تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 16 مرداد 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):رمضان ماهى است كه ابتدايش رحمت است و ميانه‏اش مغفرت و پايانش آزادى از آتش جهنم. 
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

خرید یخچال خارجی

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

خرید نهال سیب سبز

خرید اقساطی خودرو

امداد خودرو ارومیه

ایمپلنت دندان سعادت آباد

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

الکترود استیل

سلامتی راحت به دست نمی آید

حرف آخر

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

کپسول پرگابالین

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1809626402




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

در گفتگو با مهر تأكيد شد:گسترش عفاف؛ دستاورد توسعه فرهنگي


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: در گفتگو با مهر تأكيد شد:گسترش عفاف؛ دستاورد توسعه فرهنگي
خبرگزاري مهر - گروه دين و انديشه: آگاهي از فلسفه حجاب و عفاف براي اقشار مختلف جامعه ضروري و عاملي براي سلامت خانواده و جامعه محسوب مي‌شود، كارشناسان ديني و فرهنگي در گفتگو با مهر گسترش عفاف را از دستاوردهاي توسعه فرهنگي خواندند كه نيازمند ايمان و انديشه است.

عماد افروغ گفت: هر چه انديشه الهي و ايمان مردم ريشه‌دارتر و عميق‌تر شود، بازتاب وسيعتري بر روي عفت عمومي خواهد داشت، از اين رو به منظور گسترش عفت در جامعه در وهله اول انديشه الهي و در وهله دوم ايمان مردم را بايد مورد توجه قرار دهيم .

گسترش عفاف نيازمند ايمان و انديشه است

دكتر عماد افروغ نماينده مردم تهران در مجلس هفتم با اشاره به اينكه عفاف و حجاب زن و مرد نمي شناسد، اظهار داشت: اگر به معناي عفاف و كرامت توجه شود، نسبت وثيقي بين عفاف و كرامت وجود دارد و مشتركاتي بين كرامت انساني و عفاف است. يعني انساني كه كريم است، انسان عفيفي است. اگر چه براي هر انساني كرامت قائل هستيم، اما اين كرامت لوازم و ملزوماتي دارد كه حفظ آن از سوي فرد تكاليفي را رقم مي زند.

عضو كميسيون فرهنگي مجلس شوراي اسلامي با اشاره به اينكه هر چه ايمان مردم ريشه دارتر و عميق تر شود، هر چه انديشه مردم بارورتر شود كه اين ايمان ريشه در آن انديشه دارد بازتابي بر روي عفت عمومي خواهد داشت، گفت: هر چه انسان به جايگاه خود به ما هو انسان بيشتر پي ببرد و ذات خود را بيشتر بشناسد، ذات خداگونه و الهي خود را بيشتر فهم كند، ميزان عفت در جامعه بالاتر مي رود. هر انسان بيشتر متوجه شود كه خليفه خداست و خداگونه است، توقع رفتار الهي و انديشه الهي از او بيشتر مي شود و خود از خود توقع بيشتري دارد. چون خدا عفيف است، مظهر پاكي است، مظهر اخلاق است، خواه ناخواه بنده او، خليفه او هم داراي اين صفات نيكوست.

دكتر عماد افروغ با تأكيد بر اينكه به منظور گسترش عفت در جامعه در وهله اول انديشه و در وهله دوم ايمان مردم را نشانه گيري كنيم و مورد توجه قرار دهيم، تصريح كرد: بي حرمتي به تفكر انسانها، بي حرمتي به خود ساخته بودن انسانها، بي توجهي به اخلاق در جامعه خود به خود موانعي را بر سر راه عفت ايجاد مي كند. هر چند كه ظاهر سياستها و ظاهر رفتارها حكايت از مقابله با بي عفتي باشند اما اين نكته بسيار مهمي است و نبايد در جهت گسترش عفاف در جامعه فقط به رفتارها بسنده كرد، بايد متوجه بود كه اين نمادها معرف لايه هاي زيرين انديشه اي و اخلاقي هستند.

وي افزود: تلاش بسياري كرديم به حقوق فرهنگي مردم توجه ويژه اي داشته باشيم. حداقل بخشي كه مربوط به نيازهاي روزمره و نمادهاي فرهنگي است. بنابراين طرح ساماندهي مد و لباس بود كه ايده اصلي اين بود كه به حجاب نگاه سطحي نداشته باشيم بلكه الگو دهيم كه ريشه در فرهنگ آنها داشته باشد و زمينه را براي ارائه مد بر اساس نظامهاي اسلامي و نشانه هاي ايراني اسلامي توسط آشنايان به فرهنگ و هويت ايراني فراهم كنيم كه تصويب شد . اجراي آن به مجريان باز مي گردد، زيرا خلأ آن به لحاظ قانوني پر شد، اما قوه مجريه و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي بايد بر اساس فرهنگسازي لازم آن را به مرحله اجرا گذارد.

حوزه فرهنگ ديني با كم‌كاري بسياري مواجه بوده‌ است

حجت الاسلام سيد جواد موسوي هوايي معاون پژوهشي و آموزشي سازمان تبليغات اسلامي در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به اينكه اسلام مبتكر حجاب نيست و قبل از اسلام در ميان بعضي ملل حجاب وجود داشته است، تصريح كرد: در ايران باستان و در ميان قوم يهود و احتمالا در هند نيز وجود داشته و حتي حجاب از آنچه در قانون اسلام آمده نيز سخت تر بوده است. لزوم پوشيدگي زن در برابر مرد بيگانه، از مسائل مهم اسلامي است كه در قرآن نيز تصريح شده و حكمتهاي بسياري دارد كه همگي به نفع خود زن و حفظ حريم اوست.

معاون پژوهشي و آموزشي سازمان تبليغات اسلامي در ادامه يادآور شد: گذشته از انحرافات عملي بسياري كه در زمينه حجاب به وجود آمده است، اين مسئله و ساير مسائل مربوط به زن وسيله اي شده در دست يك عده افراد ناپاك و سودجود كه از اين پايگاه عليه دين مقدس اسلام جار و جنجال تبليغاتي راه بيندازند و در شرايط موجود كه نسل جوان به قدر كافي از جنبه مذهبي راهنمايي نمي شوند، گاهي اين تبليغات آثار شوم خود را شدت مي بخشند. بنابراين ضرورت آگاهي دادن در اين مسئله به وضوح آشكار است.

موسوي هوايي گفت: با اين حال برخلاف نظر بسياري از افراد، اوضاع و شرايط سرزمين ما خواهان تخفيف در حدود حجاب نيست، بلكه خواهان توجه و اهتمام بيشتري براي آن است. لذا در زمينه ترويج فرهنگ حيا و عفت در ميان افراد جامعه و با تأسي از شخصيت بزرگوار حضرت صديقه كبري (س)، بايد با فرهنگسازي گسترده و متنوع با استفاده از ابزارهاي مختلف فرهنگي به منظور گسترش بينشي و تفكري عفاف، حيا و حجاب اقدام كرد كه در اين راستا اقدام صحيح و هماهنگ مراكز آموزشي نظام، رسانه ملي، مطبوعات و نهادها و سازمانهاي فرهنگي با محور قرار دادن سخنان حضرت امام (ره) و مقام معظم رهبري ( مد ظله) مي تواند از مؤثرترين شيوه ها در گسترش اين فرهنگ باشد .

وي در ادامه به برخي مسائلي كه در گسترش فرهنگ حجاب است، اشاره كرد و افزود: طرح مباحث مختلف حجاب و پوشش در كتب مقاطع مختلف تحصيلي، ايجاد جلسات پرسش و پاسخ پيرامون اين مسئله در مراكز آموزش عالي و دانشگاهها، تبيين علمي و جذاب مسائل حجاب در برخي محصولات فرهنگي با استفاد از نقش و تأثير محوري صدا و سيما از طرق مختلف چون تشكيل نشستهاي كارشناسي، نگارش آثار و مقالات علمي و استدلالي، رعايت مسائل پوششي در محيط خانواده توسط مادران كه بر روي فرندان به ويژه دختران، بسيار تأثيرگذارند.

گسترش عفاف از دستاوردهاي توسعه فرهنگي است

منيره نوبخت عضو شوراي عالي انقلاب فرهنگي در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به اينكه موضوع حجاب و عفاف دو واژه مرتبط به هم هستند، اظهار داشت: آنچه مشخص است دو لغت با دو معناي لغوي است و به همين ترتيب با دو مفهوم اصطلاحي كه ريشه در فرهنگ اسلامي و قرآن دارد . در واقع هر دو در حوزه هايي مرتبط به هم هستند، اما مانند ديگري نيستند.

وي با اشاره به رابطه مستقيم تأثير مثبت و منفي آنها بر روي يكديگر تصريح كرد: تقويت هر يك باعث تقويت ديگري مي شود. به طوري كه تقويت عفاف در جامعه، حجاب را تقويت مي كند و در جامعه اي كه عفاف ارزش باشد با توسعه حجاب هم رو به رو هستيم .

عضو شوراي عالي انقلاب فرهنگي با بيان اينكه عفاف يك ارزش در فرهنگ و جامعه ديني است كه به همه افراد مربوط مي شود و مختص يك گروه خاص نيست و رعايت يكسري حدود و ضوابط آن مربوط به همه افراد جامعه مي شود، يادآور شد: نوع رفتار و تعاملهاي دختران و زنان به ويژه در فضاي جامعه و ارتباطات اجتماعي آنها بسيار مرتبط با دو مقوله حجاب و عفاف است.

منيره نوبخت با تأكيد بر اينكه حجاب و عفاف به عنوان يكي از ملاكها، ارزشگذاري و شاخصه هاي حفظ كرامت است، افزود: يكي از آثار قطعي رعايت حجاب و عفاف در جامعه از ناحيه زنان و دختران محفوظ ماندن كرامت آنان و شخصيت انساني آنها در جامعه به شمار مي رود. خصيصه حفظ اين دو ارزش براي انسانها و در رفتارها مبتي بر اصول و مباني فكري و اعتقادي آنها است .

آگاهي از فلسفه حجاب و عفاف براي جامعه ضروري است

دكتر لاله افتخاري رئيس فراكسيون قرآن و عترت مجلس هفتم در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به اينكه عفاف و حجاب موضوعي است كه انسان به ويژه خانمها مكلف به رعايت آن شده اند، اظهار داشت: با وجود ظاهر محدود حجاب، اين مسئله، معنويت به دنبال دارد. چرا كه معنويت سر آمد فضيلت، حرمت و توجه به ارزشهاي انساني و ذاتي است كه تحت اين پوشش و عفاف محفوظ مي ماند.

وي با بيان اينكه حجاب در واقع حافظ كرامت زن است تصريح كرد: اين موضوع افراد را به توانمنديها و لياقتهاي زنان ارجاع مي دهد. زن با حجاب، گاهي اوقات در هواي گرم تابستان سختيهايي را تحمل مي كند كه عبادت لحظه به لحظه است يعني عملكرد آنها را به عبادت تبديل مي كند.

افتخاري با تأكيد بر اينكه برخي از مسئوليتهاي اجتماعي به خانمها واگذار نشده، مانند هزينه تأمين زندگي، نفقه و ديگر موضوعات كه به مرد واگذار شده است، يادآورشد: اين به خاطر تخفيف به آنها و كاهش مسئوليتهاي آنان است. بنابراين وظيفه عفاف و حفظ حرمتها در سطح جامعه بسيار زياد است كه به دو بخش تقسيم مي شوند كه آنچه كه مربوط به زنان است، گسترده تر و بخشي هم براي مردان كه جلوه ها و جنبه هاي مختلفي دارد .

عفاف عامل سلامت خانواده و جامعه است

حجت الاسلام دكتر احمد احمدي عضو شوراي عالي انقلاب فرهنگي در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به اينكه عفاف و حجاب يك تكليف ديني است و هيچ حكم ديني بدون مصلحت نيست، اظهار داشت: در كشورهاي اسلامي كه حجاب، عفاف و پاكدامني رواج داشته، مسئله بي عفتي، فساد اعلام ضداخلاقي در آن كم بوده و اين افتخاري است براي مسلمانان كه اجتماعشان يك اجتماع پاك و پالوده است.

وي با اشاره به اينكه در اين سالها كه بيماري ايدز در غرب و در آفريقا بيداد مي كند، كشورهاي اسلامي كمترين ابتلا را داشته اند كه اين به علت رواج عفاف و پاكدامني است، تصريح كرد: حجاب تأثير عظيمي در حيثيت و حرمت خانواده به ويژه زنان جوان و افراد تازه به بلوغ رسيده دارد و اين مسئله بايد به صورت فرهنگ در آيد، مانند گذشته كه خلاف اخلاق يك روستاي بزرگ يا شهر را به نابودي مي كشاند، از اين رو همه مردم مراقب بودند حرمت خانواده حفظ شود، بنابراين حجاب مقدمه براي عفاف بود.

حجت الاسلام احمدي با اشاره به اينكه مسئله حجاب و عفاف حتي در ايران پيش از اسلام رواج بسياري داشته است، يادآور شد: در دين زرتشت حجاب و عفاف بيسيار مورد توجه بوده است. يكي از استادان حوزه علميه مي گفت كه "حجاب زرتشتي ها بسيار كامل است" .
 دوشنبه 6 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 406]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن