تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 11 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):هرگاه مؤمن به برادر [دينى] خود تهمت بزند، ايمان در قلب او از ميان مى رود، همچنان كه نم...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803363505




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

سرپرست وزارت كشور: كاهش 32 درصدي تخلفات از ويژگي هاي انتخابات مجلس هشتم است


واضح آرشیو وب فارسی:ایسکانیوز: سرپرست وزارت كشور: كاهش 32 درصدي تخلفات از ويژگي هاي انتخابات مجلس هشتم است
تهران- خبرگزاري ايسكانيوز: سرپرست وزارت كشور اظهار داشت: كاهش چشمگير تخلفات انتخاباتي و تقليل 32 درصدي اين موضوع در حوزه هاي انتخاباتي و كاهش شكايات و تخلفات رسيدگي شده از سوي ستادهاي بازرسي و هيات هاي نظارت شوراي نگهبان از ويژگي هاي برگزاري هشتمين دوره انتخابات مجلس شوراي اسلامي است.
به گزارش روز سه شنبه خبرنگار امور مجلس باشگاه خبرنگاران دانشجويي ايران "ايسكانيوز"، سيد مهدي هاشمي سرپرست وزارت كشور در مراسم افتتاحيه مجلس هشتم باارائه گزارشي از انتخابات
گفت: در سالي كه توسط رهبر معظم انقلاب اسلامي به عنوان سال وحدت ملي و انسجام اسلامي نامگذاري شده بود جمهوري اسلامي ايران در حالي به استقبال انتخابات هشتمين دوره مجلس شوراي اسلامي رفت كه كشور دريكي از پرافتخارترين مقاطع تاريخي انقلاب قرار داشت.
هاشمي ادامه داد: با اينكه شايد بتوانيم از آن به عنوان يك نقطه عطف ياد كرد چرا كه جمهوري اسلامي ايران از تاريخ انقلاب با توكل به خداوند متعال و با استفاده از پشتوانه هاي مردمي و وضعيت هاي داخلي با اعتماد به نفس و تلاش ستودني قدم هاي اساسي و اميدبخشي را در جهت ساختن كشور برداشت و به دستاوردهاي بسيار ارزشمندي رسيد به طوري كه امواج و آثار اين خيزش چالش هاي سنگيني در عرصه هاي بين المللي ايجاد كرد، امروزه نظام سلطه با تمام فرصت ها و امكانات اقتصادي و سياسي و ديپلماسي و رسانه اي براي مقابله با اين حركت درون زاي ملت ايران به ميدان آمده اند.
وي اظهار داشت: دست يابي ملت ايران به فن آوري صلح آميز انرژي هسته اي، ساخت ماهواره و ورود به فضا رشد تصاعدي سرمايه بسط عدالت و توزيع عادلانه ثروت از طريق طرح هايي زودبازده و به تبع آن كاهش نرخ بيكاري و از همه مهمتر گرايش بي نظير ملت هاي جهان به ايران اسلامي و شكست هاي پي در پي آمريكا در عرصه هاي سياست خارجي باعث شده بدخواهان نظام تمام هم و غم خود را براي نابود ساختن مردم و توقف مسير رشد و تعالي جمهوري اسلامي ايران به كار گيرند و به ويژه در جريان انتخابات كه يك آزمون ملي و نمايشگاهي از واقعيت هاي سياسي ملت و پيوند مردم با حاكميت است مانع موفقيت شود. جمهوري اسلامي ايران به عنوان يك نظام مستقل با توكل بر خدا و حضور و مشاركت مردم مي تواند در مقابل اين توطئه ها بايستد.
وي افزود: بدون شك اهميت انتخابات مجلس شوراي اسلامي نه فقط به عنوان يك اقدام ملي براي تشكيل قوه مقننه و تبلور عصاره و فضايل ملت بلكه نماد اعتماد و پشتوانه مردمي و كارآمدي نظام اسلامي است.
سرپرست وزارت كشور اظهار داشت: انتخابات تجلي اراده ملت در تعيين سرنوشت و بهترين ساز و كار براي مشاركت مردم در اداره امور است، بر اساس اصل ششم قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران اداره كشور متكي بر آراي عمومي بوده و مردم از طريق انتخابات در اداره كشور نقش ايفا مي كنند، مطابق اين اصل همه مسوولان نظام به صورت مستقيم و غيرمستقميم با آراي مردم انتخاب مي شوند و بنابر اين راي ملت در هر انتخابات بسيار تعيين كننده است.
وي عنوان كرد: انتخابات مجلس شوراي اسلامي از ويژگي هاي خاصي برخوردار بوده و همانطور كه رياست جمهوري، فرمودند اقتدار دولت در گرو اقتدار مجلس است، از طرفي چرخش قدرت سياسي از سوي گروه هاي سياسي احزاب در طي سه دهه گذشته از انقلاب اسلامي نشان مي دهد كه انتخابات در ايران فرمايشي و نمايشي نبوده و اين مردم هستند كه با كمال آزادي و بر اساس خواست و دريافت هاي خود دست به انتخابات مي زنند.
هاشمي بيان كرد: آمريكا در پي شكست هاي خود در خاورميانه و عدم موفقيت در متوقف ساختن فعاليت هاي هسته اي ايران بسيار اميدوار بود كه در قالب قطعنامه هاي تحريمي و اعمال محدوديت هاي شديد اقتصادي و بهره گيري از عمليات رواني گسترده و قدرت وسيع رسانه اي مردم را تحت فشار قرار داده و فضاي رسانه اي و انتخابات مجلس هشتم را تحت الشعاع قرار دهد.
وي ادامه داد: ملت ايران در آستانه ورود به چهارمين دهه از عمر پرافتخار جمهوري اسلامي ايران و با استفاده از كوله بار تجربيات شركت در 28 انتخابات با وجود محدوديت هاي تبليغات افزايش حداقل سن راي دهندگان و شرايط روزهاي پاياني سال، حضور هوشمندانه و حماسي خود را به نمايش گذاشتند.
وي درخصوص اجراي انتخابات اظهار داشت: وزارت كشور انتخابات را يك آزمون ملي و برگزاري آن را به عنوان يك مسووليت اجرايي خود تلقي كرده و از اوايل سال 86 با بسيج امكانات براي برگزاري مطلوب انتخابات تمامي همت خود را به كار بست تا همه مردم در سراسر كشور با سهولت هر چه بيشتر امكان راي دادان را داشته باشند.
سرپرست وزارت كشور اظهار داشت: تلاش شد تا حفظ سلامت و قانونمنداري سرلوحه عملكرد مجريان در سراسر كشور باشد و صيانت از تك تك آراي مردم به عنوان امانتي الهي، وظيفه شرعي و قانوني تمامي مجريان شود.
وي افزود: ستاد انتخابات كشور با تشكيل شش كميته تخصصي و 9 گروه كارشناسي و حضور نمايندگان سازمان ها و نهادها از اول دي ماه 86 كار خود را به صورت رسمي آغاز كرد تغييرات قانون كه تا آخرين روزهاي قبل از برگزاري انتخابات ادامه داشت عبارتند بودند از: افزايش سن راي دهندگان از 16 به 18 سال، ممنوعيت چاپ و نصب پوستر، بنر و تراكت هاي تبليغاتي نامزدهاي انتخاباتي، رايانه اي برگزار شدن انتخابات در صورت توافق با شوراي نگهبان، افزايش شرط تحصيلي داوطلبان نمايندگي از فوق ديپلم به فوق ليسانس، افزايش مدت استعفا قبل از ثبت نام داوطلبان از دو به شش ماه و حذف آراي باطلله ماخوذه از حد نصاب مورد نظر .
هاشمي خاطرنشان كرد: برنامه هاي سنگين آموزشي با برگزاري همايش هاي توجيهي منطقه اي براي كليه دست اندركاران انتخابات در شش نقطه كشور، تهيه نرم افزار آموزشي براي شعب، آموزش عمومي مردم از طريق رسانه ملي، توزيع كتابچه راهنما ميان شعب كارايي سرعت عمل را در كليه سطوح افزايش داد.
وي افزود: تشكيل كميته تنظيم و تدوين منشور اخلاقي انتخابات با مشاركت تمام سازمان ها و نهادها حوزه هاي علميه احزاب و رسانه هاي گروهي تاثير مطلوبي در فضاي انتخابات داشت.
سرپرست وزارت كشور اظهار داشت: كاهش چشمگير تخلفات انتخاباتي و تقليل 32درصدي اين موضوع در حوزه هاي انتخاباتي و كاهش شكايات و تخلفات رسيدگي شده از سوي ستادهاي بازرسي و هيات هاي نظارت شوراي نگهبان از ويژگي هاي برگزاري هشتمين دوره انتخابات مجلس شوراي اسلامي است.
وي ادامه داد: اهتمام به استفاده از روش هاي نوين و برگزاري موازي انتخابات رايانه اي كه گام مهمي در حركت به سوي دولت الكترونيك تلقي مي شد از محسنات اين دوره از انتخابات بود.
هاشمي تصريح كرد: اطلاع رساني به موقع و شفاف سازي روند انتخابات براي مردم اطمينان و آرامش را در جامعه ارتقا بخشيد.
وي اعلام كرد: برگزاري 52 نشست خبري با خبرنگاران داخلي و خارجي، انتشار هزار و 800 گزارش خبري، حضور در بيش از 30 مورد برنامه هاي صدا و سيما و انتشا 48 اطلاعيه ستاد انتخابات در مرحله اول و دوم از فعاليت هاي ستاد خبري انتخابات بوده است.
هاشمي ادامه داد: انتخابات هشتمين دوره مجلس شوراي اسلامي در سطح 207 حوزه انتخابيه اصلي و 44 هزار و 624 شعبه اخذ راي شهري و روستايي ثابت و سيار در آخرين جمعه سال يعني 24 اسفند ماه 86 براي انتخاب 290 نفر با حضور ميليوني زن و مرد و پير و جوان در پاي صندوق هاي راي برگزار شد.
وي افزود: در روند اجرايي انتخابات با دريافت سه هزار و 181 پاسخ استعلام از مراجع چهارگانه از مجموع هفت هزار و 600 داوطلب نمايندگي مجلس شوراي اسلامي، تعداد چهار هزار و 422 نفر تاييد شدند كه يك درصد بيش از تاييد صلاحيت هاي دوره قبل بودند و با توجه به انصراف 532 نفر از تاييد شدگان نهايتا سه هزار و 890 نفر در صحنه رقابت انتخاباتي باقي ماندند.
در مرحله اول انتخابات 205 نفر از نامزدها به ملجس راه يافتند و انتخابات سه حوزه داراي يك نماينده نيز باطل شد مرحله دوم انتخابات نيز در تاريخ ششم ارديبهشت ماه 1387 در سطح 54 حوزه و 17 هزار و 942 شعبه اخذ راي، براي انتخاب 82 نفر از ميان 164 نامزد راه يافته به مرحله دوم برگزار شد.
وي افزود: از مجموع داوطلبان انتخابات 51 درصد داراي مدرك فوق ليسانس و دكترا بوده كه در مقايسه با انتخابات مجلس هفتم 22 درصد رشد داشته است، تعدد زنان داوطلب انتخابات 611 نفر بودند كه 308 نفر آنها در رقابت انتخاباتي شركت كردند و هشت نفر با انتخاب مردم به مجلس راه يافتند.
هاشمي با بيان اينكه مردم با دادن 24 ميليون و 197 هزار و 66 راي ماخوذه مشاركتي 57 درصدي را رقم زدند كه شش درصد بيش از دوره قبل را نشان مي دهد اظهار داشت: مشاركت مردم در كلان شهرها شامل تهران، تبريز، اصفهان، مشهد، شيراز و اهواز بيش از يك درصد و در مناطق اهل سنت 6/7 درصد رشد داشته است.
وي عنوان كرد: حضور بيش از 700 هزار نفر دست اندركار برگزاري انتخابات در سراسر كشور شامل عوامل اجرايي، نظارتي، بازرسي و انتظامي همزمان بيش از 45 هزار نقطه در سراسر كشور به مركز شعبه رايانه اي در ستاد انتخابات كشور و 77 هزار نفر كاربر رايانه در كنار ساير دست اندركاران در يك روز، انتخابات را به يكي از بزرگترين عمليات پرافتخار و دشمن شكن تبديل كرد كه بدون شك جز با عنايت الهي، رهنمودهاي مقام معظم رهبري، پشتكار و تلاش شبانه روزي و بي شائبه همه دست اندركاران به ويژه مسوولان سخت كوش ستاد انتخابات كشور و حضور پرشكوه و حماسه آميز مردم امكان پذير نبود.
سرپرست وزارت كشور اضافه كرد: اين تلاش هاي مخلصانه باعث شد كه براي اولين بار دقت، سرعت و صحت عمليات اجرايي انتخابات به ويژه شمارش و تجميع آرا به حداكثر ميزان خود در مقايسه با دوره هاي قبل رسيد به طوري كه نتايج انتخابات تهران در كمتر از سه روز وساير حوزه هاي سراسر كشور در كمتر از يك روز اعلام شد، براي اولين بار كارت ملي و شماره ملي افراد در روز اخذ راي در سطح ملي مورد بهره برداري قرار گرفت و براي بيش از 98 درصد واجدين شرايط تا روز انتخابات توسط ثبت احوال كارت ملي صادر شد.
وي ادامه داد: براي اولين بار رايانه در سطح بسيار گسترده در مراحل مختلف انتخابات اعم از ثبت نام داوطلبان، ثبت نام راي دهندگان، شمارش آرا، تجميع نتايج آرا و اتوماسيون اداري در كنار روش دستي مورد بهره برداري قرار گرفت.
هاشمي گفت: براي اولين بار ستادهاي بازرسي انتخاباتي مجلس مستقل از ستادهاي اجرايي در مركز و استان ها و حوزه هاي انتخابيه بر روند اجراي قانون انتخابات نظارت كرده و شاهد كاهش 50 درصدي شكايات و گزارشات تخلفات انتخاباتي نسبت به دوره قبل بوده ايم.
وي عنوان كرد: براي اولين بار سن راي دهندگان از 16 به 18 سال افزايش يافت و هر چند تلاش دولت براي بازگرداندن آن به نتيجه نرسيد ولي در عين حال طبق بيان مقام معظم رهبري "جوانان سهم بزرگي از اين مشاركت همگاني را به دوش گرفتند و با اينكه حداقل سن انتخاب سه سال ارتقا يافت و چند ميليون نوجوان كمتر از 18 سال در انتخابات محروم شدند، ميليون ها جوان زير 30 سال به سوي صندوق هاي راي شتافتند و با حضور شورانگيز خود نشان دادند كه پسران و دختران نسل بعد آماده تحويل گرفتن اين جمهوري مقدس هستند كه خون بهاي دهها هزار شهيد و محصول مبارزه سال هاي متمادي ملت ايران است".
هاشمي خاطرنشان كرد: براي اولين بار ميز احزاب علاوه بر ستاد انتخابات كشور در ستاد انتخابات استان هاي سراسر كشور نيز تشكيل شد و نمايندگان احزاب و تشكل هاي سياسي در تمام مراحله اجرايي انتخابات حضور فعال و موثر داشته و از نزديك در جريان امور انتخابات قرار گرفتند.
وي با تشكر از شوراي نگهبان، هيات هاي نظارت، هيات هاي اجرايي، ستادهاي انتخابات استان ها، نيروهاي انتظامي و بسيج، اعضاي شعب اخذ راي، بازرسان، مراجع چهارگانه استعلام شامل وزارت اطلاعات، دادستاني كل كشور، ناجا و سازمان ثبت احوال ستاد انتخابات كشور، استانداران، فرمانداران و بخشداران سراسر كشور و اصحاب رسانه به ويژه رسانه ملي گفت: به پاس خدمات و رسم انصاف، از تلاش هاي دلسوزانه حجت الاسلام و المسلمين پورمحمدي وزير كشور وقت در برگزاري هر چه سالمتر و باشكوه تر انتخابات تقدير كنيم.
سرپرست وزارت كشور اضافه كرد: توفيق مجلس هشتم را كه به تعبير مقام معظم رهبري مجلس آگاه، متدين، نخبه، ضد استكبار، مقتدر، دردشناس و مردم گرا است را در انجام وظايف خطير و سنگيني كه بر عهده دارند به ويژه توصيه معظم له در هموار كردن راه دولت خدمتگزار از خداوند متعال مساله دارم.
بهترين پاداش دست اندركاران انتخابات رضايت مقام معظم رهبري است كه در بخشي از پيام 25 اسفند خود فرمودند: "از مجريان و ناظران انتخابات كه با تلاش طاقت فرسا بار اين مسووليت قانوني را بر دوش كشيدند و با صداقت و امانت آراء مردم را صيانت كردند صميمانه سپاسگزاري مي كنم"./01/120
 سه شنبه 7 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایسکانیوز]
[مشاهده در: www.iscanews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 411]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن