محبوبترینها
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
در خرید پارچه برزنتی به چه نکاتی باید توجه کنیم؟
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1826601146
مالكيت شخصيت هاى حقوقى(2)
واضح آرشیو وب فارسی:راسخون: مالكيت شخصيت هاى حقوقى(2) نویسنده : كاظم حائري مسائل مستحدثه در الناصريات دركتاب مسائلى از فقه ناصر ذكر شده كه سيد اذعان دارد نص وكلامى از اصحاب درخصوص آن نيافته است. برخى از اين مسائل را كه درواقع ازمسائل مستحدثه قلمداد مىشوند ذكر مىكنيم: ۱.فرق ميان ورود آب برنجاست وورود نجاست برآب.سيد قائل به تفاوت ميان آندومىشود و كربودن را تنها درورود بر نجاست آب شرط مىداند.(ص۷۲،م۳). ۲. اگرنمازگزار آب وخاك طاهر و نظيف نيافت از نظر سيد نماز دراين صورت براو واجبنيست و در صورت يافتن آب يا خاك ولوبعد ازوقت،بايدنمازرا قضا نمايد.(ص۱۶م۵۵). ۳. زمان شروع نفاس زنى كه دو قلو بزايد مولف شروع نفاس را از مولد اولمىداند.( ص۱۷۳،م۶۴). ۴. جزء نماز بودن تكبيره الاحرام و تسليم سيد آن دو را از اركان نماز برمىشمارد.(۲۰۸،م۸۲). ۵.عود درظهار اراده مماسه است.اين قول مورد تصديق سيد است: الذى يقوى فى نفسه ان العود هو اراده استباحه ما حرمه الظهار من الوطء واذا كان الظهاراقتضى تحريما فاراد المظاهر دفعه،فقد عاد. (ص۳۵۵، م۱۶۹). ۶.شرط صحت بيع سلم اين است كه سرمايه شناخته شده باشد. نظر مولف آن است كه اگر راس المال معلوم باشد و با مشاهده و يا ديدن مضبوطشد،نيازى به ذكر صفات و اندازه وزن و عددش نيست.(ص۳۶۹،م۱۷۵). ۷. حال شدن دين موءجل با مرگ مديون.سيد بعد از اعتراف به جديد بودن مساله باز اينگونه مىفرمايد: وفقهاء الامصار كلهم يذهبون الى ان الدين الموجل يصير حالا بموت من عليهالدين،ويقوى فى نفسى ماذهب اليه الفقهاء شايد مقصود او از فقها، فقهاى عامهباشد.(ص۴۳۸،م۲۰۱). ۸. حرام بودن ماهى وملخى كه كافر ذمى صيد نموده است.سيد اين قول را نمىپذيردوچون نحوه استدلال او جاى دقت و تامل دارد، آن را به طور كامل مىآوريم. او پساز ذكردليل قائلين به تحريم كه صيد را تذكيه ماهى مىدانند، مىنگارد: واذا وقع التحريم بتذكيه الذمى وانه لا ذكاه له فانما يدخل فى ذلك ما يكون حقيقه منالذبح،وفرى الاوداج و مما لايكون حقيقه ويسمى بهذه التسميه،فجاز الايدخل فى الظاهر،الا بدليل.(ص۴۴۰،م۲۰۳). جمل العلم والعمل جمل العلم والعمل يك بار درنجف در المجموعه الثالثه من سال۱۳۷۸ ه.ق. وديگر باردرقم، ضمن رسائل الشريف المرتضى در سال ۱۴۰۵ ه.ق. به چاپرسيد. رساله اى مختصردراصول وفروع دين وحاوى احكام عام البلوى است كه نويسندهبارعايت اختصار، تنها به ادله بخش عقايد پرداخته و درقسمت احكام هيچ دليلى نياوردهاست. سيد درآخر كتاب، از ديگر تاليفات خويش همچون: الذخيره،الملخص والمصباح،نام بردهاست. بخش نخست يا به عبارت ديگر مقدمه كتاب دربيان اصول دين است و بعد به بيان احكامشرعى با رعايت تبويب احكام پرداخته است. موضوعات كتاب عبارت است از: الف ) بخش عقايد: باب مايجب اعتقاده فى ابواب التوحيد. باب ما يجب اعتقاده فى ابواب العدل. باب مايجب اعتقاده فى النبوه. باب مايجب ا عتقاده فى الامامه و مايتصل به. ب ) بخش احكام: كتاب الطهاره: المياه الاستنجاء وكيفيه الوضوء والغسل، نواقض الطهاره،التيمم،الحيض والاستحاضه والنفاس. كتاب الصلاه: مقدمات الصلاه،الاذان و الاقامه، اعداد الصلوات المفروضات، افعال الصلاه، ما يجب اجتنابه فى الصلاه، احكام السهو، قضاء الصلاه، صلاه ا لجماعه، صلاهالجمعه، نوافل شهر رمضان،صلاه العيدين،صلاه الكسوف، صلاهالسفر،صلاه الضروره. كتاب الجنائز: غسل الميت و تكفينه، الصلاه على الميت. كتاب الصوم: حقيقه الصوم وعلامه دخول شهر رمضان،مايفسد الصوم، حكمالمسافروالمريض،حكم من بلغ اوجن اواغمى عليه فى شهر رمضان، قضاء شهررمضان، صوم التطوع وما يكره فى الصيام. كتاب الاعتكاف: معنى الاعتكاف،شروط الاعتكاف،مايفسد الاعتكاف. كتاب الحج: وجوب الحج والعمره وشروط ذلك، مواقيت الاحرام، فيما يجتنبهالمحرم، سيره الحج وترتيب افعاله، كفاره وفديه. كتاب الزكاه: شروط وجوب الزكاه،الاصناف التى تجب فيها الزكاه، زكاه الدراهم والدنانير، زكاه الابل، زكاه البقر، زكاه الغنم، زكاه الحنطه والشعير والتمر والزبيب، تعجيل الزكاه، وجوهاخراج الزكاه، زكاه الفطره، كيفيه اخراج الزكاه. درخورتوجه است كه دراين كتاب مختصر كه براى عموم مردم تاليف شده مقدمه اىنيزدرعقايد و اصول دين باذكر دليل هر اصل اعتقادى نگاشته شده است. نگارش اين گونهمقدمات در باب عقايد درابتداى كتب و رساله هاى عمليه فقهى درآن ادوار امرى مرسومبوده است چنان كه مقنعه مفيد نيز به همين ترتيب آغاز شده است. نام كتاب نيز اشاره به همين دو بعد علمى و عملى دارد. بخش علمى درزمره عقايداست وبخش عملى آن درمسائل واحكام عملى شرعى مىباشد. شيخ طوسى(ره) كتاب تمهيد الاصول را به عنوان شرحى بر بخش اعتقادات اينكتاب تاليف نمود و شاگرد ديگر سيد مرتضى، قاضى ابن براج به شرح قسمت فقه آنپرداختو كتاب شرح جمل العلم و العمل را نوشت. انگيزه واهداف تاليف كتاب سيد درابتداى كتاب، انگيزه و سبب تاليف را اين گونه بيان مىكند: فقد اجبت الى ما سالنيه الاستاذ ادام اللّه تاييده من املاء مختصر محيط بمايجب اعتقادهمن جميع اصول الدين ثم ما يجب عمله من الشرعيات التى لاينكاد المكلف من وجوبهاعليه، لعموم البلوى بها،ولم اخل شيئا مما يجب اعتقاده من اشاره الى دليله وجهه عمله. به احتمال بسيار قوى مقصود او از استاد،شيخ مفيد(قدس سره) بوده است. تاليف رسالههاى فتوايى دراحكام كه نياز مردم را در دسترسى به مسائل شرعىمرتفعسازد، درهمه ادوار فقهى امرى متداول بوده و دراين ميان، سيد مرتضى نيز به اينامرپرداخته است چنانچه شيخ مفيد نيز كتاب مقنعه را با همين انگيزه تاليف نمود. قابل توجه است كه دراين كتاب نيز مانند اكثر رساله ها و تاليفات سيد مرتضى و . ديگر مولفان آن دوران،مولف به درخواست شخص ديگر كه در اين جا استاد ايشاناست اقدام به تاليف نموده است. اين مطلب جاى تحقيق ودقت نظر تاريخى بيشترى دارد تا عللاين امر و اوضاع اجتماعى و علمى زمان تصنيف و تاليف بزرگان آن دوران بيشتر مشخصگردد. روش فقهى رساله هاى عمليه اى كه بدون استدلال، به بيان احكام شرعى مىپردازند، در اسلوب بيان مطالب، قابل دقت و نظر خاص هستند. شيوه رساله عمليه نويسى، امرىفنى ودقيق است چرا كه اين گونه كتاب ها در معرض استفاده عموم مردم هستند وعدمرعايت امور فنى و به كار نگرفتن شيوه اى صحيح درآنها منجر به خطا رفتن توده مردمو يا دست كم مفيد واقع نشدن آنها مىشود. كتاب جمل العلم و العمل را به عنوان نمونه اى ازكتب فتوايى قرن چهارم و پنجمقمرى،مورد كنكاش قرار مىدهيم. مباحث عمده اين كتاب و شيوه بيان مطالب به شرح زير است: الف) قسمت بيان اصول عقايد: اگرچه اين بحث، خارج از موضوع فقه است، اما براى عوام لازم است همراه بااحكامعملى خود، منبعى مختصر و مستدل درعقايد نيز داشته باشند. براى اين كهتقليد دراصول دين جايز نيست، بايد استدلال آورده شود و ادله آن اصول نيز ولو به گونهاختصار و درحد فهم عموم بيان گردد. اين نكته درجمل العلم والعمل رعايت شده و مولفبراى مسائل عقيدتى دليل هاى عقلى و ساده بيان داشته است. مولف كهخود سرآمدمتكلمان است، بسيار فنى ودقيق با اين موضوع برخورد نموده است. ب) مشخصات و امتيازات قسمت فقهى كتاب: ۱. تقسيم بندى و تبويب مطالب، به صورت(كتاب ) و(فصل فى) جهت سهولت دسترسىبهاحكام و رعايت نظم منطقى آنها. ۲.آوردن احكام شرعى به شكل كلى، بدون تعرض فروعات و جزئيات مسائل تاضمنرعايت ا ختصار،مكلف بتواند فروعات مسائل و جزئيات ومصاديق را خود استخراجنمايد. همچنين مسائل به دنبال هم آمده و تفكيكى صورت نگرفته است. ۳. رعايت عبارت هاى متداول دركتب اصحاب،همچنين تبعيت از روش دسته بندى وتبويبمطالب توسط آنها. ۴. رعايت نهايت اختصار دربيان احكام وحتى اگر بعضى مولفان دراين قبيلكتب احيانا روايتى به عنوان شاهد يا بيان فضيلت يك عمل مىآوردند،دراين كتابهيچ گونه تعرضى به اين جهات صورت نگرفته است مگر آن كه ايجاز گويى بيش از حددرتفهيم مطالب خللى وارد نمايد. ۵. گاه نويسنده بعد از بيان راى خويش قول ديگرى را درمساله با عنوان وروى ياالفاظ ديگرآورده است البته دربرخى مسائل و احكام. مثلا درباب مبطلات روزه دوقول راازاصحاب اماميه مىآورد و دومى را اشبه مىشمارد. ۶. به كارگيرى عبارات و كلمات گويا وروان برحسب وضع عرفى آن روزگار، به جاىآوردناصطلاحات پيچيده وتخصصى فقهى. ۷. يكى از موارد بسيار نادرى كه دليل حكمى شرعى را نيز ذكر مىكند، آن استكه درخصوص خطبه نمازجمعه مىفرمايد: والخطبتان لابد منهما،لان الروايه وردت بان الخطبتين تقوم مقام الركعتينالموضوعتين. متن وعبارات اين كتاب به جهت سادگى و اختصارونيز تبعيت از مصطلحاتروش نوشتارى اصحاب،هنوز هم زنده و همسنگ رساله هاى فتوايى متداول زمان ماست. آرا و نظريات مهم ۱.عدم وجوب غسل مس ميت. بعد ازبيان اقسام غسل هاى واجب مىگويد:وقد الحقبعضاصحابنا مس الميت. ۲.وجوب اذان و اقامه براى مردان درتمام نمازهايى كه به جماعت باشند درسفر ياحضر ونيز درنمازهاى فراداى صبح و مغرب وجمعه. مىفرمايد: الاذان والاقامه يجبان على ا لرجال دون النساء فى كل صلاه جماعه فى سفر اوحضر، ويجبان عليهم فرادى، سفرا وحضرا،فى الفجر والمغرب وصلاه الجمعه. ۳.جايز نبودن اقامه درحالت محدث بودن. ۴.جواز اعتكاف تنها درچهارمسجد: مسجد الحرام،مسجد مدينه، مسجد بصره، مسجدكوفهو مساجدى كه امام عادل درآن نماز جمعه به جاى آورده است. ۵. درابتداى كتاب صوم تعريفى از صوم ارائه مىدهد كه قابل دقت است: الصوم هو توطين النفس على الكف عن تعمد تناول ما يفسد الصيام من اكلوشرب وجماع. ۶. وجوب يك بار عمره درطول مدت عمر:وكذلك العمره تجب مره واحده. وقعيت تاريخى اين كتاب درعين اختصار،مورد توجه متاخران خصوصا شاگردانسيد(ره) بوده به طورىكه اولا حاكى از نظريات و فتاواى اوست و ثانيا متنى براى شرحواستدلال است به گونه اى كه قسمت فقه آن توسط قاضى ابن براج شرح گرديدهاست. نوشتن رساله هاى مختصر عمليه دركنار كتاب هاى مفصل استدلالى،مورد توجه همهفقهادرهمه ادوار فقه بوده و سيد نيز به پيروى از اصحاب و متقدمان،تقريبا بر همان منوال، اينكتاب را تاليف كرده است. ا ين نشان دهنده توجه فقهاى متكلم اين دوره، خصوصا سيد بهكتب فتوايى برمنوال متقدمان وحتى اهل حديث وقمى ها است. الثانيه الموصليات المسائل جوابات اين دو رساله فقهى استدلالى حاوى پاسخ به برخى سوال هاى فقهى ا ست كه از او پرسيده اند و به جهت يك نواختى شيوه بحث و نوعمسائل، آنها را دريك عنوان تحقيق مىنماييم. از قرائن و شواهد به نظر مىرسدالمسائل الموصليات الثالثه همان كتاب متفرداتالاماميه باشد كه درفهرست كتب(۲۵۲)سيد آمده چون اين رساله نيز از مسائل منحصر به فرد اماميه بحث كرده و هر دومشتمل برحدود صد مساله هستند. البته اطمينان بيشتر موكول به رويت نسخه هاى خطىمتفردات الاماميه است. بعضى نيز احتمال داده اند كه منظور از متفردات الاماميه كتاب الانتصار است. درمقدمه موصليات ثانيه آمده:اين رساله را درجواب مسائلى كه براىايشان فرستاده شده، نوشته است. درمقدمه موصليات ثالثه مىفرمايد: به مسائلى كه درماه ربيع الاول سال۴۲۰ فرستاده شده، جواب داده ام به گونه اىكه الفاظآن مختصر باشد و در بهره بردارى از اين مسائل،درنگ كننده را از ديگر كتب بى نياز كند. درابتداى مسائل فقهى موصليات ثالثه، مقدمه اىدرباره راه رسيدن به علمدرهمه احكام، بيان داشته است كه درشناخت روش اصولى ومبانى ايشان بسيار حائزاهميت است. نويسنده دراين دو رساله ازكتاب مسائل الخلاف نام برده است واز رساله دوم( موصليات ثالثه) برمى آيد كه درزمان تدوين اين رساله، هنوز تاليف مسائل الخلافرا تمامنكرده بود: واعلم ان هذه المسائل التى ذكر انفرادالاماميه بها ستوجد مشروحه منصوره بالدلالهوالطرق فى كتاب المسائل الخلاف الشرعيه التى عملنا منها بعضها، ونحن على تتميمهاوتكميلها بمعونه اللّه. فهرست مسائل مطرح شده دراين دو رساله عبارت است از: جوابات المسائل الموصليات الثانيه: حكم المذى والوذى، اكثر النفاس واقله، كراهه السجود على الثوب المنسوج، مسائلفى الشفعه، من لاربا بينهما، عده الحامل، اقل مده الحمل واكثرها، حكم المطلقه فى مرض بعلها، حكم عتق عبد المكاتب وتوريثه. جوابات المسائل الموصليات الثالثه: كيفيه التوصل الى الاحكام الشرعيه، بطلان العمل بالقياس والخبر الواحد، الدليلعلىبطلان العمل بهما، اثبات حجيه الاجماع فى الاحكام الشرعيه، كيفيه تحصيل اجماع الامه،حجيه ظواهر الكتاب والسنه فى اثبات الاحكام الشرعيه، حكم المسائل الشرعيه التىلادليل عليها من الكتاب والسنه، عدم حجيه جل الاخبار المنقوله منطريق اصحابالحديث، حكم غسل اليدين فى الوضوء، حكم مسح مقدم الراس،حكم مسح الاذنين وغسلهما، اسباغ الوضوء مرتين، اكثر ايام النفاس، حكم قراءه القرآن للجنب و الحائض،مسائل تتعلق بالاموات، وجوبحى على خير العمل فى الاذان، ارسال اليدين فى الصلاهواجب، قولامين مبطل للصلاه، عدم جواز القرآن بين السورتين فىالصلاه،حكم ما يسجدعليه، الجماعه فى نوافل شهر رمضان بدعه، صلاه الضحى بدعه، سجود الشكر غيرواجب، اقل مايجزىء فى صلاه الجمعه والعيدين، حكم صلاه الكسوف، كيفيه الصلاه علىالموتى، استحباب توقف الناس حتى ترفع الجنازه، وجوب الزكاه فى الدراهم والدنانير، اقلمايجزىء من الزكاه، اشتراط الولايه فى مستحقىالزكاه، مقدار زكاه الفطره، احكام الخمس،حكم الانفال، صفوه الاموال من الانفال، فوت الوقوف بعرفات وادراك المشعر، الشفعه فىالعقار بين اثنين فقط، من لاربا بينهما، حكم الزانى بذات البعل، عقد النكاح على ما لاقيمهله صحيح،التزويج فى حال الاحرام، التزويج فى العده، المطلقه تسعا تحرم ابدا، حكممن فجر بعمته وخالته، حكم من يلوط بغلام، جواز نكاح النساء فى ادبارهن، عقده المراهنفسها من دون اذن وليها، جواز النكاح بغير الشهود، حكم نكاح المتعه،جواز نكاح المراهعلى عمتهاو خالتها، وقوع الطلاق بالالفاظ المخصوصه، الطلاق بشرط لايقع، الطلاق ليسبيمين، الطلاق الثلاث غير صحيح، شرائط الظهار، التخيير فى ا لطلاق جائز، عده الحاملاقرب الاجلين، الرجعه فى الطلاق الثلاث فى مجلسواحد، حكم المطلق ثلاثا فى مجلسواحد، اقل الحمل واكثره، احكام العتق،مالو ابتدا الخصمين بمحضر الحاكم، شهاده الابنلابيه و بالعكس، حكم حانث النذر، كيفيه اليمين، حكم اليمين، حرمه الطحال وماليس لهفلس، حرمه الفقاع، حدالسارق، احكام حد الزانى، حكم من ضرب امراه فاطرحت، افزاعالمجامع وعزله، احكام القصاص والديات، ديات اهل الكتاب، احكام الارث، احكامالحبوه، ولد الصلب يحجب من دونه، الزوج يرث من الزوجه، المراه لاترث من الرباع، ارثالاخوه والاخوات، توريث الرجال والنساء بالنسب، ميراث من مات و خلف ابنه ابن وابنعم، حكم ارث ابن الاخ مع الجد، ارث ولد الملاعنه، ارث المطلقه فى مرض بعلها، كيفيهتوريثالخنثى،توريث راسين على حقو واحد، حكم ارث المملوك، ارث الكفاروالمجوس، لاعول فى الفرائض. روش فقهى الموصليات الثانيه والثالثه اين دو رساله را مىتوان درزمره آثار علم الخلاف قلمداد كرد البته از زاويهدفاع از آراى اماميه. به همين جهت حجم بحث ها در هر مسالهفقهى بسته به اهميت آن موضوع و ميزان مخالفت با آن فرق مىكند. سيد قبل از آغاز بحث هاى فقهى درموصليات ثالثه روش خويش را چنين بيانمىدارد: فان هذه المسائل ما اعتمدنا فى نصرتها الاقتصار على الادله الداله على صحيح منها، بلاضفنا الى ذلك مناظره الخصوم على تسليم اءصولها ومناقضتهم، بان بينا القياس لوكانصحيحا،واخبار الاحاد لوكانت معمولا عليها على ما يذهبون اليه،لكانت مذاهبنا فىالشرعيات اولى من مذاهبهم واشبه بهذه الاصول التى عليها يعولون،وركبنا فى ذلك مركباغريبا يمكن معه مناظره الفقهاء على اختلافهم فى جميع مسائل الفقه. ومن نظر فيما خرجالى الان من هذا الكتاب علم ان المنفعه بهعظيمه والطريقه فيه غريبه،ومن اللّه استمدالمعرفه والتوفيق فى كل قول وفعل. برهمين اساس، مراحل بحث فقهى ايشان را برحسب عموم مسائل فقهى با بررسىجوانب مختلف آن بيان: ۱. بيان راى انتخابى درمساله: ديدگاه سيد به صورت كوتاه و مختصر يا با شرح و تفصيل و يا به همراهبررسىارتباط آن حكم با ديگر احكام فقهى آمده است. دربرخى مسائل به همينمرحله اكتفا نموده و ازذكر مطلبى ديگر چشم پوشيده است. ۲.بيان اقوال و مخالفت هاى عامه: اين ديدگاه ها بيشتر درمسائل مهم ومورد نزاع صورت گرفته (۲۶۳) و در برخىمسائلاصلا وارد اين مرحله نشده است. ۳. استدلال برراى مختار: ادله اى كه به كار گرفته، معمولا عام است و شامل ادله اى كه جهت اقناعخصم واحتجاج،مطرح مىكند نيز مىشود. چنان كه درابتداى مباحث فقهى الموصلياتالثالثه نيز به آن اشاره نموده است. اين ادله به ترتيب اهميت واولويت درحجيت،بهترتيبزير به كار گرفته شدهاند: ۱. اجماع و اتفاق اماميه: اين دليل بلااستثنا درتمام مسائل، اولين دليل مطرح شده و حجت قاطع دراثبات احكام بهشمار رفته است. ۲. ادله عقلى واصول عملى ولفظى: الف ) احتياط: درمساله حكم مسح دوگوش و شستن آنها دروضو مىگويد: ومن طريق الاحتياط ان من ترك مسح اذنيه فليس بمبدع ولاعاصك،وليس كذلكمنمسحهما،فالا حتياط العدول عن مسحهما او غسلهما. درمساله وجوب روى هم نبودن دودست درنماز نيز به همين طريق تمسك مىجويد: ثم طريق الاحتياط، لانك من لم يضع احدى يديه على الاخرى لاخلاف فى انه غيرعاص ولامبتدع ولاقاطع للصلاه،وانما الخلاف فى من وضعها. فالاولى والاحوطارسالاليدين. نمونه هاى زياد ديگرى از به كارگيرى اين اصل نيز وجود دارد. به خصوصاحتياط درمباحث باب فروج. ب) اصل اشتغال: درچگونگى نماز ميت و وجوب تكبير مىگويد: ان من كبر خمسا فقد فعل الواجب باجماع، وليس كذلك من نقص هذا العدد. البته مولف از آن نيز تعبير به احتياط مىكند كه فرق آنها با دقت درمثال هاى ارائهشده،روشن مىگردد. درمقام استدلال برمقدار يك صاع درزكات فطره مىفرمايد: طريقه الاحتياط،وبيانها :ان من اخرج تسعه ارطال فقد سقط عن ذمته خروجهالفطره، وليس كذلك من اخرج اقل منها. ج ) تابعيت موضوعات مجعول شرعى از احكام شرع: يعنى آنچه شارع به عنوان يك موضوع درنظر مىگيرد، احكام آن نيز همان است كهشارعبيان مىكند و نمىتوان چيزى برآن احكام افزود يا كم كرد.مثلا دراستدلال برواقع نشدنطلاق برغير الفاظ مخصوص مىگويد: ولان الطلاق حكم شرعى ويجب ان نرجع فيه الى ما يشرع لنا من لفظه دون مالميشرع،ولاخلاف فى ان المشروع فى الفرقه بين الزوجين لفظ الطلاق المصرح دونالكنايات التى معناه. ۳. ظواهر آيات: تمسك به ظواهر آيات، آن جا كه برخلاف اجماع اماميه نباشد ونيز تخصيص آياتبا اجماعات و به كارگيرى عموم آيات در دو طرف قياس استدلال فقهى،ازجملهراهكردهاى عمده فقهى سيد دراستدلال براحكام فقهى است. دراستدلال براين كه اگر وقوف درعرفات ازكسى فوت شد و وى مشعر را درك كرد،حجاوصحيح است، مىنگارد: قد ثبت وجوب الوقوف بالمشعر كما وجب الوقوف بعرفات بقوله تعالى:فكاذكروااللهكعنلادك المكشلاعكر الحكرام وكاذلاكروه ككمكا هكداكملا(بقره،آيه۱۹۸). فهذاامر يقتضى ظاهره الوجوب. وكل من اوجب من الامه الوقوف بالمشعر الحرام جعلمدركه مدركا للحج،وان فاته الوقوف بعرفات. درشرط نبودن شهادت درنكاح مىنويسد: ان اللّه تعالى ذكر النكاح فى مواضع كثيره من الكتاب ولم يشترط الشهادات،فدلعلى انهاليست بشرط فيه. دراستدلال بر اباحه نكاح متعه مىفرمايد: قوله تعالى بعد ذكر المحرمات من النساء:واحل لكم ماوراء ذلكم ان تبتغوا باموالكممحصنين غير مسافحين فما استمتعتم به من هن فتوهن اجورهن فريضه(نساء،آيه ۲۴). او جايز نمىداند كه عموم يك آيه به خاطر اخبار آحادتخصيص بخورد مثلادرخصوص احكام حبوه مىفرمايد: وقد روت بذلك اخبار معروفه،ويقوى عندى ان لانترك عموم الكتاب باخبار الاحاد، واللّهتعالى يقول:يوصيكم اللّه فى اولادكم للذكر مثل حظ الانثيين فان كن نساء فوق اثنتين فلهنثلثا ما ترك وان كانت واحده فلها النصف(نساء، آيه۱۱). ونيز درخصوص جواز نكاح زن برعمه وخاله اش بعد از تمسك به عمومات كتابمىفرمايد: فان احتج بقوله(علیه السلام) :لاتنكح المراه على عمتها وخالتها فهو خبر واحد ضعيف ونحملهعلىحظر ذلك اذا لم يقع الرضى منهما. ۴. روايات: سيد دراين رساله برخلاف ديگر آثار خود مانند الانتصار و الناصريات درتمسكبه اخبارمتواتر و متظافر كوتاهى نورزيده و به صورت قابل توجهى در استدلال هاى خود آنها را مدنظر قرار داده است. به عنوان مثال درخصوص حكم توريث زن طلاق داده شده درمرض شوهرشمىفرمايد: ان هذا المذهب ايضا عليه اتفاق اصحابنا. وقد وردت فى الاصول روايات كثيره به. روى عبداللّه بن مسكان عن الفضل بن عبدالملك البقباق، قال وعن الحسن بن محبوب عنربيع الاصم عن ابى عبيد الحذاء ومالك بن عطيه كلاهما عن محمد بن على(علیه السلام) قال ذكرالحديث، وعن ابن ابى عمير عن ابان ان ابا عبداللّه(علیه السلام) قال ذكر الحديث. دراين جا نويسنده با ذكر بيش از سه روايت از اصول روايى شيعه مطلب را تمام كرده و آن راجهت حكم قرار مىدهد. مولف چند بار دراين رساله از شيخ صدوق ياد مىكند و رواياتى را از او نقل مىكند. درخصوص حكم آزاد كردن عبد مكاتب و توريث او مىفرمايد: والجهه فى الحقيقه على ذلك والروايات التى تشهد بهذا المذهب فى اصولنا كثيره. دراين جا اخبار را شاهد برمطلب آورده است. ۵.دليل وجهت حكم : اما يك جا نيز از تظافر اخبار اسم مىبرد و آن را جهت حكم قلمداد مىكند. تمسك به احاديث عامه براى احتجاج به آنها ونقض اقوالشان از جمله موارد بارز بحثهاى فقهى مولف دراين دو رساله است. اخبار آحاد درمقدمه موصليات ثالثه درخصوص مسلك اهل حديث مىفرمايد: فاما اصحاب الحديث فانهم رووا ما سمعوا و حدثوا به ونقلوا عن اسلافهم، وليسعليهم انيكون حجه ودليلا فى الاحكام الشرعيه، او لايكون كذلك، فان كان فى اصحاب الحديثمن يحتج فى حكم شرعى بحديث غير مقطوع على صحته فقد زل و زور، ومايفعل ذلكمن يعرف اصول اصحابنا فى نفى القياس والعمل باخبار الاحاد حق معرفتها بل لايقع مثلذلك من عاقل وربما كان غير مكلف. منبع: www.lawnet.ir ادامه دارد... /ج مقالات مرتبط مالكيت شخصيت هاى حقوقى(1)
مالكيت شخصيت هاى حقوقى(1) نویسنده : كاظم حائري دايره ملكيت نزد عقلا به تدريج از دايره اشخاص فراتر رفتهاست. از يكطرف، اعيان خارجى و از سوى ديگر، عنوان هاى عامى را در بر گرفته كه به گروهى... ادامه... مالكيت شخصيت هاى حقوقى(3)
مالكيت شخصيت هاى حقوقى(3) نویسنده : كاظم حائري آرا واقوال مهم و نادر ۱.جواز سجده بر لباس بافته شده، درعين كراهت آن. درموصليات ثانيه مىفرمايد: ان الثوب المنسوج من قطن او كتان اذا كان... ادامه...
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: راسخون]
[مشاهده در: www.rasekhoon.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 593]
صفحات پیشنهادی
مالكيت شخصيت هاى حقوقى(1)
مالكيت شخصيت هاى حقوقى(1)-مالكيت شخصيت هاى حقوقى(1) نویسنده : كاظم حائري دايره ... مالكيت شخصيت هاى حقوقى(1) نویسنده : كاظم حائري دايره ملكيت نزد عقلا به تدريج از ..... مالكيت شخصيت هاى حقوقى(2) نویسنده : كاظم حائري مسائل مستحدثه در ...
مالكيت شخصيت هاى حقوقى(1)-مالكيت شخصيت هاى حقوقى(1) نویسنده : كاظم حائري دايره ... مالكيت شخصيت هاى حقوقى(1) نویسنده : كاظم حائري دايره ملكيت نزد عقلا به تدريج از ..... مالكيت شخصيت هاى حقوقى(2) نویسنده : كاظم حائري مسائل مستحدثه در ...
مالكيت شخصيت هاى حقوقى(3)
مالكيت شخصيت هاى حقوقى(3) نویسنده : كاظم حائري آرا واقوال مهم و نادر ۱.جواز سجده بر لباس بافته شده، درعين كراهت آن. درموصليات ثانيه مىفرمايد: ان الثوب المنسوج من ...
مالكيت شخصيت هاى حقوقى(3) نویسنده : كاظم حائري آرا واقوال مهم و نادر ۱.جواز سجده بر لباس بافته شده، درعين كراهت آن. درموصليات ثانيه مىفرمايد: ان الثوب المنسوج من ...
شخصيت حقوقي وقف
احادیث و روایات: امام رضا (ع):ما اهل بيت، وعدههاى خود را براى خودمان، بدهى و دِين حساب .... صاحبنظران در حقوق مدني از شخصيت حقوقي (2) تعريفهاي گوناگوني کردهاند از ... علامه مطهري در بحث مالکيت دولت ميفرمايد:در مورد مالکيت دولت، در ميان فقها دو نظريه ...
احادیث و روایات: امام رضا (ع):ما اهل بيت، وعدههاى خود را براى خودمان، بدهى و دِين حساب .... صاحبنظران در حقوق مدني از شخصيت حقوقي (2) تعريفهاي گوناگوني کردهاند از ... علامه مطهري در بحث مالکيت دولت ميفرمايد:در مورد مالکيت دولت، در ميان فقها دو نظريه ...
شخصيتحقوقى سازمانهاى بينالمللى(1)
پيدايى اين اشخاص در صحنههاى مختلف حيات اجتماعى انسان ناشى از نيازها و ضرورتها بوده و ... كه به اعتبار مالكيتيا صاحب ذمه بودن آن مصاديق مىتوان شخصيتحقوقى براى آنها فرض نمود و از ... 2- شخصيتحقوقى سازمانهاى بينالدولى در اسناد بينالمللى.
پيدايى اين اشخاص در صحنههاى مختلف حيات اجتماعى انسان ناشى از نيازها و ضرورتها بوده و ... كه به اعتبار مالكيتيا صاحب ذمه بودن آن مصاديق مىتوان شخصيتحقوقى براى آنها فرض نمود و از ... 2- شخصيتحقوقى سازمانهاى بينالدولى در اسناد بينالمللى.
ضمانت اجراي تخلف از شرط ترك فعل حقوقي(2)
ضمانت اجراي تخلف از شرط ترك فعل حقوقي(2) نویسنده : سيد مصطفي سعادت مصطفوي 2. شرط عدم اجاره عين .... مالكيت شخصيت هاى حقوقى(3) middot; مالكيت شخصيت هاى ...
ضمانت اجراي تخلف از شرط ترك فعل حقوقي(2) نویسنده : سيد مصطفي سعادت مصطفوي 2. شرط عدم اجاره عين .... مالكيت شخصيت هاى حقوقى(3) middot; مالكيت شخصيت هاى ...
سير پيدايش انديشهي شخصيت حقوقي وقف در فقه اسلام
سير پيدايش انديشهي شخصيت حقوقي وقف در فقه اسلام نويسنده: ناصر ... باقي ميماند، زيرا ظاهر از لزوم حبس عين (2)با انتقال آن به ديگري منافات دارد؛ پس تنها ثمرهي مال ... رابطهي حقوقي موقوف عليه با مال وقف، نشانههاي اصلي مالکيت را دارا است؛ زيرا، ...
سير پيدايش انديشهي شخصيت حقوقي وقف در فقه اسلام نويسنده: ناصر ... باقي ميماند، زيرا ظاهر از لزوم حبس عين (2)با انتقال آن به ديگري منافات دارد؛ پس تنها ثمرهي مال ... رابطهي حقوقي موقوف عليه با مال وقف، نشانههاي اصلي مالکيت را دارا است؛ زيرا، ...
وضعيت حقوقي تصرفات شريك در مال مشاع
واضح است كه مقصود از حقوق مالكين متعدد ، حقوق مالكيت ايشان است يعني چند نفر در آن واحد مالك يك شيئي هستند . ... 2-1 . تصرفات حقوقي نسبت به سهم شركاء ـ بر طبق ماده 581 قانون مدني ، از نظر حقوقي اين تصرفات از .... مالكيت شخصيت هاى حقوقى ...
واضح است كه مقصود از حقوق مالكين متعدد ، حقوق مالكيت ايشان است يعني چند نفر در آن واحد مالك يك شيئي هستند . ... 2-1 . تصرفات حقوقي نسبت به سهم شركاء ـ بر طبق ماده 581 قانون مدني ، از نظر حقوقي اين تصرفات از .... مالكيت شخصيت هاى حقوقى ...
دولت و امنيت اجتماعي در قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران(2)
دولت و امنيت اجتماعي در قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران(2)-دولت و امنيت اجتماعي در قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران(2) نویسنده ... مالكيت شخصيت هاى حقوقى(2).
دولت و امنيت اجتماعي در قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران(2)-دولت و امنيت اجتماعي در قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران(2) نویسنده ... مالكيت شخصيت هاى حقوقى(2).
ماهيت طلاق هاي به حكم دادگاه(1)
ماهيت طلاق هاي به حكم دادگاه(1) نویسنده : عيسي كشوري ماده 1133 قانون مدني بيان ميدارد مرد مي تواند هر وقت كه بخواهد زن خود را طلاق دهد .... مالكيت شخصيت هاى حقوقى(2) ...
ماهيت طلاق هاي به حكم دادگاه(1) نویسنده : عيسي كشوري ماده 1133 قانون مدني بيان ميدارد مرد مي تواند هر وقت كه بخواهد زن خود را طلاق دهد .... مالكيت شخصيت هاى حقوقى(2) ...
معرفي شركت تجاري(1)
با توجه به تحولات حقوقي مذكور ، در حال حاضر تشكيل ، اداره انحلال و تصفيه ... در آخر نتيجه گيري تحقيق ارائه خواهد شد: 1) تعريف شركت تجاري 2 ) حداقل تعداد شركاي شركت ... از مالكيت خصوصي خود نسبت به آورده هاي خويش و استفاده از شخصيت حقوقي ...
با توجه به تحولات حقوقي مذكور ، در حال حاضر تشكيل ، اداره انحلال و تصفيه ... در آخر نتيجه گيري تحقيق ارائه خواهد شد: 1) تعريف شركت تجاري 2 ) حداقل تعداد شركاي شركت ... از مالكيت خصوصي خود نسبت به آورده هاي خويش و استفاده از شخصيت حقوقي ...
-
گوناگون
پربازدیدترینها