تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 5 آذر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):یک ساعت اندیشیدن در خیر و صلاح از هزار سال عبادت بهتر است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

رفع تاری و تشخیص پلاک

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1833843367




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

دايره زنگي؛ رئاليسم آپارتماني


واضح آرشیو وب فارسی:آفتاب: دايره زنگي؛ رئاليسم آپارتماني
مي‌توان دايره زنگي را در طبقه‌بندي شيوه‌اي از رئاليسم جاي داد كه به مباني‌ ميني‌ماليستي نزديك‌تر است. درست شبيه به داستان‌هايي كه در آمريكاي‌شمالي نوشته‌اند.
آفتاب-سرويس هنر: باد پيژامه‌اي را از فراز طناب رخت پشت‌بام مي‌برد و از شانس بد در ماشين دختر مجرد همسايه مي‌اندازد، همين شيطنت باد كافيست تا خانمي كه پيژامه همسرش را در ماشين همسايه مي‌بيند دچار سوءتفاهم و توهمي خنده‌دار كند!

فيلم دايره زنگي سرشار از اين نكته‌هاست. محوريت اين فيلم بي‌فرهنگي مدون جامعه است. به زباني ساده و كوچه و بازاري آدمها فكر مي‌كنند، خيلي زرنگ‌اند اما آدمي پيدا مي‌شود و سر همه آنها كلاه مي‌گذارد. بعد هم مي‌رود و بقيه انگشت تعجب به دهان فرد مي‌برند.

دايره زنگي در حالي با اقبال عامه و فروش ميلياردي روبرو شد، كه به آغاز اكران جهاني خود مي‌انديشد. مهران مديري، باران كوثري،‌بهاره رهنما، گوهرخيرانديش،‌ اميد روحاني شاهد چهره‌هاي خود برسردر سينماهاي امارات عربي متحده كشورهاي اروپايي و آمريكا خواهند بود. اين فيلم ترسيم لوكيشن آپارتمان وارائه گرافيكي آن روي پرده سينما است، آپارتماني با باورهاي گوناگون، فرهنگ‌هاي مختلف و فرديت‌هاي متفاوت.

دايره زنگي از نوشته‌هاي اصغر فرهادي پس از آثاري همچون رقص در غبار، شهر زيبا و چهارشنبه سوري است. وي همسر كارگردان دايره زنگي (پريسا بخت‌آور) است. دايره زنگي مثل بقيه كارهاي فرهادي دغدغه سينماي شهري دارد، سينمايي كه انگار دوربين را از لابه‌لاي خيابان‌ها و آپارتمان عبور مي‌دهد تا در «آپارتمان سوژه» آن را بكارد و تصوير مشترك خيلي از خانه‌هاي شهر را دوباه برايشان بازگو كند.

فراتر از همه اين‌ها مي‌توان دايره زنگي را در طبقه‌بندي شيوه‌اي از رئاليسم جاي داد كه به مباني‌ ميني‌ماليستي نزديك‌تر است. درست شبيه به داستان‌هايي كه در آمريكاي‌شمالي نوشته‌اند و منتقدان عنوان رئاليسم سوپرماركتي، رئاليسم كثيف را براي آن بكار برده‌اند. اين امر شايد در نوشته‌هاي «ريموند كارور» بيشتر آمده باشد، اما بسياري از داستان‌ها دقيقاً حالت كپي از سبك كارور را دارند، يكي از مهمترين فاكتورهاي اين داستان حضور اتمسفر آپارتمان است، ‌وقتي زندگي آپارتماني هم شكل مي‌گيرد، زندگي افراد در مقابل افراد مشخص مي‌شود مثلاً در يكي از داستان‌هاي كارور «ميلرها و استون‌ها» بحث از دو خانواده است.

يكي از اين خانواده‌ها،‌خانواده ديگر را خوشبخت مي‌پندارد و تمام فكر و ذكرشان خانواده همسايه شده است،‌يا در داستاني ديگر زن و شوهري ساعاتي از شب را پشت پنجره مي‌ايستند، تا به زندگي خانمي در آپارتمان روبرو نگاه كنند.

بنابراين همچنانكه آپارتمان در چنين داستان‌هاي با هيات جبر محيطي ظاهر مي‌شود، در فيلم دايره زنگي هم همينطور است،‌ جبري كه قطعاً روي شخصت آدمها تاثير مي‌گذارد و گوشه‌هايي از روحيات آنها را فاش مي‌كند. مثل صحنه آسانسور كه در آن مهران مديري دو المان زندگي شهري را در زبان سينمايي موازي‌سازي مي‌كند.

او با حالتي طنزآميز به يكي از همسايه‌ها مي‌گويد كه تا ديروز پاي آسانسور مي‌گفتي دربست! به كار بردن اين استعاره‌هاي بياني مثل تاكسي و اتوبوس و هر اتومبيل ديگري را با نماد آسانسور همرديف مي‌كند ودر واقع نوعي اعتراض به ابزار مدرن است.

دايره زنگي نشانگر تناقضات زيادي است كه در روبرويي آدمها با زندگي شهر در اتمسفر جبري آپارتمان شكل مي‌گيرد. آدم‌ها همچون شخصيت‌هاي «ريموند كارور» چند شخصيتي هستند. ظاهر و درون آنها با همديگر تفاوت دارد و همچنين در موقعيت‌هاي گوناگون چهره ديگري پيدا مي‌كنند،‌كافيست كه به تعريف يكي از شخصيت‌ها درباره «خراب» و «مريض» براي دختر كوچولوي دبستان توجه كنيم.

با اين حال دايره زنگي يك كمدي اجتماعي است كه انگار با ساختاري تلويزيوني به روي پرده سينماها آمده و مخاطبان كلان را روانه سينما كرده است.
 پنجشنبه 9 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: آفتاب]
[مشاهده در: www.aftabnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 270]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن