واضح آرشیو وب فارسی:سیمرغ: شخصاً از شرکت در آنها اجتناب می کنم. هرچند در حراجی ها موقعیت های خوبی برای خرید وجود دارد، اما حال وهوای بی حساب خرج کردن در آنها خیلی رواج دارد. من هم وقتی تصمیم هایم را.... برناردو پاس1، یکی از مجموعه داران مهم و پیشرو در قاره امریکای جنوبی است. وی بنیانگذار CACI2 است؛ مرکزی برای هنر معاصر متشکل از ترکیب فضاهای نمایشگاهی و باغ که همیشه در حال گسترش است. محل این مرکز در خانة وی در منیاس گرایس3 برزیل است؛ کشوری که هنر معاصر در آن ارتباط تنگاتنگی با طبیعت دارد. پاس در 2004، افراد زیادی را از دنیای هنر دعوت کرد تا "رؤیای" او را ببینند؛ رؤیایی جامة عمل پوشیده، متشکل از خانة ییلاقی خیلی بزرگ، باغ ها و هفت گالری در فضایی به وسعت سیصدهزار متر مربع پراکنده شده اند و در آن آثار برجستة هنرمدان بین المللی، در فضایی بدون مزاحمت عوامل دیگر، دیده میشوند. در این مجموعه چهارصدوپنجاه اثر از هنرمندان برزیلی و بین المللی گردآوری شده است. وی اولین اثر معاصرش را، چیدمانی از تونگا4- هنرمند برزیلی- در 1998 خرید و پس از آن آثار هنرمندان دیگر کشورها را هم جمع کرد. «نمیتوانم دنیایی تقسیم شده به هنرمندان برزیلی و خارجی را درک کنم. در دنیای جهانی شده این روزها، انسانیت بر تفاوت های فرهنگی پیروز میشود.»درباره مجموعه دارشدن صحبت کنید؟مجموعة من و فضایی که در آن به نمایش درآمده، در کنار هم رشد کرده اند. دربارة راه های به نمایش درآوردن آثار و شرایط و زمینة آنها از اول فکر کرده بودم. با خرید هنر مدرن برزیل شروع کردم. بعدها متوجه شدم، تاریخ و ملیت را نباید در نظر گرفت و به جای آن بهتر است دربارة فرایند تفکر خلاق در دنیای امروز فکر کرد و هنر را به عنوان ارزش جهانی در نظر گرفت. هنر و فرهنگ، جزء لاینفک زندگی ام هستند و معتقدم: فرهنگ و هنر راه و روش قدرتمندی برای ساختن آینده ای بهتر ارائه میکنند. چرا آثار هنری را جمع میکنید؟دستیابی به روح ایده های هنرمندان و مشارکت در فرایند خلاقیت، بیشتر از هر چیز دیگری من را جلب میکند. علاوه بر آن، شرایطی را به هنرمند پیشنهاد کردن تا بتواند پروژه های بلندپروازانه را به سرانجام برساند، نکته ای است که شناخته و درک نشده و من را جذب هنر معاصر میکند. تغییرات اخیر بازار هنر را چه طور ارزیابی میکنید؟خیلی گران شده. چه طور هنرمندی را که قصد خرید اثرش را دارید، انتخاب میکنید؟من علاقه مند به هنرمندانی با نگرش تازه به دنیا هستم. افرادی با ایده هایی بزرگ تر یا متفاوت تر از آنچه در مجموعه های معمولی یا مؤسسات جا بگیرند. دوست دارم محیطی را فراهم کنم تا هنرمندان دربارة بزرگ ترین آرزوهاشان فکر کنند؛ و دوست دارم موقعیتی برای شان فراهم شود تا کارشان در مجاورت طبیعت قرار گیرد؛ در این محیط میتوانند هنر را به شکلی تازه تجربه کنند، تحت انگیزه ها و محرک هایی متفاوت با موقعیت موزه، گالری یا خانه. ازهمه بیشتر، مایلم همکاری متقابلی با هنرمند داشته باشم، طوری که دیگران نتوانند. به نظر شما مجموعه دار تازه کار چه طور شروع کند؟هر مجموعه دار جدید باید زمان زیادی را صرف نگاه کردن کند. نباید برای خرید عجله کند. به جای آن باید واقعاً خود را آموزش دهد. اثری را که در ابتدای کارتان دوست دارید، همان کاری نخواهد بود که شش ماه بعد یا دو سال دیگر به آن علاقه مند خواهید شد. یاد بگیرید و از افرادی که واقعاً میدانند چه کار میکنند، پیشنهاد بخواهید و بعد خودتان تصمیم بگیرید. دربارة حراجی ها چه فکر میکنید؟حراجی ها نقش مهمیرا در تبادل ایده ها، افکار و اطلاعات بین افکار عمومی و بازار دارند. باوجوداین، شخصاً از شرکت در آنها اجتناب میکنم. هرچند در حراجی ها موقعیت های خوبی برای خرید وجود دارد، اما حال وهوای بی حساب خرج کردن در آنها خیلی رواج دارد. من هم وقتی تصمیم هایم را در طول زمان اتخاذ میکنم، بهتر انتخاب میکنم. آیا هنر سرمایه گذاری است؟به نظرم هنر سرمایه گذاری برای آیندة ماست. هنر، احتمالات را آشکار و ناشناخته ها را کشف میکند و از این بزرگ تر و مهم تر سرمایه گذاری وجود ندارد. کدام هنرمند از مجموعة شما به شهرتی که سزاوار اوست، هنوز دست پیدانکرده؟سیلدو مئیرلیس5. او واقعاً در ترکیب کردن موضوعات سیاسی و اجتماعی با مفهوم و فرم، هوش بی نظیری دارد و راهی که برای این امتزاج ارائه میدهد، همیشه من را عمیقاً تحت تأثیر قرار میدهد. آثار او از جمله آثاری هستند که توانایی تغییر زندگی آدم ها را دارند. کارهای مئیرلیس شایستة توجه زیادی هستند و بالاخره در سال های اخیر در حال اتفاق است. برایم افتخاری است که این مجموعه در شهرت او نقش داشته. بالا رفتن قیمت در حراجی ها چه تأثیری بر مجموعه داران گذاشته؟جنون بیش ازاندازة خرج کردن خریداران در همة حراجی ها، مشکلاتی را برای مجموعه داران ایجاد کرده. بیش از همه برای آنها که میخواهند پیش از خرید زمانی را صرف فکر کردن کنند. هنر خیلی گران شده. تفاوت مجموعة شما با یک مجموعة متعارف در چیست؟درتلاشم نهایتاً فضایی بسازم تا مردم برای تجربه آن چند روز زمان بگذارند؛ محیطی ساخته شده به قصد آشکار ساختن هنر از طریق تجربة منظره. گاهی این موضوع در میان باغ های ساخته شده روبرتو برل مارکس6 به دست میآید و در مواقع دیگر از طریق طبیعت، که با تلاش ما مناسب تر شده، هنر آشکار میشود. حمایت از هنر و مجموعه دارای درهم تنیده اند. اصل فکر مجموعة حاضر این است: سعی کنیم با هنرمندانی کار کنیم که در شرایط معمولی امکان خلق ایده های شان را نداشته باشند. برای دسترسی به کارهای مهم، مجموعه دار تازه کار چه کار میتواند کند؟موفقیت در پیدا کردن و دستیابی به اثری جالب، کاری مشکل و پیچیده در بازار هنر است. باید کلی تحقیق کرد و در انتخاب ها خیلی دقیق بود. اگر به کارهایی علاقه مندید و موقعیت مناسبی برای خرید آنها به شما داده نشده، به بهترین موقعیت ها واکنش مناسب نشان دهید. کم کم اعتبار کسب میکنید و اعتبار، دسترسی تان را به آثار بیشتر میکند. به نظر شما خرید از گالری بهتر است یا از حراجی؟بیشتر مجموعه دارها عجله میکنند تا پول زیادی در حراجی ها برای آثار هنری خرج کنند. همان کارها را میتوان بدون آن همه دردسر در گالری ها خرید. به نظرم کار بهتری میتوانند انجام دهند و زمانی را صرف تحقیق دربارة انتخاب های احتمالی شان کنند. چه عاملی باعث ساخته شدن یک مجموعة عالی میشود؟استقلال فکر. مجموعه دار برجسته کیست؟فردی که تمرین استقلال اندیشه را به شکل عاقلانه ای، در بازه ای از زمان انجام میدهد. پی نوشت1. Bernardo Paz. 2. Contrmporary Art Center Inhotim. 3. Minas Gerais. 4. Tunga. 5. Cildo Merieles. 6. Roberto Burle Marx. منبع- Collecting Contemporary, Adam Lindemann, Taschen, 2006 تهیه شده توسط: مجله تندیس/ ترجمه: آرش صداقت کیش/culture اختصاصی مطالب پیشنهادی: گفتگو با افشین پیرهاشمی نقاش انگار شب دراز است خاطرات فراموشی تفاوتها در هنر مدرن ما رنگهایی که شنیده میشوند
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: سیمرغ]
[مشاهده در: www.seemorgh.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 1501]