تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 28 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):دلى كه در آن حكمتى نيست، مانند خانه ويران است، پس بياموزيد و آموزش دهيد، بفهميد...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816362379




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

بيماري‌هاي دهان ودندان ؛ رايج‌ترين بيماري دوره‌ نوجواني كارشناس بهداشت دهان ودندان: طرح شيارپوش كردن دندان‌ها در مدارس ابتدايي آذربايجان غربي اجرا مي‌شود


واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: "بيماري‌هاي دهان ودندان"؛ رايج‌ترين بيماري دوره‌ نوجواني كارشناس بهداشت دهان ودندان: طرح شيارپوش كردن دندان‌ها در مدارس ابتدايي آذربايجان غربي اجرا مي‌شود
خبرگزاري دانشجويان ايران - اروميه
سرويس: شهرستان‌ها

بيماري‌هاي دندان و دهان به عنوان رايج‌ترين بيماري دوره‌ نوجواني مورد توجه قرار نمي‌گيرد؛ اين در حاليست كه بيماري‌هاي دهان و دندان به ويژه پوسيدگي دندان در بيشتر نوجوانان و جوانان كشور و استان آذربايجان غربي ديده مي‌شود.

با توجه به اين كه نوجوانان و جوانان از اقشار پويا و فعال جامعه هستند و سلامتي دهان و دندان ضامن سلامتي ديگر دستگاه‌هاي بدن همچون دستگاه گوارش و قلب است، توجه به بيماري‌هاي دهان و دندان و فرهنگ‌سازي در رابطه با بهداشت دهان و دندان به ويژه در سنين پايين ضروري به نظر مي‌رسد.

دكتر كامران شريعت، كارشناس مسؤول بهداشت دهان و دندان آذربايجان‌غربي در گفت وگو با خبرنگار ايسنا، در خصوص فعاليت‌هايي كه در استان آذربايجان‌غربي در مورد پيشگيري از پوسيدگي انجام شده است اظهار كرد:‌ بيشترين فعاليت‌ها از سوي واحد بهداشت دهان و دندان دانشگاه علوم پزشكي بر روي كودكان دبستاني و پيش دبستاني متمركز شده كه انجام معاينات و آزمايش‌هاي اوليه جهت بيماري‌يابي، توزيع دهان‌شويه سديم فلورايددار به صورت رايگان در بين تمامي‌دانش‌آموزان ابتدايي كه از حدود هفت سال قبل براي اولين بار در استان شروع شد و اجراي روش شيارپوش كه از حدود سه سال پيش به صورت محدود و تجربي شروع شده كه بعد از موفق بودن از نيمه دوم سال ‌٨٦ در بسياري از مناطق استان انجام گرفت.

وي در خصوص علت‌هاي شايع بيماري‌هاي لثه و دندان تصريح كرد:‌ از علت‌هاي شايع اين بيماري مي‌توان به عدم اطلاع مردم از علل و روند بيماري و راه‌هاي پيشگيري از آن و عادات غلط تغذيه‌اي اشاره كرد.

شريعت با تاكيد بر نقش دستگاه‌هاي مسوول جهت فرهنگ‌سازي و ارتقا بهداشت دهان و دندان افزود:‌ رسانه‌هاي همگاني مثل راديو و تلويزيون بايد جهت تهيه برنامه‌هاي ارتباط همگاني و تبليغات از نيروهاي متخصص استفاده كنند و آموزش‌ها در جهت ارايه راه‌هاي پيشگيري باشد نه درمان، آموزش الگوهاي صحيح بهداشتي و صحيح تغذيه‌اي بايد منجر به اين شود كه هر فرد در حقيقت مربي بهداشت و پيشگيري خود و خانواده‌اش باشد.

وي در خصوص مشكلات ناشي از گراني هزينه‌هاي دندانپزشكي خاطرنشان كرد: به دليل اين كه مكان و تجهيزات و مواد لازم براي ارايه خدمات دندانپزشكي شديدا وابسته به بازار آزاد است و حمايت‌هاي مناسب و مداوم از طرف دستگاه‌هاي اجرايي انجام نمي‌شود كه نتيجه‌اش نابسماني وضعيت دندانپزشكي در بخش خصوصي است.

شريعت همچنين در مورد ارايه خدمات گفت:‌ متاسفانه بيمه‌ها به هيچ عنوان قبول هزينه نمي‌كنند و در نتيجه فشار ناشي از هزينه‌ها به دوش افراد جامعه و دندانپزشكان است و با توجه به اين كه دندانپزشكي از پراسترس‌ترين شغل‌هاي جامعه است؛ هيچ گونه حمايت بيمه‌اي خاص از دندانپزشكان كه خيلي زود دچار عوارض جسماني مي‌شوند صورت نمي‌گيرد، حمايت‌هاي صحيح مالي از دندانپزشكان و تشويق به انجام خدمت در مناطق محروم انجام نمي‌شود و هيچ گونه پرداخت يارانه‌اي جهت تجهيزات و مواد مصرفي دندانپزشكي در جهت جلوگيري از هرج و مرج و نوسانات شديد بازار انجام نمي‌شود.

وي راه‌اندازي مركز امام علي(ع) جهت آموزش اوليه نظري و عملي دانش‌آموزان و ارايه خدمات پيشگيري درماني در چند شهر استان از جمله اروميه، بوكان، سلماس، شاهين‌دژ،‌ ماكو، مهاباد،‌ و مياندوآب آموزش‌هاي همگاني ازطريق رسانه‌ها و چاپ پوستر، توزيع رايگان خمير دندان و مسواك بين دانش‌آموزان به صورت محدود و در حد مطلوب، انجام كلاس‌هاي آموزشي دانش‌آموزان در رابطه با اصول بهداشت دهان و دندان،‌ راه‌هاي جلوگيري از بروز بيماري‌هاي آن و آموزش يك هزار و ‌٥٠٠ نفر از معلمان مدارس و مربيان مهدكودك‌ها را از جمله فعاليت‌هاي انجام گرفته عنوان كرد.

دكتر شريعت در مورد روش موثر پيشگيري پوسيدگي در دندان‌هاي آسيايي‌ها را روش شيارپوش كردن عنوان كرد و در رابطه با چگونگي انجام آن افزود:‌ اين روش بدون تزريق و‌تراش دندان بر روي بيماران انجام مي‌شود.

وي تصريح كرد: اين طرح از دو سال قبل در استان شروع شده و در سال جاري نيز در مدارس ابتدايي با صرف كمترين هزينه اجرا خواهد شد، كه اين روش فقط در كودكان قابل اجراست.

وي افزود: بهترين و مطمئن‌ترين روش‌ها جهت پيشگيري از پوسيدگي دندان، تغذيه مناسب، عدم مصرف مكرر مواد قندي و رعايت بهداشت توسط خود فرد و مصرف لبنيات خصوصا پنير است.

دكتر نصرت‌الله فرازمند، مديرگروه بهداشت دهان و دندان مدارس استان در مورد شايع‌ترين گروه‌هاي سني مبتلا به پوسيدگي دندان در كشور گفت:‌ تعداد زيادي از مبتلايان به پوسيدگي دندان در ايران از همان اوايل سنين نوجواني به اين بيماري مبتلا مي‌شوند.

وي با اشاره به شاخص DMFT براي اندازه‌گيري پوسيدگي در گروه‌هاي سني مختلف افزود:‌ هم اكنون در كشورهر ‌١٠ سال يك بار در سه رده‌ سني شش، ‌٩ و ‌١٢ سالگي مقدار DMFT را اندازه‌گيري مي‌كنند كه همزمان با آن در سطح استان‌ها نيز صورت مي‌گيرد كه بر طبق آخرين آمار در سال ‌٨٣ DMFT شيري كودكان شش ساله استان آذربايجان‌غربي ‌١١/٥ بوده و در كودكان ‌٩ ساله، ‌٥٩ درصد بوده است.

وي افزود:‌ در هر جامعه‌اي كه شاخص DMFT پايين‌تر باشد، سلامتي افراد آن جامعه بيشتر است.

انتهاي پيام
 سه شنبه 7 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 256]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن