تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 10 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام حسن عسکری (ع):نشانه هاى مؤمن پنج چيز است: ... و بلند گفتن بسم اللّه  الرحمن الرحيم.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803069678




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

مشاورآموزش قوه قضاييه : گنجينه دستگاه قضايي سرشار از آراء حمايت از حقوق محيط زيست است


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: مشاورآموزش قوه قضاييه : گنجينه دستگاه قضايي سرشار از آراء حمايت از حقوق محيط زيست است
اجتماعي
مشاور معاون آموزش قوه قضاييه ،نقش دستگاه قضايي در نگهداري محيط زيست را مهم و تاثير گذار دانست و گفت :گنجينه دستگاه قضايي
سرشار از آرايي است كه درجهت حمايت از حقوق محيط زيست صادر شده است به گزارش گروه اجتماعي ايرنا علي مهاجري مشاور معاونت آموزش قوه قضاييه ،روز دوشنبه در نشست خبري همايش حقوق محيط زيست و تعالي همه جانبه كشور تاكيد كرد : محيط زيست يك هديه الهي است و نقش دستگاه قضايي در نگهداري اين هديه الهي مهم و تاثير گذار است.

علي مهاجري روز دوشنبه در نشست خبري برگزاري همايش حقوق محيط زيست و تعالي همه جانبه كشور ، گفت : محيط زيست ايران از جايگاه بسيار برجسته اي برخوردار است و فصل ‪ ۵۰‬قانون اساسي ،دليل محكمي بر جايگاه والاي محيط زيست است.

به گزارش ايرنا وي گفت : در نگاه ديني اهتمام به حفظ محيط زيست محدود به محيط زيست انساني نيست ، بلكه تمام موجودات را در بر مي‌گيرد و در اين جايگاه محيط زيست در قوانين عادي نيز بسيار نمايان و برجسته است.

مهاجري ،اعمال اقدامات را از وظابف مهم و اساسي دستگاه قضايي در پايداري محيط زيست و گفت : اقدامات قضايي از طريق دادسراها و دادگاهها صورت مي گيرد و قوانين و مقررات محيط زيست با تصميمات مراجع قضايي عينيت مي‌يابد.

وي تصريح كرد : دادسراها از طريق تعقيب متجاوزين به حقوق محيط زيست و پيگرد كيفري كساني كه قصد تعرض به اين هديه الهي را دارند، ارايه خدمت مي كنند.

مهاجري گفت : خوشبختانه در قوانين به قوه قضاييه اين اجازه داده شده كه به گزارشات مامورين سازمان حفاظت محيط زيست اعتبار گزارش ضابطين داده شود و اين اعتبار دادن همان حيات بخشيدن به قانون است .

وي بخش ديگري از اقدامات دستگاه قضايي را از طريق آرا محاكم دانست و گفت : گنجينه دستگاه قضايي سرشار از آرايي است كه در جهت حمايت از حقوق محيط زيست صادر شده است.

مهاجري گفت : سياست‌هاي رييس قوه قضاييه در ارتباط با محيط زيست در قالب بخش نامه‌ها ي متعدد همچون تشكيل شوراي حفظ حقوق بيت المال و اراضي ملي بر حمايت قوع قضاييه از محبط زيست تاكيد دارد.

وي ،برگزاري دوره‌هاي آموزشي تخصصي رسيدگي به پرونده‌هاي محيط زيست در جهت ارتقا سطح دادرسي و رسيدگي علمي ، فني و تخصصي ، طراحي كارگاههاي آموزشي براي داوطلبان امر قضا و قرار گرفتن آنها در فضاي فرهنگ پاسداري از محيط زيست و تدوين نشست‌هاي قضايي در جهت آگاهيهاي عمومي و تهيه بروشورهاي مرتبط با محيط زيست از جمله اقدامات آموزشي قوه قضاييه در جهت حمايت‌هاي قوه قضاييه از محيط زيست برشمرد .

مهاجري ، برگزاري دوره‌هاي آموزشي استاني براي قضاتي كه به پرونده‌هاي زيست محيطي رسيدگي مي‌كنند ، برگزاري دوره‌هاي تخصصي در مراكز استان‌ها ، تدوين متون آموزشي مرتبط با محيط زيست ، انتشار جزوات علمي در نشريه پيام آموزش و ارسال رايگان آن به قضات از ديگر اقدامات آموزشي قوه قضاييه در حمايت از محيط زيست دانست.

دكتر احمد علي محسن زاده ، دبير همايش نيز در اين نشست ، هدف از برگزاري همايش حقوق محيط زيست و تعالي همه جانبه كشور را همايش را فراهم شدن امكان هم انديشي صاحبنظران پيرامون حفاظت بهينه از محيط زيست ، تعامل بين سازمان‌هاي مختلف براي ايجاد شرايط مناسب براي محيط زيست بهتر و تحكيم تعامل قواي سه گانه اعلام كرد.

وي همچنين ، ايجاد زمينه مناسب براي نوآوري و شكوفايي در زمينه حقوق محيط زيست ، ارايه راهكارهاي عملي در زمينه تحقق اصل ‪ ۵۰‬قانون اساسي ، اهتمام جدي قواي سه گانه و سازمان محيط زيست و صدا و سيما براي گسترش فرهنگ محيط زيست را از ديگر اهداف اين همايش برشمرد.

مدير كل دفتر حقوقي و امور مجلس حفاظت از محيط زيست ، برگزاري اين همايش را فرصت مناسب براي گرد همايي كساني كه دغدغه محيط زيست را دارند، دانست و گفت : با اين گردهمايي مي‌توان نسبت به تقويت نقاط مثبت گام برداشت .

وي با اشاره به برگزاري كنفرانس ريو (اجلاس زمين) درسال ‪ ۱۹۹۲‬گفت : اصل اول مطرح شده در اين كنفرانس ، انسان‌ها را موضوع هر گونه توسعه مي‌داند و بر ارتباط نزديك انسان و طبيعت تاكيد مي‌كند.

محسن زاده افزود : سال‌ها پيش از تشكيل اين كنفرانس در قانون اساسي ايران حفاظت محيط زيست وظيفه عمومي مردم تلقي شده و انجام هر گونه فعاليت كه باعث تخريب محيط زيست شود ، ممنوع است .

وي خاطر نشان كرد : اين قانون اعلام مي‌دارد ، براي اينكه انسان‌ها حيات اجتماعي روبه رشد داشته باشند ، حفاظت از محيط زيست به عنوان يك وظيفه عمومي تلقي مي‌شود.

دبير همايش در ادامه با اشاره به فرمايش مقام معظم رهبري كه در تلاش براي توسعه اولويت با محيط زيست است ، گفت : چالش‌هاي مطرح در دنيا نشانه توجه دولت به توسعه است و اين وظايف محيط زيست را خطير تر مي‌كند.

وي ، حقوق محيط زيست را ابزار مهمي براي تعالي همه جانبه كشور دانست و گفت : حقوق محيط زيست در تعيين خط مشي‌ها و استفاده متداول از محيط زيست حايز اهميت است .

محسن زاده گفت : رويكرد قانوني ما در برنامه‌هاي اول تا سوم توسعه بر مبناي حفظ حقوق محيط زيست است.

محسن زاده ، به تشكيل شوراي حفظ حقوق بيت المال در دادستاني كل كشور اشاره كرد و گفت : شعب رسيدگي به زمين خواري از جمله دستاوردهاي تشكيل اين شورا است كه بر اساس آن سازمان حفاظت محيط زيست موفق شد اقدام به بازپس‌گيري تصرفات غير قانوني كند .

وي با اشاره به اينكه تشكيل شوراي حفظ حقوق بيت المال در كشور گامي موثر در زمينه برخورد با زمين خواران است ، گفت: طي دو سال گذشته در منطقه جاجرود يكهزار هكتار زمين و در منطقه لواسانات ده‌ها هكتار از اراضي كه ارزشي بالغ بر ‪ ۱۵۰‬ميليارد تومان داشتند از دست زمين خواران خارج شد.

محسن زاده خاطر نشان كرد : در يك سال گذشته از ‪ ۱۹۲‬فقره پرونده در ناحيه سه تهران ، ‪ ۴۰‬فقره از پرونده‌ها به رفع تصرف منجر شد .

مديركل دفتر حقوقي و امور مجلس سازمان حفاظت محيط زيست در مورد اختلاف بين محيط زيست و اعضاي تعاوني مسكن زيتون در مورد پارك ملي سرخه حصار به عنوان ريه تنفسي تهران گفت : به هيچ وجه اجازه نمي‌دهيم منافع چند ميليون تهراني فداي ‪ ۴‬هزار نفر دارندگان زمين‌هاي اين تعاوني شود.

وي با اشاره به اينكه ، سعي مي‌شود كه حقي از اعضاي اين تعاوني ضايع نشود ، خاطر نشان كرد :با تشكيل كارگروهي در استانداري تهران در خصوص اراضي پارك ملي سرخه حصار تا كنون ‪ ۲‬بار آگهي تملك اين اراضي بر اساس قانون منتشر شده و بزودي آگهي سوم كه آخرين مهلت مراجعه مالكان اين زمين هاست منتشر خواهد شد و پس از آن تصميمات اجرايي براي تملك اين اراضي صورت گرفته است.

وي خاطرنشان كرد: اراضي پارك ملي سرخه حصار پارك ملي مي‌ماند و سازمان حفاظت محيط زيست نسبت به آن اصرار دارد .

مديركل دفتر حقوقي و امور مجلس سازمان حفاظت محيط زيست در خصوص لايحه منع احداث بنا در اطراف خطوط لوله نفت، گاز و پتروشيمي گفت: در تبصره پنج اين لايحه عبور خطوط مذكور از مناطق چهار گانه تحت حفاظت سازمان حفاظت محيط زيست مجاز دانسته شده است كه در اين زمينه سازمان محيط زيست به كميسيون مربوطه براي اصلاح اين بند نامه نوشته كه با توجه به قولهاي داده شده بزودي اين مساله مرتفع خواهد شد.

وي در خصوص اولويت‌هاي برنامه پنجم توسعه در بخش محيط زيست گفت: در بخش سياست كلي برنامه پنجم، اولويت حفظ و بهسازي محيط زيست و نقش تعاملي نهادهاي دولتي و غيردولتي در صيانت از عرصه‌هاي طبيعي درج شده است كه در اين راستا استفاده از ظرفيت ها، تدوين و ارتقاي قوانين موجود و پيروي از ارزشهاي ديني در دستوركار قرار مي‌گيرد.

مديركل دفتر حقوقي و امور مجلس سازمان حفاظت محيط زيست خاطرنشان كرد: با رايزني‌هاي انجام شده در متن قانون برنامه پنجم توسعه، مساله محيط زيست موضوعي فرابخشي ديده شده كه در سه بخش تفويض مواد قانوني برنامه چهارم مانند ارزيابي زيست محيطي، توانمندسازي و خوداظهاري و پايش، اصلاح موادي از برنامه چهارم و تدوين مواد جديد خصوصا در بحث ارزيابي زيست محيطي استراتژي كه نگرش كلي به محيط زيست است، ديده شده است.

همايش حقوق محيط زيست و تعالي همه جانبه كشور به همت سازمان حفاظت از محيط زيست و با همكاري قوه قضاييه و مركز پژوهش‌هاي مجلس شوراي اسلامي برگزار مي‌شود .

در اين همايش كه ‪ ۱۹‬و ‪ ۲۰‬خرداد در مركز همايش‌هاي بين‌المللي صدا و سيما برگزار مي‌شود ، ‪ ۲۰‬مقاله از بين ‪ ۱۵۰‬مقاله ارسال براي ارايه انتخاب شده است.
 دوشنبه 6 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 243]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن