واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: به گزارش روز سه شنبه خبرنگار فرهنگي ايرنا، ايده ساخت مجموعه ها و سريال هاي مناسبتي از ابتداي دهه 80 آغاز شد و به مرور مورد استقبال فيلمسازان قرار گرفت زيرا تا اواخر دهه 70 به مناسبت هاي مختلف تنها جنگ ها و برنامه هاي طنز از شبكه هاي محدود تلويزيون روي آنتن مي رفت تا اينكه ماه محرم با ايام نوروز هم زمان شد و حسن فتحي مجموعه تلويزيوني شب دهم را براي مخاطب به تصوير كشيد و جريان مهمي را در مجموعه سازي تلويزيوني رقم زد. همين امر سبب قوت گرفتن ساخت مجموعه هاي مناسبتي در ايام مختلف، مانند ماه رمضان، محرم و صفر و بويژه نوروز شد. جريان ساخت مجموعه هاي مناسبتي براي ايام نوروز از همان سال ها بطور مداوم از سوي مديران، تهيه كنندگان و كارگردانان هاي تلويزيوني دنبال شد. هم اكنون در پايان دهه 80 سريال هاي بسياري ساخته شدند كه همچنان نام برخي آنها در ذهن مخاطب مانده، زيرا رقم زننده اي خاطرات خوشي براي آنها است. مجموعه هاي مانند مرد هزار چهره، مرد دو هزار چهره ساخته مهران مديري، وفا به كارگرداني محمدحسين لطيفي و ترش و شيرين رضا عطاران از جمله اين آثار ماندگار هستند. در ادامه جريان ساخت مجموعه هاي مناسبي از ابتداي دهه 80 تاكنون كه با فراز وفرودها و كم وكيف بسياري همراه بود، سريال هاي نوروزي كه براي اولين سال دهه 90 تدارك ديده شد، جاي بحث و تحليل بسيار دارند. مجموعه هاي پايتخت، موج وصخره، راه دررو، بچه ها نگاه مي كنند عناوين ساخته هاي كارگردان ها و هنرمندان نام آشنايي چون سيروس مقدم، مجيد صالحي، سعيد آقاخاني و حميدرضا صلاحمند است. سخن از نقاط قوت و ضعف مجموعه هاي ياد شده، نيازمند نگاه عميق به زوايا و جزييات تصويري و ساختاري هر يك از آنها است، بنابراين براي اجتناب از كلي گويي و يا بيان سخنان متداول به تفسير يكي از پرمخاطب ترين آنها يعني مجموعه نوروزي پايتخت بسنده مي كنيم. مجموعه تلويزيوني پايتخت به كارگرداني سيروس مقدم و تهيه كنندگي الهام غفوري توسط خشايار الوند و محسن تنابنده به رشته تحرير در آمده است، مجموعه اي كه عليرضا خمسه، محسن تنابنده، احمد مهران فر و ريما رامين فر هنرمندانه در آن ايفاي نفش كردند. شاخص ترين نكته اي كه بيش از هر امر ديگري در مجموعه مذكور كه مي توان آن را كمدي سياه ناميد خودنمايي مي كند، نوآوري است كه در تيپ سازي شخصيت هاي پايتخت ديده مي شد زيرا پس از سال ها تماشاي بازيگران طنز سيما در شخصيت ها تكراري، سيروس مقدم خود را از كليشه ها رها ساخته و دست به خلق شخصيت هاي زده است كه چندان بي مانند در عالم حقيقي جامعه نيستند. در واقع بازي گرفتن فوق العاده از بازيگران جزو موارد قابل تحسين كارگرداني مقدم محسوب مي شود. شخصيت هاي چون باباپنجعلي، نقي و ارسطو با پردازش لهجه شيرين مازني كه به گفته اهالي اين شهر كاملا درست و بي هيچ اشتباهي ادا مي شد، توانستند تاثير خاصي را بر مخاطب گذاشته و آنها را با خود در تمامي شب هاي نوروز 90 همراه كنند. در كنار بازي هنرمندانه اين شخصيت ها بازي تخت و عاري از تملق ريما رامين فر به داستان پايتخت جان مي داد و آن را پيش از پيش براي مخاطب ملموس مي كرد. حضور سميرا حسن پور و ايجاد جريان نوپايي عشقي ميان وي و شخصيت ارسطو كه احمد مهران فر به ايفاي نقش آن پرداخت در كنار علاقه، صميميت و فداكاري زن و شوهري كه سال ها از زندگي آنها مي گذرد، در برگيرنده نكاتي به بيننده و يا جوان ايراني بود. گذشته از بازي فوق العاده بازيگران پايتخت كه سبب آشتي بسياري از افراد هنردوست و فرهيخته با تلويزيون شد، نمي توان از فيلمنامه اي كه تنابنده و الوند به نگارش درآورند به آساني گذشت زيرا برخي منتقدان معتقدند تنابنده در پايتخت به پختگي مناسبي رسيده و الوند نيز تجربيات خوب گذشته خود را در كنار هنرمند خلاقي چون وي تكميل كرده است. همچنين اتفاق هاي مختلف پايتخت توامان و در پس يك ديگر رخ مي داد و اين امر سبب مي شد تا بيننده چشم از جعبه جادويي برندارد اين در حاليست كه برخي منتقدان همين مساله را نقطه ضعف پايتخت مي دانند. اتفاق هاي مناسب بسياري سبب شد تا پايتخت از ساختار مناسب و قابل قبولي برخوردار شود اما تغيير شيوه كارگرداني سيرس مقدم چندان به اين روند كمك نكرد زيرا شيوه كارگرداني ساده و روان وي، بدون اعمال نماهاي بسته، زاويه بندي هاي كه در ذهن مخاطب هيجان، جذابيت و علاقه براي تماشاي اثر ايجاد مي كرد بر خلاف ديگر ساخته هايش همچون زيرهشت كمتر ديده مي شد و شايد از منظر نگارنده اين تنها نقدي است كه مي توان به پايتخت گرفت. البته لازم است كه گفته شود، مقدم با بازي گرفتن متفاوت خود از هنرمندانش به اندازه كافي تبحر خود را در كارگرداني به رخ كشيده است. با اين اوصاف، سيروس مقدم تاكنون مجموعه هاي تلويزيوني بسياري را ساخته است كه هر يك به نوعي معضلات اجتماعي را بيان مي كنند، اما وي روند رو به جلوي را در پيش گرفته است و همكاري اش با افرادي چون تنابنده كه تبحر خاصي در بازيگري و نويسندگي دارد و اين امر را پيشتر با نگارش و بازي در فيلم سينمايي هفت دقيقه به پاييز به اثبات رسانده است، مي تواند نويد دهنده اتفاق هاي خوبي در جريان سريال سازي رسانه ملي باشد. فراهنگ ** م.ا /1983 ** 1071
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 596]