تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):خداى تعالى كتابى راهنما فرستاد و در آن خوب و بد را روشن ساخت. پس راه خوبى را پيش گ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821041602




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

دست‌اندركاران فرش دستباف از مشكلات خود مي‌گويند (‪(۲‬


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: دست‌اندركاران فرش دستباف از مشكلات خود مي‌گويند (‪(۲‬
داخلي. اقتصادي. صنايع دستي. فرش.

رييس اداره فرش در سازمان بازرگاني خراسان رضوي گفت: هم‌اكنون ‪ ۱۸۰‬هزار بافنده در ‪ ۱۱۰‬هزار كارگاه در اين استان به حرفه قاليبافي اشتغال دارند.

محمد زراعتكار در گفتگو با خبرگزاري جمهوري اسلامي افزود: سرانه توليد فرش در اين استان ‪ ۲/۵‬الي سه برابر سطح متوسط كشوري است.

وي گفت: پرداخت تسهيلات به قاليبافان بيشتر با اولويت مجتمع‌هاي قاليبافي انجام مي‌شود و مهمترين هدف دولت از اين اقدام سوق يافتن بيشتر توليد فرش دستباف به سمت مجتمع‌هاي قاليبافي است.

او بدون توضيح بيشتر افزود: در پرداخت اين تسهيلات نيز دانش‌آموختگان دانشگاهي رشته‌هاي مرتبط با فرش و يا اشخاصي كه گواهينامه‌هاي مهارتي آموزش و پرورش و يا فني و حرفه‌اي دارند در اولويت هستند.

رييس سازمان بازرگاني خراسان رضوي هم از واگذاري زمين به متقاضيان ايجاد مجتمع‌هاي بزرگ قاليبافي در شهرك‌هاي صنعتي اين استان خبر داد.

علي صفرزاده گفت: واگذاري زمين به متقاضيان در راستاي اجراي توافقات بين مركز ملي فرش ايران و سازمان صنايع كوچك و شركت شهركهاي صنعتي صورت مي‌گيرد.

او اظهار داشت:بر اساس هماهنگي با شركت شهركهاي صنعتي خراسان رضوي در خصوص واگذاري زمين براي ايجاد مجتمع‌هاي بزرگ قاليبافي در ‪ ۲۵‬شهرك صنعتي استان اعلام آمادگي شد.

وي با اشاره به اينكه متقاضيان براي دريافت امتياز اين زمينها بايد داراي پروانه كسب باشند افزود: متقاضيان در سطح استان مي‌توانند براي پيگيري و دريافت جواز تاسيس و معرفي‌نامه، به اداره فرش سازمان بازرگاني مراجعه كنند.

او گفت: حمايت از متقاضيان داراي تخصص، تجربه و همچنين دانش‌آموختگان رشته‌هاي مرتبط با فرش دستباف در اولويت واحدهاي جديد قرار دارد.

رييس شركت سهامي فرش ايران نيز در گفت و گو با ايرنا ايجاد نوآوري و خلاقيت در توليدات فرش دستباف را عامل مهم موفقيت و رونق اين صنعت دانست و گفت: اين امر موجب افزايش صادرات آن در بازارهاي جهاني مي‌شود.

جلال‌الدين بصام مهمترين مشكلات توليد فرش دستباف كشور را فقدان تنوع توليدات و تطبيق نداشتن با سلايق بازار از جمله بازارهاي جهاني دانست و افزود: توليد فرش مبتني بر نقشه‌هاي قديمي و سنتي در كاهش فروش و رقابت پذيري آن در بازارهاي داخلي و جهاني موثر است.

وي ايجاد طرحهاي ابتكاري و نو و متكي بر سلايق بازار را در افزايش فروش و ارزش افزوده توليدات فرش دستباف در بازارهاي داخلي و جهاني بسيار تاثير گذار دانست و گفت: شركت سهامي فرش ايران براي رفع اين مشكل گروهي را به كشورهاي مختلف و به خصوص نمايشگاههاي مختلف فرش در سطح جهان اعزام كرده و يا اعزام مي‌كند و اين گروه ضمن بررسي سلايق مشتريان، آنها را جمع‌آوري و به توليدكنندگان داخلي ارايه مي‌دهند.

وي افزود: قيمت تمام شده فرش دستباف پارسال نسبت به سال ‪ ۱۳۸۵‬به ميزان ‪ ۲۰‬الي ‪ ۱۰۰‬درصد افزايش داشت و اين معضل موجب كاهش چهار الي ‪ ۲۰‬درصدي صادرات فرش ايران شد.

رييس شركت سهامي فرش ايران تعداد بافندگان فرش دستباف را در سطح كشور نيز بر اساس آمار سال گذشته يك ميليون و ‪ ۱۰۰‬هزار نفر ذكر و بيان كرد: با توجه به شرايط سخت زمستان پارسال و خسارات زياد خشكسالي بر بخش كشاورزي پيش‌بيني مي‌شود تعداد بافندگان و فعالان اين بخش امسال به يك ميليون و ‪۲۰۰‬ هزار نفر افزايش يابد.

وي با اظهار اينكه مقدار توليد سالانه فرش در كشور از پنج ميليون و ‪۸۰۰‬ متر در سال ‪ ۱۳۸۵‬به پنج ميليون و ‪ ۲۰۰‬هزار مترمربع در سال گذشته كاهش يافت افزود: از مجموع توليدات فرش ايران در سال گذشته دو ميليون و ‪۱۰۰‬ هزار مربع صادر شد و بقيه به مصرف داخلي رسيد.

او پيش‌بيني كرد كه با توجه به مسايل مطرح شده، مجموع توليد فرش در سطح كشور امسال به پنج ميليون و ‪ ۸۰۰‬هزار مترمربع افزايش يابد.

وي راهكار به دست گرفتن بازار فرش دستباف خارج از كشور را افزايش كيفيت استفاده از طرح و نقشه جديد متناسب با نياز بازار هدف، بهره‌گيري از مواد اوليه مرغوب و تنوع در طرح و نقشه دانست.

رييس شركت سهامي فرش ايران گفت: مشكلات پيرامون بافت فرش دستي در ايران موجب شده تا بازار صادرات فرش اروپا به تملك كشورهاي رقيب درآيد.

معاون مركز ملي فرش ايران هم گفت: بر اساس توافق بين اين مركز و سازمان توسعه تجارت، سهم فرش دستباف از جوايز صادراتي طي پارسال و امسال بر مبناي پنج درصد ارزيابي مي‌شود.

محمدرضا عابد افزود: سهم پنج درصدي فرش دستباف در جوايز صادراتي در بودجه سال ‪ ۸۷‬هم لحاظ شده و در لايحه بودجه سال جاري ‪ ۲۵‬ميليارد ريال اعتبار براي مركز ملي فرش پيشنهاد شد.

وي گفت: با توجه به اينكه افزايش قيمت مواد اوليه يكي از مشكلات توليد فرش دستباف ايران است كه در افزايش قيمت تمام شده آن نقش دارد، دولت با پرداخت يارانه خريد مواد اوليه، از توليدكنندگان اين بخش حمايت مي‌كند.

او افزود: حمايت دولت از توليدكنندگان نيز در قالب طرح از جمله در قالب مجتمع‌هاي فرشبافي محقق خواهد شد، به اين صورت كه به هر يك از دارندگان مجتمع‌هاي فرشبافي كه ‪ ۷۰۰‬متر زمين و ‪ ۳۰۰‬متر زيربنا به همراه ‪ ۲۰‬دار قاليبافي داشته باشند ‪ ۵۰۰‬ميليون الي سه ميليارد ريال تسهيلات پرداخت مي‌شود.

وي با اظهار اينكه تاكنون ‪ ۱۲۰‬هزار بافنده فرش دستي در ايران تحت پوشش بيمه تامين اجتماعي قرار گرفته‌اند گفت: بافندگان فرش از مزاياي بيمه از كارافتادگي، بازنشستگي و فوت بهره‌مند مي‌شوند.

معاون مركز ملي فرش ايران افزود: بافندگان بر اساس حداقل حقوق تحت پوشش بيمه تامين اجتماعي قرار مي‌گيرند و دولت نيز ‪ ۵۰‬درصد از حق بيمه آنها را پرداخت مي‌كند.

وي همچنين به ثبت جغرافيايي طرح و نقشه فرش ايران در جهان اشاره و بيان كرد: بر اساس اين طرح "سازمان مالكيت فكري" وابسته به سازمان ملل طرح و نقشه فرشها را بر اساس جغرافياي كشورها به ثبت مي‌رساند.

او هدف اين طرح را جلوگيري از استفاده كشورهاي بافنده از طرح و نقشه كشورهاي ديگر ذكر كرد و افزود: بر اين اساس هر كشوري متناسب با مناطق جغرافيايي داراي طرح و نقشه ثابتي است كه تحت مالكيت آن كشور قرار دارد.

معاون مركز ملي فرش ايران گفت: اداره‌كل مالكيتهاي صنعتي ايران نيز اين طرح را در داخل كشور به اجرا گذاشته و درگام نخست منطقه اصفهان به ثبت رسيد.ك/‪۴‬
 دوشنبه 6 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 322]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن