تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 13 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):گريه مؤمن از (درون) دل اوست و گريه منافق از (ظاهر و) سرش.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803959965




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

انديشه امام خميني(ره)، چگونگي صيانت و ترويج


واضح آرشیو وب فارسی:همشهری: انديشه امام خميني(ره)، چگونگي صيانت و ترويج


انديشه‌سياسي- محمد طيراني:
14 خرداد، يادآور بزرگ مردي است كه تمام زندگي‌اش وقف تلاش براي تحقق حاكميت احكام الهي بر تمامي شئون حيات بشريت شد.

برپايي جمهوري اسلامي ايران، محصول انديشه هاي پيرجماران است كه ريشه در اسلام ناب محمدي (ص) دارد. بي ترديد، استمرار حركت و تداوم حيات جمهوري اسلامي، محتاج صيانت و پاسداري از كيان تفكرات بنيان گذار آن است.

در گفت وگو با دكتر حميد انصاري، قائم مقام موسسه تنظيم و نشر آثار حضرت امام خميني (ره) ، به بررسي مختصات انديشه امام (ره) و راهكارهاي كاربردي در جهت حراست و ترويج تفكرات ايشان پرداختيم.

* ابتدا مختصري از تاريخچه مؤسسه تنظيم و نشر آثار حضرت امام (ره)را بيان كنيد.

مؤسسه تنظيم و نشر آثار حضرت امام (ره)در ادامه فعاليت‌هايي كه قبلا دفتر فرهنگي دفتر امام خميني(ره)كه اخوي بنده حجت‌الاسلام والمسلمين محمدعلي انصاري مسئول آن بخش بودند، تشكيل شد. در سال67 مجموعه‌اي از شرايط و پيش‌بيني‌ها و نيازهاي بعدي ايجاب مي‌كرد كه يادگارامام(ره) نامه مفصلي به امام(ره) نوشتند و از ايشان خواستند كه تكليف مرجعيتي كه در حقيقت صحت و سقم مطالب اسناد و مدارك منسوب به رهبري انقلاب و بنيانگذار نظام، حضرت امام خميني (ره)را در آينده عهده دار باشد را مشخص كنند كه امام(ره) اين مسئوليت را به فرزندشان سپردند و حكم حضرت امام (ره) در17 شهريور 1367 مبناي تشكيل مؤسسه شد. طرحي را تدوين كرديم، خدمت سران سه قوه داديم و حضرت امام (ره) هم اجمالا آن را ملاحظه فرمودند و اين مؤسسه در زمان حيات حضرت امام(ره)شكل گرفت كه متأسفانه چند ماه بعد از تاسيس اوليه مؤسسه با رحلت امام مواجه شديم.

* مؤسسه چه وظايفي را برعهده دارد؟

پس از رحلت امام، قانون نحوه حفظ ياد و آثار ايشان از تصويب مجلس شوراي اسلامي سوم گذشت و مبناي قانوني مؤسسه شد و بعد از آن هم ماده قانوني متممي، مجددا در سال بعد از تصويب مجلس گذشت كه وظايفي را به‌عهده مؤسسه گذاشت.

ماده 159 قانون برنامه سوم و ماده 108 قانون برنامه چهارم توسعه هم به‌طور مشخص وظايفي را بر عهده مؤسسه گذاشته است كه مجموعا عملكرد مؤسسه دراين حوزه‌ها و وظايف و اهدافش اين مواردي است كه اشاره مي‌كنم:

الف)جمع آوري هر آنچه مربوط به حضرت امام است، اعم از عكس، نوشته، صوت، فيلم تجزيه تحليل و شرح و تاليف و...و آنچه كه پيرامون زندگي امام، آثار و انديشه ايشان است. گردآوري اينها و نگهداري آنها در نسخ مختلف براي استفاده آيندگان.

ب) تحقيق و بررسي و پژوهش در موضوع انديشه امام، آثار ايشان و مهم‌ترين اثر ايشان؛ نظام مقدس جمهوري اسلامي و انقلاب امام. اينها از حوزه‌هاي اصلي كاري است.
ج) ترجمه آثار امام به زبان‌هاي مختلف، توليد آثار به‌صورت مكتوب و غير مكتوب. توليد آثار هنري در عرصه‌هاي مختلف از جمله بخش‌هايي است كه مؤسسه فعالانه در آن مشاركت داشته و تاسيس پژوهشكده امام خميني و انقلاب اسلامي كه در حال حاضر در5رشته در مقطع كارشناسي ارشد و دكترا دانشجو مي‌پذيرد. در امر پژوهش‌هاي حوزوي هم در قم مؤسسه فعال است و آثار زيادي هم تا الان منتشر كرده است.

* به‌عنوان قائم مقام مؤسسه تنظيم و نشر آثار حضرت امام(ره)، خصوصيات و مشخصات فكر و انديشه امام(ره) را بازگو كنيد.

اما بحث شخصيت و انديشه حضرت امام، طبيعي است من بسيار كوچكتر از آن هستم كه بخواهم و بتوانم تعبيري كامل و جامع از شخصيت امام داشته باشم ولي اجمالا مي‌توان گفت كه امام خميني يك فقيه، عارف، فيلسوف، مجتهد و سياستمداري بود كه مجموعه اين اوصاف را در حد عالي و به‌عنوان يك نظريه پرداز در رشته‌هاي معارف اسلامي داشت و از نوادري بود كه موفق شد هم نظريه پردازي بكند درباره نظام سياسي مطلوب خودش و هم اين نظام را با جهاد خودش و با قيامي كه كرد و همراهي كه ملت ايران كردند موفق شد كه اين نظام را تاسيس كند، ساختارهايش را شكل بدهد و به‌مدت بيش از ده سال هم در رهبري اين نظام در سخت‌ترين و دشوار‌ترين مسايل نظام بين‌المللي در حاكميت و سلطه 2 بلوك شرق و غرب، استقرار نظام را خودش در واقع رهبري كرد و سامان داد.

مي توان گفت امام، جامع جميع علوم متداول و متعارف اسلامي و در واقع از رهبران ممتازي است كه هم فيلسوف بود، هم نظريه پرداز وهم در صدر رهبري نظام، مديريت نظامي را كه خود مستقر كرد را عهده دار بود كه تقريبا در تاريخ كم داريم، نظير اينچنين توفيقاتي را كه امام بحمدالله داشتند.

* چه عواملي مسبب انحراف از انديشه حضرت امام(ره)هستند؟

من فكر مي‌كنم كه پاسخ به اين پرسش نيازمند بيان يك واقعيت و حقيقتي است و آن نقش و جايگاه امام خميني(ره) در مجموعه نظام جمهوري اسلامي، آينده اين نظام و كشور و انقلاب اسلامي است. تعبير رسا و زيبايي رهبر معظم انقلاب داشته‌اند كه بارها هم مورد تاكيد ايشان با تعابير مختلف بوده است كه اين انقلاب بي‌نام امام خميني(ره)، شخصيت و انديشه ايشان در هيچ جاي جهان شناخته شده نيست. آن چيزي كه در ايران پديد آمد، ساختار نظام شاهنشاهي كهن 2500ساله را درهم پيچيد و نظام جديد كاملا ديني را مستقركرد و در دنيا هم مجموعه‌اي از تحولات بسيار عميق را در سطح جهان اسلام و حتي در جامعه بشري در عرصه مسائل ديپلماتيك و به‌خصوص سياست بين‌المللي ايجادكرد.
قطعا اين با نام امام و انديشه امام گره خورده است. چون باني، معمار و بنيانگذار و طراح اين نظام و اين انديشه و انقلاب، امام است. بنابراين استمرار حركت نظام و سلامت آن در گرو استمرار انطباق رفتارهاي نظام جمهوري اسلامي با آرمان‌ها و انديشه‌ها و موازيني است كه امام فرموده‌اند.

از اين جهت شناخت مستمر امام، سيره امام، آثار امام، انديشه امام يك نياز جدي است هم براي علاقه‌مندان به ايشان و هم براي مسئولان و دولتمردان نظام كه اين انطباق‌ها را صورت بدهند تا خداي ناكرده انحراف و تحريفي از خط و آرمان‌هاي اوليه‌اي كه در انقلاب اسلامي، امام ترسيم كرده بود، رخ ندهد. بنابراين همواره بايد بحث آسيب شناسي انقلاب اسلامي، نظام جمهوري اسلامي و شناخت آفاتي كه احيانا مي‌تواند در تداوم اين راه مشكل ايجاد كند، انجام شود. اين از دغدغه‌هاي جدي است كه بايد به‌طور جدي به آن پرداخته شود.
در اين رابطه دغدغه‌ها فراوان است. به‌طوركلي اگر بخواهم اجمالا عرض كنم از ديدگاه خود حضرت امام و هشدارهايي كه ايشان دادند و دغدغه‌هايي كه ايشان داشتند، كه در وصيتنامه شان در 2 مقوله منعكس شده است:
اول. نفوذ عناصر غيراصيل و وابسته به تفكرات شرقي و يا غربي كه اصالت انديشه بومي و ديني را ندارند.از اين بايد نگران باشيم كه انقلاب منحرف بشود و دوم نگراني جديتر و عميقتر امام اين است كه قرائت‌ها و برداشت‌هايي از دين، اسلام، انقلاب، نظام و كاركردهاي نظام جمهوري اسلامي معرفي بشود كه با انديشه نابي كه امام از آن به اسلام ناب محمدي(ص)تعبير مي‌كردند انطباق ندارد و انديشه‌هايي انحرافي است.

به‌نظر من منشور خط امام، وصيتنامه ايشان است و مفسر وصيتنامه هم خود كلام و بيان امام است. بيان امام بسيار شفاف و بي‌نياز از تبيين واسطه‌ها است. خيلي روشن امام به زبان توده مردم، بحث‌هايشان را گفته‌اند. ايشان مخصوصا در سال‌هاي آخر عمرشان مجموعه‌اي از پيامها داشتند كه رويكردهاي آينده و دورنماهاي دورتر را ديدند. اين مجموعه‌ها كه تفسير و شرح وصيتنامه است به اضافه خود وصيتنامه مي‌تواند محك‌هايي باشد براي سنجش ميزان انطباق رفتارهاي دولتمردان، مسئولان وكساني كه در مجموعه نظام جمهوري اسلامي فعاليت مي‌كنند.

* اقدامات عملي مؤسسه براي صيانت از كيان تفكر حضرت امام(ره)تاكنون چه بوده است؟

همانطوري كه عرض شد، باتوجه به گستره جايگاه حضرت امام و نقشي كه ايشان در تاسيس و تداوم اين نظام داشته‌اند بديهي است كه تنها يك مؤسسه و يك سازمان مثل تشكيلات مؤسسه تنظيم و نشرآثار حضرت امام (ره) به تنهايي نمي‌تواند از عهده اين رسالت بربيايد. مسئوليت حراست ازخط و راه و آرمان‌هاي امام و شهدا و ملت ايران به‌عهده همه اركان نظام مخصوصا ارگان‌هاي فرهنگي نظام است.

اما به‌طورخاص وظايفي در آن اولويت‌هاي اوليه براي حراست از اين كيان، برعهده مؤسسه گذاشته شده كه در وهله اول طبيعتا و همانطور كه عرض كردم نگهداري اصل اسناد و مدارك و آثار مربوط به امام كه مبين خط و راه ايشان است؛ كه در اين زمينه اقدامات فراواني به عمل آمده است.

آرشيو بسيار غني كه ما داريم گنجينه ايست از تاريخ معاصر و نهضت امام. تمامي دست نوشته‌ها، مكاتبات و...آنچه كه درحقيقت امكان داشت جمع‌آوري بشود، در حال حاضر گردآوري شده و براي استفاده نسل‌هاي آينده نگهداري مي شود.

مراقبت و رصدكردن آنچه به نام امام منتشر مي‌شود كه در جامعه تحت عناوين مختلف از آثار ايشان، دست نوشته‌ها، نقل قول‌ها، خاطره‌ها و هر آنچه مطرح مي‌شود در اين زمينه هم از جمله وظايف مؤسسه است كه تاكنون به‌طور جدي دنبال شده است. مجموعه آنچه مي‌خواهد به نام ايشان منتشر بشود در سطوح كلان از مؤسسه مجوز مي‌گيرند و مؤسسه هم همكاري خوبي دارد و انصافا هم تمام گروه‌ها، جريان‌ها و رسانه‌ها هم اين حساسيت را نسبت به امام داشته‌اند و همكاري‌ها هم در سطح بسيار خوبي است.

درجهت نگهداري، توسعه و ترويج اين ميراث هم كارهاي زيادي شده كه از آن جمله تا الان بيش از15 كنگره بين‌المللي را با حضور شخصيت‌هاي برجسته جهان اسلام از كشورهاي مختلف همه ساله برگزاركرديم. نشست‌هاي علمي فراواني هم در داخل و هم در خارج كشور انجام شده است كه تقريبا در حدود200 عنوان مجموعه مقاله حاصل نشست‌هاي ما است كه محتواي تمام آن تبيين انديشه امام است. اين نشست‌ها موضوعي است و هرسال به يك موضوع خاص پرداخته مي‌شود.

در ترجمه آثار هم بخش عمده‌اي از آثار امام ترجمه شده است. در سال‌جاري دوره صحيغه 22جلدي به زبان انگليسي يكجا در نمايشگاه بين‌المللي كتاب عرضه شد. در تابستان سال‌جاري آن مجموعه 22جلدي به زبان عربي هم منتشر خواهد شد.

اسناد مبارزاتي حضرت امام، گردآوري و انتشار اينها در دستور كار است. 5جلد اسناد مبارزاتي امام قبلا در شهرباني كل كشور منتشر شده است. سال قبل ما در22جلد، هزاران برگ اسناد مبارزاتي امام و نهضت امام را در ساواك يكجا منتشركرديم. چيزي در حدود700 عنوان آثار پژوهشي، تحقيقي و...تاكنون منتشر شده كه من فكر مي‌كنم در رابطه با حراست از اصل انديشه امام و ترويج و معرفي آن خيلي مي‌تواند مؤثر باشد. بحمدالله ارتباط خوبي هم با مراكز مختلف در داخل و خارج كشور هم وجود دارد كه انشاالله روز به روز شاهد شناخت بيشتر جامعه از انديشه و آثار امام باشيم.

درعين حال بايد عرض كنم كه فيلم‌هاي زيادي توليد شده، كارهاي هنري زيادي هم صورت گرفته است. همه ساله مؤسسه برگزاركننده يكي از مراسم هاي بزرگ ملي و جهاني است كه بعد از مراسم حج شايد در اين حد و وسعت نداشته باشيم كه جمعي از عاشقان امام و پيروانش از سراسر ايران و حتي از خارج از كشور براي تجديد عهد با امام مي‌آيند كه برنامه ريزي براي اين همايش عظيم ملي و مردمي كار سنگيني است كه مؤسسه همه ساله برگزار كرده است.

با وجود گام‌هاي بزرگي كه برداشته شده است، بايد اعتراف كنم كه با شناختي كه از نيازهاي جهان اسلام و ارتباطاتي كه داريم و تقاضاهايي كه به سمت مؤسسه سرازير است، هم از داخل و هم از خارج كشور، مي‌توانم بگويم كه كارهايي كه تاكنون كرده‌ايم، قدمهاي كوچك و ناچيزي است در مقابل آنچه بايد انجام مي‌شده است.

* درچند سال اخير شاهد بوده‌ايم كه هر از گاهي و بنا به دلايل گوناگون، نامه‌ها و اسنادي از حضرت امام(ره) توسط برخي منتشر مي‌شود كه اين اسناد صرفا به‌دليل مسئوليت و سمت اين افراد در زمان حيات امام(ره) در اختيارشان است. واكنش مؤسسه به اين پديدة نگران‌كننده چيست؟

سؤال بسيار حساس و مهمي است. مشخص و روشن است كه اين موضوع به وظايف نظارتي مؤسسه مربوط است. مؤسسه قبلا بارها موضع خودش را روشن كرده است.
سياست روشن مؤسسه اين است كه هرجا سند و اثر و مطلب و مدركي كه مربوط به امام باشد و ادعاي خدشه در آن بشود و يا كسي سند و اثر و مطلبي را به امام نسبت بدهد كه ما خلاف آن را در اسناد و مدارك داريم بدون هيچگونه ملاحظه سياسي مؤسسه موضع گرفته كه در موارد بسياري منجر به پيگيري حقوقي هم شده است....

* درموردنقل خاطرات اشخاص متعددازامام(ره)چطور؟

نقل خاطرات مقوله ديگري است و غير از سند است. در مورد خاطره، به قول معروف «العهده علي الراوي». مؤسسه در شأن و جايگاهي نيست كه بگويد اين گويندة خاطره دروغگو است. نه قوانين جاري و نه موازين شرعي و نه خط امام اجازه نمي‌دهد كه ما تكذيب بكنيم مطلبي را كه فردي از چهره‌ها و شخصيت‌هاي بزرگ نظام و كساني كه مرتبط با انقلاب بوده اند، نقل مي‌كند در جلسه‌اي كه دو به دو يا چندنفر بودند. خاطره در واقع ارزش و اهميتش نسبت به سند متفاوت است. خوانندگان مي‌توانند اعتبار خاطره را از ميزان وثاقت گوينده آن خاطره و يا ادله‌اي كه اقامه مي‌كند براي اثبات مدعاي خودش و شواهد و مداركي كه مي‌آورد، ارزيابي كنند.

* و اگرآن خاطره با اسناد و يا منش امام(ره)در تضادبود...؟

اگر كسي خاطره‌اي را نقل كرد كه با مسلمات خط امام و اسناد و آثار مغاير بود، مؤسسه مواضع خودش را دارد و اگر ضرورت داشته باشد اصلاح مي‌شود، درگذشته هم به همين صورت بوده است. يك مقوله ديگر برداشت، شرح و تفسير كلام امام است كه خلط اين مقولات مشكلاتي را مي‌تواند ايجاد كند. مؤسسه اين مرزها را كاملا رعايت مي‌كند. ما گفته‌ايم هركسي آزاد است در شرح، تفسير و تبيين انديشه امام كار و پژوهش كند البته در اينجا هم بديهي است كه انديشه امام نمي‌تواند به نوعي بيان شود كه خلاف ظاهر و نص گفتار و كلام امام باشد و اين را هم هركسي كه ببيند متن صحبت امام، سيره امام و همچنين شرح و تبيينها را متوجه مي‌شود. در اينجا هم مؤسسه اگر با مسئله بسيار ضروري و مهمي برخورد كند، به وصاياي اكيد امام برمي‌گردد.

اما آن بحثي كه شما داشتيد، آثار و اسناد خود امام ظاهرا نبوده است. اسناد وآثار و نامه‌هايي است كه ديگران نوشته‌اند و طبيعي است كه اين اسناد در اختيار خود آن مجموعه هاست.البته خوشبختانه آرشيو ما بسيار غني است. هر نامه‌اي كه براي امام كسي نوشته باشد با دقت و مراقبت، از اصل اين نامه‌ها نگهداري شده است و در آرشيو موجود است. سياست انتشار اينها را هم درآينده داريم.

اولويت برنامه‌هاي ما ابتدا انتشار اسناد و آثار شخص حضرت امام است. اين مسايل جانبي و پيراموني را هم به تدريج و به تناسب مقتضيات و شرايط زمان در برنامه‌هاي آينده داريم.

چون بخش عمده‌اي از مباحثي كه در مكاتبات مسئولان نظام با امام مطرح شده است، مسائلي بوده است كه جنبه‌هاي امنيتي و...داشته و دارد، طبيعتا انتشار اينها به مصلحت نيست. اسناد تاريخ معاصر بايد منتشرشود و ما استقبال مي‌كنيم.

ما معتقديم كه در اين مسائل نگاه مميزي، امتناعي و انقباضي به زيان كشور است. اينها اسناد تاريخ معاصر ما است. انتشارشان خوب است، در معرض نقد و داوري قرار مي‌گيرند، در تبارشناسي جريانات بسيار مؤثر است. ما وظيفه‌اي براي جلوگيري از نامه‌اي كه ديگري نوشته است نداريم مگر اينكه مصداق‌هاي خاصي را شما در نظر داشته باشيد...

* به‌عنوان مثال مي‌توان به انتشار نامة محرمانه حضرت امام(ره)دربارة دلايل پذيرش قطعنامه توسط حجت‌الاسلام هاشمي رفسنجاني اشاره كرد...

انتشار آن نامه پيش زمينه‌هايي داشت، بعضي از عزيزان در مورد صحت و اصالت برخي از تصميمات راجع به جنگ و اينكه آيا حضرت امام موافق ادامه جنگ بوده‌اند يا نبوده اند، ادعاهايي كردند و نامه‌اي بود كه فرماندهي سپاه نوشته بودند. به‌دنبال آن، مباحثي مطرح شد و افراد مستنداتي را كه داشتند، منتشركردند. ازسوي ديگرحضرت آيت‌الله هاشمي رفسنجاني با شخصيت و جايگاه ويژه‌اي كه داشتند، حتما مصالحي را براي انتشار آن نامه تشخيص دادند. خود امام هم در مباحث مربوط به جنگ فرمودند كه اميدوارم درآينده حقايق روشن بشود.

* ولي خود حضرتعالي در مصاحبه‌اي از اينكه در انتشار اين نامه با مؤسسه هماهنگ نشده بود ابراز تأسف كرديد...

اينكه بگوييم، هيچگاه نمي‌بايست راجع به جنگ بحثي بشود و مثلا راجع به عوامل منجر به پذيرش قطعنامه هيچ بحثي صورت نگيرد، درست نيست. خود امام در بيانشان مجوز اين بحث‌ها را داده اند اما اينكه زمان طرح اين مباحث كي باشد، اين به تشخيص و صلاحديد بزرگان نظام است.

البته ما هم گلايه‌هاي خود را در آن مسائل داشتيم. ما مدارك اين موضوع را در اختيار داشتيم و درباره انتشارشان، رعايت‌هاي خودمان را داشتيم و من خودم با اينكه مطلع بودم، حتي يك جا هم اشاره‌اي نكردم، چون تصورمان بر اين بود كه اين اسناد در فضاي مناسب خودش بايد منتشر بشود.

* اشاره‌اي مختصر به ملاك‌ها و معيارهاي فهم اصول كلي و نكات كليدي انديشة حضرت امام(ره)بفرمائيد.

به‌نظربنده معيارهايي براي شناخت انديشةامام(ره) وجود دارد: وصيتنامه حضرت امام(ره) يكي از اين معيارهاست. فرقي هم ميان بندهاي متعدد آن نيست. چرا كه معتقدم وصيتنامه يك مجموعه واحد است و يكايك آن بندها، ابدي، جاودانه وخطوط تغييرناپذير انديشه امام‌اند.
مي دانيدكه انديشه امام اركاني دارد: تفكيك ناپذيري دين ازسياست. لازم به ذكر است كه زمزمه‌اي كه دين را از سياست جدا مي‌داند. دولت ديني، حكومت اسلامي را برنمي‌تابد و اعتقاد دارد كه عرصه دين محدود به زندگي فردي و شخصي افراد است، با انديشه امام ناسازگار است. ركن كليدي ديگر انديشه سياسي امام، تشكيل حكومت ديني در عصر غيبت با زعامت ولي فقيه است و ركن ديگر هرآنچه كه امام در منشور روحانيت، منشور برادري، در پيام‌هاي مخصوصا در 2سال آخر عمرشان، پيام پذيرش قطعنامه و...دارند يا تحليلي كه از نظام بين‌الملل دارند، آن نوع نگاه و لزوم استقلال نظام اسلامي و مجموعه‌اي از موارد ديگر كه اگر بخواهم اشاره كنم، مفصل مي‌شود.

* موضوعات مهمي مانند مسائل فقهي وجود دارند كه گاه در آنها نظراتي را مطرح و منسوب به امام مي‌كنند. آيا مؤسسه از آمادگي و غناي علمي بهره‌مند است كه بتواند از تحريف نظرات امام(ره) جلوگيري كند؟

بله. قطعا حساسيت خو دمؤسسه هست و در هرموضوعي متناسب با خودش به عاليترين كارشناسان آن موضوع مراجعه مي‌كنيم. به‌طور مشخص در مسائل فقهي، حضرت امام هيات استفتاءداشتند. برخي از آنها هنوز هم حضور دارند. خود مؤسسه هم پس از 20 سال به سطح بالاي كارشناسي رسيده است و تمام آن مواردي كه لازم است براي يك كار كارشناسي را رعايت مي‌كنيم.

* تدابير عيني و عملي مؤسسه براي نظارت بر آثار و توليدات هنري، فرهنگي و... مربوط به حضرت امام(ره)چيست؟

سياست روشن و اوليه ما در اين بخش اين است كه به هيچ وجه نقش مميزي و سانسورچي را براي مؤسسه تعريف نكرده‌ايم و به آن قائل نيستيم و از ابتدا هم گفته‌ايم. نه اينكه بخواهيم بگوييم مميزي چيز بدي است، سياست ما حمايت و تشويق در جهت توسعه كارها و فعاليت‌ها در زمينه كار براي امام است. ما پيشنهاد داديم كه همه اركان نظام، بخش خصوصي و عمومي درگيربشوند و هرجا استعداد و ظرفيتي علاقه‌مند به كار براي امام است در هرسطحي، از آن حمايت بشود.

هركس كه طرح و اثري دارد پس از مراجعه به مؤسسه در وهله اول براي بررسي به كارشناسان مربوطه ارجاع مي‌شود و البته تأكيد كرده‌ايم كه نظر بر اصلاح باشد. اگر ضعفي هم بود، كل طرح رد نشود مگر آنجايي كه آنقدر مشكل و ضعف وجود دارد كه ديگر نمي‌شود كاري كرد.

* در پايان بد نيست كه اشاره‌اي هم به وضعيت پايگاه اطلاع رساني مؤسسه داشته باشيد. اصلا هدف مؤسسه از راه‌اندازي اين پايگاه چه بود؟ آيا از وضعيت فعلي آن راضي هستيد؟!!

خيلي ممنون. سؤال خوبي بود كه من فراموش كردم در تشريح فعاليت‌هاي مؤسسه به آن اشاره كنم.بايد بگويم كه آگاهي از اين تكنولوژي از ابتدا در مجموعه ما بود. منتها در تعريف اينكه ما يك سايت فعال داشته باشيم، بحثهاي متعدد و اختلاف نظر داشتيم. نهايتا ما به اين جمعبندي رسيديم كه در وهله اول يك بخش حداقلي و امكان اطلاع رساني يك طرفه داشته باشيم. اين سايتي كه الان فعال هست، شايد يك صدم آن چيزي است كه از قبل طراحي شده است. اميدواريم كه اگر به بن بست برخورد نكنيم، در دهه فجر امسال يك پايگاه اطلاع رساني بي‌نظير كه در شأن حضرت امام(ره)باشد را راه‌اندازي كنيم.

تاريخ درج: 8 خرداد 1387 ساعت 15:01 تاريخ تاييد: 8 خرداد 1387 ساعت 16:46 تاريخ به روز رساني: 8 خرداد 1387 ساعت 16:33
 چهارشنبه 8 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: همشهری]
[مشاهده در: www.hamshahrionline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 310]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن