر در جهت رعايت حقوق شهروندان خود و فعاليت علمي عميق تر در جهت معرفي منابع غني اسلامي در زمينه حقوق بشر و تعامل سنجيده و عالمانه با ديگر فرهنگ ها و تمدن ها. ادبيات حقوق بشر غرب در مقايسه با حقوق بشر اسلامي، از كاستي هاي مفهومي بسياري رنج مي برد و اين عنوان تنها به عنوان اهرم فشار سياسي براي متقاعد ساختن كشورهاي جهان به اتخاذ روش هاي مورد نظر خود و تحقير فرهنگ ملت ها، مورد سوء استفاده قرار مي گيرد. اكنون چنانچه حقوق بشر اسلامي كه حاصل باور ميلياردها مسلمان است، در دستور كار كشورها قرار گيرد، نه تنها نقايص ادبيات غرب در حوزه مذكور با مباني اسلامي مرتفع مي شود، بلكه بهترين نگاه انساني را مي توان به مقوله ياد شده شاهد بود. اطلاع**9131**1717
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایرنا]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 365]