تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 29 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):به راستى كه دانش، مايه حيات دل‏ها، روشن كننده ديدگان كور و نيروبخش بدن‏هاى ناتوان ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816701720




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

با بالا رفتن ساخت‌وساز در كشورهاي حوزه خليج فارسامارات ركورددار واردات بيلت‌گران قيمت شد


واضح آرشیو وب فارسی:دنياي اقتصاد: با بالا رفتن ساخت‌وساز در كشورهاي حوزه خليج فارسامارات ركورددار واردات بيلت‌گران قيمت شد
آزاده حسينيرشد ساخت‌وساز و توسعه واحدهاي عمراني در كشورهاي حوزه خليج‌فارس باعث شد تا نياز اين كشورها به فولاد افزايش يابد.
اين در حالي است كه در منطقه خاورميانه تنها كشورهاي ايران، عربستان و قطر توليدكننده فولاد خام هستند كه توليد آنها نيز در سال 2007ميلادي ايران معادل 10ميليون و 51هزار تن، عربستان سعودي 4ميليون و 644هزار تن و قطر يك‌ميليون و 147هزار تن است.
اين در حالي است كه همين كشورها ميزان مصرفشان تقريبا دوبرابر توليد بوده و خود نياز مبرمي به فولاد خام دارند. محدود بودن منابع مواد اوليه فولاد در منطقه خاورميانه و در عين حال رشد تقاضا باعث شده تا شدت رشد قيمت در اين منطقه مضاعف باشد.
نرخ بيلت وارداتي به امارات به صورت C&F يك‌هزار و 190 تا يك‌هزار و 250دلار قيمت خورد. اين در حالي است كه هفته قبل نرخ بيلت وارداتي به امارات بود.روند نرخ بيلت در بازارهاي جهاني همواره صعودي بوده، اما طي سال‌جاري ميلادي با توجه به رشد قيمت انرژي در بازارهاي جهاني و توسعه ساخت‌وساز در اكثر كشورهاي دنيا و به دليل پايين بودن ظرفيت توليد فولاد خام و محدوديت معادن سنگ‌آهن در سطح دنيا قيمت محصولات نهايي در سطح جهاني
روز به روز در حال افزايش است كه در اين ميان كشورهايي كه به مواد اوليه وابستگي بيشتري دارند، مجبور هستند مواد اوليه و محصول نهايي را نسبت به كشورهايي كه خود در توليد فولاد و مواد اوليه سهمي دارند، گران‌تر تهيه كنند.
تركيه و چين با توليد به ترتيب 25ميليون و 761هزار تن و 489ميليون و 241هزار تن فولاد بيلت خود را با نرخ‌هاي بالاصادر كردند. تركيه بيلت خود را با نرخ يك‌هزار و 200 و يك‌هزار و 180دلار روانه بازارهاي جهاني كرد و چين هم با افزايش قيمت بيلت خود در هفته جاري بيلت را با نرخ يك‌هزار و 90 تا يك‌هزار و 110دلار به صورت FOB صادر كرد.
ايران هم جزو كشورهايي است كه بيلت را با نرخ‌هاي بالا روانه بازارهاي داخلي مي‌كند. نرخ بيلت وارداتي به ايران از مرزهاي شمالي از طريق بندرانزلي و جنوبي بندرعباس طي هفته اخير يك‌هزار و 3 تا يك‌هزار و 70دلار بود كه به صورت C&F از كشورهاي CIS (مشترك‌المنافع) وارد شد.ايران با توليد بيش از 10ميليون تن فولاد خام در سال، ميزان وابستگي‌اش به شمش فولاد نسبت به كشورهاي حوزه خليج‌فارس كمتر بوده، همچنين تكليف دولت به واحدهاي بزرگ توليدكننده فولاد دولتي مبني بر ارزان فروشي محصولات نهايي خود باعث شده تا روند صادرات به ايران با اندكي كاهش مواجه شود. نرخ بيلت هم‌اكنون در بازارهاي داخلي معادل 970 تا 980 دلار است.
يادآور مي‌شود تنها واحد توليد‌كننده شمش فولاد در ايران فولاد خوزستان بوده كه با توليد 2 ميليون تن فولاد خام بزرگترين توليدكننده شمش فولاد به‌شمار مي‌رود، گرچه دو توليدكننده بزرگ فولاد؛ يعني مباركه و ذوب‌آهن خود قادرند مواد اوليه مورد نيازشان را توليد كرده و تعداد شركت‌هاي بخش‌خصوصي نيز كه توان توليد شمش را دارند نيز بسيار معدودند.
اين گزارش حاكي است ذخاير عظيم سنگ‌آهن و توليد بيش از 400 ميليون تن فولاد در چين باعث شده تا نرخ بيلت در بازارهاي داخلي آن كشور با نرخ 675 تا 685 دلار در هر تن نسبت به ساير كشورها در سطح پايين‌تري باشد؛ به‌طوري‌كه بيلت در بازارهاي داخلي چين مورد مبادله قرار مي‌گيرد.
نرخ بيلت وارداتي به تركيه نيز يك‌هزارو 125 تا يك‌هزارو 150 دلار در هر تن در هفته اخير بود، تركيه بيلت را از كشورهاي CIS وارد كرد.با وجود توليد بيش از 25 ميليون تن فولاد خام در سال، اما تابع رشد قيمت‌ها بوده و نرخ بيلت در بازارهاي داخلي تركيه نسبت به محصولات وارداتي حدود 25 تا 30 دلار در هر تن بالاتر بوده كه اين قيمت معادل يك هزارو 150 تا يك هزارو 160 دلار در هر تن است.
اوكراين با توليد سالانه 42 ميليون و 830 هزار تن فولاد خام، بيلت را با نرخ يك ‌هزارو 100 تا يك‌هزاو 200 دلار به صورت FOB روانه بازارهاي جهاني كرد.روسيه نيز كه با توليد 72 ميليون و 220 هزار تن در رتبه چهارم توليد‌كنندگان فولاد خام قرار دارد، بيلت 150-100 خود را با ميانگين نرخ يك هزار دلار به صورت FOB از طريق درياي خزر صادر كرد.
قزاقستان و بلاروس نيز به ترتيب با ميانگين نرخ يك هزار دلار و يك هزارو 90 دلار به‌صورت FOB بيلت خود را روانه بازارهاي جهاني كردند.
اما هند و برزيل بيلت را با مناسب‌ترين نرخ پيشنهاد دادند، ميانگين نرخ بيلت صادراتي هند 985 دلار و ميانگين قيمت بيلت برزيلي هم 850 دلار در هر تن بود.
آمريكا هم در اين ميان موفق شد بيلت را با نرخ‌هاي متعادل نسبت به بازارهاي جهاني وارد كند، نرخ بيلت وارداتي به آمريكا طي مبادلات هفته جاري معادل 930 تا 950 دلار در هر تن بود.
بازار آرام بيلت در ايران
گزارش‌هاي ديگر حاكي است، در ايران به دنبال روند جهاني، قيمت اسمي بيلت چهارگوش وارداتي به رشد خود ادامه داد. طي يك هفته در بنادر شمالي ايران قيمت پيشنهادي 20 دلار/تن افزايش پيدا كرد.
در بنادر جنوب قيمت بيلت CISش35 دلار/تن افزايش يافت. با اين حال به علت بازار ضعيف محصولات طويل ايران، معاملات بسيار كمي براي بيلت چهار گوش صورت گرفته است.
كارخانجات نورد به جاي خريد با قيمت‌هاي جديد ترجيح مي‌دهند توليد را كاهش دهند.
قبلا كارخانجات ايران بيلت
چهار گوش توليد ماه قبل را با قيمت پايين‌تر بخرند؛ اما اكنون موجودي آنها پايان يافته و قيمت فوب بيلت توليد جديد روسيه در بنادر درياي خزر غير قابل قبول است. بازار آرام ايران، توليد‌كنندگان قزاقستان (عرضه‌كنندگان هميشگي به بازار ايران) را تشويق كرده كه به دنبال بازار ديگري باشند. در مورد عرضه بيلت چهارگوش قزاقستان به بازار تركيه از طريق بنادر درياي سياه روسيه گزارشاتي شنيده شده است.
در اين بازار قيمت پيشنهادي فعلي 20-10 دلار/تن بيشتر از قيمت فوب منطقه درياي خزر است.
اين هفته بيلت چهارگوش روسيه و قزاقستان به بنادر شمالي ايران 1080-1050 دلار/تن سي‌انداف پيشنهاد شد، اما قيمت 1080 دلار/تن سي‌انداف مورد قبول تجار و مصرف‌كنندگان واقع نشد. معاملات اخير به قيمت 1050-1030 دلار/تن سي‌انداف را مي‌پذيرند.
در بنادر جنوب ايران، قيمت بيلت چهارگوش عرضه‌كنندگان اوكرايني 1155-1150 دلار/تن سي‌انداف است كه 35-25 دلار/تن بيشتر از هفته قبل است. پيشنهادهاي بيلت چهار گوش هند 1100 دلار/تن سي‌انداف بنادر جنوب ايران است.
 سه شنبه 7 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: دنياي اقتصاد]
[مشاهده در: www.donya-e-eqtesad.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 350]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن