واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: فرهاد وراهرام: با دوربين ديجيتال تقسيم كار بهوجود نميآيد تهيهكننده تخصصي در حوزهي فيلم مستند نداريم
خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: فرهنگ و هنر - سينما
فرهاد ورهرام گفت: دوربين ديجيتال درحين كار مستند باعث شده است، كارگردان انجام تمام امور را برعهده بگيرد بنابراين تقسيم كار به شكل حرفهاي اتفاق نميافتد.
به گزارش خبرنگار سينمايي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، جلسهي نمايش و بررسي آثار فرهاد ورهرام مستندساز عصر روز گذشته ـ 6خرداد ماه ـ با حضور محمد تهامينژاد ـ كارشناس سينماي مستند ـ و دكتر حسيننژاد ـ مدير هماهنگي امور بينالملل فرهنگستان هنر ـ پس از نمايش سهفيلم «خلوت جنگل»، «بازار اردهال»، «عروسي مقدس» در مركز گسترش سينماي مستند و تجربي برگزار شد.
ورهرام در ابتداي نشست با تشكر از حضار براي حضور و تماشاي آثارش گفت: فيلمهاي مستند ما اگر دوستانه رد و بدل نشوند، هرگز ديده نميشوند. روزي كه دوستان گفتند فيلمهاي ما را مقابل دانشگاهها ميفروشند من خوشحال شدم كه علاقهمندان ميتوانند آنها را ببينند، در سالهاي اخير مركز گسترش سينماي مستند و تجربي باعث نمايش فيلمهايي شده كه حداقل ديده شدنشان بسيار مهم است.
او ادامه داد: عموما مستندسازان هم نسل من براي تلويزيون مستند ساختهاند و نسخهاي از آنرا ندارند بنابراين چنين برنامههايي باعث ميشود، اين آثار كه مدارك بسيار مهم علمي به شمار ميآيند، به نمايش گذاشته شود.
محمد تهامينژاد نيز درابتداي سخنانش درخصوص جنبههاي مردمشناسي در آثار ورهرام خاطرنشان كرد: ورهرام يكي از جواهرات سينماي مستند ايران است، آنچه دربارهي آثار او مورد توجه بوده است، تاكيدش برسينماي مردمنگاري و مطالعات موردي دراين خصوص است و شيوههاي خاص او دربارهي مردمنگاري تصويري است.
او يادآور شد: سينماي مردمنگاري بر تئوريهاي مردمنگاري تاكيد دارند و از شيوههاي مختلف بهره ميبرد. دراين شيوه جنبههاي واقعيت از طريق گفتار بيان ميشوند يا مردم خودشان روبه دوربين صحبت ميكنند و شيوهي ثابت و خاصي وجود ندارد.
تهامينژاد به مشخصات كلي آثار مستند فرهاد ورهرام اشاره كرد و گفت: فيلمهاي ورهرام از يك نما و موضوع عمومي شروع ميشوند و به مطالعهي موردي وارد شده و يك بحث را بهطور خاص ادامه ميدهد . فيلم مردمنگاري فقط به ايلها و روستاها منحصر نميشود و ميتواند در شهرها نيز پرداخته شود يا مثل گروهي دريك دانشگاه مورد مطالعه قرار بگيرد.
وي تصريح كرد: فرهاد ورهرام هداياي بسياري به گنجينهي سينماي ايران داده است و حاصل تجربياتش در همكاري با موسسهي مردمشناسي اتريش قابل استفاده براي ديگر فيلمسازان است.
فرهاد ورهرام هم درادامه گفت: من شانس داشتم از سال 52 بواسطه مركز مطالعاتي دانشگاه تهران به كار تحقيقاتي مشغول شود، تجربه در كار تحقيق باعث شد به اين امر در ساخت فيلم توجه خاص داشته باشم و به تجربيات كتابخانهاي و حضور در منطقه و بازبيني محل ساخت فيلم اهميت خاصي بدهم .
ورهرام تاكيد كرد: درحين كار به تقسيم كار اعتقاد دارم. فيلمبردار و صدابردار كاملا تحقيقات من را در اختيار دارند و حتي عكسهايم را دراختيار فيلمبردار ميگذارم كه اين امر به ساخت فيلمهايم بسيار كمك ميكند.
به گزارش ايسنا، اين مستندساز در بخش پاياني اين نشست نسبت به نبود تهيهكنندهي تخصصي فيلم مستند در ايران اظهار تاسف كرد و گفت: اگر به تيراژ آثار خارجي دقت كنيم متوجه ميشويم كه چقدر درآنجا تقسيم كار به شكل درست و دقيق انجام ميشود، اما اين تقسيم كار در اينجا وجود ندارد و اين دوربين ديجيتال همه چيز را خراب كرده است.
دكتر حسيننژاد، مدير هماهنگي امور بينالملل فرهنگستان هنر نيز با تشكر از مركز گسترش بهخاطر اين اقدام گفت: چنين برنامههايي اگر ادامه پيدا كند ميتواند به آشنايي فيلمسازان جوان با تجربيات افرادي چون ورهرام كمك كند.
مهدي كرمپور و مصطفي رزاق كريمي از ديگر حاضران اين نشست بودند كه دربارهي فرهاد ورهرام سخن گفتند.
انتهاي پيام
سه شنبه 7 خرداد 1387
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ايسنا]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 265]