تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):توفيق [انجام كار نيك] از خوشبختى و بى توفيقى از بدبختى است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815495607




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

يك كارشناس ارشد مسايل استراتژيك: بسته‌ي پيشنهادي ايران به دنبال يافتن راه حل متقابل است بسته پيشنهادي ايران، ستاره‌ي راهنما براي همكاري‌هاي واقعي است


واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: يك كارشناس ارشد مسايل استراتژيك: بسته‌ي پيشنهادي ايران به دنبال يافتن راه حل متقابل است بسته پيشنهادي ايران، ستاره‌ي راهنما براي همكاري‌هاي واقعي است


خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: سياسي خارجي - ايران

محمدفرهاد كليني تصريح كرد: بسته‌ي جديد پيشنهادي ايران، ستاره‌ي راهنما براي همكاري‌هاي واقعي است كه مي‌تواند يك آغاز جديد و نوسازي در تعامل را به وجود آورد.

اين كارشناس ارشد مسايل استراتژيك در گفت‌وگو با خبرنگار سياسي ـ خارجي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) با تحليلي از تهيه، تدوين و ارايه‌ي بسته‌ي پيشنهادي از سوي جمهوري اسلامي ايران و با بيان اين‌كه اين بسته يك محور همه‌جانبه را با خود حمل مي‌كند، افزود: با توجه به اين‌كه در گذشته طرف مقابل، بسته‌هاي يكطرفه‌يي را درخصوص مسايل هسته‌يي متمركز مي‌كرد و موارد ديگر را به عنوان زيرمجموعه‌اي از موضوع هسته‌يي ملاحظه مي‌كرد، بسته‌ي جمهوري اسلامي ايران امروز به عنوان يك سري اصول و چارچوبي كه مي‌تواند روند جديدي را به وجود بياورد ارايه مي‌شود.

وي اين اقدام جمهوري اسلامي ايران را نشانگر قدرت صلح‌طلبي ايران و راه‌حل‌سازي براي معضلات و مشكلات موجود كه طرفين با آن روبه‌رو هستند ارزيابي و اظهار كرد: در گذشته وقتي پيشنهادي به طرف ايراني مطرح مي‌شد، به گونه‌اي تدوين مي‌شد كه اين پيشنهادات مورد قبول واقع نشود و در پشت صحنه چنين منظورهايي نهفته بود. اما اين بار پيشنهادي كه طرف ايراني به عنوان پايه مطرح مي‌كند اين است كه بتواند براي كليه‌ي طرف‌ها مقبول باشد و مسير جديدي را به وجود آورد.

كليني خاطرنشان كرد: بسته‌هايي كه در گذشته مطرح مي‌شد بيش‌تر جنبه‌هاي تاكتيكي داشت و نگاهش به اين بود كه با عناصر كوچك مسايلي را مطرح كند؛ در حالي كه در بسته‌ي ايران، رويكرد يك رويكرد استراتژيك و به دنبال يافتن راه حل متقابل است.

اين كارشناس ارشد مسايل استراتژيك ادامه داد: با توجه به محورهايي چون امنيت، توسعه‌ي اقتصادي، انرژي و مردم‌سالاري كه در اين بسته مطرح شده، سعي دارد تا يك فرصت برابر را براي آينده‌سازي همكاري‌ها به وجود آورد.

او با بيان اين‌كه با توجه به شيوه‌ي مناسبات قدرت در نظام بين‌الملل، بحث آينده‌سازي همكاري‌ها در چارچوب يك پلكان جديد و چندجانبه‌گرايي در اين بسته يك نقطه‌ي عطف محسوب مي‌شود، متذكرشد: اگر اين بسته وارد جزئيات نشده، به خاطر نگاه جامع، حقيقي و راه‌حل‌ساز بوده و نمي‌خواهد يك راه حل يكطرفه‌يي را پيشنهاد كند.

وي ادامه داد: در درجه‌ي اول اين بسته رويكرد سازنده‌اي را مطرح مي‌كند و به دنبال يك سري مذاكرات جدي و همكاري پايدار است و از طرف ديگر اين بسته‌ي جديد مي‌تواند پارادايم جديدي و روند مسلطي را در حوزه‌ي بين‌الملل و منطقه به وجود آورد تا بتواند تعامل همه‌جانبه‌اي را ايجاد كند.

كليني با تاكيد بر اين‌كه بسته‌ي جديد ايران، ستاره‌ي راهنما براي همكاري‌هاي واقعي است كه مي‌تواند يك آغاز جديد و نوسازي در تعامل را به وجود آورد، تصريح كرد: برخي از كشورها تلاش دارند با پيش‌داوري و عجولانه نسبت به اين موضوع نگاه كنند كه اين حركت رو به جلو نيست كه بايستي ارزش‌هاي اين بسته درك شود تا بتواند يك علاقه‌مندي همه‌جانبه به وجود آورد.

اين كارشناس ارشد مسايل استراتژيك هم‌چنين با بيان اين‌كه ارايه‌ي اين بسته در شرايط موجود از سوي ايران از موضع ضعف نيست، بلكه بر اساس تعامل مثبتي است كه بعد از مداليته به وجود آمد و كمك مي‌كند كه يك كارآمدي جديد در شرايط جديد به وجود آيد، متذكر شد: انتظاراتي كه جمهوري اسلامي ايران دارد اين است كه اين بسته‌ي پيشنهادي بتواند يك مذاكرات منطقي، عادلانه و بدون پيش‌شرط را بر اساس احترام متقابل به وجود بياورد تا بتواند وضعيت را بهبود بخشيده و شرايط را بر اساس مختصات مناسب سامان دهد.

به اعتقاد كليني بسته‌ي پيشنهادي ايران مي‌تواند دريچه‌اي جديد براي صلح و امنيت پايدار باشد و مي‌تواند روابط اقتصادي، امنيت، انرژي، مبارزه با تروريسم و مواد مخدر و بهره‌گيري سازنده و صلح‌آميز از انرژي هسته‌يي را به وجود آورد.

وي با اشاره به اين‌كه اگر اين مختصات جمع شود يك سهم قوي را براي صلح، آرامش و پيشرفت مي‌توان تعيين كرد، گفت: در اين بسته، اصول،‌ قواعد و ساختارها تعيين شده و راهكارهاي اجرايي آن بر اساس مذاكرات آتي مي‌تواند از تعامل بهتري برخوردار باشد و ايران نيز با توجه به موقعيت منطقه‌يي و نقش مهم‌اش در محيط بين‌المللي، نگراني خاص خود را در اين زمينه دارد.

اين تحليل‌گر مسايل استراتژيك، يادآور شد: امروزه نمي‌توان سطح توانايي‌هاي جمهوري اسلامي را بر اساس مختصات دهه‌ي گذشته قضاوت كرد. بنابراين در اين‌باره رويكرد ايران در جهت تعميق و پيشرفت و تعامل بوده و معتقد است در اين زمينه مي‌توان بر اساس يك تعهد دسته‌جمعي، شرايط جديد را دنبال كرد.

كليني درباره‌ي اين‌كه عكس‌العمل كشورهاي غربي و به ‌ويژه گروه 1+5 پس از انتشار بسته‌ي پيشنهادي چگونه بوده گفت: در اين خصوص شاهد اظهارنظرها و تماس‌هاي مقامات برخي از كشورهاي جهان با مقامات ايراني بوديم؛ به طوري كه مقامات كشورهايي چون آلمان، اسپانيا و ژاپن، علاقه و استقبال خود را به اين موضوع نشان دادند كه همه‌ي اين‌ها بيانگر اين است كه در غرب شاهد يك نوع درك جديد از شرايط هستيم

او در عين حال خاطرنشان كرد: البته دولت انگليس با كمي تأمل و تعلل به موضوع نگاه مي‌كند و متاسفانه باز شاهد موضع‌گيري اوليه و عجولانه‌ي وزارت امور خارجه‌ي آمريكا در اين زمينه نيز بوديم و البته رايس در روزهاي اخير سعي كرده در مورد بسته‌ي ايران هيچ قضاوت فوري نداشته باشد و اين فرصتي است تا بتوانند با يك واقع‌بيني جديد، قضيه را دنبال كنند.

كليني با تاكيد بر اين‌كه نقطه‌نظراتي كه طرف ايراني مطرح كرده عقب‌نشيني نبوده بلكه نگاه رو به جلو و فرصت‌سازي و با نگاه تعامل هرچه بيش‌تر بوده است، اظهار كرد: عملكردي كه ما از دولت فعلي آمريكا شاهد بوديم تعامل و رويكرد سازنده‌اي نبوده و بيش‌تر با نگاه بدبينانه بوده است كه بايد اين فرصت را به وجود آورد تا مقامات آمريكايي بر اساس يك واقع‌بيني و تجديدنظر جدي وارد صحنه شوند و از مواضع تكراري و غيرمفيد پرهيز كنند.

اين كارشناس ارشد مسايل استراتژيك هم‌چنين با بيان اين‌كه تاكيد و اصرار بر بسته‌ي پيشنهادي غرب كه از آن مي‌توان به بسته‌ي نسل دوم غرب ياد كرد، خيلي نمي‌تواند شرايط را بهبود ببخشد، خاطرنشان كرد: بايد ديد از دل مذاكرات، تعاملات و بسته‌ها چگونه مي‌توان يك فرصت جديدي را براي تعامل و همكاري‌هاي جديد ايجاد كرد.

كليني در عين حال تصريح كرد: راه‌ها براي تغيير مواضع آمريكا باز است و اين موضوع را نبايد در چارچوب حيثيتي كردن شرايط نگاه كرد؛ به طوري كه تعامل مثبت ايران را امروزه در صحنه‌هاي مختلف شاهد هستيم.

وي در پايان اضافه كرد: مقامات آمريكايي در شرايط موجود نبايد راه را براي آينده و اصلاح مواضع خود ببندند.

انتهاي پيام
 دوشنبه 6 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 325]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن