واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: وارد قلعه که مي شوي حصار کوچک مردمک چشم هايت از خاطره هزار ساله تاريخ سياه چادر ها لبريز مي شودو حس صميميت و سادگي عشاير بي ريا سر تا پايايت را فرا مي گيردو نفس تازه کوه ها و دامنه ها چون نسيمي روحبخش به قاب تهي از جان کالبد آدمي مي پيچيد . اينجا قلعه تاريخي چالشتر شهرکرد با قدمت يک قرن تبلور ذوق و هنر هزار رنگ از اميد را سنگفرش قدوم روح و جان غبار گرفته از دود و دم ماشين ها و خيابان ها و کوچه هاي بي خاطره ديروز و خانه هاي مدرنيته امروزي مي کند. اينجا نمادي از خلاقيت ،ذوق ،هنري وهنرمندي است و محصولات صنايع دستي رنگارنگ با زبان بي زباني در اشکالي بديع و متفاوت درقالب فرش ،گلدوزي ،گيوه دوزي ،سفال کاري و ديگر صنايع دستي چشم را خيره تماشا مي کند. عطر و بوي پيچيده در فضاي خانه هاي صحرايي عشاير به يادت مي آورد که زماني فلسفه همه فيلسوفان معنا يافته مکتب کوهنشينان و طبيعت گرايان زمين بوده است. سادگي اينجا فلسفه زندگي را به باد سخره مي گيرد که از افلاک به خاک رسيده اي و در دام انديشه فريبنده روزانه ات ديگر خبري ازشور و شوق ديروزت نيست و مدام متذکر مي شود پشت قفس کدام فردايت بالهاي پروازت را جا گذاشته اي پرنده ؟ به درب ورودي قلعه که مي رسي خاطره سنگي اساطير بختياري وجودت را از پوچي تهي مي کند و ندايي نجوا کنان به يادت مي آرود افسانه آزادي قهرمانان مشروطه خواه بختياري، مدعيان بي ادعايي که بي ريايي شان گمنام حماسه آفريني هاي اين سرزمين آريايي شان کرد. از نماي سنتي اين بناي قديمي که سينه را چاک هزار و يک اندروني کرده اند و انديشه حياط را از خاطره هاي مدفون شده حوض ها لبالب کرده چيزي نمي يابي اما اگر با نگاه ديروز بنگري در مي يابي قاب کبود گنبد سيلي خورده اين مکان آذين بسته ازنقش نقاش زبر دست تاريخ وتصوير قيل ووقال کودکان خدم ها و حشم ها ، نوکران وشاهزادگان نگون بخت است. انديشه را پرواز مي دهي و پا را فراتر مي نهي به اولين نقش سرانگشت فرشتگان که رسيدي نشاني زادگاه هنر، مهد و ديار دلدادگان معشوق را نشانت مي دهند،زيرا نام آشناي اصفهان گره خورده با نام زري بافي ،اين هنر فراموش شده در چارچوب چشمانت نقش مي بندد. درون اين حجره استادي پيشاني بلند، روي سپيد و با نگاهي نافذ و گيرا توجهت را به سمت گيسوان زرنشان اسير درچنگ دار مي کشاند و معصوميت نگاهش تو را متوجه رنج دستان رازدارش مي سازد که بعد از 52 سال پنجه در پنجه تارو پود دار انداختن هنوز بي انديشه نان سيم وزر را درجان رج به رج دامن رنگين کماني دار گره مي زند. مهدي شمس علي استاد زري باف اصفهاني که ميراث دار هنر پدران خويش است از اصالت اين هنرمي گويداز اين که جز چشم هنر شناس نگاهي اجازه قيمت گذاري تابلوها را به خود نمي دهد. به گفته وي روزانه مي توان تنها دو الي سه سانت از نقش و طرح آن را بافت و به دليل صرف هزينه بسيار زياد براي مواد اوليه و صرف وقت زياد قيمت فروش آن بسيار بالاست به طوري که قيمت تابلوي 40*25 سانت زرباف معادل5/2 ميليون تومان است. استاد شمس علي با اشاره به تلاش معاون صنايع دستي استان اصفهان در زمينه احياي اين هنر اظهار داشت:هنر زري بافي در کشور تنها از سوي حدود 12 نفر در شهرهاي کاشان،شهرضا ،اصفهان،تهران در حال انجام است و نيازمند معرفي بيشتر ازسوي مسئولان صنايع دستي کشور است. در کنجي ديگر ازاين مکان چهره هنرمندانه پيرمردي زيلو باف و هق هق شانه هاي قالي آن رهسپار آن مکانمان کردتااينکه بغض سکوتش مي شکند واز دغدغه هايش سخن مي گويد و از نامردمي روزگار نيز گله مي کند. استاد غفار سردابي درباره اين هنر به خبرنگار ايرنا گفت: زيلو،چادرشب و مخمل بافي از هنر هاي شهر کاشان است که به دليل عدم استقبال جوانان از اين صنعت تنها توسط پنج نفر در کاشان در حال انجام است و از آن دسته صنايعي است که در حال فراموشي است. وي 55 سال است که در اين حرفه فعاليت دارد اما متاسفانه از هيچ گونه خدمات حمايتي برخوردار نيست . استاد سردابي افزود: فعاليت در عرصه هنر براي هنرمندان صرفه اقتصادي ندارد و حتي گاهي نمي تواند تامين کننده مخارج آنان باشد از اين رواين هنر ها مورد استقبال قرار نمي گيرد . وي با اشاره به خريد بيشتر اين محصول از سوي خارجيان اظهار داشت: متاسفانه ورود صنايع ماشيني به بازار ، عدم اطمينان مردم کشور به محصولات و توليدات داخلي بخش هاي مختلف و کيفيت بسيار پايين اين توليدات علاه بربازار کالاهاي صنعتي فروش هنرهاي دستي را نيزبي رونق کرده است. غفار سردابي خواستار حمايت هايي از سوي مسئولان در قالب ارائه وام هاي بلاعوض ،وام با بهره کم، ارائه خدمات بيمه اي و مستمري براي هنرمندان اين عرصه شد. در گوشه اي ديگر ازاين نمايشگاه پيرزني با لباس هاي گل،گلي و محلي در حالي که با ابزار کار در حال گيوه بافي است توجه همگان را جلب خود مي کند، رقص انگشتانش در پستي و بلندي انديشه گيوه ها بگونه اي است که گويا نه کسي را مي بيند و نه صدايي مي شنود ، مي توان به جرات گفت اين صحنه بکر تصنعي ايوان اين مکان را به عرصه مستند ترين ،زيباترين وخاطره انگيزترين نمايشگاه صنايع دستي کشور مبدل ساخته است. اجراي موسيقي محلي بختياري به صورت زنده همراه با رقص معروف چوب بازي بختياري در قسمت مرکزي اين بناي تاريخي گوشواره زينتي گوش فلک الافلاک شده است. آوايي که روح را به سير وسلوک و جان را به پرواز و عروج عاشقانه فرا مي خواند و مدام اين ترانه را در گوش زمزمه مي کندکه روزهايي سينه چشمه هاي پاکسرشت اين ديار راز دار عشق هاي اساطيري و افسانه اي ليلي ها و مجنون ها بود جايي که چهره زنان کوزه به دستش برسر چشمه ها با گونه هايي به رنگ عناب مفهوم واقعي دلبستگي را در بند بند جان خانزادگان تعبير مي کرد و نهادشان را به آتش مي کشاند. کارشناس امور بازرگاني سازمان صنايع دستي چهارمحال و بختياري در گفت وگو با خبرنگار ايرنا گفت: اين نمايشگاه به عنوان اولين نمايشگاه بافته هاي داري و زير انداز ها با حضور استان هاي قم، اراک، يزد، اصفهان، چهارمحال و بختياري به منظور معرفي اصيل ترين و قديمي ترين هنرها و صنايع دستي اين استان ها برگزار شده است. جهانبخش ترکي با اشاره به عدم حضور استان لرستان در اين نمايشگاه اظهار داشت: حدود 40 غرفه براي فروش و عرضه محصولات استان ها در نظر گرفته شده است. وي اسکان در بهترين هتل هاي استان،برگزاري کلاس ها و دوره هاي آموزشي و آشنا ساختن سرمايه گذاران با صنعتگران و رشته هاي مادر تخصصي و صنعتي ،برگزاري تور يک روز ه گشت و پخش موسيقي زنده محلي را از جمله خدمات ارائه شده در اين نمايشگاه دانست. به گفته وي تا کنون برپايي اين نمايشگاه معادل 340 ميليون ريال هزينه در بر داشته است. به گزارش ايرنا، روزانه به طور متوسط حدود دو الي سه هزار تن بازديد کننده از اين استان و استان هاي خوزستان و اصفهان از اين نمايشگاه بازديد مي کنند. گفتني است اين نمايشگاه منطقه اي تا پنجم مرداد ماه آماده بازديد علاقه مندان به صنايع دستي است.7362/671
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایرنا]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 371]