تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 28 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):خواب روزه دار عبادت ، سكوت او تسبيح ، دعايش پذيرفته و عملش دو چندان است. دعاى روزه دار ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816432041




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

منحني اقتصاد در روزنامه‌ها صعودي شد


واضح آرشیو وب فارسی:همشهری: منحني اقتصاد در روزنامه‌ها صعودي شد


روزنامه- خبر نخست مطبوعات امروز، انتخاب علي‌ لاريجاني به رياست مجلس از سوي فراكسيون اصولگرايان است.

همچنين در اكثر روزنامه‌ها نقد سياست‌هاي اقتصادي دولت و اختلاف رئيس بانك مركزي با برخي اجزاي قوه مجريه در مورد نرخ سود بانكي به صورت پررنگ مطرح شده است.

دستوري براي افزايش تورم

روزنامه اعتماد در مقاله‌اي كه آن را به مسائل اقتصادي اختصاص داده نوشته است: هيات اعزامي صندوق بين‌المللي پول در سفر دوهفته‌اي خود به ايران كه ارديبهشت ماه سال‌جاري انجام شد، تورم را چالش اصلي دولت ايران دانسته و تقويت جايگاه مالي، افزايش نرخ بهره و شناوركردن بيشتر نرخ مبادله ارز را به‌عنوان سه راهكار مهم براي مقابله با آن پيشنهاد كردند.

در سال‌هاي 85 و 86 نيز بارها اقتصاددانان داخلي از طريق نوشتن نامه دسته جمعي يا درج مقاله در جرايد، عواقب تصميمات اقتصادي غيركارشناسي را به دولت گوشزد كردند. بي‌توجهي به اين هشدارها وضع موجود را پيش آورده است. نرخ تورم در 87 كشور زير پنج درصد و در 156 كشور نيز كمتر از ده درصد است.دستور جناب آقاي رئيس‌جمهور در مورد كاهش نرخ سود بانكي، با وجود نظر كارشناسان اقتصادي داخلي و خارجي و درست چند روز پس از انتشار نظر هيات اعزامي صندوق بين‌المللي پول كه افزايش نرخ سود بانكي را به‌عنوان يكي از راهكارهاي مهار تورم عنوان كردند، دهن كجي به تجربيات جهاني در زمينه مهار تورم و لجبازي با مديران و كارشناسان اقتصادي كشور است.

بايد اذعان كرد كه امروزه مقابله با تورم و مهار آن، مانند بيماري سرماخوردگي در حوزه پزشكي، كاري ساده و شناخته شده است. اين روزنامه در ادامه مي‌نويسد: سؤال بزرگ اين است كه چرا دولت حاضر نيست به قواعد و قانونمندي‌هاي اقتصادي تن دهد؟ فصل مشترك نظرات كارشناسان اقتصادي در مورد رشد تورم سال‌هاي اخير، اتخاذ سياست‌هاي انبساطي پولي و مالي و رشد فزاينده نقدينگي است. در شرايطي كه اقتصاد ايران در سه سال اول برنامه چهارم به‌طور متوسط حدود 5/5 درصد رشد كرد، اما در همين مدت حجم نقدينگي از رشد متوسط سالانه بالاي 35 درصد برخوردار بود، شكل‌گيري تورم 20 درصدي طبيعي به‌نظر مي‌رسد. به عبارت ديگر اقدام سال گذشته دولت در زمينه كاهش دستوري نرخ سود بانكي حركتي تورم زا بوده كه متأسفانه امسال نيز مجدداً تكرار شده است.

از مظاهري بعيد بود

روزنامه دنياي اقتصاد با بررسي مسئله كنار رفتن احتمالي رئيس بانك مركزي نوشته است: در واقع از همان ابتدا كه آقاي طهماسب مظاهري با ايده‌هاي مشخص زمام امور بانك مركزي را به ‌عهده گرفت. شمارش معكوس براي خداحافظي وي آغاز و با اعلام سه قفله كردن خزانه بانك مركزي شدت گرفت و در نهايت با انتشار بسته سياستي و نظارتي و ارتكاب خطاي نابخشودني ارتباط دادن بين سود تسهيلات بانكي و عامل تورم به اوج خود رسيد و اكنون به‌نظر مي‌رسد زمان خداحافظي فرا رسيده باشد. اصولا پذيرش سمت رياست كلي بانك مركزي در دولت نهم با ابراز تعجب كساني كه شناختي از وي داشتند روبه‌رو بود ولي تصور مي‌شود اعتماد به نفس بيش از حد آقاي مظاهري به‌خود و اتكاي بيش از حد به استدلال‌هاي منطقي و علمي سبب شد تا در شرايط هرج و مرج كامل نظام بانكي و پولي كشور، چنين مسئوليت خطيري را بپذيرد.

البته از قرائن چنين برمي‌آيد كه قول و قرارهايي از طرف رئيس محترم دولت با او گذاشته شده بود و اختياراتي به وي اعطا شده بود ولي پذيرش اين مسئوليت با فرض قبول غيرقابل پيش‌بيني بودن تصميمات رياست محترم جمهوري (نقل از وزير محترم سابق امور اقتصادي و دارايي)‌ هرچند با وعده و وعيدهايي توأم بوده باشد، از آقاي مظاهري بعيد به‌ نظر مي‌رسيد و از آن مهم‌تر اينكه او باور داشته‌اند تمام ايده‌هاي منطقي و علمي براي سروسامان دادن به اوضاع نابسامان بانكي و پولي و كاستن از رشد نرخ تورم در جو فعلي دولت قابل ‌پياده كردن است. در دولتي كه بعضي اعضاي با نفوذ آن هيچ ارتباطي بين نقدينگي و تورم و هيچ ارتباطي بين تورم و سود بانكي نمي‌بينند، تصور اينكه بتوان بيماري مزمن تورم را با درمان ريشه‌هاي آن مداوا كرد، خيالي عبث است زيرا اصولا در شناخت ريشه، اختلاف‌نظر اساسي وجود دارد.

آقاي رئيس‌كل بايد از ابتدا مي‌دانست كه اگر ارتباط تورم و سود بانكي، (سود سپرده‌گذاران و سود پرداختي گيرندگان تسهيلات) از يك طرف و ارتباط نقدينگي و تورم از طرف ديگر مورد پذيرش رياست محترم جمهوري قرار نگيرد، بسته سياستي و نظارتي ايشان هيچ نوع ارزش قابل ‌بحثي نخواهد داشت و بنابراين بايد قبل از هر اقدام ديگر اين رابطه‌ها را براي دولت توجيه مي‌كرد.

دولت نهم و ضعف در اقتصاد

روزنامه مردمسالاري در سرمقاله خود نوشته است: هيچ كس در مورد اين موضوع كه محمود احمدي‌نژاد صرفا با تكيه بر شعارهاي اقتصادي موفق شد اعتماد مردم را جلب كرده و به‌عنوان ششمين رئيس‌جمهوري اسلامي‌ايران انتخاب شود، ترديد ندارد. بنابراين به‌نظر مي‌رسيد دولت نهم، عمده فعاليت‌هاي خود را به حل مشكلا ت اقتصادي كشور و بهبود وضعيت معيشتي مردم - همان مسائلي كه احمدي‌نژاد در دوران تبليغات انتخاباتي بر آن تاكيد داشت - معطوف كند.

اما هر چه از فعاليت دولت نهم سپري شد، بيش از مسائل اقتصادي، موضوعات سياسي در عرصه بين‌الملل - همچون نفي هولوكاست يا نامه نگاري به شخصيت‌هاي مطرح جهاني- مورد توجه رئيس‌جمهور قرار گرفت و مشكلات اقتصادي به حاشيه رفت. طي اين مدت، نرخ تورم به‌طور مداوم افزايش يافت و با گذشت نزديك به سه سال از آغاز به كار دولت نهم، به مرز 20 درصد رسيده است. طي اين مدت، شواهد از كاهش قدرت خريد مردم حكايت مي‌كند؛ هر چند رئيس‌جمهور محترم، نظري مغاير دارد و معتقد است قدرت خريد مردم بهبود يافته است. اما با وجود همه اين مشكلات، گويا هيچ اراده‌اي براي حل مشكلات اقتصادي وجود ندارد، چرا كه بخش اعظم وقت دولت طي سه سال اخير صرف تغيير و تحولات مديران اقتصادي - و البته سياسي - شده است.

نارضايتي از روند برنامه توسعه

روزنامه صداي عدالت نيز با اشاره به برنامه توسعه آورده است: اگر دو دسته سند يعني سياست‌هاي كلي برنامه‌هاي پنج ساله و قانون برنامه‌هاي توسعه طي دهه‌هاي اخير را مرور كنيم، نكات عبرت‌آموز بسياري براي ما خودنمايي خواهد كرد. از جمله اين درس‌ها، فربگي و همه‌چيز‌خواهي در برنامه‌هاي پنج ساله است كه البته مي‌توان با نام جامع‌نگري از آن دفاع كرد. واقعيت آن است كه نزد سياستگذاران ما برنامه توسعه، يعني اعلام برنامه پنج سال آتي در تمام حوزه‌هاي اقتصادي، اجتماعي و غيره آن‌هم براي همه زيربخشها و متغيرها. اين تلقي ناصواب از برنامه توسعه، موجب شده كه به‌دليل ممكن نبودن پيگيري همزمان تمام پيشرفتها، نه تنها گزارش‌هاي ارزيابي برنامه هيچگاه رضايت‌بخش نباشد، بلكه بيش از نيمي از اهداف مذكور در قانون برنامه پيشين با ويرايش ادبي در برنامه جديد نيز تكرار شده و البته به تناسب ذائقه استراتژيستهاي دولتها، نكات بديعي بر آن افزوده شود و هر روز فربه‌تر از ديروز.

مسائل كشور چيست؟

روزنامه رسالت در سرمقاله امروز آورده است: پس از اينكه جريان دوم خرداد به‌دليل نپرداختن به مسائل اصلى كشور مورد ادبار مردم قرار گرفت، گفتمان اصولگرايى معطوف به پيشرفت كشور و خدمت به مردم شكل گرفت. اما به‌نظر مى رسد سرعت پيشرفت كشور على‌رغم تلاش‌هايى كه شده و نيز سرعت خدمت‌رسانى به مردم آن‌طور نيست كه انتظار حتى طراحان اين گفتمان را برآورده سازد.

رسالت سپس مي‌پرسد راستى مسائل يا مسئله كشور چيست؟ و در پاسخ آن مي‌نويسد: در طراحى صورت مسئله يا مسائل كشور بايد حتما به‌دنبال حل يك مشكل يا كشف يك مجهول و يا خروج از يك بن‌بست و بالاخره رفع يك ابهام بود.

اين روزنامه در ادامه مي‌نويسد: طى هفته گذشته در مجلس شوراى اسلامى دو گزارش تحقيق و تفحص قرائت شد. اولى در مورد مفسدين اقتصادى و دومى در مورد عملكرد قوه قضائيه بود. اگر فرض كنيم ده درصد اين دو گزارش هم صحت داشته باشد باور آن در شرايطى كه وارد دهه سوم حيات انقلاب اسلامى شده‌ايم، دشوار است. اين دو گزارش و گزارش‌هايى از اين دست نشان مى‌دهد كه ما در قلمرو اقتصاد، حقوق، سياست، فرهنگ، اخلاق و... در مسئله‌يابي و كشف مجهولات، ابهامات و مشكلات به بيراهه مى‌رويم.

انتظار از مجلس هشتم

روزنامه كيهان مي‌نويسد: مردم انتظار دارند مجلس اصولگرا با در پيش گرفتن يك رويكرد «مسئله محور» و به دور از جنجال و هياهو و مچ گيري -كه متأسفانه برخي اصولگرايان در چند ماه اخير به دام آن افتادند- با دولتي كه اراده و اشتياق خود براي خدمت را به وضوح نشان داده همراه شده و در يك تعامل سازنده و مثبت زمينه خدمت رساني هرچه بيشتر آن را فراهم آورد. اگر اصولگرايان بتوانند از فرصت تعامل مثبت ميان مجلس هشتم و دولت نهم -كه انتخاب ديروز هيأت رئيسه در فراكسيون اكثريت نشان داد زمينه‌هاي آن كاملا موجود است- استفاده كنند و مدلي كارآمد از اصولگرايي به مردم ايران عرضه نمايند مي‌توان با اطمينان بسيار بالا پيش بيني كرد گفتمان اصولگرايي براي سال‌ها در صحنه سياسي ايران تثبيت خواهد شد و به اين زودي‌ها هماوردي قابل اعتنا در مقابل آن ظهور نخواهد كرد. لازمه اين امر جدي گرفتن روحيه همكاري و بالا بردن ظرفيت تعامل و تحمل است كه آن هم ان شاءالله به ميزان كافي موجود است.

اصولگرايان و حق الناس

روزنامه آفتاب يزد با انتقاد از سخنان اخير محمدرضا باهنر كه به نقد دولت پرداخته بود مي‌نويسد: آقاي باهنر در توصيف برخي تصميم‌گيري‌ها و اقدامات اقتصادي سال‌هاي اخير، به انتقاد از بي‌توجهي به مباني علم اقتصاد و تلاش براي حاكم كردن ديدگاه مهندسي در همه امور كشور پـرداخـت. آيا اين سخن آقاي باهنر، اشاره‌اي به اظهارات سال گذشته رئيس‌جمهور دارد كه اقدامات خود را مبتني بر محاسبات و فرمول نويسي مهندسي دانست يا نه؟ اما به هر حال اين نگراني وجود دارد كه در ساير شئون كشور‌داري – در داخل و خارج – عده‌اي با محاسبات مهندسي به‌دنبال پودر كردن كوه البرز و عبور آن از سوراخ سوزن باشند بدون آنكه هزينه و فايده آن را سنجيده باشند.

آفتاب يزد ادامه مي‌دهد: البته به‌نظر مي‌رسدمردم اكنون ديگر از شنيدن چنين سخناني، دچار تعجب نمي‌شوند. مردم ايران، سالهاي متمادي از واعظان شنيده بودند كه حق الناس بسيار ارزشمند است و خـداوند اگر از حق خود بگذرد، قطعاً از حق‌الناس نخواهد گذشت. در حالي كه اكنون، عده‌اي كه خود را اصولگرا مي‌نامند و مدعي هستند كه با دعاي خير صالحان به مسئوليت رسيده‌اند به صراحت مي‌گويند «در كار دولت اشكال وجود دارد، دولت تئوري اقتصادي ندارد، مي‌دانستيم برنامه‌هاي دولت تورم‌زاست، برخي اقدامات دولت در عرصه بين‌المللي مصرف داخلي دارد و بايد هزينه‌هاي آن سنجيده شود و...» اما نهايتاً همين افراد، بر اين نكته تأكيد مي‌كنند كه «به خاطر حفظ وحدت اصولگرايان، بعضي اشـكـالات دولـت را تـحـمـل مي‌كنيم.» راستي اين مدعيان اصولگرايي، براي ضايع شدن حق الناس در بلواي حفظ وحدت اصولگرايان، چه پاسخي دارند؟

تاريخ درج: 6 خرداد 1387 ساعت 11:54 تاريخ تاييد: 6 خرداد 1387 ساعت 15:18 تاريخ به روز رساني: 6 خرداد 1387 ساعت 15:08
 دوشنبه 6 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: همشهری]
[مشاهده در: www.hamshahrionline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 284]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن