تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 18 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام جواد (ع):اعتماد به خدا بهاى هر چیز گرانبها است و نردبانى به سوى هر بلندایى.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805754767




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

جزئيات تازه‌ترين گزارش هسته‌اي البرادعي به شوراي حكام


واضح آرشیو وب فارسی:دنياي اقتصاد: جزئيات تازه‌ترين گزارش هسته‌اي البرادعي به شوراي حكام
به گفته نماينده دائم ايران در آژانس بين‌المللي انرژي اتمي، گزارش اخير آژانس تصريح مي‌كند كه تهران به سوي برنامه هسته‌اي نظامي گام برنداشته است.
گزارش البرادعي از فعاليت‌هاي هسته‌اي ايران در اختيار اعضاي شوراي حكام قرار گرفت
ارائه مستندات رد ادعاهاي واشنگتن به آژانس
دنياي اقتصاد- مدير كل آژانس بين‌المللي انرژي اتمي در تازه‌ترين گزارش خود به اجراي توافقات پادمان معاهده منع گسترش هسته‌اي «ان‌پي‌تي» و مفاد مرتبط با سه قطعنامه شوراي امنيت سازمان ملل درباره ايران پرداخته و در آن اعلام كرده همه آبشارهاي (سلسله سانتريفيوژي) نصب شده توسط ايران تحت نظارت آژانس صورت گرفته است.
البرادعي همچنين در گزارش خود اعلام كرده است كه طي مذاكرات اخير نمايندگان آژانس بين‌المللي انرژي اتمي در تهران، تصاوير اسناد ادعايي آمريكا به مقام‌هاي ايراني ارائه شده و ايران نيز پاسخ‌هاي خود را به صورت مستند به آژانس ارائه كرده است. البرادعي همچنين تصريح مي‌كند كه آژانس در حال ارزيابي اطلاعات و توضيحات ارائه شده از سوي ايران است.
يك هفته پيش از ارائه گزارش ماه فوريه آژانس از مذاكرات با ايران بر محور طرح اقدام، واشنگتن با ارائه تصاويري از برخي اسناد اعلام كرد كه سوالات درباره فعاليت‌هاي هسته‌اي ايران فراتر از موارد ششگانه مورد توافق در طرح اقدام است. آمريكا بر اساس اين اسناد مدعي بود كه ايران فعاليت‌هايي را دنبال مي‌كرده است كه به برنامه‌ هسته‌اي اين كشور جهت‌گيري نظامي مي‌دهد. ايران بلافاصله صحت اين مدارك را كه به اسناد «مطالعات ادعايي» شهرت يافت، زير سوال برد. با اين وجود ترفند كاخ سفيد در ايراد ادعاهاي تازه، اندكي مانده به انتشار گزارش فصلي البرادعي كارگر افتاد و موضوع «مطالعات ادعايي» در اين گزارش منعكس شد. البرادعي همچنين اين موضوع را دستمايه گزارش دو پهلوي خود قرار داد و برخلاف توافق مشهور به طرح اقدام، از تاييد صريح خاتمه يافتن ابهامات آژانس بين‌المللي انرژي اتمي طفره رفت. اين امر موضع تضعيف شده ايالات متحده را در ميان گروه 1+5 اندكي بهبود بخشيد و در نهايت شوراي امنيت سازمان ملل، سومين قطعنامه تحريم را عليه ايران به تصويب رساند، گو اينكه برخلاف موارد پيشين، تصويب قطعنامه با اجماع صورت نگرفت.
از گزارش اخير البرادعي اين‌گونه مستفاد مي‌شود كه تهران حاضر شده است تا براي رفع هرگونه ابهام، درباره «مطالعات ادعايي» نيز با آژانس بين‌المللي انرژي اتمي به مذاكره بنشيند؛ اين در حالي است كه در زمان طرح اين ادعا، ايران پرداختن به اين مورد را رد كرده بود؛ چراكه اولا طرح اين موضوع ناقض توافق ايران و آژانس و موجب تضعيف جايگاه اين نهاد بين‌المللي مي‌شود؛ افزون بر اين، مدارك ارائه شده توسط آمريكا، با ادعاي محرمانه بودن در اختيار ايران يا هيچ‌يك از كشورهاي عضو شوراي حكام قرار نگرفته است و اين بنابر قضاوت بسياري از صاحب‌نظران و ديپلمات‌هاي مستقر در وين، اعتبار مدارك را زير سوال مي‌برد.
گزارش البرادعي حاكي است: طي ديدار نمايندگان آژانس از تهران در 21 تا 22 آوريل 2008 ايران موافقت كرد كه به مطالعات ادعايي، فعاليت‌هاي خريد و تحقيق و توسعه شركت‌ها و نهادهاي وابسته نظامي، و سوالاتي كه در نامه‌هاي 8 و 12 فوريه 2008 مطرح شده بودند، رسيدگي كند. در 9 مه 2008 آژانس درخواستي براي توضيحات بيشتر در مورد ماهيت برنامه هسته‌اي ايران ارائه كرد. ايران پاسخ خود را در 23 مه 2008 ارائه داد كه توسط آژانس در دست بررسي است.
در جلسات پيگيري در تهران مورخ 28 تا 30 آوريل 2008‍ و 13 تا 14 آوريل 2008، آژانس اطلاعات مربوط به مطالعات ادعايي را در خصوص پروژه نمك سبز، آزمايش انفجاري با قدرت بالا و پروژه موشك با قابليت بازگشت براي بررسي به ايران ارائه كرد. اين اطلاعات از سوي شماري از كشورهاي عضو در اختيار آژانس قرار گرفته بود.آژانس معتقد است: «به نظر مي‌رسد اين اطلاعات ناشي از منابع متعدد در مقاطع مختلف زماني است، مشروح بوده و به طور كلي منسجم به نظر مي‌رسند.» آژانس بيشتر اين اطلاعات را به شكل الكترونيكي دريافت كرده و اعلام مي‌كند كه مجاز نبود نسخه‌هاي مكتوب آنها را دراختيار ايران قرار دهد.
بر اساس گزارش البرادعي، يك جنبه مطالعات ادعايي به تبديل دي اكسيد اورانيوم به UF4 اشاره دارد كه به عنوان نمك سبز شناخته مي‌شود. جنبه دوم به ساخت و آزمايش تجهيزات چاشني انفجاري ولتاژ بالا و سيم ارتباط چاشني انفجاري از جمله شليك همزمان سيم رابط چاشني انفجاري (EBW) چند گانه، يك ترتيبات آزمايش زيرزميني، و آزمايش دست كم يك نيم‌كره كامل، تقرب، سيستم ضربه‌اي انفجاري كه مي‌تواند در يك وسيله هسته‌اي از نوع انفجاري دروني كاربرد داشته باشد، مربوط است. جنبه سوم مطالعات به توسعه فعاليت‌هاي ادعا شده كه بايستي براي طراحي مجدد مخروط داخلي موشك با قابليت بازگشت شهاب 3 به منظور انطباق‌پذيري با كلاهك هسته‌اي به انجام رسد‍، ارتباط دارد.
البرادعي در گزارش خود تصريح مي‌كند كه ايران در 14 مه ‌2008 ارزيابي كلي از اسناد ارائه شده از سوي آژانس به اين كشور را به‌صورت مكتوب ارائه و اعلام كرد كه اسناد «هيچ نشانه‌اي دال بر اينكه جمهوي اسلامي ايران در مورد (يك) سلاح هسته‌اي كار مي‌كند‍، ارائه نمي‌كند‍.»ايران همچنين پاسخ داده است كه اسناد واجد اصالت نبوده و آنها را «جعلي» و «ساختگي» توصيف كرده است.
البرادعي اظهار نظر كرده است كه ايران در خصوص اينكه برخي اطلاعات مندرج در اين اسناد عملا دقيق هستند، بحثي به ميان نياورده است، با اين وجود تاكيد كرده است كه وقايع و فعاليت‌هاي مزبور، متضمن كاربردهاي غير نظامي يا متعارف نظامي هستند. ايران تصريح كرده است كه اسناد يادشده داراي تناقضات متعددي بوده و بسياري از آنها بر اطلاعات در دسترس عموم مبتني مي‌باشند. ايران موكدا اعلام كرده است كه « جمهوري اسلامي ايران هيچ گونه برنامه سلاح هسته‌اي نداشته و نخواهد داشت».
البرادعي به اعضاي شوراي حكام گزارش داده است كه ايران درباره اسنادي كه ادعا مي‌شود براي ايجاد ظرفيت بيشتري به منظور تبديل اورانيوم دي اكسيد به UF4 (نمك سبز) فعاليت داشته كار مي‌كرده است، استدلال كرده است كه اجراي اين پروژه در حالي‌كه اين كشور قبلا به فن‌آوري لازم براي UCF دست يافته، امري بي معني است.
ايران همچنين درباره فعاليت ادعايي براي طراحي و ساخت يك EBW (سيم رابط چاشني انفجاري) و واحد چاشني انفجاري مناسب، اعلام كرده است كه آزمايش همزمان با 2 تا 3 چاشني EBW را با دقت زماني حدود يك ميليونيوم ثانيه به انجام رسانده است. ايران در عين حال تاكيد كرده است كه اين كار به منظور كاربردهاي غير نظامي يا نظامي متعارف بوده است. ايران همچنين يادآور شده است كه هيچ نشانه‌اي مستند در اسناد مزبور دال بر انتساب آنها به ايران وجود ندارد.
البرادعي درباره اسنادي كه تصور مي‌شود ارتباط اداري را بين پروژه ادعايي نمك سبز و يك پروژه براي اصلاح موشك شهاب 3 به منظور حمل كلاهك هسته‌اي نشان مي‌دهد از پاسخ ايران گزارش داده است مبني بر اينكه «از آنجا كه برخي اسناد از سوي آژانس به اين كشور نشان داده نشده‌اند، ايران نمي‌تواند يك ارزيابي از آنها ارائه دهد.» البرادعي در گزارش خود مي‌افزايد كه «اگرچه اين اسناد كه منجر به چنين نتيجه‌گيري شد به آژانس نشان داده شدند، لكن آژانس اين اسناد را در اختيار نداشته و بنابراين متاسفانه قادر نبود آنها را در اختيار ايران قرار دهد».اين گزارش حاكي است كه ايران درباره 6 گزارش فني كه تصور مي‌شود مرتبط با تلاش‌هاي براي مهندسي يك محفظه جديد حمل براي موشك با قابليت بازگشت شهاب 3 بود، پاسخ داده است كه اسناد ارائه شده به صورت (پست) الكترونيكي هستند و بنابراين به‌سادگي قابل جعل بوده‌اند. ايران همچنين تصريح كرده است كه اين اسناد كامل نبوده و ساختار گزارش داراي نوسان است؛ به‌نوعي كه ترديد جدي درباره اصالت آن ايجاد مي‌كند.
البرادعي تصريح مي‌كند كه آژانس در حال ارزيابي اطلاعات و توضيحات ارائه شده از سوي ايران است. وي يادآور شده است كه در اين مقطع ايران هنوز تمامي اطلاعات را به آژانس ارائه نداده است و با توجه به مذاكرات مورخ 14مه 2008 آژانس بر اين نظر است كه ايران ممكن است اطلاعات بيشتري را به ويژه در خصوص آزمايش انفجاري با قدرت بالا و فعاليت‌هاي مرتبط با موشك در اختيار داشته باشد كه مي‌تواند ماهيت اين مطالعات ادعايي را روشن‌تر كند. البرادعي اعلام نظر كرده است كه ايران مي‌تواند اطلاعات را با آژانس به اشتراك گذارد.
مديركل آژانس بين‌المللي انرژي اتمي در عين حال به صراحت اعلام مي‌كند كه «بايستي توجه داشت كه آژانس در حال حاضر، به غير از سند اورانيوم فلزي، هيچ اطلاعاتي راجع به طراحي عملي يا ساخت اجزاي مواد هسته‌اي يك سلاح يا ديگر اجزاي كليدي از جمله، چاشني از سوي ايران يا مطالعات فيزيك هسته‌اي مربوطه را در اختيار ندارد.»
گفتني است « سند اورانيوم فلزي» يكي از موارد مورد بحث در قالب طرح اقدام بوده است و بر اساس گزارش پيشين البرادعي، آژانس توضيحات ايران را با اطلاعات خود نمي‌تواند رد كند.
البرادعي البته اين گزارش خود را بر اساس سنت ديرينه خود به نحو دوگانه‌اي ارائه مي‌كند و در مواردي اظهارات متناقضي را ايراد مي‌كند؛ ازجمله «مطالعات ادعايي در خصوص نمك سبز، آزمايش با قدرت انفجاري بالا و پروژه موشك با قابليت بازگشت همچنان مايه نگراني است و توضيحات در خصوص اين موارد براي ارزيابي ماهيت برنامه هسته‌اي گذشته و حال ايران اهميت اساسي دارند. ايران براي پرداختن به مطالعات ادعايي موافقت كرده است، در عين حال معتقد است كه تمامي ادعاها بدون پايه بوده و اينكه داده‌ها جعل شده‌اند.»
اين گزارش حاكي است ايران برخلاف تصميمات شوراي امنيت، با ادامه عمليات كارخانه آزمايشي غني‌سازي سوخت و كارخانه غني‌سازي سوخت و نيز نصب آبشارها و نسل جديد سانتريفيوژها به منظور آزمايش، فعاليت‌هاي مرتبط با غني‌سازي را به‌حال تعليق در نياورده است. ايران همچنين به ساخت رآكتور IR-40 ادامه داده است.
در اين گزارش مديركل آژانس مصرانه از ايران مي‌خواهد كه تمامي اقدامات لازم براي اعتماد‌سازي نسبت به ماهيت صلح‌آميز برنامه هسته‌اي خود، از جمله پروتكل الحاقي را در نزديك‌ترين زمان ممكن به اجرا درآورد.
گزارش اخير البرادعي كه دوشنبه شب در اختيار 35 عضو شوراي حكام قرار گرفت، براي دوازدهمين بار متوالي به صلح‌آميز بودن فعاليت‌هاي هسته‌اي جمهوري اسلامي ايران تصريح كرده است.
همچنين اين گزارش بار ديگر به همكاري رو به افزايش ايران و مفيد بودن سه دور مذاكره اخير و نيز بازرسي‌هاي اين سازمان از تاسيسات اتمي ايران اشاره كرده است.
آژانس براي نخستين بار در انتهاي گزارش، سوالاتي را مطرح كرده است كه معمولا طرح اين گونه سوالات در گزارش‌هاي آژانس معمول نبوده است. اين موضوع نشان مي‌دهد آژانس تحت فشار آمريكا و متحدانش سوالات محرمانه‌اي را كه به طور معمول بين كشورها و آژانس مطرح مي‌شود، در يك اقدام غير معمول و در انتخاب گزارش آورده است.
در اين گزارش آمده «همه موارد هسته‌اي در مركز غني‌سازي سوخت به علاوه آبشارهاي نصب شده تحت محدوديت‌ها و نظارت آژانس قرار دارد.» در واقع در اين بخش آژانس صراحتا ذكر كرده است: كليه فعاليت‌هاي ايران تحت نظارت و دوربين‌هاي آژانس قرار دارد و انحرافي در فعاليت‌ها ديده نمي‌شود.
آژانس صراحتا تاكيد مي‌كند: فعاليت هسته‌اي ايران در تاسيسات اراك از طريق ماهواره‌ها تحت نظارت قرار دارد و فعاليت مغاير با مقررات آژانس در تاسيسات اراك مشاهده نشده است.
البرادعي همچنين گزارش داده است كه در ايران از سوم فوريه 2008 تا 12 مه ‌2008 تقريبا 11 تن اورانيوم به شكل UF6 توليد شد. مقدار كل اورانيوم به اين شكل كه در تاسيسات تبديل اورانيوم از مارس 2004 توليد شد و به 320 تن رسيده كه تمام روند توليد اين ميزان تحت نظارت آژانس بوده است.
اين آژانس مي‌تواند اطمينان دهد كه تمامي اقدامات حفاظتي لازم از جمله بازدارندگي و نظارت پيش از اين كه UF4 در سانتريفيوژهاي جديدا نصب شده به كار رود، انجام شد.گزارش همچنين نشان مي‌دهد كه تمام محموله‌هاي سوخت ايران كه براي نيروگاه بوشهر دريافت شده است، تحت نظارت كامل آژانس قرار دارد. گزارش نشان از همكاري كامل و جدي ايران با آژانس براي پاسخ به سوالات آژانس دارد، اما بازرسان آژانس هنوز فرصت نكرده‌اند آخرين پاسخ‌هاي ايران را بررسي و ارزيابي كنند.
اين گزارش حاكي است: آژانس توانسته است كه به راستي آزمايي عدم انحراف موارد اظهار شده هسته‌اي در ايران ادامه دهد.ايران دسترسي آژانس را به مواد اظهار شده هسته‌اي فراهم ساخته و گزارش‌هاي لازم حسابرسي مواد هسته‌اي مرتبط با مواد و فعاليت‌هاي هسته‌اي اظهار شده را به آژانس ارائه داده است.

مدرك ديگري از صلح‌آميز بودن فعاليت‌هاي هسته‌اي ايران
به گفته نماينده دائم ايران در آژانس بين‌المللي انرژي اتمي، گزارش اخير آژانس تصريح مي‌كند كه تهران به سوي برنامه هسته‌اي نظامي گام برنداشته است.
علي‌اصغر سلطانيه، در آژانس بين‌المللي اتمي، گفت: گزارش آژانس مدرك ديگري است كه حكايت مي‌كند همه فعاليت‌هاي هسته‌اي ايران صلح‌آميز است.
به گزارش ايسنا، وي اظهار كرد: بار ديگر به طور شفاف تاكيد شده است كه هيچ مدركي مبني بر انحراف فعاليت‌ها يا مواد هسته‌اي ايران به سمت اهداف نظامي وجود ندارد.
پافشاري آمريكا بر ادعاهاي طرح شده عليه ايران
نماينده آمريكا در آژانس بين‌المللي انرژي اتمي ادعا كرد كه ايران مدرك كافي براي اثبات عدم انحراف برنامه هسته‌اي خود به آژانس بين المللي انرژي اتمي ارائه نكرده است.
به گزارش ايسنا، گرگوري شولت، نماينده آمريكا در آژانس بين المللي انرژي اتمي در واكنش به انتشار گزارش اخير محمد البرادعي، مديركل آژانس مدعي شد: ايران هنوز به سوالات مربوط به مطالعات ادعايي پاسخي قانع كننده نداده است.
به گزارش خبرگزاري فرانسه، وي در ادامه جوسازي‌ها عليه ايران افزود: اين گزارش به طور دقيق نشان مي‌دهد كه تا چه ميزان ايران نياز به پاسخگويي دارد و چه اندك پاسخگو بوده است.
شولت ادعا كرد:‌ البرادعي در گزارش خود پيشرفت يا همكاري از سوي ايران را اعلام نكرده؛ ‌بلكه سوالات مطرح و بي پاسخ را عنوان كرده است.
در حقيقت در حالي كه ايران از پاسخگويي مستدل به سوالات بازرسان آژانس خودداري كرده، به گسترش ظرفيت غني‌سازي اورانيوم پرداخته است و اين امر در تضاد با قطعنامه‌هاي شوراي امنيت است.
نماينده آمريكا در آژانس، هم‌چنين پيش از انتشار گزارش البرادعي گفته بود: آمريكا انتظار دارد كه نشانه‌هاي واضحي از بهبود موضوع هسته‌اي ايران در گزارش البرادعي مشاهده شود.
وي گفت: آمريكا منتظر است تا ببيند ايران به سوالات مربوط به مطالعات ادعايي پاسخ داده است يا خير؟ و اين كه آمريكا مي‌خواهد بداند كه ايران پروتكل الحاقي را اجرا كرده است يا خير؟ همچنين آمريكا مي‌خواهد بداند كه آيا ايران آماده متوقف كردن غني‌سازي اورانيوم است يا خير؟
 چهارشنبه 8 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: دنياي اقتصاد]
[مشاهده در: www.donya-e-eqtesad.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 194]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن