واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: آنان اعتكاف مي كنند يعني اينكه گوشه عزلت برمي گزينند تا آن چنان شوند كه هر كه شد محرم دل در حرم يار بماند، و آن كه اين كار ندانست در انكار بماند. انگار كسي اين جماعت را براي حضور در چنين جشن بزرگي مهمان كرده است، آنها برلبانشان مهر روزه مي زنند در آستانه تطهير و با جامه اي فاخر در خانه دوست به مهماني نشسته اند. آنها به جشني بزرگ آمده اند، جشن مطهر جشن بريدن از همه پيمان ها و دنيا و دل را در فراخوان دلدادگي صاف و بي غش كرده اند و زمزمه اي با پروردگار خويشتن دارند. آه، اي گوشه نشينان شيدايي،اي در محراب نفس ايستاده قامت در برابر همه رنگهاي دنيوي، آنچه بديدي بگو، ما همگان محرم ايم، محرم ايم آنچه بديدي بگو. اي همه مردم در اين جهان به چه كاريد، عمر گرانمايه چگونه گزاريد، چون عشق نداريد ، هيچ نداريد و اندك اندك عاشقان كوي يار در حرم دل محرم مي شوند. آن كه شد محرم دل در حرم يار بماند و آنها اين چنين معتكف كوي يار مي شوند و در اين اعتكاف،سعادت تطهير براي ورود به ماه خدا نصيب شان مي شود. چون خلوتي حاصل آيد چه غم كه در حريم كوي يار، محرم دل شدهاند و نهان سخني با سرزلف موي يار خواهند داشت. پرنيان بهشتي،جشني بزرگ را درحريم يار مهيا مي كنند و جوانان يكي يكي چون پرستوها كه به لانه بر ميگردند،به آستانه حضور مي آيند. آنها به جشني بزرگ مي آيند،جشن مطهر،جشن بريدن از زيب دنيا و دل فكندن در فراخناي فراخوان دلدادگي و دلهاشان را صيقل مي دهند به ذكري و زمزمه اي در ربنا با پروردگار شان. اعتكاف،آييني معنوي عبادي است و نقل است كه ايام البيض به حضرت آدم (ع)نسبت داده ميشود، آنگاه كه آن حضرت طمع ميوه ممنوعه را چشيد، بدنش سياه شد و به امر خدا سه روز در آستان كامل ماه، روزه گرفت و به درگاه آفريدگارش استغفار كرد. در روز اول كه به روزگار سپيد يا ايام البيض معروف شد، يك سوم از بدن او از سياهي زدوده شد و دردو روز ديگر مابقي بدن نخستين پيامبربشريت از سياهي زدوده و بدنش به صورت كامل چون ماه به سپيدي گراييد. پبامر اكرم (ص) كه خاتم همه فرستادگان خداست نيز بر برپايي آيين اعتكاف بسيار اهتمام ميورزيدند و با تمام وجود در اين آيين حضور معنوي داشتند. اعتكاف در لغت به مفهوم گوشه نشيني است و معتكف گوشهاي را براي خويش بر ميگزيند و در خلوتي معنوي به ذكر خداوند ميپردازد و در عمل فرو شستن از همه اعمال دنيوي است و بزرگترين پيشآمد توحيدي و معنوي پيش از ماه رمضان است. در اعتكاف تمام گناه انسان ميريزد و ميسوزد و حكمت آن به اندازه فريضه حج عمره براي معتكف داراي پاداش و اجر معنوي است. به گزارش ايرنا،اعتكاف همزمان با سحرگاهان روز سيزدهم رجب آغاز ميشود و معتكف به مدت سه روز از درون مسجد جز براي انجام اعمال ضروري مانند شهادت دادن خارج نخواهد شد. شهيد اول در المعه الدمشقيه و شهيد ثاني در شرح المعه دمشقيه پنج مسجد جهان اسلام از جمله مسجد كوفه و مسجد مدينه را داراي اولويت انجام اعتكاف نام ميبرند و مساجد جامع شهرها نيز در اولويت ديگر قرار دارد. در شرح المعه انجام اعتكاف را مانند انجام ماه مبارك رمضان ميداند كه مسلمانان بايد هنگام معتكف شدن ازخوردن و آشاميدن در طول روز برحذر باشند و مانند روزه داران اعمال صيام را برجاي آورند. آيين اعتكاف يكي از سنتهاي بزرگ پيامبر اسلام (ص) است و براي اجرا و برگزاري آيين اعتكاف در مساجد و مصلاها بايد آداب خاص آن را به جايي آورد. 7359
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایرنا]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 295]