تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 17 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):به خدا قسم سه چيز حق است: هيچ ثروتى بر اثر پرداخت صدقه و زكات كم نشد، در حق هيچ كس ستم...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805446242




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

تأثير آموزه هاي قيام حسيني عليه السلام بر شکل گيري و پيروزي حزب الله لبنان(5)


واضح آرشیو وب فارسی:راسخون:
 تأثير آموزه هاي قيام حسيني عليه السلام بر شکل گيري و پيروزي حزب الله لبنان(5)
تأثير آموزه هاي قيام حسيني عليه السلام بر شکل گيري و پيروزي حزب الله لبنان(5)   نويسنده: فرزانه نيکوبرش راد   6-2. انديشه ي حزب الله   در هنگام شروع، تشکيلات گروه هاي مختلف اسلام گرايانه، پايه گذار حزب الله بودند؛ ولي در نهايت، جريان مذهبي حزب الله که جريان شيعي است، حاکميت يافت و انديشه ي خود را با توجه به آموزه هاي قيام حسيني که« امر به معروف و نهي از منکر» در جهان جهل زده بود، بيان داشت؛ چه اينکه در مورد انديشه هاي حزب الله به کرات در بيانيه هايشان آمده است: ما امتي هستيم که پيوند عقيدتي و سياسي محکم، ما را به مسلمانان سراسر دنيا مرتبط مي سازد. اين پيوند متين و محکم، دين اسلام است که آخرين دين از اديان آسماني است. ما جزئي از امت اسلام در جهان هستيم که خداوند خواسته است بهترين امت برانگيخته در ميان مردم باشد و به امر به معروف و نهي از منکر بپردازد.(1) همانگونه که ملاحظه مي شود، اين اصل از اصولي است که حسين بن علي عليه السلام به سبب آن قيام کرد. جنبش حزب الله در ادامه ي مواضع فکري خود، با نگرش به جهان اسلام که احياي اسلام ناب محمدي (ص)را در قالب رهبري واحد جهاني در زير چتر ولايت فقيه مد نظر قرار داده بود و در مباني انديشه خود به آن اشاره کرده بود، مي گويد: جنبش ما بخشي از جنبش جهاني اسلام است؛ جنبش اسلامي ناب محمدي(ص) جنبش پيامبران، رسولان، صالحان و شهداست که در اين عصر، مرجع بزرگ، ولي فقيه، آيت العظمي امام خميني رحمة الله آن را رهبري کرد و امروز بر همان شيوه ي امام خميني رحمة الله، رهبري آن را آيت الله سيدعلي خامنه اي دام ظله العالي برعهده دارد.(2) اين جنبش در قسمت ديگري از تفکرات خود، احياي اسلام حقيقي و اهل بيت عليه السلام را در نظر داشته و عترت نبوي را پايه و اساس تفکر خويش قرار داده است؛ در حقيقت اسلامي که امام حسين عليه السلام براي آن قيام کرد تا زنگارهاي جهل را بزدايد، حزب الله نيز آن را مبناي اعتقادات خويش قرار داده است و معتقد است: منابع اصلي فرهنگ ما قرآن کريم، سنت معصوم عليه السلام و احکام و فتواهايي است که از فقيه رهبر ديني که داراي صفات شرعي است و مرجعيت ديني را برعهده دارد، صادر مي شود؛ مرجعيتي که ريشه در تاريخ اسلام دارد و به محمد (ص)مي رسد و ادامه مکتب اهل بيت عليه السلام است؛ اهل بيتي که خداوند آنان را يکي از ثقلين به شمار آورده و درباره آنان به تکريم ياد کرده است.(3) 7-2. اصل جهاد و دفاع   تاريخچه ي پر فراز و نشيب حزب الله لبنان حاوي درس ها و آموزه هاي فراواني است. اين حزب در ميان احزاب متعدد و گوناگون لبنان تنها حزبي است که به علت مبارزه عليه اشغالگري دشمن خارجي به وجود آمد و با موضع دفاعي در دفاع از جنگ هاي خانمان سوز، بهترين کارنامه را به دست آورد. استراتژي اين حزب در خصوص « محور بودن مقاومت عليه اشغالگري» باعث گرديد تا دستاوردهاي زيادي به دست آورد که عبارتند از: 1. شکستن اسطوره هاي نظامي اسرائيل؛ 2. الگوي جنگ چريکي حزب الله که مبتني بر « فرهنگ شهادت» مي باشد، نقطه پاياني بر ساير الگوهاي مبارزاتي اعراب مي گذارد؛ 3. مبارزه ي پيگير و بي امان حزب الله عليه اسرائيل و رد هرگونه مذاکره مستقيم و غيرمستقيم با اين رژيم، يکي از نکات بارز در تاريخ حزب الله بوده است؛ 4. پيدايش حزب الله و موفقيت هاي چشمگير آن، يکي از دستاوردهاي مهم انقلاب اسلامي به شمار مي آيد. دفاع از اسلام و جنگ با متجاوزان که با ظلم خويش سعي در گسترش قلمرو خود دارند، از اصولي است که حزب الله با تأثيرپذيري از قيام حسيني عليه السلام آن را اتخاذ کرد و رمز موفقيت آنها در نبرد با دشمنان با استفاده از فرهنگ شهادت بوده است که در مقابل اين انديشه، علي رغم تجهيزات دشمنان و تبليغات جهاني، تاکنون توانسته اند از مرحله ي نبرد پيروز و سرافراز بيرون آيند. 8-2. ايدئولوژي حزب الله(4)   بارزترين وجوه مشترک انديشه ي حزب الله با قيام هاي شيعي به خصوص انديشه ها و تفکراتي که قيام حسيني عليه السلام را شکل داد، محوريت اسلام و طرد ظلم و ستم و ظلم ستيزي و مبارزه با استکبار جهاني و اصلاح جامعه با شيوه ي جهادي و راهکار شهادت طلبي موجود است که در انديشه ي حزب الله کاملاً به وضوح بيان شده است که هريک از اين اصول، با قيام حسين عليه السلام و تأثيرپذيري از نگرش حسيني مي تواند تطبيق يابد که خلاصه ي اين اصول را مي توان در محورهاي ذيل بيان داشت: 1. اسلام کامل ترين برنامه و راه زندگي است که بايد در عرصه ي زندگي مسلمانان فرامين آن اجرا و احيا شود و حتي الگويي مناسب براي غير مسلمانان نيز قرار گيرد. 2. تشکيل حکومت اسلامي، تنها راه تحقق عملي اسلام در متن زندگي مسلمانان است و موجب زدودن مظاهر جهل، ظلم، شرک و کفر از زندگي آنهاست. 3. غرب گرايي امري مطرود است و پذيرش بي چون و چراي دنياي غرب، با بدل هاي غيرمذهبي، عامل بيماري هاي سياسي، نظامي، اقتصادي و اجتماعي جوامع اسلامي است. 4. ايدئولوژي حرکت اسلامي معاصر، سعادت بشر و همچنين تضمين موفقيت و قدرتمندني مسلمانان را در گرو بازگشت به اسلام در مقابل کاپيتاليسم و مارکسيسم به عنوان يک نظام الهي مي داند. 5. جهاد، انقلاب و شهادت، وظيفه ي همگاني براي مسلمانان در مقابل دشمنان اسلام است که در بازگرداندن عزت و اقتدار مسلمانان و رفع سلطه و ظلم داخلي و خارجي از جوامع اسلامي تأثير به سزايي دارد.(5) 6. ايدئولوژي انقلابي اسلام، مسلمانان را در مقابل غرب و دشمنان، امت واحده و يکپارچه تلقي مي کند و از هرگونه اختلافات فکري و مذهبي، نژادي، ملي پرهيز کرده و تنها راه نجات را وحدت مسلمانان مي داند.(6) 7. نظام حاکم بر دنيا، نظامي ظالمانه است و نهضت هاي اسلامي بر اين باورند که وضعيت امروز جهان نياز به بازنگري و ارزيابي منطقي دارد. قرن بيستم شاهد کشمکش نظام هاي گوناگون براي سلطه بر جهان و غلبه بر ديگري بوده و ايدئولوژي هاي اين نظام ها انسان را به سمت زندگي جنگلي سوق داده است؛ در نتيجه بازگشت به دوران جاهليت، با بهره گيري از ابزارهاي پيشرفته آغاز شده است و اکنون « منطق جنگل» بر جهان حاکم است.(7) 8. نهضت هاي اسلامي در سطوح ملي خواستار عدالت اقتصادي، رفاه عمومي، مشارکت سياسي، حکومت مردمي و برچيده شدن مظاهر فساد و فحشا و رفع سلطه ي سياسي، اقتصادي و نظامي بيگانگان هستند و براين اساس با حکومت هاي مستبد و نامشروع و حاميان خارجي آنها مبارزه کرده اند. 9. آمريکا و اسرائيل از ديدگاه مسلمانان و نهضت هاي اسلامي، برزگ ترين دشمنان جوامع اسلامي به شمار مي روند و بيشترين رويارويي هاي نهضت اسلامي با آنها صورت گرفته است. 10. نهضت ها و ايدئولوژي مبارزاتي آنها مبتني بر ترجيح شيوه هاي مسالمت آميز مبارزاتي در داخل و خارج از جوامع اسلامي است؛ ولي برداشت هاي امنيتي و تهديدآميز قدرت هاي بزرگ و حکومت هاي داخلي و تمسک آنان به سرکوب حرکت هاي اسلامي به منظور جلوگيري از تکرار تجربه ي انقلاب اسلامي ايران، آنها را به شورش هاي غيرمسالمت آميز سوق داده است. 9-2. تأثير آموزه هاي قيام حسيني عليه السلام در پيروزي   ويژگي هاي ايدئولوژيک در حرکت اسلامي حزب الله لبنان، به عنوان آثار فکري و مرامنامه هاي سازماني، در بيشتر سخنراني هاي آنان تکرار شده است که نشانگر شروع حرکت و اعتقاد عملي به مباني انديشه هاي اسلامي است. اين حرکت، از اسلام شيعي و قيام حسيني نشأت گرفته است که با انقلاب اسلامي در عصر دين زدايي مطرح شد و به تدريج در ميان مبارزان اسلامي و غيراسلامي نيز رواج يافت و در ادبيات سياسي جهان براي خود جايگاه خاصي يافت و به تدريج به ويژه خاورميانه را نيز تحت الشعاع خود قرار داد؛ چنانکه امروزه دنيا در پي فهم زبان خاص آن برآمده است. چنانکه شيخ صبحي طفيلي( يکي از اعضاي شوراي عالي حزب الله لبنان) مي گويد:« امام خميني رحمة الله اسلام را از غربت بيرون آورد و به جايگاه اصلي و واقعي خود بازگرداند و آن را به عنوان يک نيروي مهم و مؤثر، عليه ظلم و ستم به مظلومان دنيا هديه کرد...؛ از اين روست که امروزه مسلمانان در مصر و الجزاير، فلسطين و لبنان، در مقابل نيروهاي استکباري ايستادگي مي کنند.»(8) شهيد چمران نيز مي گويد:« انقلاب ايران به رهبري امام رحمة الله راه تازه اي به روي مسلمانان و مظلومان گشوده است که اين راه، ريشه در امور معنوي، خدايي، روحيه ي گذشت و فداکاري، شهادت طلبي و رسيدن به کمال مطلق دارد.»(9) که در قيام حسيني به عينه به چشم مي خورد؛ چنانکه حسين عليه السلام با قيام خويش حيات تازه اي به اسلام تخدير شده که توسط حاکمان ايجاد شده بود، بخشيد. روح اصلي و ايدئولوژي و حرکت و قيام حزب الله که از انقلاب اسلامي اتخاذ شده است، روح و جرياني بود که انقلاب اسلامي ايران نيز از قيام حسيني کسب کرد و اصل آن « نترسيدن از مرگ و مبارزه در قالب عمليات استشهادي [ به عنوان] کارآمدترين فکر و اقدامي است که اسرائيل را دچار تشويش و نگراني هاي جدي در خصوص آينده کرده است.»(10) در حقيقت، مبارزان حزب الله با اتخاذ فرهنگ شهادت طلبي، مسير خويش را در راه تحقق دفع ظالم و نجات مظلومان چنان آغاز کردند که به برکت اين فرهنگ، پيروزي هاي بي بديلي به دست آورند که در انديشه و ساختار آنها کاملاً مفهوم خويش را يافته است. در حالي که آمريکا استراتژي خود را در منطقه، حمايت و دفاع از اسرائيل قرار داده است، همچنان که نيکسون مي نويسد:« تعهد ما در برابر اسرائيل، ريشه در ميراث جنگ جهاني دوم و علاقه ي اخلاقي و عقيدتي ما به حفاظت از دموکراسي دارد که در مخاطره است و هيچ گاه رئيس جمهوري يا کنگره آمريکا اجازه نخواهد داد که اسرائيل از ميان برود.»(11) حزب الله، « مقاومت» در برابر ظلم و ستم اسرائيل و استکبار جهاني را بخشي از ايمان و دين و اعتقاد خود قرار داده است و آن را « وظيفه شرعي اي مي داند که در هيچ صورتي حاضر به تحت الشعاع قرار گرفتن آن با ديگر مسائل نيست.»(12) جنگ هاي موجود در لبنان و دفاع جان بر کفان حزب الله در مرحله ي عمليات شهادت طلبانه عليه دشمنان، اين اعتقاد را آشکارا ثابت کرده است. حزب الله با تأسي از ايدئولوژي ناب محمدي (ص)و قيام حسيني، سعي بر آن داشت که با مردمي کردن مبارزات و سازماندهي وسيع و حرکت مردمي با بعد معنوي، فکري و عاطفي با توجه به اصل « جلب اعتماد مردم» و الگوهاي عملي اسلامي و قيام عزت مند حسيني در صحنه ي عمل، با ايمان و آرامش، قيام خود را تا پيروزي ادامه دهد. در حقيقت حزب الله با استفاده از تجربه هاي انقلاب اسلامي ايران و استراتژي ايجاد وحدت در رهبري و اتخاذ فرهنگ جهاد و شهادت با استفاده از فرهنگ شيعه ي ناب، توانست پيروزي هاي بسياري را به دست آورد و با اين استراتژي، اشغالگران را از سرزمين خويش بيرون براند و عزت و کرامت را در آزادگي و استقلال خواهي خوش به دست آورد. پي نوشت ها :   1. همان؛ ص 16. 2. همان؛ ص 6. 3. همان؛ ص 17. 4. حميد پاشاپور يوالاري؛ امام خميني و انتفاضه فلسطين؛ ص 143-146 و روابط خارجي حزب الله لبنان؛ مراحل شکل گيري و بنيان هاي حزب الله؛ ص 16-22. 5. رابين رايت؛ پيشين؛ ص 10-11. روابط خارجي دفتر حزب الله لبنان؛ پيشين؛ ص 16-22 و مسعود اسداللهي؛ پيشين. 6. آيين انقلاب اسلامي؛ ص 45. 7. احمد الموصولي؛ « اصول گرايي اسلامي و نظام بين المللي»؛ ترجمه مهرداد آزاد؛ روزنامه کيهان؛ 76/1/25، ص 12. 8. حميد پاشاپور يوالاري؛ پيشين؛ ص 153. 9. مصطفي چمران؛ لبنان؛ ص 389. 10. حميد يوالاري؛ پيشين؛ ص 146-156. 11. ريچارد نيکسون؛ فرصت را دريابيم؛ ترجمه حسين ونسي نژاد؛ ص 267. 12.روابط خارجي دفتر حزب الله لبنان؛ پيشين؛ ص 12.   منبع: نشريه كنگره امام حسين عليه السلام و مقاومت ج 3  





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: راسخون]
[مشاهده در: www.rasekhoon.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 386]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن