تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 23 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):سنگهاى زیربناى اسلام سه چیز است: نماز، زکات و ولایت که هیچ یک از آنها بدون دیگرى درس...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815336484




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

ساماندهي و بهينه سازي تعطيلات، پرونده اي روي ميز تصميم گيري


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: به گزارش خبرنگار فرهنگي ايرنا، شوراي عالي انقلاب فرهنگي با توجه به انتقاداتي كه به موضوع يادشده صورت گرفته است، از مدت ها پيش پيگيري آن را در اولويت برنامه اي خود دارد به نحوي كه در نشست اخير خود نتايج بررسي ها انجام شده را اعلام كرد. معاون برنامه ريزي و هماهنگي دبيرخانه شوراي عالي انقلاب فرهنگي در اين باره به خبرنگار فرهنگي ايرنا مي گويد: بحث تعطيلات موضوع مهمي است كه جنبه فردي و اجتماعي دارد و از منظر عمومي نيز داراي جنبه هاي مذهبي، ملي و انقلابي است. محمد اسحاقي با يادآوري اينكه تعطيلات از گذشته هاي دور با مفهوم مذهبي در جوامع مختلف شكل گرفته است، مي افزايد: بر اين اساس هر كس متناسب با موضوع تعطيلي با قطع كار معمول و رسمي خود به مراسم جنبي و فردي پرداخته و با دور شدن از محل كار خود به انجام امور شخصي و تجديد قواي فردي، اجتماعي و معنوي مي پردازد . وي توضيح مي دهد: هر فرد در تعطيلات با اختصاص وقت بيشتر به خانه و خانواده به صله رحم، مطالعه، انجام امور مذهبي، مسافرت، انجام كارهاي عقب مانده مي پردازد. اسحاقي به انواع تعطيلات اشاره دارد و مي گويد: تعطيلات به دو گروه كلي رسمي و غيررسمي تقسيم مي شوند. *تعطيلات رسمي اسحاقي مي گويد: تعطيلات رسمي شامل تعطيلات مذهبي، انقلابي و ملي است. اين مقام مسوول در شوراي عالي انقلاب فرهنگي مي افزايد: تعطيلات مذهبي به دين و مذاهب مورد اعتقاد مردم يك كشور ارتباط دارد، تعطيلات انقلابي با تغيير نظام ها و انقلاب هايي كه صورت مي گيرد،‌ درنظرگرفته مي شوند و تعطيلات ملي نيز در فرهنگ و سنت هاي هر ملتي ريشه دارد و تغييرات چنداني در آنها صورت نمي گيرد. وي يادآور مي شود: نوع ديگر تعطيلات، تعطيلات آخر هفته است كه آن نيز منشا ديني دارد و از گذشته هاي دور مردم در اديان مختلف روزهايي را بعنوان تعطيل براي خود تعيين كرده اند. معاون برنامه ريزي و هماهنگي شوراي عالي انقلاب فرهنگي توضيح مي دهد: در اسلام روز جمعه بعنوان روز تعطيل تعيين شده، در مسيحيت روز يكشنبه و در دين يهود نيز روز شنبه و به همين خاطر تعطيلات آخر هفته يك جنبه ديني داشته و به فراغت از امور دنيوي و انجام امور ديني اختصاص يافته است. اسحاقي ادامه مي دهد: از سوي ديگر تعطيلات آخر هفته شاخصي براي دينداري يك كشور و يك ملت محسوب مي شود و مردم هر كشور سعي دارند، اينگونه روزهاي تعطيل را پاس بدارند و آن را تغيير ندهند، البته بسياري از كشورها به جاي يك روز دو روز را يا قبل و بعد از آن را بعنوان تعطيلات آخر هفته در تقويم خود دارند. وي مي گويد: در كشورهاي مختلف شنبه و يكشنبه بعنوان تعطيلات آخر هفته درنظرگرفته شده است و در برخي از كشورهاي اسلامي نيز با اين توجيه كه به دنبال ارتباط با كشورهاي اروپايي هستيم ، اين دو روز را تعطيل كرده اند. اسحاقي با بيان اينكه كشورهاي پاكستان، تركيه و اندونزي ازجمله كشورهايي هستند كه شنبه و يكشنبه در آنها تعطيل است، مي افزايد: اين گونه كشورها متاسفانه به جاي حفظ هويت ملي و ديني خود و تعيين روز جمعه به عنوان روز تعطيل آخر هفته، روزهاي شنبه و يكشنبه را با اين عنوان درنظر گرفته است. وي ادامه مي دهد: برخي از كشورها مانند مصر، عراق و اردن نيز جمعه و شنبه را بعنوان روز تعطيل دارند و روز تعطيل در برخي از كشورها تنها جمعه است مانند عربستان و يمن و در ايران نيز نيم پنجشنبه ها -بعدازظهر - و جمعه تعطيل است. اسحاقي مي گويد: بخش ديگري از تعطيلات آموزشي و بخشي نيز بين المللي هستند كه در رديف تعطيلات رسمي به شمار مي روند. *تعطيلات غيررسمي معاون برنامه ريزي و هماهنگي دبيرخانه شوراي عالي انقلاب فرهنگي در مورد تعطيلات غير رسمي نيز توضيح مي دهد: اين تعطيلات بدون برنامه ريزي قبلي مانند تعطيلاتي كه براي حوادث غيرمترقبه، شيوع بيماري، بلاياي طبيعي، شرايط جوي، آلودگي هوا، سرما و يا بين تعطيلات تعيين مي شوند. اسحاقي با يادآوري اينكه اينها تعطيلات پنهان هستند، مي گويد: در برخي موارد برگزاري مراسم و اجلاس خاص نيز باعث مي شود كه برخي روزها تعطيل اعلام شوند. *تعطيلات در ايران معاون برنامه ريزي و هماهنگي دبيرخانه شوراي عالي انقلاب فرهنگي به ميزان تعطيلات واقعي در ايران اشاره مي كند و مي افزايد:در ايران در مجموع 25 روز تعطيلات رسمي وجود دارد كه از اين تعداد 10 روز تعطيلات ثابت شمسي ما را تشكيل مي دهند. *تعطيلات ثابت شمسي: وي مي گويد: شش روز از 25 روز تعطيل در ايران شامل تعطيلات ملي هستند كه اول تا چهارم و 13 فروردين ماه و 29 اسفندماه را شامل مي شوند. اسحاقي ادامه مي دهد: چهار روز از اين تعداد 25 روز نيز تعطيلات انقلابي هستند كه بر اساس ارزش‌هاي انقلاب اسلامي تعطيل اعلام شده است. اين مقام مسوول در شوراي انقلاب فرهنگي يادآور مي شود: اين روزها شامل 12 فرودين ماه روز جمهوري اسلامي، 14 خردادماه روز رحلت امام خميني (ره)، 15 خردادماه روز قيام مردم برعليه رژيم ستم شاهي و 22 بهمن ماه روز پيروزي انقلاب اسلامي مي شوند. اسحاقي توضيح مي دهد : روزهاي تعطيل يادشده در مجموع 10 روز تقويم تعطيلات ثابت شمسي ايران را تشكيل مي دهند. *تعطيلات مذهبي وي ادامه مي دهد: تعطيلات مذهبي در ايران نيز 15 روز از مجموع 25 روز تعطيل را به خود اختصاص داده اند كه به خاطر قمري بودن، متغييرند. اسحاقي با يادآوري اينكه تعطيلات مذهبي در ايران تقريبا تعطيلات اسلامي هستند و در اين زمينه با همه جهان اسلام مشترك هستيم، مي گويد: بسياري از كشورهاي اسلامي در اين مناسبت ها نه تنها يك روز بلكه چندين روز را تعطيل كرده اند. وي ادامه مي دهد: علاوه بر آن بخاطر شيعه بودن جمهوري اسلامي ايران، تعطيلاتي متناسب با ارزش هاي شيعي نيز همچون عيد غدير خم، ميلاد و شهادت امام علي (ع)، تاسوعا، عاشورا و اربعين حسيني، شهادت امام رضا (ع) و شهادت فاطمه زهرا (س) و ميلاد امام زمان (عج) به خاطر ارزش هاي ديني و مذهبي در تقويم ايران درج شده است. * تعطيلات ايران و ساير كشورها عضو شوراي عالي انقلاب فرهنگي با بيان اينكه تعطيلات انقلابي و ملي ايران به متوسط جهاني نزديك است، مي گويد: تعطيلات انقلابي ما چهار روز است كه به متوسط جهاني تعطيلات انقلابي كه تقريبا 69/3 روز است، نزديك است. اسحاقي مي افزايد: تعطيلات ملي ما نيز شش روز است و متوسط تعطيلات جهاني ملي 17/5 است كه تقريبا نزديك به هم هستند. وي با يادآوري اينكه، در گذر زمان تعطيلات ايران در قبل و بعد از انقلاب اسلامي تغييرات فراواني داشته است، مي گويد: بيشترين ميزان تعطيلات كشور در سال 1341 معادل 26 روز بوده و كمترين آن در سال 1355 معادل 16 روز بوده است. بر اساس اين گزارش، از آنجايي كه تعطيلات مذهبي كشورمان بر اساس سال قمري تعيين مي شوند و متغير هستند،‌ ايجاد يك همزماني بين تعطيلات رسمي و تعطيلات پنجشنبه و جمعه آخر هفته موجب مي شود كه تعطيلات واقعي ما از اين ميزان 25 روز نيز هر ساله كاهش يابد. اسحاقي به عنوان نمونه سال هاي 1388 و 1389 را مطرح مي كند و مي گويد: در سال گذشته با احتساب تعطيلات قمري كه روز جمعه يا پنج شنبه واقع شده بودند، 5/6 روز از ميزان تعطيلات ما كاسته شده است. وي با يادآوري اينكه در سال89 نيز تقريبا 8 روز از تعطيلات كشور روي روزهاي پنج شنبه و جمعه واقع شده است، افزود: دوازدهم فروردين ماه، عيد غدير خم و عاشوراي حسيني در سال جاري، در روز پنج شنبه بوده است. اسحاقي ادامه مي دهد: همچنين سيزدهم فروردين، چهاردهم خرداد، عيد فطر، شهادت امام رضا (ع) و 22 بهمن ماه در سال 1389 بر روي روز جمعه واقع شده است. بر اساس اين گزارش، تطابق و همزماني تعطيلات رسمي كشور با تعطيلات آخر هفته همه ساله در تقويم ايران وجود داشته و موجب كاهش ميزان تعطيلات شده است؛ به طوري كه در سال آينده نيز پنج روز از تعطيلات كشور مصادف با پنجشبه ها و جمعه ها مي شود. بر اين اساس، طرح زيادي تعطيلات در كشور غيرواقعي است، چرا كه بررسي هاي كارشناسي نشان مي دهد به خاطر گردش ماه هاي قمري و تطابق پنجشنبه ها و جمعه ها با تعطيلات رسمي، روزهاي تعطيل در كشور در مجموع كمتر از ميزاني مي شود كه در تقويم درج شده است. معاون برنامه ريزي و هماهنگي شوراي عالي انقلاب فرهنگي در اين مورد توضيح مي دهد: از 25 روز تعطيلات رسمي كشور، 15 روز ماهيت جشن و 10 روز نيز مربوط به مراسم عزاداري مي شود. اسحاقي مي گويد: در طول سال 52 روز جمعه است كه مجموع اين روزها با 25 روز تعطيل، 77 روز مي شود. وي مي افزايد: با احتساب نيم پنجشنبه هاي تعطيل كه 26 روز مي شود و اضافه كردن آنها به اين 77 روز، در مجموع تعطيلات ايران 103 روز در سال مي شود. عضو شوراي عالي انقلاب فرهنگي ادامه مي دهد: در مقايسه اين ميزان تعطيلي در ايران با ساير كشورها، كشور يمن با 67 روز تعطيلي كمترين تعطيلات و ايران با 77 روز تعطيلي دومين كشوري است كه كمترين تعطيلات رسمي و آخر هفته را در جهان دارد. به عقيده اسحاقي، بيشترين تعطيلات متعلق به كشور جمهوري آذربايجان با 129 روز و عراق با 128 روز است. وي ادامه مي دهد: كشورهايي مانند كانادا، آلمان و انگليس 113 روز، فرانسه، ايتاليا و سوئد، 115 روز، آمريكا و تركيه 117 روز، روسيه و ژاپن 119 روز، كره جنوبي 120 روز، هند 122 روز و اندونزي 126 روز تعطيل را در تقويم خود دارند. بنابراين به رغم آنچه در تبليغات، مقالات و رسانه ها عنوان مي شود با بررسي مقايسه اي و تطبيقي كشورها، ايران دومين كشوري است كه كمترين تعطيلات را در جهان دارد. همچنين انتقاداتي كه در آنها مطرح مي شود، ايران تعطيلات زيادي دارد مربوط به تعطيلات رسمي است كه در تقويم درج شده است كه با بررسي كارشناسي مشخص مي شود اين ميزان واقعي تعطيلات ايران نيست. همزماني مناسبت هاي ملي، انقلابي و مذهبي با تعطيلات آخر هفته باعث مي شود كه ميزان تعطيلات ما در برخي از سال ها حتي به زير 20 روز برسد و بصورت واقعي ما 18 روز تعطيلات داشته باشيم. به گفته اسحاقي، ايران هيچ گاه و در هيچ سالي بيشترين تعطيلات را نسبت به كشورهاي ديگر نداشته است. اينكه اعلام مي شود ما بيشترين تعطيلات جهان را داريم يك بررسي و ارزيابي نادرست است ازسوي ديگر اينكه چه ميزان تعطيلات بصورت استاندارد نياز زندگي بشر است، بايد مورد توجه منتقدين قرار بگيرد و آنها در اعلام نظرات خود يك بازنگري صورت بدهند. اين مقام مسوول در شوراي عالي انقلاب فرهنگي معتقد است كه 40 ساعت كار در هفته يعني 5 روز كاري و 8 ساعت و 2 روز آخر هفته بعنوان تعطيلات در بيشتر كشورهاي جهان درنظرگرفته مي شود. وي با يادآوري اينكه در ايران نيز 5 روز كاري و 8 ساعت وجود دارد،مي گويد: پنجشنبه ها نيز در تهران و برخي از ادارات و وزارتخانه ها بصورت رسمي تعطيل است اما در شهرستان ها و استان هاي ديگر اين طور نيست و پنجشنبه ها بصورت نيم پنجشنبه تعطيل است. به عقيده وي، انتقادهايي كه نسبت به زياد بودن تعطيلات در كشور مي شود بيشتر از بعد اقتصادي آن هم نظام كاري رسمي است؛ در صورتي كه تنها بخشي از اقتصاد ما نظام كار رسمي را تشكيل مي دهد و بخش عمده آن نيز نظام كاري غيررسمي است. اين مقام مسوول در شوراي عالي انقلاب فرهنگي تصريح مي كند: در روزهاي تعطيل درست است كه كارخانه ها، مدارس، دانشگاه ها و ادارات تعطيل مي شوند، اما بخش هاي اقتصادي غيررسمي مانند گردشگري، حمل و نقل و هتلداري در تمام كشور در اين روزها به جريان مي افتند. همچنين برخي از مشاغل هستند كه چشم اميد آنها به همين تعطيلات است كه در طول سال صورت مي گيرد. به گفته اسحاقي، اگر بخواهيم تنها به مسايل اقتصادي توجه كنيم بايد اين دقت را هم داشته باشيم كه ساير مشاغل مرتبط با سفر و گردشگري كه منبع درآمد و ادامه حيات آنها بيشتر در روزهاي تعطيل است، مربوط به نظام كاري غيررسمي مي شوند. به گفته كارشناسان، در بعد اقتصادي تعطيلات، بحث بهره وري نيز مطرح است و از آنجايي كه افزايش بهره وري يكي از مسايل مهم در اين حوزه است، حذف تعطيلات و كاهش آنها اگر همراه با افزايش بهره وري نباشد، نتيجه مثبتي نخواهد داشت. بنابراين اگر بتوان با حفظ وضع موجود، بهره وري را به هر ميزان افزايش داد، مي توان روزهاي تعطيل را جبران كرد. همچنين تعطيلات داراي آثار و پيامدهاي اجتماعي، سياسي و فرهنگي است، به عنوان مثال روز 22 بهمن ماه درست است كه تعطيل است اما ملت ايران به كار مهم كه حفظ هويت و اعلام وفاداريشان به انقلاب اسلامي در مقابل دشمنان و كمك به حفظ امنيت ملي كشور است،‌ مي پردازند. به گفته معاون شوراي عالي انقلاب فرهنگي، مردم با حضور در مراسم روز عاشورا و تاسوعاي حسيني، به فعاليت ديگري مي پردازند كه براي حفظ هويت ملي و ارزش ها و بازسازي روحي و معنوي خود اهميت زيادي دارد. اسحاقي تاكيد مي كند: انسان تنها براي كار آفريده نشده بلكه كار مقدمه اي است براي آنكه انسان بتواند به مجموعه فعاليت هايي بپردازد كه در نهايت رشد و تعالي روحي او را براي رسيدن به اهداف خلقت دربرداشته باشد. طي كردن اين مسير تنها با فعاليت صرف اقتصادي ميسر نيست، چراكه انسان نياز به تفريح، استراحت، در كنار خانواده بودن و زماني براي تفكر دارد. بنابراين با تغيير نگاه به موضوع تعطيلات، بايد با برنامه ريزي در ابعاد فردي و جمعي براي بهينه سازي تعطيلات تلاش شود. از:ناهيد شفيعي فراهنگ**1834**




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 389]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن