واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: به گزارش خبرنگار فرهنگي ايرنا، داوود ميرباقري امروز (چهارشنبه) در نشست تقدير از عوامل مجموعه تاريخي و فاخر مختارنامه كه در تالار مركزي دانشگاه علوم پزشكي تهران برگزار شد، افزود: عرب نيا سومين انتخاب من براي بازي نقش مختار بود و در هنگام نگارش فيلمنامه ارتباط نزديكي با وي نداشتم. وي اظهار داشت: بر مبناي شخصت جمشيد هاشم پور متن را نوشتم و حجم كار و ديالوگ ها آنقدر سنگين بود كه وي به محض مشاهده آن، انصراف داد. ضمن اينكه براي سن و سال اين هنرمند باسابقه كشور، كار سنگيني بود. كارگردان مجموعه مختارنامه يادآور شد: عرب نيا به منظور ديگري آمد و به محض اينكه او را ديدم گفتم براي مختار تست شود و هم اكنون با پايان كار و تماشاي آن، به اين نتيجه رسيدم كه بهترين انتخاب را كردم. ** شباهت وقايع انقلاب اسلامي با قيام مختار بيشترين انگيزه من براي ساخت مختارنامه بود ميرباقري با بيان اينكه شباهت بسيار زياد ميان وقايع تاريخي آن دوران و اتفاقات بعد پيروزي انقلاب اسلامي بيشترين انگيزه براي ساخت مجموعه مختارنامه بود، خاطر نشان كرد: به تصوير كشيدن اين حوادث مي تواند بيشتر موثر بوده و براي ما درس هاي تازه اي داشته باشد. وي اضافه كرد: شخصيت مختار به عنوان يك ليدر، سياستمدار و جنگجوي تمام عيار جذابيت بسيار زيادي داشت و من به شدت به ساخت شخصيت مختار علاقه مند شدم، ضمن اينكه 10 سال مرا درگير خود كرد و به نظرم آنقدر ارزش داشت كه با حوصله اين وقت را صرف كنيم و يك كار آبرومند تحويل مخاطبان دهيم. ** مشكل به تصوير كشيدن شمايل حضرت ابوالفضل (ع) به من منتقل نشد كارگردان مجموعه امام علي (ع) به پخش نشدن بخش هاي مربوط به حضرت ابوالفضل (ع) اشاره كرد و گفت: مشكل ما با اوج داستان قصه حضرت ابوالفضل (ع) است، ضمن اينكه در حين ساخت اين مجموعه اين مشكل به من منتقل نشد. ميرباقري افزود: در قسمت آخر مختارنامه دست ما باز است كه مراجعه ديگري به واقعه كربلا داشته باشيم. همچنين مذاكراتي كه تاكنون با علما انجام داده ايم اميدواركننده نبوده و كم كم از پخش اين قسمت ها نااميد مي شوم. وي با يادآوري اين نكته كه در آثار تاريخي اطلاعات بيننده از فيلمساز بيشتر است، اظهار داشت: در اينگونه آثار غافلگير كردن مخاطب بسيار سخت است و اميدورام در 30 قسمتي كه تاكنون پخش شده، اين مجموعه مخاطب خود را پيدا كرده باشد. ** مختارنامه با آثار هاليوودي قابل مقايسه است نويسنده و كارگردان سريال مختارنامه يادآور شد: مختارنامه يك كار پروداكشن و بزرگي است كه همه ابعاد آن ديده مي شود، ضمن اينكه برخي از سكانس هاي اين مجموعه قابل مقايسه با آثار تاريخي هاليوود است. ميرباقري به صحنه آتش سوزي كربلا اشاره كرد و خاطر نشان ساخت: اين صحنه با امكانات جهان سومي ساخته شده و داشتن حوصله در تصويربرداري اين سكانس ها موجب شد كه خصلت بين المللي پيدا كند. وي ادامه داد: مختارنامه تلنگري به واقعه كربلا مي زند و مردم ما علاقه زيادي به بازخواني واقعه كربلا دارند و بخشي از جاذبه فيلم هم همين مساله بوده است. ** مختارنامه از قسمت 32 به بعد اوج بيشتري پيدا مي كند كارگردان مجموعه معصوميت از دست رفته با بيان اينكه به هر قسمت از مجموعه مختارنامه حس غريبي دارد، گفت: هر قسمت را كه مي بينم برايم تازگي و جذابيت دارد، ضمن اينكه مختارنامه به لحاظ موضوع، شخصيت هاي كار و لوكيشن هاي متعدد به اندازه توليد 20 فيلم سينمايي است. ميرباقري افزود: اين مجموعه تلويزيوني از قسمت 32 به بعد اوج بيشتري پيدا مي كند و ابعاد گسترده تري از واقعه كربلا و قيام مختار را نشان مي دهد. ** تاثيرگذاري مختارنامه از انسجام گروهي و انگيزه عوامل ساخت است وي در بخش ديگري از سخنان خود تلخ ترين خاطره از ساخت اين مجموعه را از دست دادن برخي از عوامل و بازيگران اين مجموعه در حين ساخت و بعد از نمايش آن عنوان كرد و اظهار داشت: خاطره هاي شيرين هم كم نيست و تعداد زيادي از هنرمندان سينماي كشور به مدت شش تا هفت سال، هر روز با انرژي حضور پيدا مي كردند و به من نيز نيرو مي دادند. كارگردان مجموعه و فيلم مسافر ري بيان داشت: اگر برخي از صحنه هاي مختارنامه مردم را متاثر مي كند از انسجام گروهي، انرژي و انگيزه هاي عوامل سازنده اين مجموعه تلويزيوني است. ** علما مشكل ارائه تصوير ائمه (ع) را حل كنند ميرباقري با اعلام اينكه سينماگران نمي توانند به ائمه نزديك شوند، خاطر نشان كرد: عمده كار سينما و تلويزيون تصوير است و اگر چهره و شمايل ائمه (ع) را در فيلم هاي سينمايي و تلويزيوني نتوان نشان داد، قصه روي هواست. سينما بايد بتواند برخي از چهره هاي قدسي و ملكوتي را نشان دهد تا تاثيرگذاري بيشتري داشته باشد. وي با بيان اينكه حضرت ابوالفضل (ع) معصوم نيست، گفت: گرچه مقام ايشان مقام ملكوتي و قدسي است اما در تعاريف ما 14 معصوم داريم، چرا پيامبر - حضرت يوسف (ع) و حضرت موسي (ع) - كه آنها هم به وحي متصل بودند را مي توان تصوير كرد اما چهره ملكوتي حضرت ابوالفضل (ع) را نمي توان نشان داد. كارگردان مجموعه رعنا با يادآوري اين نكته كه امروزه سينما موثرترين زبان ارتباطي بشر است، افزود: دوره ما دوره اين هنر است و اگر نتوانيم شرايطي به وجود بياوريم كه شخصيت هاي ارزشي مان را به تصوير بكشيم، نمي توانيم با جهان ارتباط برقرار كرده و پيام خود را به آنها برسانيم. ** پرچم قيام مختار در قسمت اخير آن نشان داده شد ميرباقري اظهار داشت: در قسمت اخير مختارنامه پرچم قيام مختار بر قبر همسر و فرزند كيان قرار گرفت، همچنين در قسمت هاي ديگر اين مجموعه چون ورود مختار به كاخ كوفه نيز شاهد برافراشتگي پرچم سه رنگ سبز، سفيد و قرمز هستيم. وي ادامه داد: براساس اسنادي كه از محققين معتبر بدست آوردم اين احتمال وجود داشته كه پرچم ايران متاثر از پرچم قيام مختار باشد چون همسر و فرزند كيان ايراني در قيام مختار شهيد شدند. ** رستم از اساطير ايراني بود كارگردان مجموعه گرگها يادآور شد: برخي از مسئولين انتقاد مي كنند رستم در زمان فردوسي بوده و چرا از اسم رستم در مجموعه مختارنامه استفاده شده است؟ بايد بگويم كه اينها از اساطير ايران بودند و فردوسي آنها را جمع آوري كرد. ميرباقري خاطر نشان كرد: مختارنامه يك اثر هنري است و با يك روايت ادبي فرق مي كند و يك فيلمساز بايد نتيجه مطلوب را از يك اثر هنري بگيرد. وي در خصوص ساخت يك اثر تاريخي ديگر، اضافه كرد كه بايد تجديد قوا كنم چند طرح در ذهن دارم، متن و مراحل تحقيق و پژوهش مجموعه سلمان فارسي قبل از مختارنامه آماده بود و اگر توفيقي باشد آن را خواهم ساخت. اين مراسم با حضور حجت الاسلام عيسي زاده نماينده دفتر رهبر معظم انقلاب، محسن پرويز معاون اسبق فرهنگي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، مصطفي محقق معاون دانشجويي دانشگاه علوم پزشكي تهران، امير خوراكيان رييس مركز فرهنگي هنري شهرداري تهران، پژمان رييس فرهنگسراي رسانه، جمعي از بازيگران و عوامل مختارنامه و نمايندگان رسانه هاي جمعي برگزار شد. فراهنگ 1788 **
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 1953]