تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 20 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):دورترین مردم ار خداوند عزّو جل در روز قیامت سرکشانِ متکبّر هستند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1814686049




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

تركيه طرح عظيم موسوم به گاپ را احيا مي كند


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: تركيه طرح عظيم موسوم به " گاپ " را احيا مي كند
خبرگزاري جمهوري اسلامي (ايرنا): آنكارا - "رجب طيب اردوغان" نخست وزير تركيه روز سه شنبه در دياربكر طرح عمل پنج ساله دولت، شامل سرمايه گذاري 15ميليارد دلاري براي احياي طرح عظيم كشت و صنعت جنوب شرق تركيه را موسوم به " گاپ " اعلام كرد و گفت: اين طرح نقطه عطفي در سرنوشت منطقه خواهد بود.


به گزارش ايرنا، اردوغان امروز به همراه پروفسور دكتر " ناظم اكرن" معاون نخست وزير و وزير هماهنگ كننده سياست هاي اقتصادي تركيه عازم استان كردنشين دياربكر شد تا زمينه اجراي طرح عمل پنج ساله دولت را كه با اتمام آن انتظار مي رود براي چهارميليون نفرشغل ايجاد شود، فراهم سازد.
اين سفر به قدري حائز اهميت است كه تمام شبكه هاي خبري دولتي و خصوصي تركيه به صورت زده آن را از تلويزيون هاي خود پخش كردند.
اردوغان در اجتماع مردم دياربكر با تاكيد بر اين كه طرح عمل پنج ساله دولت، تولد و نقطه عطفي جديد در كشور خواهد بود، افزود: من امروز اجراي اين طرح را اعلام مي كنم.
" اين طرح داراي تقويم و زمانبندي و اقدامات مشخصي است كه در برنامه اعلام شده به يقين اجرايي خواهد شد و منابع مالي آن نيز تامين شده است."
نخست وزير تركيه گفت كه اين طرح ضمن كمك به بهبود اوضاع اقتصادي منطقه يك طرح نوسازي اجتماعي نيز مي باشد كه موجب تقويت اتحاد و برابري و محروميت زدايي از منطقه خواهد شد.
اردوغان در سخنان مبسوط خود، پيام هاي سياسي مهمي نيز داد و با محكوم كردن فعاليت هاي تروريستي " پ.ك.ك "، گفت: هر شهروند در تركيه شهروند جمهوري تركيه است و هيچ تبعيضي وجود ندارد و تنها راه حل مشكلات تركيه دوري جستن از هرگونه ايدئولوژي و شعار در يك محيط كاملا دمكراتيك و آزاد است و مردم سالاري و توسعه اقتصادي و اجتماعي هم درخواست مشترك آحاد مردم تركيه است.
او گفت: دولت وي برآن است تا تمامي تدابير سياسي، نظامي، ديپلماتيك، فرهنگي اجتماعي، اجتماعي اقتصادي در منطقه و در كل تركيه را به طور همزمان به اجرا گذارد.
به موجب طرح عملي كه اردوغان امروز جزئيات آن را اعلام كرد، هدف تغيير چهره اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي منطقه كردنشين تركيه است . در راستاي اولويت هاي تعيين شده ظرف پنج سال دولت آنكارا از منابع مختلف داخلي تا سقف 15ميليارد دلار براي اتمام طرح " گاپ " GAP سرمايه گذاري خواهد كرد.
اجراي گاپ كه 10 درصد كل خاك تركيه را تشكيل مي دهد منطقه وسيعي از جنوب شرق تركيه را زير پوشش خود خواهد برد و 9 استان آدي يامان، دياربكر، باتمان، غازي آنتپ، شانلي عرفا، كيليس، ماردين، سييرت و شيرناك را در بر مي گيرد.
تركيه تاكنون 23 ميليارد دلار براي آماده سازي اين طرح بزرگ كشاورزي هزينه كرده است .
گفته مي شود طرح گاپ از بزرگ ترين طرح هاي كشت و صنعت 100 سال اخير دنياست كه با اتمام آن درآمد سرانه در منطقه به بيش از پنج برابر درآمد كنوني خواهد رسيد و تركيه با اجراي آن به صورت يكي از مهمترين مراكز توليد و صادرات محصولات كشاورزي و صنايع كشاورزي و توليدي منطقه در خواهد آمد.
در چارچوب طرح گاپ، برابر 75 درصد طرح‏هاى‏ انرژى به پايان رسيده و دولت آنكارا مصمم است كه اين عملكرد مثبت را در طرح‏هاى آبيارى گاپ نيز به انجام رساند.
براي اجراي اين طرح تركيه تاكنون روى رودخانه‏هاى فرات و دجله هفت سد احداث كرده‏ كه از آنها 4/21 در صد كل انرژى آبى (هيدروليكى) نيز تامين مى‏شود.
طرح‏هاى آبيارى بخش مهمى از اين طرح را تشكيل مى‏دهد و گفته مى‏شود در صورت اتمام، مى‏تواند كشاورزى در منطقه را احيا كند.
به گفته كارشناسان سياسي در آنكارا، دولت تركيه به دنبال عمليات برون مرزى ارتش تركيه در شمال عراق و زدن ضربه نظامى به جدايى طلبان كرد اين كشور، براى حل ريشه‏اى مساله اكراد، مى خواهد همزمان با گفتمان سياسى، با اصلاح وضعيت اجتماعى و اقتصادى شرق و جنوب شرق و محروميت زدايى از مناطق كردنشين تركيه كار را ادامه دهد.
" گوچلو توكر" مديرعامل موسسه صنايع غذايى " تات " تركيه وابسته به گروه عظيم صنعتى، تجارى و مالى " قوچ " متعلق به بخش خصوصى، معتقد است: منطقه گاپ تركيه از امكانات بالقوه مشابهى با كاليفرنيا برخوردار است.
وسعت آبيارى فعلى در گاپ 300 هزار هكتار است كه در نظر است با توسعه طرح‏هاى آبيارى اين رقم به 8/1 ميليون هكتار افزايش داده شود.
به هر روى دولت آنكارا اميدوار است با احياى اين طرح ضمن اشتغال زايى وسيع در منطقه، چهره اقتصادى، سياسي و اجتماعى منطقه را تغيير دهد و با رونق دادن به فعاليت هاى اقتصادى و افزايش فعاليت‏هاى آموزشى و فرهنگى و اقدامات مردم پسند به ويژه پخش برنامه‏هاى تلويزيونى به زبان كردى، تغييرات بنياديني را در اين منطقه ايجاد كند تا بدين وسيله راه را براى گرايش جوانان بيكار به پيوستن به " پ.ك.ك." بسته و زمينه مبارزه موثر با قاچاق مواد مخدر را كه ادعا مى‏شود به عنوان منبع مالى تروريسم مورد استفاده دارد نيز فراهم آورد.
خاورم ** 2011 ** 230 **
 سه شنبه 7 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 474]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن