تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 9 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):مؤمن هنگام بى نيازى شكر مى گزارد و منافق هرگاه بى نياز شود طغيان مى كند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1813277824




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

عضو هيئت علمي دانشگاه شهيد چمران اهواز: * واردكنندگان ارقام جديد محصول متخصص نيستند * با انجام عمليات به نژادي عملكرد محصول بهبود مي‌يابد


واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: عضو هيئت علمي دانشگاه شهيد چمران اهواز: * واردكنندگان ارقام جديد محصول متخصص نيستند * با انجام عمليات به نژادي عملكرد محصول بهبود مي‌يابد


خبرگزاري دانشجويان ايران - اهواز
سرويس: اقتصاد و بازرگاني

عضو هيئت علمي دانشگاه شهيد چمران اهواز گفت: بايد در هر منطقه براي توليد محصولات، كار اصلاحي انجام و ارقام جديد توليد شود زيرا در اين صورت ارقام محصول پايداري بيشتري خواهند داشت.

دكتر داريوش احمدي نباتي در گفت و گو با خبرنگار اقتصاد و بازرگاني خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا) ـ منطقه خوزستان ـ با اشاره به تاثير روشهاي به نژادي در بهره‌وري توليد محصولات كشاورزي توضيح داد: وقتي رقم جديد محصولي از كشوري به كشور ديگر وارد مي‌شود بايد روي آن تحقيق و معايب و محاسن كشت آن محصول شناسايي گردد اما متاسفانه كساني كه عهده‌دار وارد كردن ارقام به كشور هستند متخصص اين امر نمي‌باشند و برخي اوقات به اين مسئله توجه نمي كنند كه گياه براي چه منظوري و براي چه شرايط كشتي اصلاح شده است.

وي افزود: معمولا براي كارهاي به نژادي بايد اهداف، مشخص و پس از آن ژن پلاسماي مناسب جستجو شود‌. بايد معيار سازگاري كشت آن محصول در منطقه را نيز در نظرگرفت.

احمدي نباتي خاطرنشان كرد: روش به نژادي با توجه به خود گشت بودن و يا دگرگشت بودن ارقام محصول مورد استفاده قرار مي‌گيرند. ارقام خودگشت مانند برنج، گندم و سويا، گياهاني هستند كه آسيب‌پذيري كمتري دارند و گياهاني مانند ذرت دگرگشت بوده و گرده افشاني آنها به صورت باز انجام مي‌شود. در نتيجه عملكردشان در كشت بعدي پايين مي‌آيد بنابراين بايد بر روي آن كار به نژادي صورت گيرد.

وي تاكيد كرد: ارقام جديد بايد متناسب با شرايط منطقه كشت شوند و ارقامي كه از خارج وارد مي‌شوند مورد كارشناسي قرارگيرند. بايد توجه شود كه اين ارقام جديد وارداتي متناسب با شرايط چه مناطقي اصلاح شده‌اند در غير اين صورت اين گياهان در طول چند سال ضعيف شده و عملكردشان پايين مي‌آيد و در نهايت از رده خارج مي‌شوند.

عضو هيئت علمي دانشگاه شهيد چمران اهواز عنوان كرد: با انجام عمليات به نژادي عملكرد محصول بهبود مي‌يابد. به عنوان مثال در گذشته گندم‌هاي پاكوتاه قبل از اينكه به بازار آيند عملكرد بسياري پاييني داشتند در صورتيكه پس از استفاده از روش‌هاي به نژادي عملكرد آن تا حدود 70 درصد افزايش يافت.

انتهاي پيام
 سه شنبه 7 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 211]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن