تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 23 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام رضا (ع):نیکوترین مردم از نظر ایمان، خوش خلق‌ترین و با لطفترین آنها نسبت به اهل خویش است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815320873




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

علي مطهري در ايسنا: ـ پيروان راه امام(ره) بخشي‌نگري نمي‌كنند ـ برخي حفظ نظام را به معني حفظ خود تلقي مي‌كنند


واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: علي مطهري در ايسنا: ـ پيروان راه امام(ره) بخشي‌نگري نمي‌كنند ـ برخي حفظ نظام را به معني حفظ خود تلقي مي‌كنند


خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: سياسي

فرزند شهيد مرتضي مطهري " توجه به جدا نبودن دين از سياست و ضرورت تشكيل حكومت اسلامي، مساله عدالت اجتماعي، استقلال به هر سه شكل سياسي، اقتصادي، فرهنگي، مساله‌ آزادي تفكر و بيان، اخلاق و معنويت، خودباوري و اعتماد به نفس، همچنين اعتماد به مردم" را از مهم‌ترين شاخص‌ها و مولفه‌هاي راه و خط امام خميني(ره) عنوان كرد.

پيروان راه امام(ره) بخشي‌نگري نمي‌كنند

علي مطهري با حضور در نشست بررسي انديشه‌هاي حضرت امام خميني كه در آستانه سالروز ارتحال بنيانگذار كبير انقلاب اسلامي در دفتر مطالعات خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا) برگزار شد، درباره شاخصه‌هاي جريان‌هاي پيرو خط امام(ره) با تاكيد بر اين‌كه " شخصيت‌هاي بزرگ هميشه مورد سوء استفاده قرار مي‌گيرند" افزود: برخي وقتي مي‌بينند اگر حرف مورد نظرشان از زبان خودشان بيان شود، جامعه نخواهد پذيرفت، در نتيجه براي اين‌كه حرف خود را به كرسي بنشانند به شخصيت‌ها متوسل مي‌شوند؛ بنابراين هر كسي مي‌تواند چنين ادعايي كند.

وي افزود: بايد ببينيم چه كساني راه امام(ره) را جامع و كامل نگاه كرده و بخشي‌نگري نمي‌كنند. بايد ببينيم كه افراد چطور عمل مي‌كنند و اصلا نبايد اين‌طور باشد كه بر آن قسمت‌هايي كه خود درست مي‌پندارند، پافشاري كرده و به قسمت‌هاي ديگر بي‌توجه باشند.

نقش مردم اساسي است، منتهي نه در انتخاب راه

وي همچنين درباره علت تاكيد حضرت امام نسبت به مقوله‌ جمهوري اسلامي خاطرنشان كرد: حكومت اسلامي مي‌تواند اشكال مختلفي داشته باشد؛ فرض كنيد كه در راس حكومت يك معصوم قرار بگيرد، چون مي‌دانيم كه راه او درست است فرضا اگر مجلسي هم نباشد مشكلي پيش نخواهد آمد؛ چراكه هدف، اجراي احكام اسلام است و وقتي مردم به آن حكومت اعتقاد داشته باشند، آن حكومت، حكومت اسلامي است. ولي در حال عادي، در غياب معصوم اين حكومت مي‌تواند اشكال مختلفي داشته باشد؛ چنان‌چه مي‌تواند ولي فقيهي يا خودش حاكم باشد و يا اين‌كه حاكمي را بدون مراجعه به آراي مردم انتخاب كند.

مطهري تاكيد كرد: اگر مردم با حكومت همراه نباشند، حتي اگر امام معصوم هم حضور داشته باشد، تحقق حكومت اسلامي امكان‌پذير نيست. نقش مردم اساسي است، منتهي نه در انتخاب راه؛ چراكه ما راه را قبلا مشخص شده مي‌دانيم، راه، اسلام است و ما مي‌خواهيم در اين راه حركت كرده و يك راننده انتخاب كنيم و براي انتخاب راننده هم به مردم مراجعه كنيم تا ببينيم بين افرادي كه مدعي اصلح بودن هستند كداميك واقعا اصلح‌تر هستند.

وي با بيان اين‌كه " تفاوت ما با دموكراسي غربي هم در همين مساله است" خاطرنشان كرد: دموكراسي غربي مي‌گويد راه را هم بايد مردم انتخاب كنند و اصلا در دموكراسي غربي، راه مشخص شده‌اي وجود ندارد. بنابراين ما مي‌گوييم دموكراسي غربي به ناكجاآباد مي‌رود و هيچ خط معيني در آن وجود ندارد؛ چراكه ممكن است مردم هر روز مساله‌اي خاص را بپذيرند و روز ديگر مساله‌اي در مقابل آن را بپذيرند. ولي ما در دموكراسي مورد نظر اسلام مي‌گوييم راه براي ما همان است كه خدا مشخص كرده است؛ اسلام و اصولي كه تخلف‌ناپذيرند.

جمهوري اسلامي راه مورد نظر امام (ره) را طي كرده است

فرزند شهيد مرتضي مطهري خاطرنشان كرد: اين‌كه امام فرمودند؛ "جمهوري اسلامي، نه يك كلمه بيشتر و نه يك كلمه كمتر" در پاسخ به كساني بود كه مي‌گفتند جمهوري دموكراتيك اسلامي؛ چراكه فكر مي‌كردند اسلام به تنهايي كافي نيست و ما بايد از دموكراسي غربي هم كمك بگيريم و البته در پاسخ به اين مساله شخصيت‌هايي همچون شهيد مطهري سخناني را ايراد كردند با اين مضمون كه اگر ما بگوييم جمهوري دموكراتيك اسلامي به اين معني است كه اسلام، دموكراسي را در دل خود ندارد و ما بايد از دموكراسي غربي استفاده كنيم و به اين ترتيب فردا كه مردم آزادي و مراجعه به آراي مردم را ببينند مي‌گويند اين موارد مربوط به اسلام نيست.

وي با تاكيد بر اين‌كه " دموكراسي به معناي درست خود در دل اسلام است" خاطرنشان كرد: اساسا نيازي به اضافه كردن كلمه‌ دموكراتيك وجود نداشته و ندارد.

اين نماينده دوره هشتم مجلس شوراي اسلامي درباره ميزان تحقق جمهوري اسلامي در حال حاضر نيز اظهار كرد: اگرچه تا حد زيادي اين امر محقق شده است و گاهي در عمل، تندروي‌هايي در ردصلاحيت افراد براي نمايندگي صورت گرفته است ولي در كل مي‌توانيم بگوييم كه بحمدالله جمهوري اسلامي راه مورد نظر امام (ره) را طي كرده است.

امام(ره) رقابت‌هاي سياسي را در حد اختلاف سليقه‌هاي فكري پذيرفته‌اند

وي درباره نوع رويكرد و نگاه امام(ره) به رقابت‌هاي سياسي نيز با بيان اين‌كه " امام خميني همواره به مسوولان تاكيد مي‌كردند كه حتما كارهاي‌تان بايد براي خدا باشد" خاطرنشان كرد: ايشان مجادلات و رقابت‌هاي سياسي را تا آن‌جايي كه بر اساس اختلافات نظرها و سليقه‌ها و همچنين اختلافات فكري باشد به رسميت مي‌شناسند، اما آن‌جايي كه پاي هواي نفس، قدرت‌پرستي و پايمال و لجن‌مال كردن ديگران به خاطر به قدرت رسيدن خود در ميان باشد، چنين مساله‌اي را نمي‌پسندند و دائما بر ضرورت وجود دوستي و وحدت توصيه مي‌كردند.

مطهري خاطرنشان كرد: البته ايشان منظورشان از وحدت اين نبود كه همه يك نوع سليقه داشته باشند؛ چراكه بايد دانست بحث و اختلافات علمي يك جايگاه دارد و دوستي‌ها هم به جاي خود مورد توجه است. بسياري از افرادي كه وارد وادي سياست شده‌اند به اخلاق سياسي اسلامي عمل مي‌كنند، طبعا برخي هم رعايت نمي‌كنند. ما در اين راستا گاهي شاهد تهمت‌ها، شايعات و دروغگويي‌ها هستيم و به هر ترتيب بايد در جهت رسيدن به نقطه مطلوب مورد نظر امام (ره) تلاش كرد.

برخي حفظ نظام را به معني حفظ خود تلقي مي‌كنند

اين نماينده‌ دوره هشتم مجلس شوراي اسلامي همچنين درباره‌ ضرورت مورد توجه قرار گرفتن وصيت‌نامه‌ حضرت امام از سوي گروه‌هاي سياسي اظهار كرد: من در اين راستا مي‌خواهم به يك نكته‌ كلي اشاره كنم؛ ما گاهي از سخنان امام(ره) استفاده‌ درستي نمي‌كنيم. مثلا؛ در وصيت‌نامه‌ حضرت امام مضمون اين مطلب وجود دارد كه حفظ نظام بالاتر از هر چيز است اما ما گاهي مطلب را به نفع خودمان تعبير مي‌كنيم.

وي از " نبود حساسيت لازم در برخورد با تخلفات و رعايت حقوق مردم" اظهار تاسف كرد و افزود: اگر مقامي تخلف كند ما معمولا آن را پنهان مي‌كنيم و اجازه نمي‌دهيم كسي از آن مطلع شود و اصلا آن شخص مورد نظر مجازات و بازخواست نمي‌شود. وقتي مي‌پرسيم چرا چنين رفتاري داريد؟ مي‌گويند امام فرموده كه حفظ نظام مقدم‌تر و بالاتر از هر چيز است.

وي تصريح كرد: بايد توجه داشت كه در اين مسايل گاهي حقوق مردم ضايع مي‌شود؛ چراكه فقط در مواردي از خود حساسيت نشان مي‌دهيم كه جايگاه‌مان در خطر باشد و در واقع در اين مواقع حفظ نظام را به معني حفظ خودمان تلقي مي‌كنيم.

وي با بيان اين اعتقاد ‌كه " چنين روندي تا به حال ضربه‌ بزرگي به جمهوري اسلامي زده است" خاطرنشان كرد: بسياري از تخلفات كه به بهانه حفظ نظام پنهان مي‌شود، خود به خود توليد فساد مي‌كند، در حالي‌كه ما اگر مي‌خواهيم نظام حفظ و اعتماد مردم نيز به اين نظام جلب شود، بايد در مقابل اين مسايل حساس باشيم.

وي گفت: چند سال پيش پسر يك فرد روحاني را به اتهام اختلاس گرفتند، ولي بعدا او با وثيقه شش ميليارد توماني آزاد شد. گفتند ايشان از قانون اطلاعي نداشته است. قضيه هم تمام شد. ما با چنين اشخاصي برخورد نمي‌كنيم؛ چرا كه معتقديم طرح چنين مواردي براي نظام خطرناك است. اين در حالي است كه بايد دانست چنين برخوردهايي باعث بدبين شدن مردم نسبت به نظام خواهد شد.

متخلفين را بايد به نام خودشان معرفي كنيم

فرزند شهيد مرتضي مطهري در بيان خاطره‌اي از پدر بزرگوار خود يادآور شد: 10 روز از پيروزي انقلاب گذشته و كميته‌هاي انقلاب اسلامي تازه شكل گرفته بودند. در اين وقت به ايشان اطلاع دادند كه يكي از افراد كميته‌اي تخلفي بزرگ را انجام داده‌ است. شهيد مطهري نيز گفتند وي را به همان نام كميته‌اي معرفي كنيد و با ضابطين و مسوولين حكومت هم همينطور بايد برخورد كرد. ولي ما درحال حاضر به اين روش عمل نكرده‌ايم.

وي با تاكيد بر اين‌كه " به هر حال يك وزير، يك سپاهي و روحاني هم ممكن است تخلف كند" اظهار كرد: اگر شخص تخلف كرد و جرمش اثبات شد، بايد او را به نام خودش معرفي كنيم، نه اين‌كه حتي بخواهيم صورتش را تاريك كنيم. اگر اين‌طور رفتار مي‌كرديم مساله‌اي مثل قتل‌هاي زنجيره‌يي اتفاق نمي‌افتاد.

در عمل به توصيه‌هاي حضرت امام(ره) نياز به بازنگري داريم

مطهري معتقد است: ما در مواردي كه حقوق مردم در خطر است حساسيت لازم را به خرج نمي‌دهيم. ما در عمل به توصيه‌هاي حضرت امام(ره) درست عمل نكرده‌ايم؛ بنابراين در اين راستا نياز به بازنگري و حركت دوباره داريم.

انتهاي پيام
 سه شنبه 7 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 483]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن