واضح آرشیو وب فارسی:همشهری: بازگشت دوباره «عطا» به تلويزيون
سينمايايران- وحيد سعيدي:
عطاران آدم عجيبي است، عجيبتر از آنچه فكرش را بكني. اگر «هوو»ي داودنژاد را ديده باشيد پر بيراه نگفتهايم
كه خيلي از خصوصيات «عطا» براي خود خود عطاران است- البته منهاي تعدد زوجين – رضا مثل عطا فقط براي دلش كار مي كند و به هيچ چيز ديگري هم كاري ندارد.
او به خاطر دلش خواست مدت يكسال و چند ماه از تلويزيون فاصله بگيرد و فقط بازي كند كه همين كار را هم كرد و با وجود داشتن پيشنهادهاي مختلف براي ساخت سريال از امر سر باز زد و در پاسخ گفت:« نه، ميخواهم استراحت بكنم.»
جديترين پيشنهاد او در اين حد فاصل، كارگرداني سريال «يك وجب خاك» براي رمضان سال گذشته بود كه با وجود اصرار دستاندركاران توليد پروژه از ساخت آن صرفنظر كرد. حالا پس از گذشت اين مدت خستگي او كاملا در رفته و ميخواهد براي رمضان امسال شبكه سوم سريال بسازد.
عطاران در اين يكسال و اندي سريال نساخت، اما در سينما سرش حسابي شلوغ بود، بازي در 6 فيلم سينمايي و اكران دو فيلم از او سالي سينمايي را براي عطاران رقم زد. فعاليت سينمايي عطاران از زماني گستردهتر شد كه او حضوري موفق در فيلم «هوو» براي خود رقم زد.
تجربه موفق اين همكاري موجب شد تا داودنژاد نقش اول فيلم بعدياش يعني «تيغ زن» را به عطا بسپارد و پس از آن بازي در فيلم «كلاهي براي باران» نيز به او پيشنهاد شد. سال 85 براي اين بازيگر با بازي در اين دو فيلم سينمايي به پايان رسيد اما مشغله در تلويزيون مانع از حضور مداومش بر پرده سينما شد، چراكه بايد سريال ترش و شيرين را براي نوروز 86 ميساخت.
با پايان نوروز و پخش اين سريال عطاران با جواب رد به پيشنهادهاي تلويزيوني تمام تمركزش را معطوف به سينما كرد.« توفيق اجباري» اولين پروژه سينمايي او بود. لطيفي به شكلي آگاهانه نقش «عطا» را با همان ويژگيهاي عطاران به او سپرد. نقشي كه قرار بود بخش عمدهاي از فضاي طنز فيلم روي دوش او باشد.
كاري كه عطاران به خوبي از عهده آن برآمد و توانست به نسبت گلزار و باران كوثري در اين فيلم موفقتر عمل كند. و به جرات ميتوان گفت لطيفي بخشي عمده از موفقيت فيلم را علاوه بر گلزار به حضور رضا عطاران مديون است.
«نشاني» فيلم بعدي او بود. فيلمي كه قطعا عطاران به خاطر متفاوت بودن نقش بازي در آن را پذيرفت. او در نشاني نقشي كاملا جدي دارد . يك بدمن كه قرار است حق خواهرزاده نوجوانش را بالا بكشد. اين فيلم در بخش مهمان جشنواره فجر اكران شد، اما به دليل ضعف قصه و ساختار اصلا ديده نشد و بازي عطاران هم كه تلاش بسياري كرده بود كه پيشفرضهاي مخاطب را برهم بزند نيز چندان به چشم نيامد.
قرنطينه فيلم بعدي او بود. فيلمي كه باز تلاشي بود براي ايفاي نقش متفاوت. بازي در نقش يك بيمار سرطاني و گريم متفاوت او همه را به ديدن بازيش در اين فيلم كنجكاو كرده بود بهخصوص آنكه تهيهكننده پروژه، محمد نشاط هم در اظهار نظري گفته بود در صورت راه پيدا كردن قرنطينه به بخش مسابقه عطاران كانديداي سيمرغ بلورين خواهد شد.
اما در نقدي از اين فيلم كه بر روي خروجي خبرگزاري مهر قرار گرفته درباره نقش آفريني عطاران آمده است: «هر چند سابقه عطاران در حوزه طنز اولين گزينه براي انتخاب او بوده ولي با توجه به شخصيتپردازي و گريم خاص اين كاراكتر انتظارات براي ديدن حضوري متفاوت از وي چندان هم بيراه نيست.
ولي واقعيت اين است كه اين بار هم مانند ساير نقشآفرينيهايش، او را با همان كدها و مولفههاي آشناي بازيگري در حرف زدن و ... ميبينيم نه كاراكتري تلفيقي از سابقه وي و پيشينه نقش.
«هفت و پنج دقيقه» فيلم ديگري از عطاران است. توليدي مشترك با فرانسه به كارگرداني محمدمهدي عسكرپور. اين فيلم كه بر مبناي فيلمنامهاي از فرهاد توحيدي توليد شده همه بازيگرانش فرانسوي هستند و قرار بود كه تنها رضا كيانيان تنها بازيگر ايراني آن باشد. پس از استقرار گروه در فرانسه و ضبط سكانسهاي مربوط به بازيگران فرانسوي فرهاد توحيدي با انجام تغييراتي در فيلمنامه نقش جديدي را به قصه اضافه كرد نقشي كه فقط براي اينكه عطاران آن را بازي كند به قصه اضافه شد.
نقش يك راننده تاكسي ايراني كه سالهاست در فرانسه زندگي ميكند اما روي زبان فرانسوي تسلط ندارد.
پس از بازگشت از فرانسه، بازي در فيلم صندلي خالي نخستين ساخته سامان استركي به او پيشنهاد شد.
در اين فيلم چند داستان اجتماعي به شكل موازي با هم روايت ميشود. يك كارگردان زن، يك كارگردان مرد و يك زوج شهرستاني شخصيتهايي هستند كه در صندلي خالي سرنوشت آنها به هم گره ميخورد و به مرور درگير ماجراهايي ميشوند كه خودشان باعث ايجاد آنها هستند.
اين وقايع با نگاهي فانتزي روايت ميشود. عطاران در اين فيلم براي نخستين بار با همسرش فريده فرامرزي همبازي شد. آنها ايفاگر نقش زوج جوان شهرستاني فيلم هستند.
عطاران در روزهاي پاياني سال گذشته هم بيكار نبود و بازي در دومين فيلم سينمايي مسعود اطيابي را قبول كرد. فيلمي كمدي كه قصه آن درباره زن و شوهري است كه تصميم ميگيرند يك روز جايشان را با هم عوض كنند. فيلمي كه او در آن با مريلا زارعي و احمدپور مخبر همبازي بود.
عطا پس از فراغت از اين فيلم كه نيمي از آن در سال جديد جلوي دوربين رفت مدتي به استراحت پرداخت و سپس خود را براي كارگرداني سريال جديدش مهيا كرد. سريالي با نام «بزنگاه» كه به تهيهكنندگي ايرج محمدي و مهران مهام تهيهكنندگان ثابت كارهاي اخير او براي شبكه سوم سيما توليد ميشود. اين سريال در حال و هواي كارهاي گذشته عطاران است كه فيلمنامه آنرا محمدرضا آريان مينويسد. تا به حال حضور خود او همراه با حميد لولايي و غلامرضا نيكخواه در اين سريال قطعي شده است.
همشهري امارات
تاريخ درج: 8 خرداد 1387 ساعت 19:01 تاريخ تاييد: 8 خرداد 1387 ساعت 21:26 تاريخ به روز رساني: 8 خرداد 1387 ساعت 21:23
چهارشنبه 8 خرداد 1387
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: همشهری]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 241]