تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 1 بهمن 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس به خدا و روز قيامت ايمان دارد، بايد ميهمانش را گرامى دارد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

اجاره سند در شیراز

armanekasbokar

armanetejarat

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

خرید یخچال خارجی

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

تعمیرات پکیج کرج

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

بورس کارتریج پرینتر در تهران

تشریفات روناک

نوار اخطار زرد رنگ

ثبت شرکت فوری

خودارزیابی چیست

فروشگاه مخازن پلی اتیلن

کلینیک زخم تهران

کاشت ابرو طبیعی

پارتیشن شیشه ای اداری

رزرو هتل خارجی

تولید کننده تخت زیبایی

مشاوره تخصصی تولید محتوا

سی پی کالاف

دوره باریستا فنی حرفه ای

چاکرا

استند تسلیت

تور بالی نوروز 1404

سوالات لو رفته آیین نامه اصلی

کلینیک دندانپزشکی سعادت آباد

پی ال سی زیمنس

دکتر علی پرند فوق تخصص جراحی پلاستیک

تجهیزات و دستگاه های کلینیک زیبایی

تعمیر سرووموتور

تحصیل پزشکی در چین

مجله سلامت و پزشکی

تریلی چادری

خرید یوسی

ساندویچ پانل

ویزای ایتالیا

مهاجرت به استرالیا

میز کنفرانس

تعمیرگاه هیوندای

تعمیرگاه هیوندای

تعمیرگاه هیوندای

اوزمپیک چیست

قیمت ورق سیاه

چاپ جزوه ارزان قیمت

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1855297267




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

جلسه قرائت قران هفتگی


واضح آرشیو وب فارسی:سایت ریسک: maria_2020th July 2009, 11:41 AMسلام بچه ها تصمیم گرفتم دراین تاپیک قرائت قران هفتگی راه بندازم یعنی هفته ای یک جزء که هر20 هفته میشه یک ختم قران گرفت اگردوست داشتید توهرهفته تقاسیر مختلف اون جزء را هم بگذارید اگرتعداد دوستان زیاد باشد میشه درهفته چندباراون جزءرو هم ختم کرد من جزءها را ایه بندی می کنم تا راحت بشه خوند حتما به اخرین پستها توجه کنید که اشتباه نشه ضمنا هرکس حاجتی یا دعایی یا مریضی داره یا میخواد به نیت امواتش قران خونده بشه میتونه اعلام کنه تا به نیتش اون جزءرو بخونیم التماس دعا ازهمگی mahtabi20th July 2009, 05:52 PMتصمیم جالبی هست. ای کاش ما (منجمله خود من) که با کمال تاسف اطلاعاتمون از قران چیزی زیر صفر هست در دنیای واقعی گرد هم میامدیم و هفته ای یکبار بصورت دوره ای جلسات قرآن می گذاشتیم و با استفاده از تفاسیر معتبر به درک درست از آیات شفابخش قلبهای اون دست میافتیم. با تشکر فریبا maria_2021st July 2009, 09:43 AMتصمیم جالبی هست. ای کاش ما (منجمله خود من) که با کمال تاسف اطلاعاتمون از قران چیزی زیر صفر هست در دنیای واقعی گرد هم میامدیم و هفته ای یکبار بصورت دوره ای جلسات قرآن می گذاشتیم و با استفاده از تفاسیر معتبر به درک درست از آیات شفابخش قلبهای اون دست میافتیم. با تشکر فریبا انشالله زمانی این اتقاق بیفته وبتونیم واقعیت قران را درک کنیم نه بدعتها،تفسیربه رای ها یا برداشتهای نادرست ازقران که سالهاست بشدت رواج یافته وباعث اسلام گریزی مردم بخصوص جوانان شده nersi0021st July 2009, 10:09 AMانشاءلله مقبول درگاه حق .. یا علی maria_2021st July 2009, 10:26 AMدوستان با لطف خدا ویاری پیامبراکرم صلی الله علیه واله و سلم شروع میکنیم اول ازخودم شروع میکنم اولین جزرابه نیت سلامتی وظهوراقامون میخونیم جزاول راتا جمعه هقته اینده تمام می کنیم سوره حمد وسوره بقره ایات 1-16 (maria_20) بقره ایات 17-24 بقره ایات 25-29 بقره ایات 30-37 بفره ایات 38-48 بقره ایات49-57 بقره ایات 58-61 بفره ایات 62-69 بفره ایات 70-76 بقره ایات 77-83 بقره ایات 84-88 بقره ایات 89-93 بقره ایات 94-101 بقره ایات 102-105 بقره ایات 106-112 بقره ایات113-119 بقره ایات 120-126 بقره ایات127-134 بقره ایات 135-141 SAHELE ARAM22nd July 2009, 12:39 AMدوستان با لطف خدا ویاری پیامبراکرم صلی الله علیه واله و سلم شروع میکنیم اول ازخودم شروع میکنم اولین جزرابه نیت سلامتی وظهوراقامون میخونیم جزاول راتا جمعه هقته اینده تمام می کنیم سوره حمد وسوره بقره ایات 1-16 (maria_20) بقره ایات 17-24 ( sahele aram) با تشکر از ایده خوبتان. maria_2022nd July 2009, 12:49 PMبا تشکر از ایده خوبتان. ممنونم دوست من!التماس دعا maria_2022nd July 2009, 12:51 PMاولین جزرابه نیت سلامتی وظهوراقامون میخونیم جزاول راتا جمعه هقته اینده تمام می کنیم سوره حمد وسوره بقره ایات 1-16 (maria_20) بقره ایات 17-24 ( sahele aram بقره ایات 25-29 بقره ایات 30-37 بفره ایات 38-48 بقره ایات49-57 بقره ایات 58-61 بفره ایات 62-69 بفره ایات 70-76 بقره ایات 77-83 بقره ایات 84-88 بقره ایات 89-93 بقره ایات 94-101 بقره ایات 102-105 بقره ایات 106-112 بقره ایات113-119 بقره ایات 120-126 بقره ایات127-134 بقره ایات 135-141 __________________ AnAnAs_68522nd July 2009, 01:09 PMپیشنهاد خیلی جالبیه سوره بقره 25 تا 29 میشه مال من :) maria_2023rd July 2009, 07:49 PMپیشنهاد خیلی جالبیه سوره بقره 25 تا 29 میشه مال من :) قبول باشه عزیزم maria_2023rd July 2009, 07:53 PMاولین جزرابه نیت سلامتی وظهوراقامون میخونیم جزاول راتا جمعه هقته اینده تمام می کنیم سوره حمد وسوره بقره ایات 1-16 (maria_20) بقره ایات 17-24 ( sahele aram بقره ایات 25-29 ananas_685 بقره ایات 30-37 بفره ایات 38-48 بقره ایات49-57 بقره ایات 58-61 بفره ایات 62-69 بفره ایات 70-76 بقره ایات 77-83 بقره ایات 84-88 بقره ایات 89-93 بقره ایات 94-101 بقره ایات 102-105 بقره ایات 106-112 بقره ایات113-119 بقره ایات 120-126 بقره ایات127-134 بقره ایات 135-141 SAHELE ARAM28th July 2009, 10:33 AMبقره 30 الی 69 mahdigaz28th July 2009, 11:02 AMتاپیک بسیار پرباری خواهد شد ،مخصوصاً اینکه ماه قرآن در پیش است.التماس دعا بقره 62-101 maria_2029th July 2009, 06:12 PMبقره 30 الی 69 بازم ممنون صالحه جان تاپیک بسیار پرباری خواهد شد ،مخصوصاً اینکه ماه قرآن در پیش است.التماس دعا بقره 62-101 قبول باشه انشالله فعلا که دوستان استقبال زیادی نکردند اقا مهدی ایات 62تا 69 قبل ازشما ساحل ارام جون اعلام امادگی کردند اگرممکنه تا105 مال شما maria_2029th July 2009, 06:18 PMاولین جزرابه نیت سلامتی وظهوراقامون میخونیم جزاول راتا جمعه هقته اینده تمام می کنیم سوره حمد وسوره بقره ایات 1-16 (maria_20) بقره ایات 17-24 ( sahele aram بقره ایات 25-29 ananas_685 بقره ایات 30-37 sahele aram بفره ایات 38-48 sahele aram بقره ایات49-57 sahele aram بقره ایات 58-61 sahele aram بفره ایات 62-69 sahele aram بفره ایات 70-76 mahdigaz بقره ایات 77-83 mahdigaz بقره ایات 84-88 mahdigaz بقره ایات 89-93 mahdigaz بقره ایات 94- 101 mahdigaz بقره ایات 102-105 mahdigaz بقره ایات 106-112 بقره ایات113-119 بقره ایات 120-126 بقره ایات127-134 بقره ایات 135-141 mahdigaz7th August 2009, 07:29 PMبا نزدیک شدن به ماه مبارک رمضان باید استقبال از این تاپیک بیشتر بشه. تا آیه 105 بقره رو من قرائت کردم. SAHELE ARAM8th August 2009, 10:32 PM106 الی 141 AnAnAs_6858th August 2009, 10:41 PMمثه اینکه دور اول تموم شد.منتظر بقیه ش هستیم:) maria_209th August 2009, 08:46 PMسوره حمد وسوره بقره ایات 1-16 (maria_20) بقره ایات 17-24 ( sahele aram بقره ایات 25-29 ananas_685 بقره ایات 30-37 sahele aram بفره ایات 38-48 sahele aram بقره ایات49-57 sahele aram بقره ایات 58-61 sahele aram بفره ایات 62-69 sahele aram بفره ایات 70-76 mahdigaz بقره ایات 77-83 mahdigaz بقره ایات 84-88 mahdigaz بقره ایات 89-93 mahdigaz بقره ایات 94- 101 mahdigaz بقره ایات 102-105 mahdigaz بقره ایات 106-sahele aram 112 بقره ایات113- 119 sahele aram بقره ایات 120-sahele aram126 بقره ایات127- 134 sahele aram بقره ایاتsahele aram 141 -135 maria_209th August 2009, 08:53 PMازهمگی قبول باشه به امیدخدا جزءدوم را به نیت شفای همه بیماران شروع میکنیم صفحه 22 ...................... ( آیه 142 تا 145 سوره بقره )maria_20 صفحه 23 ...................... ( آیه 146 تا 153 سوره بقره ) صفحه 24 ...................... ( آیه 154 تا 163 سوره بقره ) صفحه 25 ...................... ( آیه 164 تا 169 سوره بقره ) صفحه 26 ...................... ( ایه 170 تا 176 سوره بقره ) صفحه 27 ...................... ( آیه 177 تا 181 سوره بقره ) صفحه 28...................... ( آیه 182 تا 186 سوره بقره ) صفحه 29 ...................... ( آیه 187 تا 190 سوره بقره ) صفحه 30 ...................... ( آیه 191 تا 196 سوره بقره )l صفحه 31 ...................... ( آیه 197 تا 202 سوره بقره ) صفحه 32 ...................... ( آیه 203 تا 210 سوره بقره ) صفحه 33 ...................... ( آیه 211 تا 215 سوره بقره ) صفحه 34 ...................... ( ایه 216 تا 219 سوره بقره ) صفحه 35 ...................... ( آیه 220 تا 224 سوره بقره ) صفحه 36 ...................... ( آیه 225 تا 230 سوره بقره ) صفحه 37 ...................... ( آِیه 231 تا 233 سوره بقره ) صفحه 38 ...................... ( آیه 234 تا 237 سوره بقره ) صفحه 39 ...................... ( آیه 238 تا 245 سوره بقره ) صفحه 40 ...................... ( آیه 246 تا 248 سوره بقره ) صفحه 41 ...................... ( آیه 249 تا 252 سوره بقره ) __________________ SAHELE ARAM11th August 2009, 02:35 PMبا عرض سلام و اجازه از خانم ماریا و بقیه دوستان عزیز پیشنهاد میدهم برای پر بار تر شدن این بخش در مورد بعضی از آیات تلاوت شده توسط دوستان از تفسیرهای معتبر استفاده شود باشد مورد رضایی پروردگار قرار گیرد. AnAnAs_68511th August 2009, 04:16 PM146 تا 163 هم مال من:) maria_2011th August 2009, 09:17 PMبا عرض سلام و اجازه از خانم ماریا و بقیه دوستان عزیز پیشنهاد میدهم برای پر بار تر شدن این بخش در مورد بعضی از آیات تلاوت شده توسط دوستان از تفسیرهای معتبر استفاده شود باشد مورد رضایی پروردگار قرار گیرد. پیشنهاد خوبیه هرکس مایله ومیتونه این زحمتو گردن بگیره ممنون میشم maria_2011th August 2009, 09:19 PMازهمگی قبول باشه به امیدخدا جزءدوم را به نیت شفای همه بیماران شروع میکنیم صفحه 22 ...................... ( آیه 142 تا 145 سوره بقره )maria_20 صفحه 23 ...................... ( آیه 146 تا 153 سوره بقره ) AnAnAs_685 صفحه 24 ...................... ( آیه 154 تا 163 سوره بقره )AnAnAs_685 صفحه 25 ...................... ( آیه 164 تا 169 سوره بقره ) صفحه 26 ...................... ( ایه 170 تا 176 سوره بقره ) صفحه 27 ...................... ( آیه 177 تا 181 سوره بقره ) صفحه 28...................... ( آیه 182 تا 186 سوره بقره ) صفحه 29 ...................... ( آیه 187 تا 190 سوره بقره ) صفحه 30 ...................... ( آیه 191 تا 196 سوره بقره )l صفحه 31 ...................... ( آیه 197 تا 202 سوره بقره ) صفحه 32 ...................... ( آیه 203 تا 210 سوره بقره ) صفحه 33 ...................... ( آیه 211 تا 215 سوره بقره ) صفحه 34 ...................... ( ایه 216 تا 219 سوره بقره ) صفحه 35 ...................... ( آیه 220 تا 224 سوره بقره ) صفحه 36 ...................... ( آیه 225 تا 230 سوره بقره ) صفحه 37 ...................... ( آِیه 231 تا 233 سوره بقره ) صفحه 38 ...................... ( آیه 234 تا 237 سوره بقره ) صفحه 39 ...................... ( آیه 238 تا 245 سوره بقره ) صفحه 40 ...................... ( آیه 246 تا 248 سوره بقره ) صفحه 41 ...................... ( آیه 249 تا 252 سوره بقره ) SAHELE ARAM11th August 2009, 09:48 PMبسم الله الرحمن الرحیم با نام و یاد خدا آغاز کرده و از او استعانت میطلبیم. سوره فاتحة الكتاب (حمد). اين سوره در ((مكه )) نازل شده و داراى هفت آيه است. ويژگيهاى سوره حمد : 1ـ اين سوره اساسا با سوره هاى ديگر قرآن از نظر لحن و آهنگ فرق روشنى دارد زيرا در اين سوره خـداونـد طـرز مـناجات و سخن گفتن با او را به بندگانش آموخته است آغاز اين سوره با حمد و سـتايش پروردگار شروع و با ابراز ايمان به مبدا ومعاد (خداشناسى و ايمان به رستاخيز) ادامه و با تقاضاها و نيازهاى بندگان پايان مى گيرد. 2ـ سـوره حـمـد, اسـاس قـرآن اسـت , در حـديثى از پيامبر اكرم (ص ) مى خوانيم كه : ((الحمد ام الـقـرآن )) و ايـن بـه هـنـگـامـى بـود كـه ((جابربن عبداللّه انصارى )) خدمت پيامبر(ص ) رسيد, پـيـامبر(ص ) به او فرمود: ((آيا برترين سوره اى را كه خدا در كتابش نازل كرده به تو تعليم كنم )) جـابـر عـرض كـرد آرى پدر و مادرم به فدايت باد, به من تعليم كن , پيامبر(ص ) سوره حمد كه ام الكتاب است به او آموخت . ((ام )) به معنى اساس و ريشه است . 3ـ درآيات قرآن سوره حمد به عنوان يك موهبت بزرگ به پيامبر(ص )معرفى شده , و در برابر كل قـرآن قـرار گـرفته است , آنجا كه مى فرمايد: ((ما به تو سوره حمد كه هفت آيه است و دوبار نازل شده داديم همچنين قرآن بزرگ بخشيديم )) محتواى سوره حمد: از يـك نـظـر اين سوره به دو بخش تقسيم مى شود, بخشى از حمد و ثناى خداسخن مى گويد و بخشى از نيازهاى بنده . در فضيلت اين سوره . از پـيـامبر (ص ) نقل شده : ((هر مسلمانى سوره حمد را بخواند پاداش او باندازه كسى است كه دو سوم قرآن را خوانده (و طبق نقل ديگرى پاداش كسى است كه تمام قرآن را خوانده باشد) و گوئى به هرفردى از مردان و زنان مؤمن هديه اى فرستاده است )). SAHELE ARAM12th August 2009, 12:52 AM(آيـه 1): ميان همه مردم جهان رسم است كه هركار مهم و پر ارزشى را به نام بزرگى از بزرگان آغـاز مى كنند, يعنى آن كار را با آن شخصيت مورد نظر از آغاز ارتباط مى دهند ولى آيا بهتر نيست كـه بـراى پـاينده بودن يك برنامه و جاويد ماندن يك تشكيلات , آن را به موجود پايدار و جاويدانى ارتـبـاط دهيم كه فنا در ذات او راه ندارد, از ميان تمام موجودات آنكه ازلى و ابدى است تنها ذات پـاك خـداست و به همين دليل بايد همه چيز و هركار را با نام او آغاز كرد و از او استمداد نمود لذا درنخستين آيه قرآن مى گوئيم : ((بنام خداوند بخشنده بخشايشگر)) (بسم اللّه الرحمن الرحيم ). و در حـديـث مـعـروفـى از پـيامبر(ص ) مى خوانيم : كل امر ذى بال لم يذكر فيه اسم اللّه فهو ابتر: ((هركار مهمى كه بدون نام خدا شروع شود بى فرجام است )). و نيز امام باقر(ع ) مى فرمايد: ((سزاوار است هنگامى كه كارى را شروع مى كنيم , چه بزرگ باشد چه كوچك , بسم اللّه بگوئيم تا پربركت و ميمون باشد)). كـوتـاه سـخـن ايـنكه پايدارى و بقا عمل بسته به ارتباطى است كه با خدا داردبه همين مناسبت خداوند به پيامبر دستور مى دهد كه در آغاز شروع تبليغ اسلام اين وظيفه خطير را با نام خدا شروع كند: اقر باسم ربك (سوره علق آيه1 ), (تفسیر نمونه) علامه طباطبایی در تفسیر گرانسنگ المیزان چنین میاورد: ....و نيز اين معنا همانست كه حديث مورد اتفاق شيعه و سنى آن را افاده مى كند، و آن اين است كه رسول خدا (ص ) فرمود: (هر امرى از امور كه اهميتى داشته باشد، اگر به نام خدا آغاز نشود، ناقص و ابتر مى ماند، و به نتيجه نمى رسد) و كلمه (ابتر) بمعناى چيزيست كه آخرش بريده باشد. از همين جا مى توانيم بگوئيم حرف (باء) كه در اول (بسم الله ) است ، از ميان معناهائى كه براى آنست ، معناى ابتداء با اين معنائى كه ما ذكر كرديم مناسب تر است ، در نتيجه معناى جمله اين مى شود: كه (من به نام خدا آغاز مى كنم ). مخصوصا اين تناسب از اين جهت روشن تر به نظر مى رسد كه كلام خدا با اين جمله آغاز شده ، و كلام ، خود فعلى است از افعال ، و ناگزير داراى وحدتى است ، و وحدت كلام به وحدت معنا و مدلول آن است ، پس لاجرم كلام خدا از اول تا به آخرش معناى واحدى دارد، و آن معناى واحد غرضى است كه به خاطر آن غرض ، كلام خود را به بندگان خود القاء كرده است . حال آن معناى واحدى كه غرض از كلام خدايتعالى است چيست ؟ از آيه : ((قد جاء كم من الله نور و كتاب مبين ، يهدى به الله ))، (از سوى خدا به سوى شما نورى و كتابى آشكار آمد، كه به سوى خدا راه مى نمايد)...، و آياتى ديگر، كه خاصيت و نتيجه از كتاب و كلام خود را هدايت بندگان دانسته ، فهميده ميشود: كه آن غرض واحد هدايت خلق است ، پس در حقيقت هدايت خلق با نام خدا آغاز شده علت ابتداء هر سوره با بسم الله و اما اينكه اين نام شريف بر سر هر سوره تكرار شده ، نخست بايد دانست كه خداى سبحان كلمه (سوره ) را در كلام مجيدش چند جا آورده ، از آن جمله فرموده : ((فاتوا بسورة مثله ))، و فرموده : ((فاتوا بعشر سور مثله مفتريات )) و فرموده : ((اذا انزلت سورة ))، و فرموده : ((سورة انزلناها و فرضناها)). از اين آيات مى فهميم كه هر يك از اين سوره ها طائفه اى از كلام خدا است ، كه براى خود و جداگانه ، وحدتى دارند، نوعى از وحدت ، كه نه در ميان ابعاض ‍ يك سوره هست ، و نه ميان سوره اى و سوره اى ديگر. و نيز از اينجا مى فهميم كه اغراض و مقاصدى كه از هر سوره بدست مى آيد مختلف است ، و هر سوره اى غرضى خاص و معناى مخصوصى را ايفاء مى كند، غرضى را كه تا سوره تمام نشود آن غرض نيز تمام نمى شود، و بنا بر اين جمله ((بسم الله )) در هر يك از سوره ها راجع به آن غرض واحدى است كه در خصوص آن سوره تعقيب شده است . SAHELE ARAM22nd August 2009, 02:06 PMسوره بقره بنام خدائى آغاز مى كنم كه بر همه موجودات رحمتى عمومى و بر نيكان از بندگانش رحمتى خاص ‍ دارد الف - لام - ميم (1) اين كتاب كه در آن هيچ نقطه ابهامى نيست راهنماى كسانى است كه تقواى فطرى خود را دارند(2) آنها كه بعالم غيب ايمان دارند و با نماز كه بهترين مظهر عبوديت است خدا را عبادت و با زكاة كه بهترين خدمت بنوع است وظائف اجتماعى خود را انجام ميدهند(3) ترجمه تفسير الميزان جلد 1 صفحه : 69 و همانهائى كه به آنچه بر تو نازل شده و بدانچه قبل از تو نازل شده ايمان ، و بآخرت يقين دارند(4) چنين كسان بر طريق هدايتى از پروردگار خويش و هم ايشان تنها رستگارانند(5) در اين سوره علاوه بر بيان حقيقت نامبرده ، كفار و منافقين ، تخطئه ، و اهل كتاب ملامت شده اند، كه چرا ميانه اديان آسمانى و رسولان الهى فرق گذاشتند؟ و در هر فرازى بمناسبت عده اى از احكام از قبيل برگشتن قبله از بيت المقدس ‍ بسوى كعبه ، و احكام حج ، وارث ، و روزه ، و غير آن را بيان نموده ، بفرازى ديگر پرداخته است . SAHELE ARAM22nd August 2009, 03:03 PMو در اين آيات نوزده گانه كه حال مؤ منين و كفار و منافقين را بيان مى كند، از اوصاف معرف تقوى ، تنها پنج صفت را ذكر مى كند، و آن عبارتست از ايمان بغيب ، و اقامه نماز، و انفاق از آنچه خداى سبحان روزى كرده ، و ايمان بانچه بر انبياء خود نازل فرموده ، و بتحصيل يقين بآخرت ، و دارندگان اين پنج صفت را باين خصوصيت توصيف كرده : كه چنين كسانى بر طريق هدايت الهى و داراى آن هستند. متقين داراى دو هدايتند همچناكه كفار و منافقين در دو ضلالت مى باشند و اين طرز بيان بخوبى مى فهماند كه نامبردگان بخاطر اينكه از ناحيه خداى سبحان هدايت شده اند، داراى اين پنج صفت كريمه گشته اند، ساده تر اينكه ايشان متقى و (داراى پنج صفت نامبرده نشده اند)، مگر بهدايتى از خدايتعالى ، آنگاه كتاب خود را چنين معرفى مى كند: كه هدايت همين متقين است ، لا ريب فيه هدى للمتقين پس مى فهميم كه هدايت كتاب ، غير آن هدايتى است كه اوصاف نامبرده را در پى داشت ، و نيز مى فهميم كه متقين ، داراى دو هدايتند، يك هدايت اولى كه بخاطر آن متقى شدند، و يك هدايت دومى كه خداى سبحان بپاس تقوايشان بايشان كرامت فرمود. آنوقت مقابله بين متقين كه گفتيم داراى دو هدايتند، با كفار و منافقين درست ميشود، چون كفار هم داراى دو ضلالت ، و منافقين داراى دو كورى هستند، يكى ضلالت و كورى اول ، كه باعث اوصاف خبيثه آنان از كفر و نفاق و غيره شد، دوم ضلالت و كورى اى كه ضلالت و كورى اولشان را بيشتر كرد، اولى را بخود آنان نسبت داد، و دومى را بخودش ، كه بعنوان مجازات دچار ضلالت و كورى بيشتريشان كرد، و در خصوص كفار فرمود: ختم اللّه على قلوبهم ، و على سمعهم و على ابصارهم غشاوة غشاوت را بخود آنان نسبت داد، و مهر زدن بر دلهاشانرا بخودش . همچنانكه در آيات بعد درباره منافقين مى فرمايد: فى قلوبهم مرض فزادهم اللّه مرضا مرض اولى را بخود منافقين نسبت ميدهد، و مرض دومى ايشانرا بخودش ، بهمان معنائى كه از آيه يضل به كثيرا، و يهدى به كثيرا، و ما يضل به الا الفاسقين (خدا با اين قرآنش بسياريرا گمراه ، و بسيارى را هدايت مى كند، و با آن گمراه نميكند مگر فاسقان را، آنهائى را كه قبل از برخورد با قرآن فاسق بوده اند)، و آيه : ((فلما زاغوا ازاغ اللّه قلوبهم ))، (وقتى خودشان از راه راست منحرف شوند، خدا هم دلهاشان را منحرف مى كند) استفاده ميشود. هدايت اول متقين از سلامت فطرت و هدايت دوم از ناحيه قرآن و فرع بر هدايت اول است و كوتاه سخن آنكه : متقين ميان دو هدايت واقعند، همچنانكه كفار و منافقين ميانه دو ضلالت قرار گرفته اند، و هر سه طبقه از دو خصيصه خود، يكى را يعنى اولى را خودشان داشته اند، و دومى را خداوند بعنوان جزا بر اوليشان اضافه كرده است . SAHELE ARAM23rd August 2009, 10:20 PMكسانى كه كافر شدند برايشان يكسان است چه ايشانرا اندرز بكنى و چه اندرز نكنى ايمان نخواهند آورد (6) ان الذين كفروا... اينان كسانى هستند كه كفر در دلهاشان ريشه كرده ، و انكار حق در قلوبشان جاى گير گشته ، بدليل اينكه در وصف حالشان مى فرمايد: انذار كردنت و نكردنت بر ايشان يكسان است ، معلوم است كسيكه كفر وجحودش سطحى است ، در اثر انذار و اندرز دست از كفر و جحودش بر ميدارد، و كسيكه انذار و عدم آن بحالش يكسان است ، معلوم است كه كفر و جحود در دلش ريشه دار گشته . و اما اينكه منظور از اين كفار كدام دسته از كفارند؟ احتمال مى رود منظور، صناديد و سردمداران مشركين قريش و بزرگان مكه باشند، آنهائيكه در امر دين عناد و لجاجت بخرج داده در دشمنى با دين خدا از هيچ كوشش و كارشكنى كوتاهى نكردند، تا آنجا كه خدايتعالى در جنگ بدر و ساير غزوات تا آخرين نفرشان را هلاك كرد ترجمه تفسير الميزان جلد 1 صفحه : 83 مؤ يد اين احتمال تعبير (يكسان است چه ايشانرا انذار بكنى و چه نكنى ) است ، چون اگر بخواهيم مورد گفتگوى در اين جمله را همه طبقات كفار بدانيم ، ملتزم باين شده ايم كه باب هدايت بكلى مسدود است ، و اصلا آمدن پيامبر اسلام سودى بحال هيچ كافرى ندارد، و حال آنكه قرآن كريم ببانگ بلند بر خلاف اين گواهى ميدهد . علاوه بر اينكه اين تعبير در دو جاى قرآن آمده ، يكى اينجا، و يكى در سوره يس ، و سوره يس در مكه ، و سوره بقره در اوائل هجرت و قبل از جنگ بدر نازل شد، پس بنظر قريب مى رسد كه مراد همان كفار مكه باشند، و اصلا در هر جاى قرآن كه تعبير ((الذين كفروا)) آمده ، مراد كفار مكه اند، كه در اوائل بعثت با دعوت دينى مخالفت مى كردند، مگر آنكه قرينه اى در كلام باشد، كه خلاف آنرا برساند، نظير تعبير به ((الذين آمنوا))، كه بزودى خواهيم گفت : هر جا در قرآن مطلق و بدون قرينه آمده باشد، مراد از آن مسلمانان مكه ، يعنى دسته اول از مسلمين است ، كه بچنين خطابى تشريفى اختصاص يافته اند، مگر آنكه قرينه اى در كلام ، خلاف آنرا اثبات كند. SAHELE ARAM23rd August 2009, 10:36 PMبحث روايتى (شامل روايتى از امام صادق (ع ) درباره وجوه كفر) در كافى از زبيرى از امام صادق (عليه السلام ) روايت آورده كه گفت : بانجناب عرضه داشتم : وجوه كفر را كه در كتاب خدا آمده برايم بيان بفرما، فرمود: كفر در كتاب خدا بر پنج قسم است ، اول كفر جحود، و جحود هم خود، دو جور است ، سوم كفر بترك دستورات الهى ، چهارم كفر برائت ، پنجم كفران نعمت . ترجمه تفسير الميزان جلد 1 صفحه : 84 اما قسم اول دو قسم جحود، يكى جحود و انكار ربوبيت خدا است ، و اين اعتقاد كسى است كه ميگويد: نه ربى هست ، و نه بهشتى ، و نه دوزخى ، و صاحبان اين عقيده دو صنف از زنادقه هستند، كه بايشان دهرى هم مى گويند، همانهايند كه قرآن كلامشان را حكايت كرده كه گفته اند: ((و ما يهلكنا الا الدهر))، (جز روزگار كسى ما را نمى ميراند) و اين دينى است كه از طريق امتحان و دل بخواه براى خود درست كرده اند، و گفتارشان خالى از حقيقت و تحقيق است ، همچنانكه خداى عز و جل فرموده : ((ان هم الا يظنون )) (جز پندار دليل ديگرى ندارند)، و نيز فرموده : ((ان الذين كفروا سواء عليهم ء انذرتهم ام لم تنذرهم لا يؤ منون ))، (كسانيكه كافر شدند بر ايشان يكسان است ، چه انذارشان كنى ، و چه نكنى ايمان نمى آورند)، يعنى بدين توحيد ايمان نمى آورند، اين يكى از وج وه كفر است . و اما وجه دوم از جحود، جحود بر معرفت است ، و آن اين است كه كسى با اينكه حق را شناخته ، و برايش ثابت شده ، انكار كند، كه خداى عز و جل درباره شان فرموده : ((و جحدوا بها، و استيقنتها انفسهم ، ظلما و علوا))، (دين خدا را انكار كردند، با اينكه در دل بحقانيت آن يقين د� سایت ما را در گوگل محبوب کنید با کلیک روی دکمه ای که در سمت چپ این منو با عنوان +1 قرار داده شده شما به این سایت مهر تأیید میزنید و به دوستانتان در صفحه جستجوی گوگل دیدن این سایت را پیشنهاد میکنید که این امر خود باعث افزایش رتبه سایت در گوگل میشود




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: سایت ریسک]
[مشاهده در: www.ri3k.eu]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 447]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن