تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 20 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):انسان بايد براى آخرتش از دنيا، براى مرگش از زندگى و براى پيرى‏اش از جوانى، توشه...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1814672851




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

ارتش انگليس با نابودي زرادخانه بمب‌هاي خوشه‌اي اين كشور مخالفت كرد


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: ارتش انگليس با نابودي زرادخانه بمب‌هاي خوشه‌اي اين كشور مخالفت كرد
سياسي
تهران - ارتش انگليس با تصميم دولت اين كشور براي انهدام كامل زرادخانه بمب‌هاي خوشه‌اي كه تاكنون جان هزاران انسان بي‌گناه را در سراسر جهان گرفته است، مخالفت كرد.

به گزارش گروه اخبار صوتي -تصويري ايرنا، پايگاه اينترنتي روزنامه انگليسي گاردين در شماره روز چهارشنبه خود، افزود: در نشست دوبلين پايتخت ايرلند كه از روز سه شنبه با شركت برخي كشورهاي جهان براي تصميم‌گيري در مورد امحاي كامل بمب‌هاي خوشه‌اي برگزار شده است، ايرلند كه رياست اين گفت و گوها را برعهده دارد، از انگليس خواست، در نشست امشب اين مذاكرات پيمان انهدام كامل بمب‌هاي خوشه‌اي را امضا كند.

به نوشته گاردين، برسر اين موضوع ، از ماه‌ها قبل ميان پارلمان انگليس و وزارت امور خارجه و اداره توسعه بين‌الملل انگليس با وزارت دفاع اين كشور اختلاف نظر وجود داشت .

وزارت دفاع انگليس كه مخالف امحاي اين بمب هاست، بهانه مي‌آورد كه بمب هاي خوشه‌اي موجود در زرادخانه‌هاي انگليس از نظر عملياتي بسيار حساس است و انهدام آنها ميليون‌ها پوند هزينه به دولت تحميل خواهد كرد.

دولت انگليس با اين پيشنهاد موافق بوده اما ارتش با آن مخالف است .

اين تصميم دولت انگليس شامل نابودي زرادخانه بمب‌هاي خوشه‌اي آمريكا نمي شود كه در پايگاه‌هاي هوايي آمريكا در خاك انگليس قرار دارد. انگليس فقط از آمريكا مي‌خواهد، ضمن حفظ اين بمب ها، آنها را در عمليات مشتركي كه با كشورهايي كه اين پيمان را امضا كرده اند، استفاده نكند.

بر پايه اين گزارش، انگليس در لشكركشي ناجوانمردانه‌اش به رهبري آمريكا به عراق در مارس ‪ ۲۰۰۳‬و همچنين در جنگ لبنان در تابستان ‪ ۲۰۰۶‬از بمب‌هاي خوشه‌اي ‪ M85‬ساخت اسراييل و ‪ M73‬كه در بالگردهاي آپاچي كارگذاشته مي‌شود، استفاده كرده بود.

بمب خوشه‌اي اينگونه عمل مي‌كند كه تعداد زيادي بمب كوچك درون يك بمب بزرگ جاسازي شده، پس از فرود آمدن منطقه وسيعي را به انفجار مي‌كشد.

بسياري از اين بمب‌هاي كوچك در آن واحد منفجر نمي‌شوند بلكه بعد از گذشت مدت زماني، در اثر تماس انسان و يا هر جسم خارجي منفجر مي‌شوند.

اين گزارش حاكي است: انگليس در آغاز تهاجم نظامي به عراق در سال ‪۲۰۰۳‬ بمب‌هاي خوشه‌اي ‪ M85‬را به بصره انداخت .

همچنين در تهاجم نظامي رژيم صهيونيستي به جنوب لبنان در سال ‪ ۲۰۰۶‬و نيز جنگ استقلال كوزوو در سال ‪ ،۱۹۹۹‬اين بمب‌ها جان هزاران انسان بي‌گناه را گرفت. انفجار اين بمب‌ها سال‌ها بعد از كاربرد آنها، هزاران تن را مجروح ساخت.

راكت‌هاي ‪ M73‬هم در بالگردهاي آپاچي نصب مي‌شوند و مي‌توانند در جت هاي هريت هم به كار گذاشته شوند.

هر راكت مي‌تواند ‪ ۱۰‬بمب خوشه‌اي و هر بالگرد آپاچي نيز مي‌تواند در مجموع ‪ ۶۸۴‬بمب خوشه‌اي را با خود حمل كند.

گروه‌هاي مدافع حقوق بشر عنوان كرده‌اند كه آمريكا با پيمان در دست تصويب انهدام بمب‌هاي خوشه‌اي مخالفت خواهد كرد چرا كه هرگز تصميم ندارد، زرادخانه بمب‌هاي خوشه‌اي خود را از انگليس خارج سازد .

قرار است، دسامبر امسال در اسلو پايتخت نروژ يك كنفرانس جهاني در مورد نابودي كامل بمب‌هاي خوشه‌اي در جهان برگزار شود و در جريان آن پيمان منع كاربرد، انتقال و انبار كردن بمب‌هاي خوشه‌اي به تصويب برسد.

آمريكا، رژيم صهيونيستي ، روسيه ، چين ،هند و پاكستان در گفت وگوهاي دوبلين شركت ندارند.
 چهارشنبه 8 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 249]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن