تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هرگاه كسى مستحق دوستى خداوند و خوشبختى باشد، مرگ در برابر چشمان او مى آيد و آ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821236416




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

زرگر مطرح كرد:آب در ايران ارزش اقتصادي ندارد


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: زرگر مطرح كرد:آب در ايران ارزش اقتصادي ندارد
معاون وزير نيرو در امور آب و آبفا گفت: با توجه به اينكه آب در ايران ارزش اقتصادي ندارد، قطعا مصرف بهينه نيز صورت نمي گيرد.

به گزارش خبرگزاري مهر، رسول زرگر در ميزگرد اقتصادي "بدون حاشيه" گفت: در كشور ما آب، ارزش اقتصادي ندارد؛ ايران حدود 92 درصد از منابع آبي در بخش كشاورزي مصرف مي شود كه متوسط مصرف آن دردنيا 70 درصد است؛ اين درحالي است كه دربخش صنعت حدود 2درصد مصرف داريم كه اين مقدار در دنيا 22 درصد بوده و به نوعي مصرف آب شرب نيز در ايران 6 درصد بوده كه در دنيا اين مقدار حدود 6درصد تا 8 درصد است.

معاون وزير نيرو در امور آب و آبفا افزود: پيش بيني شده كه سهم بخش كشاورزي تا سال 1400 بايد حدود 15درصد كاهش پيدا كند و به 80 درصد برسد و سهم بخش صنعت و آب شرب را به حدود 10 درصد برسانيم؛ اما با اين وجود، بازهم از ميانگين دنيا عقب تر هستيم.

وي تصريح كرد: متاسفانه مصرف بسيار زياد آب در بخش كشاورزي از لحاظ راندمان و بهره وري به صورت بهينه و اقتصادي نيست.

به گفته زرگر، با توجه به تعرفه هاي آبي كشور مي توان گفت كه آب در ايران ارزش اقتصادي ندارد؛ به اين معنا كه يك متر مكعب آب شرب 500 تومان تمام مي شود؛ در حالي كه يك شهروند درازاي اين مقدار آب 80 تومان پرداخت مي كند؛ از سوي ديگر، يك متر مكعب آب كشاورزي حدود 70 تومان تمام مي شود، اما از كشاورز مبلغي در حدود 3 تا 4 تومان اخذ مي گردد.

وي خاطرنشان كرد: اگر در بخش كشاورزي، آب با قيمت واقعي محاسبه شود ديگر قيمت خريد و فروش محصول ارقام فعلي نخواهد بود.بر اين اساس، سياستهاي موجود به نحوي است كه احتمالا منطقي هم پشت آنها وجود دارد. اما به هرحال مي توان گفت كه آب ارزش واقعي خود را نه در قيمت گذاري و نه در سيستم اقتصادي ندارد.

زرگر گفت: بايد ارزش اقتصادي آب و قيمت آب را از هم جدا كرد؛ در اين صورت بسياري از مصارفي كه مي توانست در بخش آب اتفاق بيفتد به دليل عدم دارابودن ارزش اقتصادي آب رخ نمي دهد.

معاون وزير نيرو با ذكر اولويت بندي مصرف آب تصريح كرد:‌ اولويت بندي هايي در مصرف آب لحاظ شده كه براساس آنها آب شرب در اولويت اول قرار گرفته است و همچنين اولويت اول، تامين آب تا پايان شهريور سال آينده خواهد بود.

به گفته زرگر، اگر مردم فهيم ايران تنها 10درصد در مصرف آب صرفه جويي كنند، مشكلاتي نظير قطع آب را در هيچ شهري شاهد نخواهيم بود؛ اما با اين اوصاف، شايد نتوان 100 درصد تامين آب را شاهد بود.

در ادامه، صفايي كارشناس كشاورزي نيز با مهم خواندن شبكه هاي آبي سدها گفت: اگر چه صنعت سد سازي يكي از افتخارات نظام به شمار مي رود و از رشد خوبي طي سالهاي اخير برخوردار بوده؛ اما شبكه هاي آبرساني ايجاد شده در پشت سدها، حدود 25 درصد ظرفيت است.

وي ادامه داد: اين امر به اين معنا است كه اگر ما به اندازه 5/3 ميليون هكتار زمين بالقوه براي كشت داشته باشيم، با اين وضعيت شبكه هاي آبرساني تنها مي توان 700 هزار هكتار زمين را سيراب كرد. به هرحال مي توان گفت با اين وضعيت، عملا مخازن بزرگي كه در پشت سدها وجود دارد زمينه تبخير و تعرق بيش از پيش را فراهم كرده؛ ضمن اينكه طبيعت پايين دست را نيز بهم زده است.

صفايي گفت: تعادل ايجاد كردن بين ساخت سد و شبكه هاي انتقال آب و نيز شبكه هاي داخل مزرعه امري بسيار مهم بوده كه متاسفانه كمتر مورد توجه قرار گرفته است.
 چهارشنبه 8 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 384]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن