تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 23 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام حسین (ع):خوش اخلاقى عبادت است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815340512




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

آثار كتيبه‌دار دوره‌ي اسلامي در بانك اطلاعاتي محفوظ مي‌مانند


واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: آثار كتيبه‌دار دوره‌ي اسلامي در بانك اطلاعاتي محفوظ مي‌مانند
خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: ايران شناسي

مدير گروه متون اسلامي پژوهشكده‌ي زبان‌شناسي، كتيبه‌ها و متون سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري اظهار داشت: طرح ايجاد بانك اطلاعاتي و پژوهش درباره‌ي آثار كتيبه‌دار دوره‌ي اسلامي كه تمام استان‌هاي كشور را دربرمي‌گيرد، از برنامه‌هاي مهم اين گروه در سال 1387 است.

مژگان اسماعيلي در گفت‌وگو با خبرنگار بخش ايران‌شناسي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، بيان كرد: اين طرح پژوهشي درباره‌ي آثار موجود در موزه‌ها انجام مي‌شود كه ممكن است به‌شكل مهر، فرش، ظرف، كتيبه‌هايي كه از مساجد و معابر و ديگر اشيايي باشند كه روي آن‌ها نوشته‌ وجود دارد.

وي ادامه داد: يكي از كارهاي اساسي كه درباره‌ي اين اشيا بايد انجام شود، تشكيل شناسنامه‌ي اوليه‌ي آثار است كه در آن اندازه، خط، جنس و نوع اثر مشخص و در بانك اطلاعاتي به‌صورت ديجيتال ذخيره مي‌شود.

او گفت: مدت چهار سال براي اين طرح درنظر گرفته شده و قرار است، هر سال پژوهش در هشت استان انجام شود. پس از تصويب شدن اين طرح در خردادماه سال گذشته، تقريبا طرح آغاز شد و اكنون در استان‌هاي زنجان، فارس، كرمان، اصفهان و مركزي دنبال مي‌شود. به علاوه، استان گلستان به‌تازگي‌ فعاليت را در اين طرح آغاز كرده است.

اسماعيلي درباره‌ي بودجه‌ي اختصاص‌يافته براي اين طرح، توضيح داد: به هر حال، مشكل كمبود بودجه و نيروي متخصص يكي از معضلات است و تنها مشكل خاص سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري نيست؛ اما با توجه به اهميت ملي اين طرح، اميدواريم كه مشكلي از نظر بودجه به‌وجود نيايد.

مدير گروه متون اسلامي پژوهشكده‌ي زبان‌شناسي، كتيبه‌ها و متون سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري به طرح ديگري با عنوان نخستين دانشنامه‌ي سكه‌هاي ايران اشاره كرد و افزود: كارهاي ابتدايي اين طرح صورت گرفته‌اند. تاكنون شش‌هزار مدخل استخراج‌ شده‌اند و اميدواريم تا پنج سال آينده، دانشنامه‌اي را كه شاخصه‌هاي سكه‌هاي دوره‌هاي تاريخي ايران را بتواند مشخص كند، آماده شود.

وي درباره‌ي كتب آماده‌ي چاپ اين گروه، بيان كرد: جلدهاي چهارم و پنجم كتاب «تخت فولاد» آماده‌ي چاپ‌اند. تخت فولاد، گورستان تاريخي شهر اصفهان است كه بسياري از مشاهير ايران، بويژه در دوره‌ي صفوي در آن دفن شده‌اند.

او ادامه داد: در اين كتاب علاوه بر خواندن متون روي سنگ قبور و جنبه‌هاي هنري و خطاطي، به‌لحاظ علمي و پژوهشي نيز درباره‌ي شخصيت‌ها كار مي‌شود و به‌شكل يك دايرة‌المعارف منتشر خواهد شد.

وي اضافه كرد: يك نسخه‌ي خطي درباره‌ي نحوه‌ي نگارش انواع نام‌ها متعلق به دوره‌ي شاه‌سليمان صفوي نيز درحال مطالعه است كه به موزه‌ي آستان قدس رضوي متعلق است و 80 درصد پژوهش آن انجام شده است و تا سه‌ماه آينده آماده‌ي چاپ مي‌شود.

انتهاي پيام
 دوشنبه 6 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 274]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن