تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هان! ميان حق و باطل جز چهار انگشت فاصله نيست. از آن حضرت درباره معناى اين فرمايش س...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815476548




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

تلاش ها براي خارج كردن انبار مهمات خوشه اي آمريكا از خاك انگلستان


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: تلاش ها براي خارج كردن انبار مهمات خوشه اي آمريكا از خاك انگلستان
خبرگزاري فارس: حاميان منع استفاده از بمب‌هاي خوشه اي مي گويند براي برچيده شدن انبار مهمات خوشه‌اي امريكا از خاك انگلستان تلاش خواهند كرد.


به گزارش خبرنگار فارس در لندن، گوردون براون نخست وزير انگليس توافق حاصل شده از سوي بيش از يكصد كشور جهان درباره معاهده اي كه استفاده از بمب هاي خوشه اي را منع مي كند، اقدامي بزرگ به سوي ايجاد جهاني امن تر توصيف كرد.
گوردون براون كه پيشتر اعلام كرده بود انگليس استفاده از بمب هاي خوشه اي را كنار خواهد گذاشت، در اظهارات خود در خانه شماره 10 در ارتباط با توافقي كه در دوبلين حاصل شده است ، گفت : ما به اين نتيجه رسيده بوديم كه مي توانيم توافقي بين المللي را در باره اين ممنوعيت بدست آوريم و من اميدوارم ديگر كشورها نيز به اين توافق بپيوندند و از اين توافق حمايت كنند.
براون افزود: من اطمينان دارم كه اين توافق در راستاي منافع و ارزش هاي انگليسي خواهد بود و در نتيجه اين توافق جهان به مكان امن تري تبديل خواهد شد.
پيش نويس نهايي اين معاهده پس از 10 روز مذاكره در روز چهارشنبه در دوبلين ، جمهوري ايرلند ، از سوي نمايندگان 109 كشور جهان مورد قبول واقع شد.
البته نمايندگان برخي از توليد كنندگان اصلي بمب‌هاي خوشه‌اي مانند آمريكا، روسيه و چين در اين اجلاس حضور نداشتند و اين كشورها موافقت خود را با چنين معاهده‌اي اعلام نكرده‌اند.
امريكا، اسرائيل، هند و پاكستان از جمله مدعيان اين مسئله هستند كه مهمات خوشه‌اي از كارآيي بالايي برخودارند و در مناطق جنگي بسيار مفيد واقع مي شوند.
برخي از مبارزان حامي ممنوع شدن به كارگيري بمب هاي خوشه اي معتقدند كه توافق ياد شده قدم بسيار مهمي به شمار مي رود و كشورهايي مانند امريكا كه با چنين منعي مخالف هستند، در نهايت تغيير روش خواهند داد.
حاميان چنين نظريه اي در پاسخ به اين سوال كه چگونه بدون حضور كشورهاي اصلي توليد كننده بمب هاي خوشه اي در اجلاس دوبلين و بدون اعلام توافقي از سوي اين كشورها مي توان به آينده چنين توافقنامه و معاهده اي اميدوار بود، مي گويند: بايد به معاهده مربوط به مين كه در سال 1997 به امضاء رسيد و به كارگيري مين را منع كرد، نگاه كرد و آن را الگو قرار داد زيرا معاهده سال 1997 هرگز از سوي اسرائيل، آمريكا، روسيه و چين به امضاء نرسيد اما از زمان به اجرا در آمدن اين معاهده ، كشورهاي ياد شده از مين استفاده نكرده‌اند.
انا مك دونالد Anna McDonnald از مسئولان نهاد خيريه آكسفام با استقبال از توافق حاصل شده در دوبلين گفت : اين توافق توليد، به كارگيري و يا ذخيره بمب هاي خوشه اي را منع مي كند و پيام سياسي قوي اي را به سوي تمامي كشورهاي دنيا حال چه اين كشورها اين قرار داد را امضاء كرده باشند و چه امضاء نكرده باشند ارسال مي كند.
انبار مهمات خوشه‌اي كه ارتش امريكا در پايگاه هايي در خاك انگلستان ذخيره كرده است، مانعي بر سر راه معاهده منع به كارگيري بمب هاي خوشه اي به شمارمي رود.
جان دانكن نماينده انگليس در اجلاس دوبلين در اين باره گفت: انگلستان براي پيدا كردن راه حلي در اين باره با واشنگتن همكاري خواهد كرد.
اين در حالي است كه پنتاگون در بيانيه اي به طور قاطع گفته است كه آمريكا نگرانيهاي بشردوستانه اي را كه در اجلاس دوبلين مطرح شده اند درك مي كند اما بمب هاي خوشه اي از كارآيي نظامي برخوردار هستند و حذف مهمات خوشه اي از انبار نظامي امريكا جان سربازان امريكايي و تمامي شركاي امريكا را در خطر خواهد انداخت.
سايمون كانوي Simon Conway رئيس ائتلاف مبارزه با مهمات خوشه اي درگفتگو با خبر شبكه چهار تلويزيون انگليس گفت: تلاش ها بر اين است كه انبار مهمات خوشه اي امريكا از خاك انگلستان برچيده شود و ما به طور يقين تلاش خواهيم كرد تا در مدت 8 سال آينده اين ذخاير نظامي امريكا از خاك انگلستان بيرون برده شوند .
همچنين اد ديوي Ed Davey سخنگوي امور خارجي درحزب ليبرال دمكرات انگليس در ارتباط با اين مسئله اظهار داشت: اگر گوردون براون درباره پايان دادن به اين سلاح ها جدي است بايد اين سوء استفاده اي را كه از اين روابط خاص (اشاره به روابط بين انگليس وامريكا است كه همواره به عنوان روابط خاص نام برده مي شوند) صورت مي گيرد، به پايان آورد .
كارشناسان مي گويند ، در پيش نويش اين معاهده گفته شده است كه سربازان كشوري كه مهمات خوشه اي را به رسميت نمي شناسد مي توانند درمناطق جنگي در كنار سربازان كشوري كه چنين سلا ح هايي را به رسميت مي شناسد ، حضور داشته باشد بنابراين نيروهاي نظامي انگلستان مي توانند در مناطق عملياتي در كنار نيروهاي نظامي امريكا قرار گيرند ، البته در چنين شرايطي نيروهاي نظامي انگلستان نبايد هدايت چنين عملياتي را برعهده داشته باشند .
بمب‌هاي خوشه اي در كشورهايي مانند عراق ، افغانستان ، لبنان، كامبوج و كوزوو به كار گرفته شده اند و كودكان از جمله قربانيان اصلي اين بمب ها هستند
انگليس 113 بمب خوشه اي را در عراق فرو ريخته است .
بمب هاي خوشه اي متشكل از محفظه اي هستند كه در هوا باز مي شود و صدها بمب كوچكتر را بر فضايي گسترده فرو مي ريزد .
يك بمب خوشه اي از نوع CBU-87 مي تواند پيش از رها كردن مجموعه اي از 200 بمب كوچك ، تا حدود 9 مايل بر فراز منطقه اي حركت كند .
محفظه اي كه بمب هاي كوچكتر را در بر دارد در ارتفاعي بين 1 هزار متر و يكصد متر باز مي شود و بمب هاي كوچك را برسر منطقه اي وسيع فرو مي ريزد .
اين بمب هاي كوچك حاوي قطعاتي فلزي هستند كه زماني كه منفجر مي شوند ، مي توانند تا شعاع 25 متري جراحاتي مرگبار را برجاي گذارند .
انتهاي پيام /.
 پنجشنبه 9 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 227]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن