تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 8 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):براى هر چیزى زکاتى است و زکات بدنها روزه است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1813037715




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

رونمايي از چنگ هاي عبدالله عباسي در خانه موسيقي


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: به گزارش ايرنا به نقل از روابط عمومي خانه موسيقي تارا جاف هنرمند چنگ نواز در مراسم رونمايي در مورد سابقه ساز چنگ گفت: سابقه چنگ به 5 هزار سال قبل از ميلاد بر مي گردد و اولين چنگي كه پيدا شد يك چنگ سومري بود كه چنگ مشهوري است و سر يك گاوميش در جلوي آن قرار گرفته است. وي افزود: اين چنگ يكي از نمونه هاي گوناگون چنگي است كه در دنيا وجود دارد و يكي از شاخصه هاي بارز اين چنگ اين است كه چهار گوشه دارد و در زمان آشوريان و بابلي ها و در همان زمان در ايران چنگ هاي ديگري درست شد كه سه گوشه داشتند. جاف ادامه داد: در 3 هزار سال قبل از ميلاد، معمول بود كه چنگ هاي سه گوشه به كار مي بردند ولي در 1900 سال قبل از ميلاد اين چنگ هاي سه گوشه به يك قوس تبديل شدند و اين همان چنگ ايراني است كه هميشه آن را بر روي سنگها و تابلوهاي مختلف مي بينيم و اين چنگ به نمونه اي براي چنگ هاي ايراني تبديل شد. وي همچنين گفت: چنگ ايراني به من الهام بخشيد تا اين ساز را ياد بگيرم، همچنين در شعر شاعران ايراني از جمله؛ حافظ ، مولانا و شاهنامه فردوسي هميشه از اين چنگ اسم برده شده است. جاف افزود: چنگ ايراني تا قرن 17 رواج داشت ولي متأسفانه كم كم كمرنگ تر شد و رو به افول و فراموشي رفت؛ احتمالا دليل اينكه اين چنگ كمرنگ شده ظهور سازهاي ديگري همچون تار، سه تار و سازهايي ايراني از اين دست است كه شيوه نوازندگي با آنها ساده است، چونكه كوك چنگ قديمي سخت بود و به خاطر بزرگي حمل آن نيز مشكل بود و كم كم حضور آن كمرنگ تر شد و از طرف هنرمندان ايراني، ديگر سازها بر ساز چنگ ارجحيت پيدا كردند. وي درباره تكنيك هاي نوازندگي و شيوه هاي مختلف نوازندگي اين ساز نيز گفت: براي اينكه صداي چنگ به موسيقي ايراني و كُردي نزديك باشد از شيوه نوازندگي سازهاي شرقي، بخصوص سازهاي ايراني و كردي استفاده كردم و بيشتر به شيوه حسي نوازندگي مي كنم. در بخش ديگري از اين برنامه عبدالله عباسي سازنده چنگ در مورد سابقه سازسازي، ساختن ساز چنگ و همچنين روي آوردن به ساختن اين ساز نيز گفت: اميدوارم بتوانم خدمتي به جامعه موسيقي كرده باشم و در واقع اين ساز قديمي ايراني را كه بيش از 6 هزار سال قدمت دارد بتوانيم دوباره به وطن برگردانيم تا جايگاه خودش را در موسيقي ايراني پيدا كند. در بخش ديگري از اين مستر كلاس، تارا جاف با چنگهاي ساخته شده توسط عبدالله عباسي قطعاتي را اجرا كرد و در ادامه، خانم مهديه الهي قمشه اي در مورد موسيقي و نقش آن در زندگي سخنراني كرد. تارا جاف كه به همراه فردين لاهورپور ني نواز ايراني و سميه عباسي با ساز تنبك، اخيراً آلبومي با 9 قطعه را به شيوه همنوازي سازهاي ني و چنگ و تنبك در تهران ضبط كرده اند، در بخش پاياني اين كارگاه آموزشي، سه قطعه موسيقي كُردي از اين آلبوم را در دستگاه اصفهان و شور اجرا كردند. تهرام/ م.ق/1275




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 1009]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن