تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 13 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):هر كس براى خدا دانش بياموزد و به آن عمل كند و به ديگران آموزش دهد، در ملكوت آسمانها ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803983670




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

سخن روز /ديپلماسي مدبرانه ايران در خدمت صلح و ثبات منطقه اي


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: سخن روز /ديپلماسي مدبرانه ايران در خدمت صلح و ثبات منطقه اي
خبرگزاري مهر : توطئه خطرناك قدرتهاي فرامنطقه اي و برخي طرفهاي منطقه اي با همراهي دنباله روهاي آنها در لبنان چيزي نمانده بود به بروز يك فاجعه هولناك منجر شود اما هوشياري اكثر لبناني ها و نقش تاثيرگذار ايران در امضاي توافق دوحه روياي بوش را نقش بر آب كرد.

روز يكشنبه پنجم خرداد(25 مي)، لبنان پس از تقريبا شش ماه خلاء رياست جمهوري و بيش از 18 ماه بحران سياسي، با انتخاب ميشل سليمان فرمانده ارتش به عنوان رئيس جمهوري جديد كه توانست آراي اكثريت 118 نماينده از تعداد 127 نفر را به دست آورد؛ دوران ثبات سياسي خود را آغاز كرد؛اين رخداد مهم با هشتمين سالگرد پيروزي بزرگ مقاومت بر رژيم صهيونيستي و اخراج اشغالگران از جنوب لبنان همزمان شد و مردم لبنان به مناسبت اين دو حادثه مهم، به جشن و شادماني پرداختند.

بازخواني تنشهاي اخير لبنان

دولت "فواد سنيوره" نخست وزير لبنان كه به سبب خروج نمايندگاني بخش مهمي از ملت لبنان بر اساس قانون اساسي اين كشور غيرقانوني است؛ در جلسه دوشنبه شانزدهم ارديبهشت خود، شبكه ارتباطات تلفني حزب الله اين كشور را غيرقانوني و به عنوان نقض حاكميت اين كشور دانست و ادارات ذيربط را مامور رسيدگي به اين مسئله كرد.

دولت لبنان در اين نشست همچنين تصميم گرفت كه همه افراد و نهادهاي ذيربط را كه با شبكه ارتباطات تلفني مقاومت ارتباط داشته اند، مورد پيگرد قرار دهد.

دولت سنيوره همچنين اين مسئله را كه هدف از شبكه ارتباطات تلفني حفاظت از مقاومت و مختل كردن دستگاههاي رژيم اسرائيل باشد، رد كرد.

دولت سنيوره همچنين تصميم گرفت تا وفيق شقير فرمانده دستگاه امنيتي فرودگاه را كه گروه حاكم وي را از هواداران گروههاي مخالف مي داند، بركنار به سمت خودش در ارتش لبنان بازگرداند.

تصميمات دولت فواد سنيوره عليه مقاومت براي برچيدن شبكه ارتباطي تلفني مقاومت، با اعتراض گسترده طرفداران مقاومت در برابر اشغالگري و تهديدهاي رژيم صهيونيستي روبرو شد كه آن را توطئه اي آشكار با هدايت آمريكا و برخي كشورهاي عربي عليه مقاومت قلمداد كردند و همزمان افزايش مشكلات اقتصادي مردم، سبب اعتراضات گسترده عليه دولت غربگراي سنيوره شد؛ اين وضعيت سبب بروز درگيريهايي از روز چهارشنبه 18 ارديبهشت در بيروت شد كه بيش از 60 كشته و حدود 200 زخمي به جا گذاشت.

شيخ نعيم قاسم معاون دبيركل حزب الله لبنان با متهم كردن جريان 14 مارس به جوسازي عليه اين جنبش، تاكيد كرده بود كه شبكه ارتباطات تلفني حزب الله لبنان بخشي لاينفك و جدايي ناپذير از سلاح مقاومت به شمار مي رود.

اعتراض گسترده گروههاي طرفدار تشكيل دولت وحدت ملي و حامي مقاومت بر ضد اشغالگري، در نهايت سبب شد دولت مورد حمايت غرب لبنان،تصميمات جنجالي خود بر ضد شبكه ارتباطي تلفني مقاومت و بركناري رئيس سرويس امنيتي فرودگاه بين المللي بيروت را لغو كرده و در برابر خواسته هاي برحق حاميان مقاومت، تسليم شود.

------------------------
نتيجه معكوس دخالتهاي آمريكا و متحدان در لبنان

" من از نمايندگان مجلس لبنان مي خواهم تا فورا رئيس جمهوري جديد خود را بر اساس حد نصاب نصف به علاوه يك انتخاب كنند و ...." اينها بخشي از اظهارات مداخله جويانه رئيس جمهوري آمريكا درباره لبنان است؛ بوش پيش از انتخاب ميشل سليمان، بارها در اظهاراتي تحريك آميز و در دخالتي آشكار، از سران جريان 14 مارس مي خواست بدون در نظرگرفتن خواسته تمام گروههاي سياسي و با نقض قانون اساسي لبنان، رئيس جمهوري اين كشور را بر اساس نصف به علاوه يك انتخاب كنند.

بوش بارها با مداخله خود در امور داخلي لبنان،در برابر حل بحران اين كشور و دستيابي گروههاي سياسي آن به توافق،مانع تراشي كرده بود؛ وي درتماسهاي مستمر خود با اعضاي جريان 14 مارس به ويژه فواد سنيوره بر ادامه حمايتهاي اقتصادي و نظامي خود از آنها تاكيد كرد و به آنها گوشزد كرد درباره فشارها و خواسته هاي گروههاي ملي اسلامي طرفدارتشكيل دولت وحدت ملي مقاومت كنند.

رئيس جمهوري آمريكا در نامه اخير خود به سنيوره پيش از امضاي توافق دوحه، براي سرپوش گذاشتن بر توطئه پنهاني كشورش به منظور به راه انداختن فتنه داخلي از طريق ادامه حمايتها از جريان 14 مارس مدعي شد كه از تلاشهاي برخي از جمله ايران و سوريه و هم پيمانان آنها براي از بين بردن نهادهاي قانوني لبنان از طريق خشونت، به شدت نگران است.

وي با مشروع خواندن دولت سنيوره گفت : آمريكا در حمايت از دولت مشروع و منتخب لبنان ترديد نخواهد كرد. و آمريكا در اين راستا (گروههاي لبناني) را به انتخاب فوري و غير مشروط رئيس جمهور جديد لبنان طبق قانون اساسي اين كشور دعوت مي كند.

بوش با هدف تشديد اختلافات داخلي در لبنان گفت : واشنگتن، ارتش لبنان و ديگر نهادهاي امنيتي اين كشور را حمايت مي كند و دولت سنيوره را مورد حمايت اقتصادي و امنيتي قرار مي دهد.

رئيس جمهوري آمريكا در پايان اين نامه اظهار داشت : آمريكا به تلاشهاي خويش در سازمان ملل متحد با هدف تضمين تشكيل فوري دادگاه بين المللي ويژه ترور رفيق حريري نخست وزير اسبق لبنان ادامه خواهد داد.

دستور بوش به ارسال فوري تسليحات براي دولت سنيوره به بهانه تجهيز ارتش لبنان و خبرهايي مبني بر تلاش آمريكا براي وارد كردن عناصر مورد نظر خود به درون ارتش لبنان با هدف وابسته كردن ارتش به جريان 14 مارس و رو در رو قرار دادن آن با مقاومت؛ اعزام يك مقام بلندپايه نظامي از سوي دولت آمريكا به لبنان براي گفتگو با دولت غربگراي سنيوره و استقرار ناوهاي جنگي در نزديكي سواحل لبنان با هدف ارعاب مردم و گروههاي طرفدارتشكيل دولت وحدت ملي در لبنان را مي توان از جمله اقدامات مداخله جويانه آمريكا در امور لبنان به شمار آورد.

علامه فضل الله از علماي برجسته اسلامي لبنان، آمريكا را عامل به بن بست رسيدن تمام طرحها از جمله طرح اتحاديه عرب براي حل بحران لبنان دانسته است.

در اين ميان، متاسفانه برخي كشورهاي عربي درهمسويي با آمريكا به دخالت در امور لبنان پرداخته و با تحريك برخي گروههاي سياسي اين كشور، در مسير دستيابي آنها به توافق با ديگر گروهها، براي حل بحران كشورشان سنگ اندازي مي كردند.

منوچهر متكي وزير امور خارجه جمهوري اسلامي ايران در جريان سفر اخير به لبنان نيز درباره دخالتهاي آمريكا در اين كشور و فرافكني و اتهامات عليه ايران گفت : وقتي آقاي جرج بوش از خواب بيدار مي شود و مي گويد نمايندگان مردم لبنان بايد بر اساس نصف به علاوه رئيس جمهور خود را انتخاب كنند، اين علاوه بر اينكه نشانه دخالت آشكار آمريكا در امور ملت لبنان است، نشان دهنده عدم درك و فهم سرمداران كاخ سفيد از واقعيتهاي لبنان است؛ واقعيتي كه با توافق اخير و انتخاب ميشل سليمان با راي قاطع بيش 118 نماينده از مجموع 127 نماينده، تاكيدي بر شكست سياستهاي بوش در لبنان بود.

هوشياري حزب الله و خنثي شدن يك توطئه خطرناك عليه لبنان

تيري ميسان روزنامه نگار فرانسوي و نويسنده كتاب نيرنگ هولناك، با افشاي طرح آمريكا براي اعزام نيروهاي ناتو به لبنان ، در پايان اينگونه نتيجه گيري كرده بود كه حزب الله با هوشياري و اطلاع از اين طرح خطرناك، در جريان حوادث ناخواسته اخير، در دام آمريكا نيفتاد.

وي در مقاله اي با اين عنوان كه آيا آمريكا مي تواند حزب الله را وادار به اشتباه كند، فاش كرده بود كه آمريكا اميدوار بود حزب الله سلاحش را به سمت داخل نشانه بگيرد و رهبران سياسي را به قتل برساند تا يك دليل موجهي براي دخالت نظامي نيروهاي ناتو وجود داشته باشد.اين نويسنده مشهور فرانسوي از ائتلاف ملي به رياست حزب الله تمجيد كرد كه با دور انديشي و هوشياري فراوان عمل كرد و به كاخ نخست وزيري حمله نكرد.

وي ادعاهاي رسانه هاي غربي و برخي رسانه هاي عربي از جمله العربيه مبني بر كودتاي حزب الله عليه دولت و سلطه بر بيروت غربي را رد و تاكيد كرد حزب الله بلافاصله از بيروت عقب نشيني كرد و زمام امور را پس از درگيريهاي كوتاه به ارتش واگذار كرد.

وي جزئيات عمليات امنيتي را كه آمريكا قصد داشت در لبنان براي اجراي مقاصد شوم خود پياده كند اين گونه تشريح كرد : بر اساس اين طرح قرار بود در شبهاي بيست و پنجم و بيست و ششم آوريل سال دوهزار و هشت ،كماندوهاي آمريكايي وارد فرودگاه بيروت شوند تا يكي از رهبران برجسته مخالفان دولت را ترور كنند كه چه در صورت شكست يا موفقيت ،به زعم واشنگتن، اين ماموريت كوچك كشور لبنان را وارد هرج و مرج فراگير و همه جانبه خواهد كرد و مخالفان و در راس آنها حزب الله را به سمت حمله به حكومت و خانواده حريري خواهد كشاند و هر چه خون بيشتري ريخته شود سازمان پيمان آتلانتيك شمالي(ناتو)توجيه بيشتري براي دخالت پيدا خواهد كرد و در ادامه ،فرمانده نيروهاي دريايي سازمان ملل متحد به لبنان مي آيد تا نجات يافتگان دولت سنيوره را نجات دهد و تمام اين اقدامات، با حمله تبيلغاتي گسترده همراه خواهد شد كه خشونت شيعي بر ضد سني را محكوم خواهد كرد تا حزب الله جايگاه و محبوبيت خود رادر جهان عرب از دست بدهد و سرانجام(بر اساس طرح خنثي شده آمريكا) به هنگام ورود جرج بوش به تل آويو، او از كشورهاي عربي ميانه رو سني خواهد خواست تا با اسرائيل در برابر خطر شيعي! متحد شوند .

در پي تسليم جريان حاكم بر لبنان موسوم به 14 مارس و دولت وابسته به آن(دولت فواد سنيوره) در برابر خواسته هاي حاميان مقاومت و لغو تصميمات نسنجيده و شتاب زده عليه شبكه ارتباطي حزب الله و بركناري فرمانده امنيت فرودگاه بين المللي بيروت، خبرنگار شبكه تلويزيوني الحره از مقر پنتاگون(وزارت دفاع آمريكا) فاش كرد : بنا به درخواست و پافشاري برخي كشورهاي عربي و در راس آنها عربستان، مصر و اردن براي دخالت نظامي آمريكا در لبنان به منظور نجات دولت درحال سقوط فواد سنيوره، پنتاگون سه كشتي جنگي به سوي درياي مديترانه براي استقرار در سواحل لبنان اعزام كرده است و احتمالا يك ناوهواپيمابر نيز به زودي رهسپار سواحل لبنان خواهد شد كه البته اين توطئه نيز با درايت ائتلاف گروههاي ملي و اسلامي حامي مقاومت و در راس آنها حزب الله خنثي شد.

توطئه چيني آمريكا و متحدان عرب عليه لبنان و مقاومت در حالي است كه جرج گالوي نماينده پارلمان انگليس در گفتگو با يك روزنامه اردني، با حمايت از دبيركل حزب الله لبنان و اقدامات اخير گروههاي طرفدار دولت وحدت ملي براي خنثي كردن توطئه حذف مقاومت، دولت فؤاد سنيوره را مسئول ناآرامي هاي اخير در لبنان دانسته بود.
----------------

مقاومت ضامن حفظ امنيت و ثبات لبنان

دبيركل حزب الله لبنان بارها تاكيد كرده است سلاح مقاومت تنها به سوي دشمن صهيونيستي نشانه مي رود و در راه دفاع از امنيت، حاكميت و ملت لبنان به كار گرفته خواهد شد؛ هر چند برخي رسانه هاي مغرض درجريان حوادث اخير با اخبار ساختگي و در تلاش براي تخريب وجهه حزب الله، مدعي شدند سلاح حزب الله به سوي مردم لبنان نشانه گرفته شد تا به زعم خود، مردم را نسبت به مقاومت بدبين كنند كه تير آنها در نهايت به سنگ خورد.

تدبير هوشمندانه دبيركل حزب الله و اقدامات به موقع ارتش لبنان كه دقيقا درجهت منافع ملي و تقويت مقاومت صورت گرفت؛ سبب دور شدن لبنان از يك فتنه بزرگي شد كه دشمنان ملت لبنان و در راس آنها، آمريكا با همسويي برخي قدرتهاي منطقه اي و طرفهاي داخلي در صدد به راه انداختن آن بودند.

سيد حسن نصرالله ،دوشنبه ششم خرداد در سخنان مهمي به مناسبت هشتمين سالگرد پيروزي رزمندگان مقاومت بر رژيم صهيونيستي و بيرون راندن اشغالگران از جنوب لبنان، از مقاومت ملت لبنان در برابر تجاوزگري هاي رژيم اسرائيل ستايش كرد و استراتژي آزاد سازي و دفاع در لبنان و نوار غزه را موفقيت آميز خواند.

سيد حسن نصرالله جرج بوش رئيس جمهور آمريكا را فرعون زمان توصيف كرد و گفت : مقاومت دو الگو و استراتژي ارايه كرد، نخست استراتژي آزاد سازي و بيرون راندن اشغالگران در نزد مقاومت و دوم استراتژي دفاع از ميهن و ملت در برابر يورش و تجاوز و تهديد بوده است.

دبيركل حزب الله لبنان از ايران و سوريه براي حمايت از مقاومت لبنان تشكر كرد و تاكيد كرد: مذاكرات سازش از مادريد تا كنون يك وجب از خاك لبنان را بازنگردانده است، اما استراتژي آزاد سازي مقاومت رژيم اسرائيل را از خاك لبنان بيروت راند.

نبيه بري رئيس مجلس لبنان تاكيد كرده است سلاح مقاومت تا زماني كه حتي يك وجب از خاك لبنان در اشغال رژيم صهيونيستي است، حفظ خواهد شد.

با وجود تلاشهاي گسترده براي حذف سلاح مقاومت، اما اجماع اكثريت لبناني ها درباره ضرورت حفظ آن تا زماني كه خطرات و تهديدهاي بالقوه از سوي رژيم صهيونيستي وجود دارد و همچنان مزارع شبعا وكفرشوبا را در اشغال خود دارد؛ سبب شد اين تلاشها با شكست روبرو شود.

روزنامه القدس العربي در تاييد سخنان سيد حسن نصرالله و مقاومت برضد اشغالگري تاكيد كرده است : استراتژي و راهبردي كه دبيركل حزب الله اخيرا ارائه كرد؛ بهترين راه براي بيرون راندن بيگانگان از منطقه است .

--------------------------------------------
ديپلماسي مدبرانه و موفق ايران در منطقه و لبنان

جمهوري اسلامي ايران از ابتداي بحران و تنشهاي سياسي در لبنان تلاشهاي گسترده اي در جهت نزديكي و همگرايي جريانهاي مختلف لبناني انجام داد و قاطعانه از طرفهاي فرامنطقه اي و برخي طرفهاي منطقه اي خواست از دخالت در امور داخلي لبنان خودداري كنند و آنها را از تحميل نظراتشان بر لبنان و يا تصميم سازي به نيابت از ملت لبنان برحذر مي داشت.

دكتر منوچهر متكي به عنوان فرستاده ارشد جمهوري اسلامي ايران به لبنان براي شركت در مراسم انتخاب ميشل سليمان رئيس جمهوري جديد اين كشور كه بنا به دعوت نبيه بري رئيس پارلمان لبنان صورت گرفت؛ در طول دو روز اقامت خود در بيروت، مذاكرات ماراتني و بسيار فشرده اي با اكثر گروههاي سياسي موافق و مخالف لبنان انجام داد؛ نكته مهم در اين مذاكرات، اين بود كه مقامهاي سياسي مختلف لبنان از نقش سازنده و مثبت تهران در دستيابي لبناني ها به توافق دوحه كه انتخاب ميشل سليمان مهمترين ثمره آن بود، قدرداني كرد كه در راس اين مقامها، فواد سنيوره و سعدالحريري از سران برجسته جريان 14 مارس و نبيه بري نخست وزير و ميشل سليمان رئيس جمهوري منتخب لبنان و نيز ميشل عون رئيس جريان مسيحي ملي آزاد اين كشور بود كه نقش تهران را در دستيابي لبناني ها به توافق مثبت و سازنده ارزيابي كردند.

وزير امور خارجه كشورمان در طول دو روز حضور در بيروت كه به دعوت رسمي رئيس مجلس لبنان صورت گرفت؛ مذاكرات فشرده و ماراتني با برخي مقامهاي عربي از جمله رئيس مجلس و وزير امور خارجه مصر، سعود الفيصل همتاي سعودي و مقامهاي شاخص لبناني و در راس آنها ميشل سليمان رئيس جمهوري منتخب، نبيه بري رئيس مجلس، فواد سنيوره نخست وزير، ميشل عون رئيس جريان ملي آزاد، سعدالحريري رئيس فراكسيون المستقبل و اعضاي فراكسيون وفاداري به مقاومت، توافق اخير لبناني ها و انتخاب ميشل سليمان را يك دستاورد سياسي بزرگ براي لبناني ها پس از پيروزي نظامي لبنان و مقاومت بر رژيم صهيونيستي در جريان جنگ 33 روزه جولاي 2006 عنوان و بر حمايت كامل كشورمان از اين توافق تاكيد كرد.

جمهوري اسلامي ايران كه در جريان حوادث به وجود آمده پس از تصميمات نسنجيده دولت سنيوره عليه مقاومت،در موضعي بي طرفانه خواستار اجماع لبناني ها براي حل اختلافات خود بدون تاثيرپذيري از طرفهاي منطقه اي و فرامنطقه اي از جمله آمريكا شده بود؛ هدف هجمه هدفمند رسانه اي تبليغاتي رسانه هاي غربي و برخي رسانه هاي كشورهاي عربي همسو قرارگرفت كه به دستور سازمانهاي اطلاعاتي و جاسوسي آن كشورها صورت مي گرفت.

رويكرد كلي اين رسانه ها، تخريب جايگاه مورد احترام حزب الله و مقاومت در نزد افكارعمومي جهانيان به ويژه در ميان اعراب و ملت لبنان و همچنين خدشه وارد كردن به مواضع اصولي جمهوري اسلامي ايران در حمايت ازگروهها وجريانهاي مقاومت در برابر رژيم صهيونيستي بود و در اين راه از واژه انحرافي " كودتاي حزب الله" استفاده كردند و از خبرسازي و جعل اخبار هم هيچ ابايي نكردند؛ اوج اقدامات ناجوانمردانه و غيرحرفه اي اين رسانه ها به ويژه العربيه در جريان حوادث اخير، نسبت دادن برخي حركات و اقدامات خشونت بار به حزب الله بود؛ مثلا درحالي كه طلال ارسلان از رهبران دروزيهاي لبنان و رقيب جنبلاط تاكيد مي كرد حزب الله هيچ نقشي در درگيريهاي منطقه جبل لبنان نداشته است؛ العربيه با تيترهاي دروغ و در خبرهاي فوري مدعي مي شد كه حزب الله از سلاحهاي بسيار سنگين و موشكهاي پيشرفته عليه مناطق مسكوني جبل استفاده كرده است.

اين شبكه ها در وراي تخريب وجهه قابل احترام حزب الله و مقاومت در ميان ملتهاي عربي و مردم لبنان، خدشه وارد كردن به جايگاه تاثيرگذار جمهوري اسلامي ايران را دنبال مي كردند و در اين ميان به تحريك برخي شخصيتهاي كم ظرفيت جريان غربگراي 14 مارس پرداختند و با طرح سئوالات جهت دار، آنها را به اظهارنظر بر ضد ايران تحريك مي كردند و اين افراد هم در اقدامي غيرديپلماتيك و بر خلاف منافع ملي لبنان، كشورمان را به دخالت در امور داخلي لبنان و حمايت از آنچه شبكه العربيه"كودتاي حزب الله عليه دولت قانوني" مي خواند، متهم مي كردند.

اما با وجود اين هجمه شديد رسانه اي عليه مقاومت و ايران، تهران هرگز از ادامه رويكرد بي طرفانه و در راستاي منافع همه ملت لبنان و گروههاي مختلف اين كشور،منصرف نشد و با انجام تماسها و رايزني هاي گسترده و مستمر با طرفهاي موثر منطقه اي براي حل بحران تحميل شده از خارج بر كشور كوچك لبنان، تلاش كرد و در اين ميان، پس از توافق ابتدايي گروههاي سياسي لبنان در بيروت و آغاز اجلاس آنها در دوحه قطر، تماسهاي مستمري با مسئولان قطري برقرار كرد و آنها را ترغيب كرد تا زمينه توافق گروههاي لبناني را فراهم آورند.

در جريان نشست دوحه، دخالتهاي فرامنطقه اي و برخي قدرتهاي منطقه اي مي رفت تا شكست را بر اين نشست تحميل كند، اما جمهوري اسلامي ايران با احساس مسئوليت، مقامهاي قطر را تشويق كرد بدون در نظرگرفتن اين تحركات منفي، بدون دستيابي گروههاي لبناني به توافق،از تلاش بازنايستد؛ رايزني هاي مستمر تهران با دوحه سرانجام سبب شد كه گروههاي لبناني روز چهارشنبه اول خرداد، پس از پنج روز رايزني و گفتگوي فشرده، در نهايت توافقنامه اي را براي حل بحران سياسي لبنان امضا كردند كه بر انتخاب ژنرال ميشل سليمان به رياست جمهوري لبنان، تشكيل دولت وحدت ملي همراه با اعطاي يك سوم تضميني به گروههاي مخالف دولت فواد سنيوره (گروههاي طرفدار تشكيل دولت وحدت ملي) و عمل به قانون انتخابات سال 1960 ميلادي با درنظر گرفتن بيروت به عنوان سه حوزه انتخابيه تاكيد دارد.

همانگونه كه متكي در بيروت اعلام كرد؛ انتخاب ميشل سليمان به عنوان رئيس جمهوري جديد لبنان كه در يك روز به ياد ماندني همزمان با هشتمين سالگرد خروج خفت بار اشغالگران قدس از جنوب لبنان به لطف پايمردي ورشادتهاي رزمندگان مقاومت، صورت گرفت، اولين نتيجه شيرين توافق دوحه بود.

همانگونه كه پيروزي مقاومت بر رژيم صهيونيستي در جنگ 33 روزه جولاي 2006( مرداد 85) ، پيروزي نظامي بزرگ براي لبنان و حزب الله بود؛ توافق اخير وانتخاب ميشل سليمان نيز يك پيروزي و دستاورد بزرگ سياسي براي ملت لبنان به شمار مي رود.

سفر نخست وزير و وزير امور خارجه قطر از بيروت به تهران براي ابلاغ پيام تشكر امير قطر به مقامهاي جمهوري اسلامي ايران به سبب نقش مثبت و تاثيرگذار كشورمان در حل بحران سياسي لبنان، مهر تاييدي بر حقانيت و درستي مواضع تهران در قبال منطقه به ويژه لبنان و خط بطلاني بر ادعاهاي واهي آمريكا و برخي متحدان عرب اين كشور است كه بارها ايران را به دخالت در لبنان متهم مي كردند.

استقبال رهبران مهم جريان 14 مارس از ديدار با دكتر متكي نشان دهنده اعتراف آنها به رويكرد اشتباه خود در برابرايران و ضرورت اصلاح آن است؛ از سويي شيخ عبدالامير قبلان نايب مجلس اعلاي شيعيان لبنان هم تاكيد كرد كه دعوت رسمي از ايران براي شركت در مراسم انتخاب رئيس جمهوري لبنان نشان مي دهد كه ايران در لبنان دخالتي ندارد.

اين جمله غسان بن جدو خبرنگار مشهور شبكه الجزيره كه به دكتر متكي وزير امور خارجه ايران گفت : " جناب آقاي متكي با نگاه كلي به سياست خارجي ايران و سياست خارجي آمريكا احساس مي كنيم ايران در سياست خارجي خود موفق عمل كرده و سياست آمريكا شكست خورده است .." دقيقا اعترافي به سياستهاي صحيح و بي طرفانه جمهوري اسلامي ايران و ديپلماسي موفق كشورمان در حل مشكلات منطقه اي است و همانگونه كه دكتر متكي تاكيد كرد : "ايران همواره بخشي از راه حلهاي مشكلات است نه بخشي از مشكلات "؛ قدرتهاي سلطه گر بايد به اين جايگاه ونقش مثبت ايران احترام بگذارند و به جاي ادامه اين رويكرد اشتباه و بيهوده خود در منطقه، به تصحيح آن پرداخته و بيش از پيش به گفته متكي "نفرت ملتهاي منطقه را نخرند"

-----------------------------------
"رضا مهري" خبرنگار اعزامي مهر به لبنان
 چهارشنبه 8 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 357]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن