تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):اگر بنده «خدا» مى‏دانست كه در ماه رمضان چيست [چه بركتى وجود دارد] دوست مى‏داشت كه تم...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821152250




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

جريان صدر با توافقنامه امنيتي آمريكا و عراق مخالف است


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: جريان صدر با توافقنامه امنيتي آمريكا و عراق مخالف است
خبرگزاري فارس: نماينده فراكسيون جريان صدر در پارلمان عراق ديروز بر مخالفت اين جريان، مراجع ديني، فراكسيون‌هاي پارلمان و مردم با توافقنامه امنيتي احتمالي بين دولت عراق و نيروهاي اشغالگر آمريكايي تاكيد كرد.


به گزارش فارس، "فلاح حسن شنشل" در گفتگو با شبكه خبري "العالم" مفاد اين توافقنامه را مبهم دانست و اظهار كرد: هرچند متن رسمي توافقنامه موجود نيست، با وجود اين، متن غيررسمي اين توافقنامه ديرهنگام به ما ارائه شد و مغاير با متني است كه در شوراي سياسي امنيت ملي عراق مطرح شد.
شنشل افزود: ما اين توافقنامه امنيتي را رد مي كنيم و به عنوان فراكسيون جريان صدر با آن موافق نيستيم و فراكسيون‌هايي ديگر نيز در اين مخالفت با ما هم‌نظر هستند.
نماينده فراكسيون جريان صدر در مجلس نمايندگان عراق گفت: اين توافقنامه به حضور نيروهاي اشغالگر در عراق جنبه قانوني مي‌دهد و هيچ برابري و تعادلي بين دو طرف لحاظ نشده است، زيرا عراق هم‌اكنون از حاكميتي كامل برخوردار نيست و زير سلطه اشغالگران و در سيطره آنها قرار دارد.
شنشل گفت: قطعنامه 1546 شوراي امنيت آخرين مهلت را براي حضور نيروهاي اشغالگر در خاك عراق تا پايان سال 2008 ميلادي تعيين كرده است، بنابراين هيچ گونه توجيهي وجود ندارد كه حضور نيروهاي اشغالگر در عراق را قانوني كند و به آن جنبه رسمي ببخشد.
اين نماينده تاكيد كرد: ما در مجلس نمايندگان عراق بايد با تمام توان براي تدوين جدول زمان‌بندي‌شده به منظور خروج نيروهاي اشغالگر از عراق جهت تحقق حاكميت و استقلال اين كشور كوشش كنيم.
شنشل در ادامه افزود: اين توافقنامه امنيتي عراق را از زير چتر سازمان ملل به زير سلطه نيروهاي اشغالگر آمريكايي مي‌برد. از اين رو، اكثر مراجع ديني مواضعي در مخالفت با اين توافقنامه گرفته‌اند و به اعتقاد ما، مخالفت‌هاي زيادي از طرف مردم و همچنين اكثريت فراكسيون هاي سياسي ملي در مجلس در قبال اين توافقنامه صورت خواهد گرفت.
وي با تاكيد بر اينكه به هيچ وجه توجيهي براي قانوني‌كردن حضور اشغالگران در خاك عراق وجود ندارد، گفت: دولت عراق حق ندارد هرگونه توافقنامه‌اي را بدون تصويب مجلس نمايندگان امضا كند.
عضو فراكسيون صدر تصريح كرد: هيچ توجيهي براي دولت كنوني عراق وجود ندارد كه اين توافقنامه را امضا كند، درحالي‌كه اين توافقنامه از طرف مجلس نمايندگان عراق، مراجع ديني، رهبران اسلامي و مردم مردود است.
اين در حالي است كه خبر انعقاد توافقنامه امنيتي عراق با آمريكا موجي از مخالفت‌هاي مراجع بزرگ شيعه را به دنبال داشت.
علامه "محمدحسين فضل‌الله" نيز با اشاره به توافقنامه امنيتي آمريكا و عراق آن را توافق گرگ و ميش خواند و امضاي اين توافقنامه را به زيان ملت عراق برشمرد.
روحاني برجسته شيعيان لبنان اظهار كرد: هدف آمريكا از انعقاد اين توافقنامه مشروعيت بخشيدن به حضور نامشروع خود در عراق است تا از اين طريق با اتهام تروريسم هر فرد عراقي راكه بخواهد بازداشت كند.
علامه فضل‌الله امضاي اين توافقنامه را به زيان ملت عراق دانست و تاكيد كرد: يكي از بندهاي اين توافقنامه اين است كه نظاميان آمريكايي جنايتكار نبايد در عراق محاكمه شوند.
اين روحاني برجسته شيعيان لبنان افزود: واشنگتن از طريق حضور نظامي در عراق مي‌خواهد به ايران و سوريه فشار آورد.
پيش از اين آيت‌الله "سيد كاظم حائري" از مراجع تقليد شيعيان عراق در بيانيه‌اي ضمن محكوميت توافقنامه‌ امنيتي آمريكا و عراق تاكيد كرد موافقت با اين توافقنامه خواري و خفت را تا ابد براي عراق به ارمغان خواهد آورد.
همچنين آيت‌الله "سيد علي سيستاني" مرجع عاليقدر شيعيان عراق با اعلام مخالفت خود با اين توافقنامه تاكيد كرده بود، تا زماني كه زنده است اجازه نخواهد داد اين توافق حاصل شود.
پيش‌نويس توافقنامه امنيتي بين عراق و آمريكا كه از سوي آمريكا در ژانويه (دي‌ماه) سال 2008 تنظيم شد و در 17 مارس (اسفند) به امضاي دو طرف رسيد و قرار است توافق نهايي آن در اوايل جولاي (تيرماه) امسال صورت گيرد.
انتهاي پيام/.
 سه شنبه 7 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 339]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن