تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 28 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):حق، سنگين و تلخ است و باطل، سبك و شيرين و بسا خواهش و هوا و هوسى كه لحظه اى بيش...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816511125




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

دانشگاه‌هاي فراملي، ماموريتي فراموش شده؟! دانشگاه‌هاي برتر گزارش مي‌دهند: همچنان منتظر بودجه و ماموريت در سالهاي آخر برنامه چهارم


واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: دانشگاه‌هاي فراملي، ماموريتي فراموش شده؟! دانشگاه‌هاي برتر گزارش مي‌دهند: همچنان منتظر بودجه و ماموريت در سالهاي آخر برنامه چهارم


خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: آموزشي

در آخرين ماههاي سال 1386 آموزش عال كشورمان شاهد رويداد بزرگي با عنوان « دانشگاههاي فراملي و برتر» بود؛ دانشگاههايي با ماموريت ويژه جهت ارتقاي جايگاه جهاني آموزش عالي ايران، انتخابي كه غرور علمي هشت دانشگاه منتخب را در پي داشت اما در عين حال اعتراض برخي دانشگاهها را نيز برانگيخت.

وزارت علوم براساس بند «ز» ماده 50 قانون برنامه چهارم، مكلف بود به منظور ارتقاي توانمندي دانشگاههاي مادر و مهم دولتي كشور در زمينه‌هاي آموزشي و پژوهشي در مقايسه با دانشگاههاي معتبر بين‌المللي، برنامه‌ريزي‌هاي لازم را انجام و طرحي تهيه و جهت تصويب به هيات دولت ارايه كند.

بر اين اساس دانشگاههاي كشور براساس معيارهايي همچون هرم هيات علمي ، نسبت استاد به دانشجو و هرم تحصيلات تكميلي، شاخصهاي آموزشي و پژوهشي، شاخصهاي دانشگاه‌هاي برتر جهان اسلام، شاخص مبتني بر تعداد مقالات نمايه شده در مجلات معتبر بين‌المللي، مجموع توليدات و مقالات علمي اعم از نمايه شده در مجلات بين‌المللي و يا داخلي و تعداد قطب‌هاي علمي دسته بندي شدند و در نهايت اسامي 8 دانشگاه برتر، مادر و فراملي كشور به ترتيب حرف الفبا اعلام شد: دانشگاه‌هاي تربيت مدرس، تهران، شهيد بهشتي، شيراز، صنعتي اصفهان، صنعتي اميركبير، صنعتي شريف و علم و صنعت ايران.

پس از اعلام اين خبر معاون آموزشي وقت وزير علوم از طراحي ماموريتهاي ويژه‌ اين دانشگاهها متناسب با شاخصها و استانداردهاي بين المللي، تخصيص اعتبارات ويژه‌، توجهات و حمايت‌هاي لازم از سوي وزارت علوم و فعل سازي آن در سال آينده خبر داد، سالي كه در سومين ماه از آن قرار داريم و از ماموريت‌ ويژه و تخصيص اعتبارات خاص خبري نيست.

به گزارش سرويس صنفي آموزشي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، روساي دانشگاههاي برتر و فراملي با اشاره به تهيه و ارائه برنامه‌هاي راهبردي و جامع خود براي ارتقاي علمي، از عملي نشدن وعده هاي وزارت علوم گلايه دارند و عنوان مي كنند كه اي‌كاش انتخاب برترينها زودتر انجام مي‌شد تا حداقل زمان بيشتري براي پيگيري وجود داشت...

رييس دانشگاه شيراز

تا كنون از حمايتي برخوردار نشده ايم

بايد از سالهاي اول برنامه چهارم توسعه نسبت به انتخاب دانشگاه‌هاي برتر اقدام مي‌شد

دكتر صادقي رييس دانشگاه شيراز با اشاره به ارائه طرحهاي دو ساله و پنج ساله از سوي اين دانشگاه به وزارت علوم، به ايسنا، گفت: متاسفانه عليرغم تاكيد دانشگاه شيراز بر ضرورت اجرايي شدن برنامه هاي مدون، تا كنون از حمايتهاي لازم در اين ارتباط برخوردار نشده ايم.

وي با اشاره به اقدامات مثبت مجلس شوراي اسلامي در تدوين برنامه‌اي براي حمايت و تقويت دانشگاه‌هايي كه از نظر زيرساخت‌ها و قوت علمي زمينه ارتقا و جهش دارند، اظهار كرد: متاسفانه از فرصتي كه مجلس براي توسعه كمي و كيفي دانشگاه هاي مدنظر داشت، به خوبي استفاده نشد.

وي افزود: در يكي دو سال گذشته وزارت علوم اقداماتي در اين باره انجام داد و طي جلساتي نقطه نظرات، ديدگاه ها و برنامه‌هاي دانشگاه‌ها براي توسعه علمي را مطالبه كرد كه دانشگاه‌ها نيز در اين راستا طرح دو ساله و پنج ساله خود را ارائه دادند، ولي هنوز اقدامي درباره آن صورت نگرفته است.

رييس دانشگاه شيراز ادامه داد: تاكيد ما بر اين است كه بخشهاي مختلف هرچه سريعتر در راستاي برنامه هاي راهبردي، تحقق اهداف را اجرايي و عملياتي كنند.

دكتر صادقي تاكيد كرد: عدم تخصيص بودجه لازم براي اجرايي شدن اين برنامه ها، نگراني دانشگاهيان براي ارتقا و توسعه فعاليتهاي علمي را موجب شده است.

وي با بيان اينكه برنامه‌هاي استراتژيك دانشگاه شيراز تا سطح بخشهاي دانشگاه مهيا شده است، عنوان كرد: منتظر تخصيص بودجه‌هاي مربوطه براي اجرايي شدن اين برنامه‌ها هستيم.

دكتر صادقي خاطرنشان كرد: اين بودجه‌ها و چگونگي تخصيص آنها بايد در هيات دولت مطرح شود و در دستور كار آن قرار گيرد كه شايد تاكنون تحقق يافته باشد ولي دانشگاهها هنوز از روند آن اطلاعي ندارند.

وي در ادامه افزود: بر اساس قانون مجلس در انتخاب اين دانشگاهها، فقط مادر بودن دانشگاه‌ها ملاك بود كه وزارت علوم اين مفهوم را توسعه داد و دانشگاه هاي تخصصي را نيز مدنظر قرار داد.

دكتر صادقي خاطر نشان كرد: دانشگاه هاي برتر و فراملي بر اساس شاخصهايي همچون زير ساخت ها، امكانات و نيروي انساني، سابقه آموزشي، فعاليت هاي پژوهشي، ظرفيت ها و استعدادهاي موجود انتخاب شدند چرا كه به نظر مي رسيد مي توان با كمي كمك به اين دانشگاهها، شاهد رشدي جهشي در آنها بود.

وي افزود: دانشگاههاي واجد اين شرايط بايد براي دريافت و پيش بيني منابع مورد نياز به هيات دولت معرفي شوند.

رييس دانشگاه شيراز با انتقاد از انتخاب و مطرح شدن بحث حمايت از دانشگاه‌هاي مادر و فراملي در سالهاي آخر عمر قانون برنامه چهارم توسعه كشور، گفت: حق اين بود كه از همان سالهاي ابتدايي برنامه چهارم توسعه به طور جدي در راستاي اجرايي شدن اين مصوبه و انتخاب دانشگاههاي برتر و فراملي اقدام مي شد تا امكان پيگيري آن در طي اين سالها فراهم مي شد.

دكتر صادقي در خاتمه گفت: برنامه استراتژيك ارائه شده از سوي دانشگاه شيراز شامل وجوه مختلفي همچون تقويت زيرساختها، تقويت نيروي انساني و اعضاي هيات علمي، ساز و كارهاي تعامل اعضا با مجموعه دانشگاه و تعريف ماموريت‌هاي جديد براي دانشگاه است كه مفصلا به آن پرداخته شده است.

دانشگاه صنعتي شريف هم در انتظار ماموريت علمي و بودجه ويژه

دكتر سهراب‌پور رييس دانشگاه صنعتي شريف نيز در اين باره به خبرگزاري دانشجويان ايران گفت: هنوز ماموريتهاي ما از سوي وزارت علوم مشخص و ابلاغ نشده است.

وي اظهار كرد: ما نيز با توجه به نيازهاي خود در اين رابطه توقعات و انتظاراتي از وزارت علوم داريم كه اميدواريم اين توقعات در سال جاري محقق شود.

رييس دانشگاه صنعتي اصفهان: هنوز هيچ ماموريتي به ما محول نشده است

دكتر قرباني رييس دانشگاه صنعتي اصفهان هم در اين باره با بيان اينكه هنوز هيچ مسئوليت و ماموريتي از سوي وزارت علوم به اين دانشگاه به عنوان يكي از هشت دانشگاه مادر و فراملي كشور محول نشده است، گفت: يكي از درخواست‌هاي ما به عنوان يكي از هشت دانشگاه برتر و فراملي كشور، تعيين ماموريت‌هاي ويژه واگذار شده به ما در اين راستا است كه متاسفانه اين مساله هنوز محقق نشده است.

دكتر قرباني، عنوان كرد: بعيد است كه با مشغله‌هاي وزارت علوم جمع بندي پيرامون اين مساله صورت گرفته و ماموريت‌هاي مرتبط به اين هشت دانشگاه مادر و فراملي ابلاغ شود.

وي درباره تسهيلات اعطايي به دانشگاه مادر و فراملي صنعتي اصفهان، گفت: در اين راستا يك ميليارد تومان در سال گذشته به دانشگاه صنعتي اصفهان پرداخت و مقرر شد چند برابر اين مبلغ نيزدر سال 87، به دانشگاه تخصيص داده شود .

دكتر قرباني در گفت‌وگو با ايسنا خاطر نشان كرد: با توجه به بودجه تخصيصي به دانشگاه حمايت از تحقيقات مشتري مدار، حمايت از دانشجويان دكتري، توسعه ابر كامپيوترها و اعزام دانشجويان دكتري به فرصت‌هاي مطالعاتي از جمله برنامه‌هاي دانشگاه صنعتي اصفهان به عنوان يك دانشگاه مادر و فراملي است.

وي افزود: تقويت روند خريد تجهيزات مورد نياز و حمايت از اساتيد براي چاپ مقاله در مجلات nature و science وچاپ تعداد بيشتر مقالات ISI نيز از ديگر مصوبات دانشگاه صنعتي اصفهان در راستاي تحقق اهداف مرتبط با يك دانشگاه مادر و فراملي است.

دكتر قرباني با بيان اينكه حركت به سمت دانش فني و تقويت و گسترش ارتباطات بين‌المللي نيز بايد در اين دانشگاهها مدنظر قرار گيرد، عنوان كرد: داشتن ارتباطات بين‌الملي قوي و تقويت آن بايد يكي از معيارهاي دانشگاه‌هاي برتر وفراملي كشور باشد كه اين مساله به دليل محدوديت‌هاي موجود هنوز در كشور محقق نشده است.

دكتر قرباني با اشاره به اهميت تخصيص بودجه‌ايي براي تحقق اين نوع ارتباطات بين المللي در دانشگاهها، تاكيد كرد: در صورت تسهيل برقراري روابط بين المللي دانشگاهها از سوي وزارت علوم، دانشگاه‌ها مي توانند مابقي مراحل كار و زمينه هاي توسعه اين روابط را خود مهيا كنند.

رييس دانشگاه تربيت مدرس :

عليرغم ارائه برنامه، هنوز بودجه‌اي به دانشگاه تخصيص نيافته است

دانشگاهها بدون تامين زير بناهاي مورد نياز امكان جهش نخواهند داشت

دكتر فرهاد دانشجو رييس دانشگاه تربيت مدرس نيز در اين باره با بيان اينكه 8 دانشگاه برتر و فراملي كشور بر اساس بند (ز) ماده 50 قانون برنامه چهارم توسعه انتخاب شدند، گفت: مطابق برنامه چهارم توسعه از اين دانشگاهها خواسته شد تا برنامه هاي خود را براي نيل به اهداف مربوطه ارائه دهند تا پس از بررسي، بودجه هاي لازم براي رسيدن به اين اهداف، به آنها تخصيص يابد كه اين مساله عليرغم گذشت چند ماه از ارائه برنامه دانشگاه تربيت مدرس هنوز محقق نشده است.

وي عنوان كرد: دانشگاهها بدون تامين زيربناها و بودجه‌هاي مورد نياز امكان جهش و برداشتن گامهاي بزرگ را نخواهند داشت.

وي با بيان اينكه مطابق برنامه‌هاي اعلام شده در زمان انتخاب دانشگاههاي مادر و فراملي، اين 8 دانشگاه برتر بايد جزو 200 دانشگاه برتر جهان نيز قرار گيرند، گفت: اين دانشگاه‌ها بايد پيشاني و معرف آموزش عالي ايران در جهان باشند تا سازمان هاي بين المللي بتوانند براي بررسي آموزش عالي ايران به سراغ آنها بروند.

رييس دانشگاه تربيت مدرس اظهار كرد: دانشگاه‌هاي كشور بر اساس شاخصهايي همچون ميزان فعاليتهاي آموزشي، كيفيت آموزش، نحوه بازنگري دروس، ايجاد رشته‌هاي جديد، نسبت استاد به دانشجو، استاد به دانشيار و دانشيار به استاديار، حجم فعاليت هاي پژوهشي نسبت ارتباط با صنعت و مقايسه حجم درآمد حاصله از اين ارتباط با بودجه هاي دولتي دانشگاه هاي ، ميزان توليد مقالات علمي پژوهشي داخلي و خارجي، تاليف و ترجمه كتب و شاخص هايي مشابه با شاخص هاي ارزيابي سازمان كنفرانس اسلامي از دانشگاهها، ارزيابي و دسته بندي شدند.

وي افزود: بررسي ها و انتخاب اين دانشگاه ها به عنوان دانشگاه هاي برتر و فراملي حاكي از آنست كه اين دانشگاه ها مي توانند با استفاده از امكانات علمي موجود، به جهشهاي علمي دست يابند.

دكتر دانشجو با بيان اينكه دولت بايد با ارائه امكانات بودجه‌اي و ارزي و تخصيص اعتبارات پژوهشي و آموزشي شرايط جهش دانشگاه هاي برتر و فراملي را فراهم كند، گفت: توليد علم روز نيازمند تجهيز آزمايشگاه و امكانات آزمايشگاهي است.

وي افزود: از دانشگاه‌هاي برتر و فراملي خواسته شد تا برنامه‌هاي خود را براي نيل به اين جهشهاي بزرگ ارائه دهند تا پس از تصويب بودجه‌هاي مربوطه تخصيص داده شود ولي عليرغم اينكه اين برنامه حدود 3 ماه پيش ارائه شده هنوز امكان ويژه ايي به ما ارائه نشده است.

رييس دانشگاه تربيت مدرس تاكيد كرد: اين 8 دانشگاه خود جزو بهترين دانشگاه هاي كشور هستند و در واقع نيازي به ارائه برنامه از سوي وزارت علوم ندارند و خود مي توانند در صورت تخصيص بودجه هدف گذاري ها و شاخص ها را مشخص كنند.

وي افزود: روند و مسير حركت دانشگاه‌ها براي رسيدن از رتبه هاي 500 به رتبه 200 در بين دانشگاه‌هاي جهان مشخص است و در واقع تحقق اين مساله نيازمند افزايش تعداد مقالات علمي نمايه شده به بالاي دو هزار عدد، توسعه امكانات آزمايشگاهي و به روز كردن آنها، افزايش كيفيت آموزشي و پژوهش و درنتيجه افزايش توان علمي دانشجويان است.

به گفته وي، دانشگاه‌هاي برتر با بودجه‌ها و شرايط فعلي شان فقط مي توانند به مسيرهاي قبلي ادامه دهند و جهشي اتفاق نمي افتد.

دكتر دانشجو با بيان اينكه دانشگاه تربيت مدرس از يكسال و نيم پيش به عنوان يك دانشگاه برتر در كشور شناخته شده بود عنوان كرد: در اين راستا هم هنوز بودجه‌اي به ما ارائه نشده است.

رييس دانشگاه تربيت مدرس در خاتمه گفت: وظيفه دولت بررسي هرچه زودتر برنامه هاي ارائه شده از سوي دانشگاه ها برتر و بيان ايرادات آن و در نهايت تصويب و ارائه بودجه هاي مورد نياز براي تحقق اهداف است.

رييس دانشگاه شهيد بهشتي: وزارت علوم به برنامه ما پاسخي نداده است

دكتر شعباني رييس دانشگاه شهيد بهشتي هم گفت: هنوز ماموريت و برنامه‌اي از سوي وزارت علوم به دانشگاه به عنوان يك دانشگاه فراملي ارائه نشده است.

دكتر احمد شعباني با بيان اينكه دانشگاه شهيد بهشتي يكي از 8 دانشگاه معرفي شده از سوي وزارت علوم به عنوان دانشگاه برتر و فراملي است، اظهار كرد: دانشگاه در اين زمينه برنامه مدوني از برنامه‌هاي كوتاه مدت و بلند مدت خود تهيه و به وزارت علوم ارائه كرده است اما هنوز اولويت و برنامه‌اي از سوي وزارت علوم به دانشگاه ارائه نشده است.

و كلام آخر اينكه دانشگاههاي برتر در حالي انتخاب شدند كه ماموريت يكساله دارند و در صورت عدم موفقيت، اين افتخار از آنها سلب و به ديگري واگذار مي‌شود و اين در حاليست كه علاوه بر نزديك شدن به اتمام عمر برنامه چهارم توسعه، اين دانشگاهها هنوز برنامه و ماموريت ويژه‌اي از وزارت علوم دريافت نكرده‌اند تا در مدت زمان يك‌ساله خود در جهت تحقق آن گام بردارند.

تا پايان برنامه چهارم توسعه فرصت زيادي باقي نمانده است و انتخاب دانشگاههاي برتر اگر چه در سالهاي آخرين برنامه چهارم صورت گرفت اما باز نشان از توجه وزارت علوم به اجرايي شدن كليه بندهاي برنامه مذكور را دارد، توجهي كه نيازمند همت ويژه در اجرايي شدن آن در مهلت باقيمانده است.

انتهاي پيام
 دوشنبه 6 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 277]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن