واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: چند تن از مردم و صاحب نظران معتقدند كه مد گرايي موجب غفلت از مسائل مهم و انحراف توليد از موارد اساسي شده و در مقابل عده اي نيز توجه به مد را موجب رونق توليد و افزايش درآمد ملي مي دانند. مخالفان مد معتقدند كه برخي از جوانان و نوجوانان به دليل حس تنوع طلبي و شناخت كم فرهنگ خودي در اثر اطلاعات كاذب از روند سالم خود فاصله گرفته و تبديل به هدفي براي صاحبان سرمايه در بازارهاي جهاني شده اند. آنان معتقدند كه طرح موضوع مدگرايي در جامعه اهميت فراواني دارد زيرا مي تواند با ايجاد چرخه معيوب دراجتماع ،پيشرفت جامعه را مختل كند و صنايع توليدي به جاي پرداختن به امور زيربنايي و سودآور توان خود را صرف توليد اجناس بي اهميت و مصرفي سازند و مردم نيز به جاي انجام كارهاي مفيد و ضروري سرمايه و توان خود را در راه خريد اجناس لوكس مصرف كنند. موافقان مد از جمله چند تن از دانشجويان در اين رابطه در گفت و گو با ايرنا اظهار داشتند : مد و مدگرايي يك امر كاملا شخصي و سليقه اي است و نمي توان افراد جامعه را مجبور كرد برخلاف آنچه انتخاب مي كنند و دوست دارند عمل كنند. آنان بيان كردند: طرح هاي ايراني اسلامي موجود در بازار تنها براي محدوده سني خاصي است و براي كاربردهاي مختلف طراحي نشده اند. يك فروشنده لباس در خصوص مدگرايي گفت : اكثر افرادي كه به سراغ مدل هاي روز مي آيند از طبقه مرفه جامعه هستند كه قيمت بالاي كالا برايشان اهميتي ندارد. محبوبه خسروانيمدرس دانشگاه نيز در مقاله اي كه در كتاب گنجينه منتشر شده، بيان مي كند: جوانان با ارزش ترين سرمايه هر جامعه و نيرويي براي تغيير و دگرگوني اجتماعي محسوب مي شوند. وي توضيح مي دهد : جوانان با خلاء آرماني ، عدم آگاهي نسبت به پيشينه فرهنگي و تاريخي خويش به نوعي با بحران هويت مواجه شده و زمينه براي بروز انواع آسيب هاي فرهنگي و اجتماعي در بين آنان فراهم مي شود. وي ادامه مي دهد : با توجه به هجوم همه جانبه مدهاي مختلف در تمامي زمانها و ايجاد بحران مد پرستي و گرايش هاي افراطي به سمت مدهاي وارداتي به خصوص در جوانان ، آنان بايستي بيشتر از پيش هوشياري به خرج دهند. دبير موسسه نوين طرح جوان اراك نيز گفت : مد شاخص كشورهاي نوجوش و نوگراست و اگر جامعه اي نتواند جوانان خود را كه سرشار از اميال و هيجانات هستند در مسيرهاي درست ابراز وجود و شيوه هاي صحيح تخليه هيجانات قرار دهد ، طبيعي است كه جوان سردرگم و بي هدف در فضاي سرد و تهي از هرگونه تنوع و شادي تبديل به هدفي مطمئن براي بازارهاي جهاني مي شود. ليلا بيانيمدگرايي مثبت را عامل پيشرفت و توسعه يافتگي دانست و افزود : با هنر نوآوري و تغيير مد اقتصاد شكوفا مي شود ، نيروي بيكار وارد به كار و خلاق مي شود و سرانه ملي و توليد ناخالص ملي افزايش مي يابد. اين طراح لباس ادامه داد: از آنجا كه پوشاك شاخص ترين نشانه فرهنگ ،عقيده ،گرايش و شخصيت يك جامعه است بايد الگويي متناسب با ارزشها و هنجارهاي ديني و فرهنگي جامعه خود داشته باشيم. وي، با بيان اينكه ايرانيان از قويترين طراحان لباس هستند افزود : شوهاي لباس موجود ،تنها در حد نمايش است و پشتيباني در زمينه توليد نيست، وي گفت: در حال حاضر مركز لباسهاي ايراني اسلامي وجود ندارد و كارشناسان هيچگونه طرحي براي ارائه لباسها در بوتيك ها ندارند. رئيس حوزه علميه امام خميني ( ره ) اراك نيز گفت : اسلام به عنوان يك مكتب الهي ،پاسخ گوي صحيح به خواسته هاي فطري و نيازهاي اصيل انساني است و بر اين اساس در آيات قراني به مسئله زينت و زيبايي توجه خاصي شده است. حجت الاسلام سيد احمد ميرمهدي افزود : انسانها ذاتا تنوع طلب هستند گاهي اين ميل در مسير صحيح خود و موازي با هنجارهاي اجتماعي و گاه خلاف عادات اجتماعي حركت مي كند. وي با ذكر حديثي از امام علي (ع) مبني بر دوري از جايگاه تهمت ، گفت: با توجه به اين حقيقت عرفي ،نسنجيده استفاده كردن از مدهاي نامناسب به معناي ايجاد بهانه اتهام است. مدير كل امور بانوان و خانواده استانداري مركزي نيز گفت : اساسا فرهنگ هر جامعه ،هويت آن جامعه را تشكيل مي دهد و با انحراف فرهنگ هرچند جامعه قدرتمند و قوي باشد ،ولي پوچ و ميان تهي است. اشرف جواهريان ادامه داد : مردم ذاتا به حجاب و عفاف معتقدند و تنها درصد اندكي از مردم جزو هنجارشكنان هستند. وي ،با بيان اينكه افراد هنجارشكن مانند كف روي آب و مردم اصيل همانند مرواريد درون صدف هستند توضيح داد : ما با دادن چراغ سبز به افراد هنجارشكن اجازه مي دهيم تا مدهاي اشتباه و متضاد با فرهنگمان را ترويج دهند. وي افزود : اگر طراحي ها به سبكي باشد كه بانوان در آن احساس امنيت و راحتي كنند زنان بيشتري از مدلهاي ايراني اسلامي استقبال مي كنند. مد امري پويا و مبتكرانه است و معمولا سبك هايي از فرهنگ هاي گوناگون وام مي گيرد در گذشته اينگونه بوده كه طبقات متمول مد را ايجاد و طبقات فرو دست آن را تقليد مي كردند طبقات ثروتمند براي اينكه تفكيكي از طبقات فرودست داشته باشند دائم در حال تغيير و تحول مد بودند در يك ديدگاه اكنون در سطح جهان مد به گونه اي درآمده كه طبقات متمول جاي خود را به كشورهاي توسعه يافته و طبقات فرودست به كشورهاي در حال توسعه داده اند.ك/4 559/م - ف
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایرنا]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 340]