واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: كارگردان «پابرهنه در بهشت»: عنوان «معناگرا» براي فيلمها پيش داوري بوجود ميآورد
خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: فرهنگ و هنر - سينما
كارگردان «پابرهنه در بهشت» معتقد است: تا حدي در سينما فراموش كردهايم كه حضور تمامي انواع و مدلهاي فيلمسازي ضروري است، بنابراين از ديدگاه من همين تنوع است كه سينماي ما را زيبا ميكند.
به گزارش خبرنگار سينمايي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)؛ فيلم سينمايي «پابرهنه در بهشت» بعدازظهر روز گذشته ـ 5 خرداد ماه ـ در فرهنگسراي هنر (ارسباران) به نمايش درآمد و با حضور كارگردان، هومن سيدي و افشين هاشمي (بازيگران فيلم) و محمدرضا گوهري فيلمنامهنويس سينما مورد نقد و بررسي قرار گرفت.
در ابتدا، توكلي با اشاره به اين نكته كه در اكثر فيلمها دكوپاژها و طرز صحبتكردن افراد ساده است، اين سوال را مطرح كرد كه؛ آيا بايد تمام فيلمهاي ايراني شبيه هم باشند؟
او ادامه داد: از ابتداي اينكار و از زمان نگارش فيلمنامه سعي داشتيم موارد تكراري را كنار بگذاريم و در اين راستا براي شخصيت روحاني نيز اين ويژگي را مورد توجه قرار داديم و سعي كرديم شخصيتي متفاوت و كليتر و قابل تعميمتري ارايه كنيم.
او در بخش ديگري از اين نشست درباره استفاده از ديالوگها در اين فيلم هم بيان كرد: استفاده از نريشن در سينما كار تازه و بديعي نيست و در اروپا نيز بهطور گسترده مورد استفاده قرار ميگيرد. اما اينكه اين سبك چهقدر براي مخاطب ايراني جذابيت دارد، موضوع ديگري است. ما سعي كرديم مدلي متفاوتتر انتخاب كنيم و معتقدم اين سبك نيز مخاطب خودش را دارد.
او گفت: در بسياري از فيلمها شخصيتها به لحاظ كنش بيروني منفعل هستند و فيلم هم نريشن ندارد و همين مسئله موجب ميشود مخاطب به نوعي كشف و شهود در فيلم بپردازد و از فيلم و سختي و تفكر برانگيزبودن آن لذت برد. اما من با وجود اينكه ممكن است نريشنهاي زياد، سطح اعتلا و سختي فيلم را كاهش دهد، اين سبك را انتخاب كردم.
توكلي در ادامه در پاسخ به سوالي پيرامون استقبال كم مخاطبان در اكران عمومي با توجه به حضور موفق اين فيلم در جشنوارهي فيلم فجر، پاسخ داد: وقفهي ايجادشده در اكران اين فيلم ميتواند يكي از علل اين مسئله باشد. همچنين نداشتن تيزر تبليغاتي و بيلبورد تبليغاتي، مدت اكران و تعداد سالنهاي سينما هم از نكات ديگر است. اما با اينحال اكثر افراد معتقد بودند اين فيلم، فيلم پرفروشي نخواهد بود چراكه اينگونه فيلمها مخاطبان خاص خود را دارند.
كارگردان «پابرهنه در بهشت» دربارهي عدم اشارهي به نام بيماري HIV، خاطرنشان كرد: اسمي از اين بيماري برده نشده است چراكه بيماري در اين فيلم به نوعي تخيلي است به دليل اينكه نامبردن از يك بيماري تاحدي تعصب پزشكي ايجاد ميكند و بنده هم براي جلوگيري از ايجاد سوءتفاهم و عدم تخطي از مسايل پزشكي نام اين بيماري را به طور كامل حذف كردهام.
او درباره خلوت و كمجمعيتبودن فضاي اين قرنطينه نيز عنوان كرد: قرنطينههاي واقعي نيز به همين صورت هستند و جمعيت آنها با بيمارستانها بسيار متفاوت است.
او با اعتقاد بر اينكه، مدل اين نوع فيلم در سينماي ايران كم است، خاطرنشان كرد: اين مساله به نوعي نقص سينماي ايران را ميرساند. از زمانيكه عدهاي موفق به حضور در جشنوارههاي خارجي شدهاند، اين نمونههاي موردقبول جشنوارههاي خارجي به الگو تبديل شدهاند و اكثر افراد سعي كردند به همين سبك فيلم بسازند و شايد بتوان گفت در مقايسه با اين فيلمها، فيلم من حالت تجربيتري دارد.
او همچنين دربارهي اطلاق لفظ معناگرا هم توضيح داد: اين پسوند از زمانيكه اين فيلم در جشنوارههاي فجر جايزه بهترين فيلم معناگرا را دريافت كرد بر روي اين فيلم باقي ماند و بنده اين لفظ را خيلي مناسب نميدانم چون به يك پيشداوري منجر ميشود.
محمدرضا گوهري، نويسنده سينما نيز با اشاره به تخطي اين فيلم از روايت خطي و كلاسيك مرسوم گفت: در اين فيلم انتقال و ارايه اطلاعات به شكلي منسجم صورت ميگيرد و هرلحظه حجم بالايي از مطالب جديد بيان ميشود و در عين حال نوع ارايه اين اطلاعات به خوبي صورت گرفته است و استفادهي خيليخوب اين فيلم از ديالوگ از ديگر ويژگيهاي خوب اين فيلم است كه در سينماي ما چندان مرسوم نيست.
وي ديگر موارد مربوط به فيلم از جمله كارگرداني، نورپردازي، فيلمبرداري و تدوين آن را خوب دانست و عدم پرداخت به فضاي اجتماع را از مواردي دانست كه ميتوان نسبت به آن نقد كرد.
به گزارش ايسنا، هومن سيدي بازيگر «پابرهنه در بهشت» هم در اين نشست بيان كرد: سعي كردم اين نقش نسبت به نقشهاي قبليام متفاوت باشد، بنابراين اگر نقش «يحيي» شبيه هريك از فيلمهاي قبلي من باشد، احساس تأسف ميكنم.
افشين هاشمي ديگر بازيگر اين فيلم هم گفت: در ايفاي اين نقش پيش از هرچيزي به راهنماييهاي فيلمنامه توجه داشتهام و عليرغم حضورم در مراكزي كه چنين بيماراني در آنها به سر ميبرند، چون اكثر آنان بهعلت اعتياد بهاين بيماري مبتلا شده بودند، بنابراين امكان استفاده و كمكگيري از اين الگوها براي من فراهم نبود.
انتهاي پيام
دوشنبه 6 خرداد 1387
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ايسنا]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 529]