تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 7 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هيچ جلسه قرآنى براى تلاوت و درس در خانه‏اى از خانه‏هاى خدا برقرار نشد، مگر اين ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1812886338




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

معتاداني كه تكنولوژي دود مي‌كنند


واضح آرشیو وب فارسی:برنا نيوز: معتاداني كه تكنولوژي دود مي‌كنند
خيلي وقت ها اعتياد به يك تكنولوژي مثل اينترنت و يا تلفن همراه حتي از انواع و اقسام اعتياد به مواد مخدر هم خطرسازتر است و ترك آن هم به مراتب سخت تر."


سرويس اجتماعي برنا
تلفن همراه، همين پديده كوچكي كه خيلي وقت‌ها اندازه‌اش از يك كف دست هم بيشتر نمي‌شود، اين روزها به يكي از پديده ها يا حتي آسيب‌هاي مهم جامعه تبديل شده است. آسيب هايي كه خيلي مواقع آن قدر بزرگ و عميق مي شود كه با هيچ مرحمي قابل درمان نيست.

اگر بخواهيم مقوله اثر منفي تلفن همراه روي مغز و اعصاب و خواب و خوراك آدم ها را كنار بگذاريم و هزار و يك مدل توصيه و خبر مهم پزشكي را هم ناديده بگيرم باز هم نمي توانيم از آسيب ها و مضرات آن در امان بمانيم.

درست براي همين است كه مصطفي اقليما، رئيس انجمن مددكاري ايران مي گويد: "تلفن همراه شايد در نگاه اول پديده خوبي به نظر برسد و به ظاهر خيلي از مشكلات و نارسايي ها را از ميان بردارد، اما آسيب ها و مشكلاتي كه برجا مي گذارد بي‌شك بيشتر است."

وقتي تكنولوژي فرهنگ را به يدك مي‌كشد

تلفن همراه هم، مانند هزار و يك پديده جديد و ناشناخته‌اي كه بدون پيش زمينه‌ي قبلي از جوامع ديگر به كشور ما راه پيدا كرده‌اند، براي حضورش زمينه فرهنگي مناسبي نداشته است.

اقليما در اين مورد مي گويد: "باور بيشتر مردم ما اين است كه تلفن همراه، وسيله اي است كه بوجود آمده تا براي پركردن اوقات فراغت، بيكاري و تفريح مورد استفاده قرار بگيرد. براي همين است كه درجامعه ما افرد به نوعي به تلفن همراه خود اعتياد پيدا كرده‌اند."

به اعتقاد محمد رضوي، پژوهشگر مسائل اجتماعي جوانان، نداشتن اطلاع درست از چگونگي استفاده از گوشي‌هاي تلفن همراه در خيلي مواقع حتي مي‌تواند به بيماري‌هايي نظير افسردگي، استرس و بي‌قراري هم منجر شود. براي همين است كه او مي گويد:" خيلي وقت ها اعتياد به يك تكنولوژي حتي از انواع و اقسام اعتياد به مواد مخدر هم خطرسازتر است و ترك آن هم به مراتب سخت تر."

تلفن همراه، محيط‌هاي آموزشي را هم درگير كرده است

مدت ها گذشته است از زماني كه پچ پچ در گوشي دانش آموزان داخل كلاس، چنان جرم سنگيني داشت كه ممكن بود به خاطرش از كلاس هم اخراج شود.

اين روزها استفاده از تلفن همراه ميان دانش آموزان به همان اندازه بديهي و ملموس به نظر مي رسد كه انگار يكي از اجزاي كيف مدرسه است و هيچ موقع فراموش هم نمي شود. درست مثل مداد و خودكار و دفترچه يادداشت.

شايد علت همان چيزي باشد كه فاطمه ركني، مشاور تحصيلي يكي از مدارس تهران مي‌گويد: "متاسفانه بسياري از مدارس، در مقابل استفاده دانش آموزان از تلفن همراه، ممنوعيتي ايجاد نمي كنند. همين امر باعث مي شود تا آنها هيچ تمركزي هنگام درس نداشته باشند."

البته ركني، تنها به سيستم آموزشي خرده نمي گيرد و آن را به خاطر اين كم كاري سرزنش نمي كند چون معتقد است خانواده‌ها تقصير كاران اصلي‌اند: "خيلي از والدين براي اين كه نگران رفت و آمد فرزندانشان هستند، موبايل را از سن پايين در اختيارشان قرار مي‌دهند و حاضرند تمام قبض تلفن آنها را هم بپردازند. آن وقت ممنوعيتي هم در مقابل آوردن آن به مدرسه يا هر محيط آموزشي ايجاد نمي‌كنند."

حميد فراهاني، رئيس روابط عمومي آموزش و پرورش شهر تهران هم، مشكل از بين رفتن تمركز حواس دانش آموزان را يكي از معضلات استفاده از تلفن همراه در مدارس مي داند و مي گويد: " دانش آموزي كه مرتب از تلفن همراه استفاده مي كند ديگر مجالي براي فكر كردن به درس و يادگيري ندارد. پيامك و بلوتوث و تماس، تمام ذهنش را به خود مشغول مي كند."

اما از آنجايي كه معلوم است، آموزش و پرورش هم براي رفع اين مشكلات بيكار ننشسته و فكر هايي كرده است: "براي آموزش اثرات سوء استفاده نادرست از تلفن همراه، دوره هاي آموزشي براي والدين گذاشته ايم تا با كنترل آن، ميزان اين معضلات را كاهش دهيم."

تلفن همراه، يكي از عوامل برهم زننده زندگي مشترك

استفاده از تلفن همراه به عنوان جايگزين مناسبي براي تفريح و سرگرمي، يا از بين بردن تمركز حواس در زمان درس خواندن و يادگيري، يكي از كاربردهاي نادرستي است كه اين روزها به چشم مي‌خورد. اين مشكلات شايد نظم زندگي را تا اندازه اي برهم بزنند و آن را با اختلال روبرو سازند اما پايه و اساس آن را برهم نمي‌زنند. اما آسيب‌هاي تلفن همراه تنها به اين عوامل محدود نمي‌شود.

"استفاده دائم از تلفن همراه باعث شده تا همسران وقت زيادي براي هم نداشته باشند و روز به روز نسبت به هم بي‌تفاوت شوند. اين امر در طولاني مدت بين همسران جدايي مي اندازد و آنها را وادار به طلاق مي كند." اين گفته هاي الهام اسدي، پژوهشگر آسيب شناس اجتماعي است كه تلفن همراه را يكي از عوامل طلاق مي داند و مي گويد:" تلفن همراه علاوه براينكه زماني براي كنار هم بودن خانواده ها باقي نمي‌گذارد، در بسياري مواقع آنها را به بدگماني، شك و دلزدگي از يكديگر هم مي كشاند."

او مزاحمت‌هاي تلفني يا سوء تفاهم‌هاي حاصل از ارتباطات غير كلامي را از مهمترين اين مشكلات مي‌داند و مي گويد:" تلفن همراه به وسيله‌اي براي پي بردن به اسرار شخصي افراد هم تبديل شده است و خيلي از اوقات به مسائل شخصي و حريم خصوصي افراد هم رحم نمي كند."
 چهارشنبه 8 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: برنا نيوز]
[مشاهده در: www.bornanews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 293]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن