تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 13 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):نماز دژ محكم خداوند رحمان و وسيله راندن شيطان است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820369227




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

مديركل منابع طبيعي استان كرمان: *با كاهش شديد علوفه مرتعي روبرو شده‌ايم *خشكسالي مداوم تهديدي براي عرصه‌هاي منابع طبيعي است


واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: مديركل منابع طبيعي استان كرمان: *با كاهش شديد علوفه مرتعي روبرو شده‌ايم *خشكسالي مداوم تهديدي براي عرصه‌هاي منابع طبيعي است


خبرگزاري دانشجويان ايران - كرمان
سرويس: كشاورزي و دامپروري

مديركل منابع طبيعي استان كرمان گفت: خشكسالي‌هاي سنوات گذشته و سال جاري باعث بروز آثار پژمردگي و خشكيدگي در بيش از 11 درصد از توده‌هاي جنگلي استان شده كه در صورت ادامه روند خشكسالي شدت و ميزان خشكيدگي در سطح عرصه‌هاي جنگلي روندي فزاينده خواهد داشت.

مهندس اسدي به خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا) گفت: بر اثر خشكسالي‌هايي كه در سنوات گذشته و خصوصا سال زراعي 86-87 رخ داده و با كاهش ميزان بارندگي شديدي كه روبرو شده‌ايم توليد علوفه مرتعي به شدت در سال جاري تقليل يافته و از 65 كيلوگرم در هكتار به حدود 20 الي 25 كيلوگرم در هكتار در سال جاري رسيده است كه اين امر باعث شده فشار مضاعفي بر مراتع وارد شود.

وي افزود: سطح مراتع استان شش و نيم ميليون هكتار است كه در مجموع 424 هزار تن توليد علوفه دارد اما در سال جاري به‌دليل كاهش بارندگي به حدود يك سوم تقليل پيدا كرده است.

اسدي اظهار كرد: باتوجه به برآورد انجام شده خشكسالي در سنوات اخير باعث بروز آثار پژمردگي و خشكيدگي در بيش از 11 درصد از توده‌هاي جنگلي استان شده است بديهي است در صورت ادامه روند خشكسالي شدت و ميزان خشكيدگي در سطح عرصه‌هاي جنگلي روندي فزاينده خواهد داشت.

مديركل منابع طبيعي استان كرمان با بيان اينكه خشكسالي شديد و مداوم در سطح استان تهديدي جدي براي عرصه‌هاي منابع طبيعي محسوب مي‌شود، تصريح كرد: به دليل اينكه خشكسالي با تاثير بر كاهش منابع آبي موجود افزايش ضريب آسيب‌پذيري جنگل‌ها و مراتع، هجوم آفات و امراض باعث بروز خسارت به عرصه‌هاي منابع طبيعي شده ضمن اينكه بهره‌برداري‌هاي بي‌رويه و غير اصولي دامنه خسارات را تشديد مي‌كند.

اسدي يادآور شد: متاسفانه در سال جاري كه با كاهش شديد علوفه مرتعي روبرو شده‌ايم دامداران نسبت به كاهش دام خويش متناسب با ظرفيت مرتع اقدامي انجام نداده‌اند كه اين امر باعث جايگزيني گونه‌هاي غير خوشخوراك، سمي به جاي گونه‌هاي خوشخوراك در مراتع خواهد شد و در نهايت باعث تغيير گرايش مرتع به سوي منفي و كاهش ظرفيت مرتع مي‌شود.

وي ادامه داد: فشار مضاعف بر عرصه‌هاي منابع طبيعي سبب عدم رسيدن گياهان مرتعي به سن رويشي كامل و عدم توليد گل و بذر خواهد شد كه موارد فوق باعث از دست رفتن پوشش مرتعي و نهايتا از دست رفتن منابع آبي و خاكي عرصه‌هاي منابع طبيعي مي‌شود.

مديركل منابع طبيعي استان كرمان در پايان به راهكارها و تدابير انديشيده شده براي جلوگيري از تخريب مراتع اشاره و خاطرنشان كرد: اعمال پروژه مديريت چرا و كنترل دام متناسب با ظرفيت مرتع، كنترل پروانه‌هاي چراي دامداران كه دام بيش از ظرفيت را به مراتع وارد نكنند، تهيه طرح‌هاي مرتعداري و پيش‌بيني عمليات احيايي و اصلاحي در استان با توجه به شرايط خشكسالي، تامين آب مراتع و ساخت آب انبار و آبشخور دام در سطح مراتع، انجام عمليات احيايي و اصلاحي نظير ذخيره نزولات آسماني و قرق مراتع و بيمه كردن مراتع و پرداخت غرامت ناشي از خشكسالي به مرتعداران از تدابير انديشيده شده است.
 سه شنبه 7 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 347]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن