تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 23 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):خداوند از نادانان پيمان نگرفته كه دانش بياموزند، تا آنكه از عالمان پيمان گرفته كه به...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815221580




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

مدير اجرايي شوراي اطلاعات امنيتي انگليس – آمريكا در گفتگو با فارس: سلاحهاي هسته‌اي اسرائيل عامل اصلي تكثير هسته‌اي در خاورميانه است


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: مدير اجرايي شوراي اطلاعات امنيتي انگليس – آمريكا در گفتگو با فارس: سلاحهاي هسته‌اي اسرائيل عامل اصلي تكثير هسته‌اي در خاورميانه است
خبرگزاري فارس: مدير اجرايي شوراي اطلاعات امنيتي انگليس - آمريكا گفت برنامه هسته‌اي ايران عامل ترغيب كننده كشورهاي منطقه براي دستيابي به سلاح هسته‌اي نيست بلكه سلاح‌هاي هسته‌اي اسرائيل انگيزه اصلي شكل گيري چنين ترغيبي است.


پل اينگرام مدير اجرايي شوراي اطلاعات امنيتي انگليس – آمريكا در مصاحبه اي با خبرنگار فارس در لندن در اظهار نظر درباره گزارش منتشر شده از سوي نهاد بين المللي مطالعات استراتژيك كه در آن وجود زرداخانه هسته اي اسرائيل نيز اعلام شده است ، گفت:انتشار چنين گزارشي حادثه و تحول سياسي مهمي به شمار نمي رود.
پل اينگرام كه همچنين تحليلگر ارشد در شوراي اطلاعات امنيتي انگليس – آمريكاست ، در ادامه گفت : تنها زماني كه خود اسرائيل يا دولت آمريكا به برخورداري اسرائيل از سلاح‌هاي هسته اي اذعان كنند، در آن موقع يك حادثه مهم سياسي شكل مي گيرد.
اينگرام افزود: آمريكا در سال 1958 پروازي را بر فراز ديمونا ، راكتور هسته اي اسرائيل ، انجام داد و آژانس هاي اطلاعاتي آمريكا نتيجه گيري كردند كه اين راكتور هسته اي به منظور اهداف نظامي برپا شده است ، بنابراين دولت آمريكا از سال 1958 تاكنون از برنامه هسته اي اسرائيل آگاه است و دولت آمريكا 50 سال است كه از اين برنامه هسته اي مطلع است و برخي از عناصر دولت آمريكا نيز به همدستي و كمك به برنامه هسته‌اي اسرائيل متهم هستند.
اما اگر دولت امريكا به صراحت اعلام مي كرد كه اسرائيل داراي سلاح هاي هسته اي است و يا اينكه خود اسرائيل به وجود سلاح هاي هسته اي اش اذعان مي كرد ، در آن صورت يك حادثه و تحول مهم سياسي به شمار مي رفت و اعلام وجود زرادخانه اي هسته اي در اسرائيل از سوي نهاد بين المللي مطالعات استراتژيك مسئله مهمي به شمار نمي رود زيرا اين نهاد بين المللي يكي از چندين نهادهايي به شمار مي رود كه وجود سلاح هاي هسته اي در اسرائيل را بيان كرده اند و به همين علت نكته تازه اي محسوب نمي شود.
مدير اجرايي و تحليلگر ارشد شوراي اطلاعات امنيتي انگليس – آمريكا همچنين گفت : يكي از تحولاتي كه اخيرا در اين باره رخ داده است اين است كه فدراسيون دانشمندان امريكا تصاوير ماهواره اي را كه نشان دهنده وجود سلاح هاي هسته اي در اسرائيل هستند ، منتشر كرده است .
پال اينگرام سپس به آنچه كه ابهام هسته اي درباره تسليحات هسته اي اسرائيل نامبرده شده است ، اشاره كرد و گفت: شماري از كشورها و سازمانها احساس ناراحتي نمي كنند اگر حد معيني از يك ابهام هسته‌ اي درباره تسليحات هسته اي اسرائيل وجود داشته باشد زيرا در آن صورت ديگر ناچار به مقابله با حقيقت وجود زرداخانه هسته اي اسرائيل نيستند و كشورهاي همسايه اسرائيل نيز از جمله كشورهايي هستند كه با ابهام هسته اي در باره تسليحات هسته اي اسرائيل خيلي راحت كنار آمده اند و از وجود اين ابهام احساس ناراحتي نمي كنند زيرا اگر اين ابهام هسته اي وجود نداشته باشد در آن موقع فاصله و تفاوت باورنكردني كه در زمينه فن آوري هسته اي بين اسرائيل و همسايگانش وجود دارد، آشكار خواهد شد.
وي افزود: همچنين از سوي ديگر ، وجود نداشتن چنين ابهام هسته اي سرآغاز يك رقابت هسته اي محسوب مي شود كه باز هم در آن صورت آسيب پذيري و ضعف كشورهاي عرب همسايه اسرائيل ظاهر مي گردد و در مرتبه پايين بودن بسياري از كشورهاي عربي آشكار مي شود. به همين علت است كه كشورهاي عرب همسايه اسرائيل ترجيح مي دهند كه در فريب جامعه بين الملل شركت كنند و اين ابهام هسته اي را در باره اسرائيل بپذيرند كه البته فريب جامعه بين الملل يك فريب واقعي نيست زيرا همه اين مسئله را درك كرده اند و مي دانند كه اسرائيل داراي سلاح هاي هسته اي است.
پال اينگرام تصريح كرد: اسرائيل از وجود اين ابهام هسته اي سود مي برد زيرا از يك سو اين برداشت به وجود مي آيد كه اسرائيل از بازدارنده هسته اي برخودار است و از سوي ديگر الزامي را براي اسرائيل به وجود نمي آورد كه به طور علني برخورداري از سلاح هاي هسته هاي را اعلام كند.
آمريكا نيز با ابهام هسته اي كه درباره اسرائيل وجود دارد راحت است زيرا در غير اينصورت نابرابري اي كه در منطقه خاورميانه وجود دارد آشكار مي شد و آمريكا تحت فشار قرار مي گرفت.
آنهايي نيز كه درصدد هستند تا منطقه اي عاري از سلاح هاي هسته اي را در خاورميانه برپا كنند ، برابهام موجود درباره سلاح هاي هسته اي اسرائيل سخت نگرفته اند زيرا مي دانند كه اگر اين مسئله به طور علني پذيرفته شود كه اسرائيل داراي سلاح هاي هسته اي است ، در آن موقع به طور علني نشان داده خواهد شد كه تا چه حدي دستيابي به هدف ايجاد خاورميانه اي عاري از سلاح هاي هسته اي كار مشكلي است كه البته در حال حاضر نيزسخت بودن دستيابي به چنين هدفي بسيار مشخص است.
پال اينگرام گفت: به همين علت است كه من گمان مي كنم نوعي منفعت مشترك در ميان دشمنان و متحدان در منطقه وجود دارد كه اين ابهام هسته اي را درباره سلاح هاي هسته اي اسرائيل حفظ كرده اند البته اگرچه همه مي دانند كه اسرائيل بين 100 تا 200 كلاهك هسته اي دارد و برخي از آنها كاملا عظيم هستند و داراي سلاح هاي جوش هسته اي fusion weapons هستند و قدرت انفجار اين نوع سلاح هاي هسته اي به مراتب بيشتر از سلاح هايي است كه داراي شكافت هسته اي هستند fission nuclear weapons و اين نوع سلاح هاي هسته اي همچنين از قدرت مانور و هدف گيري بيشتري برخوردارند.
مدير اجرايي شوراي اطلاعات امنيتي انگليس – آمريكا ، سلاح هاي هسته اي اسرائيل را عامل اصلي تكثير هسته‌اي در منطقه خاورميانه توصيف كرد و گفت: دلايلي كه بيان شده اند و گفته شده است كه برنامه هسته اي ايران يا اينكه ترس كشورهاي سني از افزايش قدرت كشورهاي شيعه عوامل اصلي خطر گسترش تكثير هسته اي در منطقه خاورميانه هستند ، دلايلي چرند و بي معنا هستند و سلاح‌هاي هسته اي اسرائيل عامل اصلي خطر تكثير سلاح هاي هسته اي در منطقه خاورميانه محسوب مي شود.
اينگرام گفت : اين مسئله كاملا آشكار است كه بين اسرائيل و كشورهاي عربي يك برخورد وجود دارد و وجود چنين درگيري‌اي غير قابل انكار است بنابراين اگر به اين مسئله به اين صورت نگاه شود كه دو گروه از مردم در مطنقه وجود دارند كه يك گروه از آنها از سلاح‌هاي هسته اي برخوردار است و گروه ديگر فاقد سلاح هاي هسته اي است، در آن موقع مي توان تصور كرد كه چنين مسئله اي براي گروهي كه فاقد سلاح هاي هسته اي است انگيزه پويايي را براي دستيابي به سلاح هاي هسته اي به وجود مي آورد.
وي افزود: شواهدي كه به تازگي آشكار شده اند به طور مشخص حكايت از تلاش سوريه براي دستيابي به توان هسته اي دارند و خوب اين مسئله واضح است كه برخورداري اسرائيل از سلاح هاي هسته‌اي علت اصلي تلاش سوريه براي دستيابي به سلاح هاي هسته اي است و اگر به طور همزمان مصر نيز در تلاش براي كسب سلاح هاي هسته اي باشد ، باز مشخص است كه وجود سلاح هاي هسته اي در اسرائيل علت اصلي چنين تلاشي از سوي مصر به شمار خواهد رفت و علت آن برنامه هسته اي ايران نيست.
اينگرام افزود: اگر به تصميم اخير كشورهاي خليج فارس نگاه شود يعني تصميم آنها براي پيمودن مسير دستيابي به نيروي هسته اي غير نظامي، در آن موقع مي توان اينگونه نتيجه گيري كرد كه چنين تصميمي بر اثر تاثير دو عامل يعني برنامه هسته اي ايران و ترغيب آمريكا كه آن كشورها را تشويق كرده است تا اين مسير را بپيمايند ، اتخاذ شده است و البته همانطور كه گفته شد اين دو عامل بر شكل گيري چنين تصميمي تاثير گذاشته اند و عوامل تعيين كننده چنين تصميمي به شمار نمي روند بلكه تاثير گذار بوده اند. آمريكا اين كشورها را به پيمودن اين مسير ترغيب كرده است زيرا نفوذ آمريكا در منطقه بسيار قابل توجه است.
در حالي كه آمريكا بر متحدانش در خليج فشار وارد مي كند تا در واكنش به اسرائيل، سلاح هسته‌اي توليد نكنند، اما در حقيقت اينگونه به نظر مي رسد كه آنها ، تحت بهانه وجود تهديد از سوي ايران، دارند متحدانشان را ترغيب مي كنند تا به فن آوري هسته اي دست پيدا كنند.
اينگرام تصريح كرد: من فكر مي كنم كشورهايي مانند بحرين ، عمان ، عربستان سعودي و امارات متحده عربي خيلي خوب به اين مسئله توجه كنند و به توسعه فن آوري هسته‌اي اهميت زيادي بدهند و اين كار را انجام بدهند حتي اگر در ظاهر اينگونه نشان داده شود كه آنها فقط سرگرم پيمودن مسير نيروي هسته اي غيرنظامي هستند.
وي گفت: البته ترسي وجود دارد مبني بر اينكه غرب در حال افتادن در دامي است كه در گذشته بارها و بارها آن را انجام داده است يعني اينكه تحت اين بهانه كه قصد دارد متحدانش را در مقابل رقباي منطقه اي مجهز كند، سرگرم تهيه فن آوري پيشرفته براي متحدانش است كه در نتيجه متحدانش را از نظر مالي نيز تامين خواهد كرد. در نتيجه چنين امري است كه انگيزه ها براي ايجاد يك مسابقه تشكل مي گيرند و در نهايت به بي ثباتي منطقه ختم مي شود .
پال اينگرام افزود : بنابراين من هنوز نمي دانم كه غرب تا چه اندازه آماده است تا اين مسير را بپيمايد اما به نظر مي رسد كه غرب لازم است به عقب قدم بردارد و جلو نرود.
مدير اجرايي شوراي اطلاعات امنيتي انگليس – آمريكا همچنين در باره سياست دو گانه اي كه در باره برنامه هسته اي ايران در پيش گرفته شده است، گفت: كاملا واضح است كه يك سياست دوگانه اي در ارتباط با برنامه هسته اي ايران در پيش گرفته شده است و اين مسئله خيلي مهم است كه در دفاع از نهادهاي بين المللي مانند معاهده منع تكثير هسته اي ، از چنين رويكردهاي دو گانه اي اجتناب شود.
پال اينگرام گفت : به عقيده من توجه به اين مسئله خيلي ضروري است كه در منطقه اي كه بي ثباتي را تجربه كرده است مانند منطقه خاورميانه و در واقع به ويژه منطقه خاورميانه ، لازم است تا از طريق يك همكاري، حافظت هاي نهادي كاملا قوي اي برپا شوند تا از تكثير سلاح هاي هسته اي جلوگيري به عمل آيد.
پال اينگرام افزود : لازم است تا اسرائيل زود به داخل چنين روند و نظامي كشانده شود زيرا برخورداري اسرائيل از سلاح هاي هسته اي مشخص ترين مانع بر سر راه ايجاد منطقه اي عاري از سلاح هاي هسته اي در خاورميانه است. همچنين تعهدي بر دوش تمامي كشورها در داخل منطقه خاورميانه و در خارج از منطقه خاورميانه وجود دارد و آن تعهد اين است كه بايد اطمينان حاصل كنند از اينكه فعاليت هايشان تحقق چنين طرحي ، يعني طرح ايجاد منطقه اي عاري از سلاح هاي هسته اي را تضعيف نمي كند زيرا تحقق اين طرح به سود همگان چه در داخل منطقه خاورميانه و چه در خارج از منطقه خاورميانه خواهد بود.
مدير اجرايي شوراي اطلاعات امنيتي انگليس – آمريكا در پايان گفت : بله يك سياست و رويكرد دوگانه در جريان است و چنين سياست هاي دوگانه اي موجب تضعيف تلاش هاي منطقه اي و جهاني براي ممانعت از تكثير هسته اي مي شود و لازم است تا بر روي اين مسئله تمركز كنيم .
شايان ذكر است شوراي اطلاعات امنيتي انگليس – امريكا به تحقيق ، بررسي و ارزشيابي موضوع هايي از قبيل امنيت جهاني ، سلاح هاي هسته اي ، خلع سلا ح هسته اي ، همكاري هاي بين دو سوي اقيانوس اطلس و ايجاد جهاني عاري از سلا ح هاي هسته اي و امن مي پردازد .
انتهاي پيام/.
 دوشنبه 6 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 398]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن