تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 27 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):نماز شب، موجب رضايت پروردگار، دوستى فرشتگان، سنت پيامبران، نور معرفت، ريشه ايم...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816172732




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

آيا دستگاه هاي مكانيزه به ياري مترو مي آيند مسافران مترو در جستجوي زمان از دست رفته‌


واضح آرشیو وب فارسی:جام جم آنلاین: آيا دستگاه هاي مكانيزه به ياري مترو مي آيند مسافران مترو در جستجوي زمان از دست رفته‌
جام جم آنلاين: در شرايطي كه پايتخت‌نشينان طي سال‌هاي اخير همچنان با بحران ترافيك و آلودگي هوا دست به گريبانند، شايد يكي از دلايل رغبت تهراني‌ها به استفاده از شبكه مترو و مقبوليت اين سيستم حمل‌ونقل درون شهري، صرفه‌جويي در وقت و هزينه باشد.


اگرچه متروي تهران طي سال‌هاي اخير با نحوه خدمات‌رساني خود توانسته است بسياري از شهروندان تهراني را مسافر دائمي خود كند و اولويت نخست انتخاب مسافران در استفاده از شبكه حمل‌ونقل عمومي قرار گيرد، اما وجود برخي مشكلات در نحوه خدمات‌رساني اين سيستم موجب شده كه به رغم رضايت كلي مسافران از شبكه مترو به عنوان سيستم حمل‌ونقل پاك و ايمن، در برخي موارد، ايرادهايي را نيز نسبت به عملكرد متروي تهران وارد بدانند.

ازدحام مسافران در مقابل گيت‌هاي كارت‌زني، كمبود واگن و در نتيجه ازدحام بيش از حد مسافران در داخل واگن‌هايي كه در آستانه انفجار است، توقف‌هاي طولاني و متعدد در برخي ايستگاه‌ها به دليل نقص فني يا تاخير در اعزام قطار بعدي، حركت يكسره و بدون توقف در برخي ايستگاه‌ها و... از جمله انتقادهايي است كه مسافران دائمي مترو به نحوه خدمات‌رساني اين سيستم وارد كرده‌اند و خواستار رسيدگي بيشتر مسوولان مترو براي رفع مشكلات موجود هستند.

به گفته مسوولان مترو، هم‌اكنون واگن‌هاي مترو در ساعات اوج ترافيك صبح و عصر، 30 درصد بيشتر از ظرفيت خود مسافر جابه‌جا مي‌كنند و اين در حالي است كه عامل 40 درصد تاخير‌هاي مترو، ازدحام مسافران و بسته نشدن درهاي قطار است و 40 درصد ديگر تاخير‌ها نيز به دليل نقص فني قطارهاي فرسوده‌اي است كه بيش از حد كار كرده‌اند و نياز به تعميرات اساسي دارند و بايد براي تعميرات مدتي از رده خارج شوند. اين در حالي است كه به گفته آنها؛ عامل 20 درصد از تاخيرها نيز به دليل نقص فني موردي قطارهاست كه گاه باعث توقف قطار‌ها و ايجاد تاخير مترو مي‌شود.

البته مسوولان شركت مترو اميدوارند كه با ورود 80 قطار جديد به خطوط متروي تهران تا پايان امسال، حداقل بخشي از مشكلات خدمات‌رساني مترو در بخش مربوط به ازدحام مسافران و شلوغي واگن‌ها و تاخير در حركت قطارها كاسته شود.

نرخ‌هاي جديد و يك مشكل جديد

گذشته از مواردي كه مطرح شد، اگر از مسافران دائمي مترو باشيد، قطعا در جريان تغيير و تحولاتي كه از ابتداي خرداد در خصوص نرخ بليت‌هاي تك سفره مترو به وجود آمده، قرار گرفته‌ايد. صرف‌نظر از اين‌كه تغييرات به وجود آمده در نرخ بليت‌هاي تك سفره مترو چه اهدافي را دنبال مي‌كند، اما ازدحام جمعيت و تشكيل صف‌هاي طولاني در مقابل باجه‌هاي فروش بليت مترو، صحنه جديدي است كه اين روزها مسافران مترو شاهد آن هستند.

اين روزها اگر سري به ايستگاه‌هاي خطوط مختلف مترو و بخصوص ايستگاه‌هاي شلوغ و پرتردد بزنيد، اولين صحنه‌اي كه توجهتان را جلب مي‌كند، ازدحام جمعيت و صف‌هاي طولاني در مقابل باجه‌هاي فروش بليت است.

تا چند روز پيش، اگر تنها در ساعات اوج سفرهاي شهري صبح و عصر، آن هم فقط در مقابل باجه‌هاي فروش بليت‌هاي تك سفره، اندك صفي مشاهده مي‌شد؛ اما اين روزها نه فقط مقابل باجه‌هاي فروش بليت‌هاي تك سفره بلكه مقابل باجه‌هاي فروش بليت‌هاي اعتباري نيز مسافران در صف‌هاي طولاني به انتظار خريد بليت ايستاده‌اند.

ازدحام جمعيت مقابل باجه‌هاي فروش بليت در برخي ساعات روز به حدي است كه گاهي مسافران براي تسريع در تهيه بليت، 2 صف جداگانه مردانه و زنانه تشكيل مي‌دهند.

از بحث صف‌هاي طولاني بليت مترو كه بگذريم، كمبود متصديان پشت باجه‌هاي فروش بليت، خود نكته‌اي است كه جاي تامل دارد و طي روزهاي اخير، اين موضوع، با اجراي تغييراتي در نرخ بليت‌هاي تك سفره و به دنبال آن، ايجاد صف‌هاي طولاني در مقابل باجه‌هاي فروش بليت، نمود بيشتري پيدا كرده است.

بليت‌هاي تك سفره‌ و مشكل هميشگي پول خرد

اگرچه متروي تهران از بدو راه‌اندازي خطوط مختلف خود تاكنون، همواره در حال تلاش براي استفاده از روش‌ها و تجربيات ديگر كشورها در بحث حمل‌ونقل عمومي زيرزميني بوده كه به‌كارگيري سيستم كارت بليت‌هاي اعتباري مدت‌دار و مبلغ‌دار در كنار بليت‌هاي تك سفره كاغذي را بتوان يكي از اين موارد برشمرد، اما ضروري است هرازچندگاه نحوه خدمات‌رساني اين سيستم به مسافران، به‌روزرساني شود.

با توجه به اين‌كه هم‌اكنون سال‌هاست بسياري از كشورها استفاده از سيستم‌هاي مكانيزه فروش بليت را براي استفاده از خدمات شبكه حمل‌ونقل عمومي تجربه كرده‌اند، اما در كشور ما و به طور ويژه در كلانشهر تهران همچنان به شيوه دستي و سنتي فروش بليت اتوبوس و مترو صورت مي‌گيرد و قطعا ازدحام جمعيت در مقابل باجه‌هاي فروش بليت، دقايق طولاني انتظار در صفوف تهيه بليت، اتلاف وقت مسافران، كلافگي و خستگي متصديان فروش بليت و... از جمله پيامدهاي استفاده از روش‌هاي سنتي و دستي در اين بخش از خدمات‌رساني سيستم حمل‌ونقلي عمومي به شهروندان است.

مديرعامل شركت بهره‌برداري متروي تهران در گفتگو با «جام‌جم»، 2 دليل را در تشريح دلايل ازدحام جمعيت و تشكيل صف‌هاي طولاني در مقابل باجه‌هاي فروش بليت مترو طي روزهاي اخير عنوان مي‌كند و مي‌گويد: بخشي از اين ازدحام مربوط به باجه‌هاي فروش بليت تك‌سفره و دوسفره و مشكل پول خرد است، به اين معنا كه از ابتداي خرداد ماه جاري با تغييراتي كه در نرخ بليت‌هاي تك سفره و دو سفره ايجاد شد و همچنين عرضه مجدد بليت‌هاي تك سفره در شبكه مترو، مشكل پول خرد نيز نمود بيشتري پيدا كرد، چراكه در حال حاضر عرضه بليت تك سفره به قيمت 125 تومان و دو سفره 225 تومان، متصديان را براي تحويل بقيه پول مسافران با مشكل پول خرد مواجه كرده و همين فرآيند پرداخت بقيه پول مسافران، موجب كندي روند فروش و ازدحام جمعيت مقابل باجه‌ها مي‌شود.مهندس جعفر ربيعي، دليل ديگر ازدحام جمعيت در مقابل باجه‌هاي فروش بليت اعتباري را گرايش بيشتر مسافران به خريد و استفاده از بليت‌هاي اعتباري مبلغ‌دار و مدت‌دار طي روزهاي اخير و همزمان با ايجاد تغييرات در نرخ بليت‌هاي تك سفره مترو عنوان مي‌كند.

نصب دستگاه‌هاي مكانيزه فروش بليت مترو در ايستگاه‌ها

مديرعامل شركت بهره‌برداري متروي تهران در پاسخ به اين سوال كه چرا با وجود مقبوليتي كه شبكه متروي تهران در ميان شهروندان تهراني به عنوان يك سيستم حمل‌ونقلي ايمن و كارآمد يافته، اما هنوز از سيستم‌هاي دستي به جاي دستگاه‌هاي مكانيزه براي فروش بليت استفاده مي‌شود، تصريح مي‌كند: البته بايد به اين نكته توجه داشت؛ در شرايط فعلي كه متروي تهران با مشكلات متعددي همچون كمبود واگن براي خدمات‌رساني بهتر به مسافران مواجه است، شايد استفاده از دستگاه‌هاي مكانيزه فروش بليت مترو در اولويت اين مجموعه نباشد اما با اين حال، اتفاقا به فكر اين قضيه هم بوده‌ايم و طي چند ماه آينده، مسافران متروي تهران شاهد نصب دستگاه‌هاي مكانيزه جديدي در ايستگاه‌هاي مترو براي فروش و عرضه بليت خواهند بود.

مديرعامل شركت بهره‌برداري متروي تهران تصريح مي‌كند: دستگاه‌هاي مكانيزه فروش بليت مترو خصوصيات و كاربردهاي متنوع و مختلفي خواهد داشت، به‌طوري‌كه در ابتدا مي‌كوشيم با سيستم ساده‌اي كار را آغاز كنيم تا مسافران براحتي كار با اين دستگاه‌ها را فرا بگيرند و بتدريج امكانات و تجهيزات تكميلي‌تري در اين دستگاه‌ها تعبيه خواهد شد.

به گفته ربيعي، استفاده از دستگاه‌هاي مكانيزه فروش بليت در ايستگاه‌هاي مترو به معناي حذف پرسنل و متصديان فروش بليت از ايستگاه‌ها نيست بلكه تا زمان جا افتادن كامل استفاده تمام مسافران مترو از اين دستگاه‌ها، همچنان متصديان نيز در باجه‌هاي فروش بليت در ايستگاه‌ها فعال خواهند بود.
 پنجشنبه 9 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جام جم آنلاین]
[مشاهده در: www.jamejamonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 470]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن