تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 6 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):بر شما باد رجوع به كتاب خدا (قرآن) ... كسى كه به آن عمل كند از همه پيشى مى گيرد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

تسمه تردمیل - روغن تردمیل

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

خرید یخچال خارجی

ویترین طلا

کاشت پای مصنوعی

مورگیج

میز جلو مبلی

سود سوز آور

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

مبلمان اداری

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1802215529




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

جغرافیا و فرهنگ


واضح آرشیو وب فارسی:سایت ریسک: aftab_shamgahi14th November 2008, 12:02 AMجغرافیا و فرهنگ بررسي نقش جغرافيا به عنوان مولفه‌اي در هويت‌يابي فرهنگ‌ها آن‌چه از افسانه‌ها، اشعار و قصه‌های كهن هر توده جمعیتی برمی‌آید، حاكی از آن است كه محیط و طبیعت در نوع گفتار و علی‌الخصوص عناصر گفتاری، به شدت تاثیربخش است. به خصوص كه این پدیده‌های طبیعی به شدت با ساختار روحی مردم آن ناحیه آمیزش یافته. بارزترین نمونه از این گفته را به روشنی می‌توان در اشعار و نجواهای مردم ترك زبان یا كردها مشاهده کرد. نزدیك‌ترین نمونه‌ای كه از این دست به ذهن خطور می‌كند، مجموعه شعری است از آثار شاعر معاصر، محمد حسین شهریار كه در این كتاب مخاطب شاعر، كوهی است به نام حیدربابا كه البته یافتن این قبیل كاربردها از عناصر طبیعت در ادبیات داستانی و اساطیری این خطه كار دشواری نیست. مناطقی مثل آذربایجان و كردستان به علت موقعیت خاص جغرافیایی، دارای كوه‌های بلند و سر به فلك كشیده هستند. كوه‌هایی كه همیشه معلمان انسان بوده‌اند. معلمی كه هم غرور و بزرگی را یاد می‌دهد و هم غرور انسان را خرد می‌كند. زندگی كردن در بین این كوه‌ها، روحیه و شخصیت مقاومی را در مردمش ایجاد می‌كند. ادبیات ما از انسان‌هایی بزرگ، سخن به میان آورده كه كه وقت مصیبت و تنهایی، دامنه پر برف این كوه‌ها گرم‌ترین شانه‌ها برای گریستن و ناله‌های پنهانی آن‌ها بوده است. این عناصر طبیعی چنان با ظرافت و زیبایی در ادبیات این نواحی راه یافته و با آن اجین شده كه دقیقا می‌توان از روی آثار به‌جا مانده به كنكاش در روحیات مردم زمانه خاص پرداخت. در واقع انسان ساكن این‌چنین مناطقی، وقتی می‌خواسته افكارش را به پرواز درآورد، روح خود را در میان كوه‌ها و جنگل‌ها رها می‌كرده تا به دنبال گمشده خود بگردد و در این سفرهای ذهنی، از این نمادها سراغ او را بگیرد. سمبل‌سازی و نمادپردازی به عنوان نقطه مشترك در در ادبیات و فرهنگ اكثر اقوام وجود دارد، ولی نكته جالب در این‌جاست كه هر ناحیه به فراخور شرایط خود كه البته شرایط محیطی از مهمترین آن‌هاست، دارای وجه‌های مختلف و متفاوتی از نگرش انسان به طبیعت می‌باشند. به عنوان مثال ما در فرهنگ كویر، هیچ‌گاه نخواهیم توانست نشانی از جنگل یا رود به عنوان سمبل و نماد بیابیم. آن‌چه در كویر است، شن زار و شوره‌زار است و رودراز نگفته‌ای است بر لبان خشك كویر، كویر نیز معلم است. معلمی كه به انسان، درس مبارزه می‌دهد. درس صبر و استقامت و انسان ساكن در آن با آفتاب و گرما و ستاره دم خور می‌شود و ساختار روحی او با چنین عناصری اجین می‌شود. در سمت دیگر، مردمان جنوب قرار دارند. جایی كه ادبیاتش مردانی را به سربلندی نخل‌ها و كرامت دریا برای ما تصویر می‌كند. دریا، این معلم با سخاوت، وقتی وارد ادبیات جنوب می‌شود، تصویرگر وسعت روح و عمق اندیشه انسان می‌شود، می‌خروشد و می‌خروشاند. شاید این‌گونه تقدیر و تقدیس و كاربرد عناصر طبیعت، تخفیف یافته و نشات گرفته از احساس كوچكی بشر در برابر آن‌چه است كه از حیطه توان و قدرتش فراتر می‌باشد. و شاید هم به خاطر آموزه‌های روحی و اخلاقی از این پدیده‌هاست. ولی به هر دلیلی كه باشد، این تقدیس تا آن‌جا پیش رفته كه در برخی فرهنگ‌ها، به خصوص در یونان باستان، هر یك از پدیده‌های طبیعی نظیر جنگل، كوه، دریا و ...، ماهیتی خدای‌گونه یافتند، تا جای‌گاه و ارزش طبیعت هر چه بیشتر در فرهنگ و ادبیات، جاری و جلوه‌گر شود. اما آن‌چه كه ادبیات امروز ما را (ادبیات خالی از بزرگان به حاشیه رفته و مهجور و رفتگان دور از دست كه سوار بر اسب مشوش عقده‌ها و سفارش‌ها، به سمت تركستان در حركت است)، از تهی سرشار كرده است، یكی از دلایل معنوی آن می‌تواند جدا شدن قلم به دستان امروزی از طبیعت و درس‌های بی پایانش و افتادن نابخردانه در ورطه ماشینیسم و تقلید بی فرهنگانه از مدرنیسم است. اولویت‌های ادبیات و فرهنگ امروز، پول و شهرت و تیراژ است. فرهنگ سازی به قصه‌ای فراموش شده و تاریخ مصرف دار بدل شده است. به قولی انسان هر چه بیشتر پیشرفت كرد، بیشتر از خود جدا شد و علم او نسبت به خودش كمتر شد كه در خوش بینانه‌ترین حالت به درجازدنی در این وادی پرداخت. شهرنشینی انسان معاصر، ضمن دور كردن بعد فیزكی او از طبیعت، بعد روحی او را نیز تحت‌الشعاع قرار داده و انسان را از توجه و پرداختن به اصالت فرهنگی گذشته، باز داشته و تبدیل به موجودی محدود و دست و پا بسته و به دور از خلاقیت هنری كرده است. انسان معاصر باید به میراث گذشته خود با نگاه و رویكردی درست و آگاهانه بنگرد تا بتواند با این كردار نیك، از آن گفتارهای نیك بیاموزد و بر آن‌ها بیافزاید. باید تعریف فرهنگ را از زیر شیشه‌های گرد و غبار گرفته موزه‌ها بیرون كشید و به خویشتن بازگشت. باید به دنبال ماندگاری مولانا و حافظ برویم و از شریعتی و آل‌احمد بیشتر بخوانیم. و غرب را آگاهانه مورد مطاله قرار دهیم كه از خود بی خودی بزرگ‌ترین آفت هر فرهنگی است. این چند خط به امید روزی نوشته شد كه ما هم از این «در وطن خویش غریب بودن» دست برداریم و ادبیات معاصرمان كه یكی از اركان فرهنگ معاصرمان است، قاصد تجربه‌های همه تلخ نباشد. aftab_shamgahi14th November 2008, 12:41 PMیه سوال در مورد تاثیر جغرافیا در آداب و رسوم چرا مردمان کویری از نظر مذهب جدی ترند تا مثلا مناطق معتدل آب و هوایی؟ pareparvaz5131st December 2008, 11:06 PMتاثیر آب وهوا بر انسان و فعالیتهای او آب و هوا با همه‌ی خصوصیات خود فاکتوری اولی از فعالیتهای انسانی است ، خیلی اوقات شنیده‌ایم که‌ آب وهوا بر شخصیت انسان و احساسات و عواطف انسانی او و... تاثیرگذار است. شاید در مناطق گرمسیر با برخوردهای تند و خشنی برخورده‌ باشید ، اینگونه‌ افراد با آب وهوای گرم حاکم برآنجا خو گرفته‌ و اینچنین احساساتی را از خود بروز می دهند این افراد احساس خستگی میکنند و حتی حوصله‌ی گفتگو با خوانواده‌ی خود ویا مطالعه‌ی کتابی آسان و خواندنی را ندارند اما کسانی که‌ در مناطق خنک ومطبوعتر زندگی می کنند افرادی آرام با خوی و منشی شاد و... هستندو می توانند کتابهایی با موضوعات فلسفی را نیز مطالعه‌کنند و مطالب آن را به‌یاد بسپارند.برخی معتقدند که‌ گرما میتواندبه‌ شیوه‌های زیر بر احساسات انسان تاثیرگذار باشد : اگر درجه‌ی گرما از مرز تعدیل بگذرد( زیاد یا کم )به‌طور مستقیم بر جسم انسان تاثیرمیگذارد.پایین آمدن درجه‌ی گرما میتواند باعث بیماریهایی از قبیل ( افت درجه‌ی گرمای بدن ، بیماری قارچ ، کبودی پاها ، ریم وچرک ریه‌ها در انجام سرمای زیاد بر ریه‌ها و... ) شود . --- در درجه‌ی گرمی بیشتر از ( 28 ) انسان زیاد احساس ناراحتی میکند . --- در درجه‌ی گرمی( 28-27 ) انسان احساس ناراحتی می کند . --- دردرجه‌ی گرمای بین ( 27-25 ) احساس میان ناراحتی و راحت زیستن . --- دردرجه‌ی گرمای( 25- 17) انسان احساس راحت زیستن می کند . --- ( 17-15 ) احساس راحت زیستن به‌ سوی ناراحتی به‌ دلیل سرما . --- دردرجه‌ی گرمای کمتر از( 15 )نیز انسان احساس ناراحتی بسیار می کند. در این میان باد را فراموش نکنیم که‌ میتواند به‌ نوبه‌ی خود باد هم بر شیوه‌ی خوشگذرانی افراد تاثیرگذار باشد.برای مثال بهترین شیوه‌ی وزیدن باد هنگامی است که‌ درحد یک نسیم خنک باشد که‌ با این حال نیز گردشگران و افرادی که در بیرون از منزل هستند و این نوع باد را احساس می کنند احساس خوبی را آمیخته‌ باشادی دارند.برخی از دانایان جغرافیا معتقدند که‌ انسان خود بخشی از طبیعت است و تغیرات در طبیعت سبب تغیر در انسان نیز می شود .همانطور که‌ از قانون حمورابی تا امروز فصل گرما فصل استراحت و آسایش بوده‌ و است در فصلهای گرم انسان حوصله‌ی خود را از دست می دهد و حالتی تندخواز خود نشان می دهد ومدام احساس بیزاری میکند و نمیتواند بنویسد و یا بخواند اما در زمستان که‌ زیاد سرد نباشد و در حالتی تعادل قرار داشته‌باشد آب وهوا باعث فعال شدن هورمونهای بدن می شود .کسانی که‌ در تابستان خشن هستند ، 95% بیشتر از هنگام زمستان است ، برای مثال آمار طلاق و جدایی و جنگ و دعوا و ... در تابستان 120% بیشتر است تا زمستان ، میزان بیزاری و بی حوصلگی افراد در تابستان 40% بیشتر از زمستان است . همانطور که‌ بیشترین اختراعات و کشفیات درکشورهای اروپایی به‌ عمل آمده‌ و بیشترین افراد دانا وتوانا اهل مناطق سردسیر هستند . وکمترین اختراعات در مناطق بیابانی و گرمسیر بوده‌ است که‌ مبنایی برپاکی و تمیزی محیط زیست نداشته‌ است. اگر محیط زیست خود را با محیطی چون سوئد و امثال سوئد مقایسه‌ کنیم می بینیم که‌ بیشتر استعدادهای درخشان و مخترعین در کوههای آنجا و بهترین مکان با آب وهوایی بسیار دلنشین سکونت دارند . محیط زیست آلوده‌ به‌طور مستقیم بر اعصاب انسان تاثیر گذار است . افراد مناطقی که‌در محیط زیستی کثیف زندگی می کنند افرادی هستند با خلق وخویی جنگجو و شرور اما آنهایی که‌ محیطشان تمیز تر و پاکتر است کسانی هستنند صبور، آرام و متین ،تحقیقاتی ثابت کرده‌است که‌آنهایی که‌ در کوهها و مناطق کوهستانی که‌ آب و هوا ومحیطی پاک را دارا است افرادی آرام و صبور هستند، کاملا بر عکس کسانی که‌ در دشتها ومناطق گردوغباری زندگی میکنند و‌ افرادی تند خو هستند .حتی احساسات جنسی نیز از این بحث خارج نیست ، با مطالعات وآزمایشات به‌عمل آمده ثابت شده‌ که‌ حس جنسی آنهایی که‌ در دشتها ومناطق گرم هستنند بیشتر از افرادی است که‌ در کوهها ومناطق خنک زندگی می کنند . پس باید گفت که‌ به‌ همان اندازه‌ که‌ گرما وسرما بر شخصیت انسان تاثیر گذار است تمیزی و کثیفی محیط زیست نیز به‌ همان اندازه‌ تاثیر گذار است . وچون آب وهوای آلوده‌ بخش قابل توجهی از آن گاز دی اکسیدکربن است برای سلامتی انسان زیان آور است . ترجمه‌ : آرام ویسی . منبع سایت ژینگه pareparvaz5116th January 2009, 02:16 PMارتباط محیط طبیعی و آب و هوا با فرهنگ مردم محیط جغرافیایی یک سرزمین و آب و هوای آن در شکل گیری فرهنگ و آداب و رسوم مردمان آن سرزمین تاثیر به سزایی دارد و تاریخ زندگی بشر در ادوار مختلف نیز بر این مهم، مهر تصدیق و تایید می زند. ویژگی های باطنی مردمان هر سرزمین می تواند متناسب با نوع آب و هوا و محیط طبیعی ای باشد. . فرهنگ عشایری در بین قوم لر فرهنگی متداول و مرسوم است و این فرهنگ به صورت ویژگی های ظاهر آنها از قبیل نوع پوشیدن لباس و نوع اندام ظاهری یا به تعبیری تیپولوژی آنهاست. با این حال خصایص ظاهری می تواند تحت تاثیر محیط طبیعی و جغرافیایی این سرزمین واقع افتد. چه اینکه بافت جغرافیایی استان لرستان کوهستانی است و بافت کوهستانی نیز دارای خصایص و ویژگی های بارزی است به نحوی که اکثر مردمان این سرزمین از قدیم الا یام از لباس های مخصوص عشایری که متناسب و به فراخور موقعیت جغرافیایی آن سرزمین بوده، استفاده می کرده اند. ویژگی های باطنی مردمان این سرزمین نیز می تواند متناسب با نوع آب و هوا و محیط طبیعی ای باشد که در این استان به صورت چشم انداز طبیعی رخ می نماید. مثلا درخت بلوط از مهمترین درختانی است که در این خطه روئیده می شود و از ویژگی های این درخت می توان از تنومند بودن و استواری آن یاد کرد، که این نوع فرهنگ نیز در بین قوم لر متداول است. آب و هوای لرستان نیز با توجه به فصول سال معتدل و کوهستانی است که در نوع شکل گیری فرهنگ مردمان این سرزمین در حد خویش موثر و کارساز است. چرا که اعتدال و سخت کوشی و صداقت و سادگی و رعایت دیگران از ویژگی های موثق و بارز مردمان لرستان است. فرهنگ شکار هم که از فرهنگ های اصیل و دوست داشتنی این قوم به شمار می آید نشات گرفته از نوع محیط طبیعی و جغرافیایی این خطه است. در دیگر استان های کشور نیز می توان به این مهم پرداخت. به طوری که در استان کهکیلویه و بویراحمد و چهارمحال بختیاری و استان ایلا م نیز با توجه به وجه اشتراک فرهنگی ای که با استان لرستان دارند، این نوع ویژگی های فرهنگی را به عینه با توجه به محیط طبیعی و آب و هوای این مناطق می توان مشاهده کرد. استان های جنوب کشور نیز از این قاعده مستثنی نیستند. زیرا براساس نوع آب و هوای آنها می توان فرهنگ و آداب و رسوم آنها را بررسی کرد. دیگر فرهنگ، فرهنگ دریاست. فرهنگ دریا نیز از عمده ترین فرهنگ های اصیل این مردمان است. چرا که اکثر مردم از طریق دریا امرار معاش می کنند و البته یک نوع بافت فرهنگی و معیشتی خاص خود را در آن جا می توان مشاهده کرد. از ویژگی های درونی این مردم هم می توان به خون گرمی و نوع برقراری ارتباط اجتماعی، آنها را اشاره داشت که این گونه شکل گیری فرهنگ نیز می تواند برگرفته از نوع آب و هوای این مناطق باشد. لذا با توجه به چهار فصل بودن کشور ایران و تنوع آب و هوایی مناطق مختلف که هر کدام در نوع خود قابل توجه و تحسین است، می توان به استان های کویری نیز اشاره داشت. فرهنگ مردمان این سرزمین نیز در زوایایی در یک جمع بندی کلی برگرفته از فرهنگ کویر است. اگر چه کویر در نوع خود دارای محاسن و قابلیت های ویژه و ایده آلی است و در وجود این مردمان ریشه دوانیده است. اما ویژگی هایی اعم از استوار بودن در زندگی و نوع مناسبات اجتماعی افراد، نشات گرفته از فرهنگ کویر است. به طوری که آب و هوای کویری، خود فرهنگ پوششی و فرهنگ اجتماعی و نوع زندگی این مردمان را هم تعیین می کند. مثلا با توجه به گرمای شدید کویر در فصل تابستان و سرمای سخت آن در زمستان نوع فرهنگ ها نیز با توجه به «بادگیر» و «رباط» و سایر موارد به چشم می خورد. در استان های شمالی کشور نیز ما با یک نوع فرهنگ متنوع و مجزا و پایدار مواجه هستیم. به طوری که محیط طبیعی و بکر شمال و آب و هوای آن در شکل گیری فرهنگ مردمان این مناطق موثر است. چشم انداز طبیعی شمال به خصوص جنگل های زیبای آن طراوت و شادابی خاصی به این سرزمین بخشیده است که این طراوت و شادابی و زیبایی را ما در ساختار ظاهری این مردم به عینه مشاهده می کنیم و دیگر نوع پوشیدن لباس است که مردمان شمال اکثر قریب به اتفاق خوش لباس و شیک پوش هستند. خوش مشربی و خوب خوردن و تفریح کردن نیز از دیگر خصایص مردمان شمال به حساب میآید، که با کمی تامل و تعمق در بافت جغرافیایی منطقه این گونه فرهنگ را نیز می توان برگرفته از محیط و آب و هوای این مناطق دانست. دریا نیز به نوبه خود در شکل گیری خیلی از فرهنگ های مردمان شمال تاثیر فراوان دارد. استان های شمالی در سال به عنوان پرباران ترین استان های کشور به شمار می آیند. نوع باران در رفتار و معاشرت اجتماعی مردمان شمال بی تاثیر نیست. همین پربارانی در شمال سبب ایجاد یک فرهنگ متفاوت شده است. چه این که نوع و بافت ساختمان های آنها با دیگر مناطق کشور فرق می کند. استان های کردنشین نیز در نوع و نوبه خود دارای فرهنگی عمیق هستندکه در خیلی از موارد این نوع فرهنگ ها با محیط طبیعی و آب و هوای منطقه ای کلاف خورده اند. کردستان از نظر بافت جغرافیایی تقریبا با استان های همجوار در زمینه هایی مشترک است و همین امر نیز در جهت شکل گیری بافت فرهنگی و اجتماعی آن موثر افتاده است. با توجه به آب و هوای کوهستانی و مناطق صعب العبور آن که در زمستان بسیار سرد و سخت است و در تابستان نیز معتدل، بالطبع در فرهنگ و آداب و رسوم آن بی تاثیر نیست. بنابراین نوع پوشیدن لباس آنها که «کردی» است در جهت جوابگو بودن به نوع بافت کوهستانی منطقه می تواند باشد. کردستان که مردمانی شجاع و دلیر و مهمان نواز و مبارز دارد، از نظر فرهنگ در زمینه هایی با قوم لر در اشتراک است و این هم می تواند براساس همان بافت جغرافیایی منطقه باشد. با توجه به بارش زیاد و طولا نی برف که به چندین متر (بیش از ۱۰ متر) در مناطق کوهستانی و دره ها و شیارهای عمیق، اعم از «آلوانان» و دره قاسم لو و مناطق کوهستانی در شهر سردشت و مریوان و دیگر شهرهای استان می رسد و مردمان این مناطق در زمستان از سرما و مشکلا ت طاقت فرسایی رنج می برند، این نوع محیط طبیعی و آب و هوایی نیز می تواند در شکل گیری نوع رفتار و فرهنگ و آداب و رسوم مردمان کردستان موثر افتد. استان کرمانشاه نیز با توجه به همجوار بودن با استان های کردستان و لرستان و همدان در خیلی از موارد با این گونه استان ها فرهنگی مشترک دارد و در برخی دیگر از موارد هم می بایست براساس محیط طبیعی و آب و هوای موجود در این استان مدنظر و وارسی قرار گیرد. چه این که استان کرمانشاه علا وه بر استان هایی که ذکر شد با استان کردستان نیز همسایه و هم فرهنگ است و البته زبان آن نیز به «زبان لکی» استان لرستان نزدیکتر است و تقریبا می توان گفت ترکیبی از زبان لکی و کردی است. همان طور که ذکر شد، محیط طبیعی و آب و هوایی آن نیز طبعا در شکل گیری فرهنگ مردمان آن موثر افتاده است. بنابراین در یک جمع بندی کلی می توان گفت که نقش محیط طبیعی و آب و هوا در فرهنگ مردم یک سرزمین بسیار کارآمد و موثر است. لذا با توجه به این که به صورت گذرا این مهم پرداخته ایم، طبعا کافی به نظر نمیآید. اما امید این که آنچه ذکر شد اندکی باشد از بیش، امید می رود با تحقیق میدانی و مشاهده ای بتوانیم بیش از گذشته در جهت شناخت فرهنگ این مرز و بوم موفق باشیم. سایت ما را در گوگل محبوب کنید با کلیک روی دکمه ای که در سمت چپ این منو با عنوان +1 قرار داده شده شما به این سایت مهر تأیید میزنید و به دوستانتان در صفحه جستجوی گوگل دیدن این سایت را پیشنهاد میکنید که این امر خود باعث افزایش رتبه سایت در گوگل میشود




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: سایت ریسک]
[مشاهده در: www.ri3k.eu]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 574]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن