تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 18 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):بسم اللّه‏ الرحمن الرحيم، تاج سوره‏هاست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805539239




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

كاسپاروف: بقاي رژيم پوتين برابر است با فروپاشي روسيه مدودف از خود هيچ اراده‌اي ندارد عامل غربي‌ها نيستم


واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: كاسپاروف: بقاي رژيم پوتين برابر است با فروپاشي روسيه مدودف از خود هيچ اراده‌اي ندارد عامل غربي‌ها نيستم


خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: بين‌الملل - منطقه‌يي

گري كاسپاروف 45 ساله در سال 1985 و در سن 22 سالگي قهرمان شطرنج جهان شد و تا سال 1993 مرد شماره يك شطرنج دنيا بود. وي كه پس از بازنشستگي شروع به فعاليت‌هاي سياسي در روسيه كرد، جبهه سياسي تاسيس كرد و سپس به ائتلاف "روسيه ديگر" كه مخالف ولاديمير پوتين رييس جمهور روسيه بود، پيوست.

كاسپاروف براي انتخابات رياست جمهوري 2008 روسيه كانديدا شد، اما صلاحيتش توسط كميسيون انتخابات اين كشور رد شد.

از كاسپاروف در غرب به عنوان "نماد مخالفت با پوتين" ياد مي‌شود. اين قهرمان شطرنج جهان در سفر اخير خود به امارات با روزنامه‌ي "گلف نيوز" مصاحبه كرده است.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) به نقل از پايگاه اينترنتي گلف نيوز، گري كاسپاروف قهرمان شطرنج دنيا، در اين مصاحبه به بررسي اوضاع روسيه و مسايل مختلف در اين كشور پرداخت.

متن مصاحبه كاسپاروف با گلف نيوز به قرار زير است:

سوال) به رغم ايجاد اصلاحات و رشد اقتصادي خوب در روسيه، چرا شما به منتقد سرسخت پوتين تبديل شده‌ بوديد؟

كاسپاروف: پوتين اقتصاد باثباتي را در روسيه ايجاد نكرده بود. اصلاحات ايجاد شده در اين كشور نيز اصلاحاتي ظاهري بود. به سراسر كشور سفر مي‌كردم، از بيش از 30 منطقه بازديد به عمل آوردم و فهميدم كه فاصله طبقاتي بسيار زيادي ميان فقرا و ثروتمندان در اين كشور وجود دارد. اين يك موضوع غير منتظره براي كشور مدرني هم چون روسيه محسوب مي‌شود. ثروتمندان روسيه روز به روز غني‌تر مي‌شدند، اما اكثر مردم اين كشور فقير هستند. روسيه روزانه يك ميليارد دلار از صادرات نفت به دست مي‌آورد؛ اما تاسيسات زير بنايي دموكراتيك اين كشور هنوز كامل نيستند. متاسفانه درآمد‌هاي روسيه در داخل اين كشور هزينه نمي‌شود، بلكه در خارج از روسيه صرف مي‌شود. تاسيسات زيربنايي در حال از بين رفتن است، شكاف طبقاتي نيز روز به روز در حال افزايش مي‌باشد و تورم در روسيه نيز بالا است. شرايط اقتصادي در مناطق فقير روسيه به شدت وحشتناك مي‌باشد. مردم تحت فشار زيادي قرار دارند. حال به نظر شما نبايد در مقابل سياست‌هاي چند سال اخير پوتين قد علم كرد و با آنها مخالفت كرد؟

سوال) اين سوال مطرح است كه شما نماينده‌ غرب بوديد تا با پوتين مقابله كنيد؟ آيا اين موضوع صحت دارد؟

كاسپاروف: حتي نمي‌خواهم از خودم دفاع كنم. 25 سال است كه زير پرچم روسيه فعاليت‌هاي مختلفي انجام مي‌دهم كه همه آنها در راستاي منافع ملي مي‌باشد. به هيچ وجه نماينده‌ي غربي‌ها نيستم. من براي كشورم فعاليت مي‌كنم، اما در اين راستا با پوتين و دارودسته‌اش مقابله مي‌كنم چون اين مقامات دارودسته‌ي تحت امر پوتين، در كرملين فعاليت‌هاي غير قانوني انجام مي‌دهند. براي نمونه "بودجه ايجاد ثبات در روسيه" كه شامل صدها ميليارد دلار است، در خارج از روسيه نگهداري و صرف مي‌شود، در حالي كه كشور ما نياز به سرمايه‌گذاري‌هاي گسترده دارد. اگر به من و مخالفان روسيه اجازه داده شود جلوي دوربين تلويزيون در مورد عملكرد پوتين و دوستانش صحبت كنم، مطمئن هستم كه دار و دسته‌ي پوتين بيش از دو هفته دوام نخواهند آورد، چون مردم روسيه به اين موضوع مي‌رسند كه عملكرد پوتين و دوستانش به كلي اشتباه بوده است.

كاسپاروف: هر كسي مي‌ترسد. من هم هراس دارم نه تنها براي خودم بلكه براي تمامي مخالفان كرملين. فكر نمي‌كنم اين موضوع هم مناسب باشد كه محافظ شخصي استخدام كنيم. ممكن است پوتين و دوستانش به طور مستقيم عامل از بين رفتن ما باشند اما فعاليت‌هايي كه توسط گروه‌هاي آشوب طلب تحت امر پوتين سازماندهي شده مي‌تواند براي ما خطرناك باشد. هيچ انتخابي ندارم. تلفن‌هايم شنود مي‌شود. آپارتمانم هميشه تحت نظر است، بنابراين بايد همانند هزاران تن از دوستانم در خطر‌هاي پيش رويمان سهيم باشيم. در روسيه ما براي پيروزي در انتخابات نمي‌جنگيم. مي‌جنگيم تا انتخابات سالم و آزاد در اين كشور برگزار شود. در كشور ما بايد آزادي‌هاي دموكراتيك احيا شود و از شر رژيمي خلاص شويم كه روسيه را در مسير اشتباه قرار داده است. قصد داريم مخالفان را متحد كنيم - چپ‌ها، ليبرال‌ها، ملي گرايان - همه را متحد كنيم. اعتقاد ما اين است كه انتخابات سالم و آزاد تنها راه حركت رو به جلو در مسير درست است. نيروهاي امنيتي مخفي كرملين به شدت فعاليت‌هاي ما را تحت نظر دارند.

سوال) نظرت در مورد رياست جمهوري دميتري مدودف و حضور پوتين در سمت نخست وزيري روسيه چيست؟

كاسپاروف: در ظاهر مدودف از طريق يك انتخابات سالم و آزاد برگزيده شده است. راي دهندگان نيز به او راي داده‌اند، اما در انتخابات تقلب صورت گرفته است. كشور روسيه شبيه يك مركز پليس است. حتي كسي جرات نمي‌كند مدودف را زير سوال ببرد و بگويد كه رييس جمهور جديد روسيه اعتبار لازم براي نشستن در كرسي رياست جمهوري روسيه را ندارد. پوتين نيز كه در ظاهر نخست وزير است، اما همه چيز در مشتش است. اوضاع اقتصادي روسيه نه تنها بهبود نيافته بلكه بر عكس گذشته وخيم‌تر شده است. مدودف تحت اختيار پوتين است و هيچ اراده‌اي از خود ندارد. مدودف مي‌گويد قصد دارد فصل جديدي در سياست‌هاي خارجي روسيه ايجاد كند، اما خود او نيز به خوبي مي‌داند كه اين سياست‌ها از پيش تعيين شده‌اند.

سوال) ديدگاهت در مورد كشورت چيست؟

كاسپاروف: دوست دارم كشوري قوي باشد با آزادي‌هاي دموكراتيك. فكر مي‌كنم روسيه فعلي در خطر قريب الوقوع قرار دارد. بقاي رژيم پوتين مساوي است با فروپاشي روسيه. به خاطر همين موضوع است كه با او مقابله مي‌كنم و به شدت منتقد سرسخت او هستم. قصد داريم در راستاي فعاليت‌هايمان فضايي را ايجاد كنيم كه بي‌قانوني و فعاليت‌هاي غير دموكراتيك در روسيه ريشه‌كن شود. اندك اندك به شمار حاميانمان افزوده مي‌شود.

انتهاي پيام
 دوشنبه 6 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 209]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن