تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 28 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):به زيادى نماز و روزه و حج و احسان و مناجات شبانه مردم نگاه نكنيد، بلكه به راستگويى...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816511450




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

6 چالش پيش‌روي لبنان


واضح آرشیو وب فارسی:آفتاب: 6 چالش پيش‌روي لبنان
آفتاب: در پي انتخاب ميشل سليمان به عنوان رييس جمهور لبنان -امري كه به بن بست سياسي چند ماهه در لبنان پايان داد- خبرگزاري Reuters به مشكلاتي اشاره مي‌كند كه در پيش روي دولت جديد لبنان قرار دارند. اين مشكلات، موضوعاتي هستند كه در توافق گروه‌هاي متخاصم لبنان در روز چهارشنبه لحاظ نشده و مي‌توانند باعث بوجود آمدن درگيري‌هايي جديد در لبنان شوند.

خلع سلاح حزب‌الله - موضوع قطعنامه شماره 1559 سازمان ملل متحد

موضوع خلع سلاح حزب‌الله در قلب تمامي بحران‌هاي پيشين در لبنان قرار دارد. مانور نظامي ماه گذشته طرفداران حزب‌الله در بيروت و خلع سلاح گروه‌هاي ديگر توسط اين گروه، به درخواست بسياري از گروه ها براي خلع سلاح حزب‌الله شدت بخشيده است.

اين گروه شيعه –كه ادعا مي‌شود توسط ايران و سوريه حمايت مي‌شود- تنها گروهي است كه بعد از اتمام جنگ داخلي لبنان در سال هاي 1975 تا 1990 اجازه يافت براي مقاومت در برابر ارتش رژيم صهيونيستي و بازپس گيري زمين هاي اشغال شده جنوب لبنان توسط اين كشور، مسلح باقي بماند. پس از عقب نشيني اسراييل از سرزمينها اشغالي در سال 2000 برخي از گروه هاي لبناني براي اولين بار درخواست خلع سلاح حزب‌الله را مطرح كردند.

حزب‌الله كه قدرتمندترين گروه لبنان است اعتقاد دارد براي حفظ تماميت ارضي لبنان و دفاع از اين كشور در برابر حملات اسراييل نياز به نگه داشتن سلاح و مهمات دارد. اين گروه اعلام كرده است تنها در صورتي آماده خلع سلاح است كه برنامه اي استراتژيك

” روابط ديپلماتيك بين سوريه و لبنان مدتهاست قطع شده است. ... “

براي دفاع از كشور لبنان ريخته شود و اين گروه نيز جزئي از اين برنامه باشد. منتقدان اعتقاد دارند مسلح بودن حزب‌الله مانعي جدي بر سر راه ساخت كشوري قدرتمند و يكپارچه است.

بر اساس توافق انجام شده ميان گروه ها به ميانجيگري قطر كه به درگيري‌هاي اخير در لبنان پايان داد اين موضوع در نشستي ميان رهبران احزاب، به رياست رييس جمهور لبنان حل و فصل خواهد شد. گفتني است گفتگوهاي قبلي بر سر اين موضوع در سال 2006 به شكست انجاميده است.

شوراي امنيت سازمان ملل در قطعنامه شماره 1559 كه در سال 2004 تصويب شد با اشاره‌اي روشن به حزب الله، خواهان خلع سلاح تمامي گروه ها در لبنان شده است.

روابط با سوريه

رييس جمهور جديد لبنان و دولت اين كشور با چالشي بزرگ بر سر بهبود روابط با همسايه قدرتمند اين كشور يعني سوريه روبرو هستند.

” پس از خروج نيروهاي سوري 10 ترور، چندين بمب‌گذاري و قيامي توسط مبارزين اسلامي در شمال لبنان اتفاق افتاده است. ... “

سوريه كه تا سال 2005 سيطره‌اي غيرقابل ترديد در جريانات لبنان داشت، پس از ترور رفيق حريري نخست وزير اسبق لبنان و در پي اعتراضات مردمي مجبور به خارج كردن نيروهاي نظامي خود از لبنان شد. دمشق اعتقاد دارد دولت كنوني لبنان نسبت به سوريه دشمني مي‌ورزد.

روابط ديپلماتيك بين سوريه و لبنان مدتهاست قطع شده است و دولت سوريه علي رغم فشار كشورهاي غربي بر اين كشور براي گشايش سفارت سوريه در بيروت، از اين كار سرباز زده است. ائتلاف برنده مجلس لبنان كه پس از تخليه نيروهاي سوريه از اين كشور به قدرت رسيد مخالف نفوذ سوريه در لبنان است.

سعد پسر رفيق حريري كه رهبري اين ائتلاف را بر عهده دارد دمشق را به كشتن افراد ضد سوري و قاچاق اسلحه به داخل لبنان با هدف ناآرام كردن اين كشور متهم مي‌كند. اتهاماتي كه همواره توسط سوريه رد شده است.

شاخه سياسي جنبش امل و حزب‌الله لبنان كه توسط سخنگوي پارلمان لبنان «نبيه بري» رهبري مي شوند ارتباطات گسترده‌اي با سوريه دارند.

امنيت، كمپ‌هاي آوارگان فلسطيني

نيروهاي امنيتي لبنان نتوانسته‌اند پس از خروج نيروهاي سوري از اين كشور، امنيت

” سازمان ملل متحد در حال تشكيل گروهي براي تحقيق در مورد قتل رفيق حريري و ديگر افراد مخالف سوريه در لبنان است. ... “

را در لبنان برقرار سازند. پس از خروج نيروهاي سوري 10 ترور، چندين بمب‌گذاري و قيامي توسط مبارزين اسلامي در شمال لبنان اتفاق افتاده است.

هر چند ارتش لبنان شورش مبارزين مسلمان در كمپ آورگان فلسطيني نهر البارد در سال 2007 را به شدت سركوب كرد، ولي در جريان اين سركوب 169 سرباز لبناني كشته شدند. كمپ‌هاي فلسطينيان كه توسط گروه‌هاي مختلف مسلح فلسطيني كنترل مي‌شوند كاملا از كنترل ارتش و دولت لبنان خارج هستند.

قطعنامه شماره 1701 شوراي امنيت سازمان ملل متحد

بر طبق اين قطعنامه كه در يازدهم آگوست سال 2006 و در پي اتمام جنگ 34 روزه اسرائيل و حزب‌الله لبنان تصويب گرديد هزاران نيروهاي حافظ صلح سازمان ملل به همراه پانزده هزار تن از نيروهاي ارتش لبنان در جنوب اين كشور مستقر شدند؛ منطقه‌اي كه پيش از آن تنها بوسيله حزب‌الله كنترل مي‌شد. هر چند اين قطعنامه منجر به قطع جنگ ميان اسراييل و حزب‌الله شد، اما دو طرف هنوز پيمان آتش بسي با يكديگر امضا نكرده‌اند.

چالش هاي پيش روي اين قطعنامه همچنين شامل نقض مكرر حريم هوايي لبنان توسط اسراييل، پرتاب يك راكت بوسيله

” دولت جديد همچنين قرار است اصلاحات زيادي در صنعت انرژي اين كشور كه مدتهاست به حالت تعليق در آمده است، بوجود آورد. ... “

گروه هاي فلسطيني به سمت اسراييل و سه حمله به نيروهاي حافظ صلح سازمان ملل است. در يكي از اين حمله‌ها شش سرباز حافظ صلح سازمان ملل موسوم به UNIFIL كشته شدند.

شوراي امنيت همچنين نگراني خود را از گزارشهاي منابع اسراييلي و لبناني مبني بر مسلح كردن حزب‌الله و مبارزين فلسطيني توسط سوريه ابراز كرده است.

تحقيق در مورد ترور رفيق حريري

سازمان ملل متحد در حال تشكيل گروهي براي تحقيق در مورد قتل رفيق حريري و ديگر افراد مخالف سوريه در لبنان است. شوراي امنيت سازمان ملل در ماه مي سال 2007 راي به تشكيل اين محفل داد، ولي كشور لبنان هيچگاه اين برنامه را كاملا تاييد نكرده است و به نظر مي‌رسد قصد تشكيل دادگاه براي مظنونين به انجام اين اعمال را ندارد. اين موضوع يكي از موارد مورد منازعه ميان گروه هاي طرفدا و گروه هاي مخالف سوريه در لبنان است.

اقتصاد

بحران سياسي، ترور، نبرد نهر البارد و جنگ 34 روزه با اسراييل همگي بر اقتصاد به شدت ضعيف لبنان تاثير گذاشته‌اند. اقتصاد لبنان در سال 2006 تفاوت چنداني با قبل نداشت، ولي در كمال تعجب در سال 20007 رشدي 4 درصدي را تجربه كرد. كابينه در حال تغيير لبنان تعهد كرده است دو شبكه مخابراتي را خصوصي گرداند. انتظار مي‌رود با فروش اين شركتها بتوان قرض‌هاي دولت لبنان را پرداخت كرد.

دولت جديد همچنين قرار است اصلاحات زيادي در صنعت انرژي اين كشور كه مدتهاست به حالت تعليق در آمده است، بوجود آورد. انتظار مي‌رود كه اين مهم نيز چالشي بزرگ پيش روي دولت جديد لبنان باشد.
 دوشنبه 6 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: آفتاب]
[مشاهده در: www.aftabnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 302]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن