تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 29 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):اگر با اين شمشيرم بر بينى مؤمن بزنم كه مرا دشمن بدارد با من دشمنى نمى كند و اگر هم...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816602087




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

مظاهري: * ارزش دارايي‌هاي خارجي 17.7 ميليارد دلار افزايش يافت * امسال بهترين فرصت براي ايجاد تحولات در نظام بانكي است


واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: مظاهري: * ارزش دارايي‌هاي خارجي 17.7 ميليارد دلار افزايش يافت * امسال بهترين فرصت براي ايجاد تحولات در نظام بانكي است


خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: اقتصاد

رييس كل بانك مركزي هرگونه اصلاح و تحول در نظام بانكي كشور را مستلزم يافتن پاسخ‌هاي مناسب و شفاف براي سه سوال اساسي در مورد مولفه‌هاي مختلف حوزه پولي و بانكي دانست.

به گزارش خبرنگار بانك و بيمه ايسنا طهماسب مظاهري صبح امروز در هجدهمين كنفرانس سالانه سياست‌هاي پولي و ارزي اظهار كرد:اولين سوال به نقش و مسووليت نظام بانكي در قبال سپرده‌گذاران بر مي‌گردد و امروز و بعد از گذشت حدود 25 سال از زمان تدوين قانون بانكداري بدون ربا بايد مشخص شود كه اولويت‌ سياست‌هاي بانكي در كشور ما حذف امانت سپرده‌گذاران در بانك‌هاست و يا اولويت‌هاي ديگري مطرح است.

وي افزود: اگر پاسخ به اين پرسش مثبت باشد نحوه تصميم‌گيري و سياست‌گذاري از سوي مديران اقتصادي نظام در مورد رفتار بانك‌ها تغيير خواهد كرد چرا كه آنچه مسلم است وظيفه اصلي بانك‌ها در اين صورت تنوع بخشي به راه‌هاي تامين درآمد سالم براي سپرده‌گذاراني است كه قصد كسب درآمد از سپرده‌گذاري خود دارند.

رييس كل بانك مركزي اضافه كرد: اما در صورتي كه جواب به اين سوال اساسي اين باشد كه منابع موجود در جامعه بايد در جهت اهداف تعيين شده از سوي دولت صرف شود سياست‌هاي حوزه پولي تغيير مي‌كند. البته مشخص است كه نظام بانكي بايد هر دو هدف را دنبال كند ولي قطعا بايد در قبال حفظ ارزش سپرده‌هاي عمومي و تعيين اهداف دولت به يكي اولويت دهد.

مظاهري سوال دوم را اين گونه مطرح كرد كه آيا پول يك كالاست و يا يك ابزار مبادله؟ و ادامه داد: گرچه اين سوال يك پرسش ابتدايي است ولي هنوز پاسخ روشني به آن داده نشده و همين عدم شفافيت چالش‌هاي زيادي را در حوزه پولي كشور به وجود آورده است.

وي گفت: بايد مشخص شود وقتي كسي پولي را قرض مي‌دهد آيا فيزيك پول را قرض مي‌دهد يا ارزش پول را و به عبارت ديگر آيا عقدي كه برقرار مي‌شود عقد قرضي مثلي است يا قيمي؟ در صورتي كه عقود قرضي قيمي باشند بايد ارزش پول قرض داده شده بازگردانده شود نه مثل آن.

رييس كل بانك مركزي همچنين تعيين پاسخ روشن به رابطه بين نقدينگي و تورم را سوال سوم دانست كه بايد براي آن جواب روشني يافت چرا كه در حال حاضر پاسخ‌هايي از رابطه يك به يك تا نفي رابطه در اين زمينه ارائه مي‌شود.

وي افزود: پاسخ به اين پرسش‌ها تا حدود زياد به اصلاح و نظام مندي بيشتر سيستم بانكي شكور منجر خواهد شد، گرچه اين اتفاق بايد سال‌هاي پيش روي مي‌داد چرا كه در زمان تدوين بانك داري بدون ربا تصريح شد كه عدم مغايرت اين قانون با شرع و ارزش‌هاي فقهي و ديني مسجل است اما براي اينكه ميزان هماهنگي و كارايي اين قانون با فعاليت‌هاي بانكداري يك دوره آزمايشي پنج ساله در نظر گرفته شد ولي اين پنج سال تا امروز به طول انجاميد.

وي گفت: تراز پرداخت‌هاي خارجي كشور در سال گذشته مثبت بوده و صادارت غير نفتي هم با 4/26 درصد افزايش به 3/14 ميليارد دلار مثبت رسيده است. همچنين تراز بازرگاني هم با احتساب نفت و گاز با رسيدن به 73 ميليارد دلار حدود 5/38 ميليارد دلار مازاد داشته است.

وي ادامه داد: ارزش دارايي هاي خارجي با احتساب حساب ذخيره ارزي 7/17 ميليارد دلار افزايش يافته است و حساب ذخيره ارزي هم 8/38 ميليارد دلار واريزي و 17/28 ميليادر دلار برداشت داشته است كه بيشترين سهم را بخش صنعت و معدن با 88 درصد و حمل و نقل با 10 درصد داشته‌اند.

مظاهري با اشاره به كنترل رشد نقدينگي در اواخر سال گذشته نيز گفت: بانك مركزي در نيمه دوم سال گذشته موفق شد علاوه بر مهار رشد نقدينگي تركيب نقدينگي را هم اصلاح كند تا به اين ترتيب از رشد پايه‌ پولي از طريق تزريق پول پرقدرت جلوگيري به عمل آيد و نقدينگي لازم به جامعه از طريق نهادهاي مالي صورت گيرد.

وي تصريح كرد: پيشنهاد افزايش سرمايه بانك‌هاي دولتي در همين راستا صورت گرفت و بانك‌هاي خصوصي هم پيشنهاد افزايش سرمايه را دادند و بانك مركزي هم با آن موافقت كرد و ضمن اينكه با اعلام نظارت بر موسسه‌هاي پولي و بانكي سرمايه‌ اوليه آنها هم از حدود 50 ميليون تومان به 150 ميليارد تومان افزايش يافت كه همگي اين روش‌ها با هدف كنترل و هدايت نقدينگي صورت گرفت.

انتهاي پيام
 سه شنبه 7 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 313]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن