تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 28 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام حسن مجتبی (ع):كسى كه در دلش هوايى جز خشنودى خدا خطور نكند، من ضمانت مى كنم كه خداوند دعايش را ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816514116




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

پورتالي كه هنوز «لينكستان» است


واضح آرشیو وب فارسی:ايتنا: پورتالي كه هنوز «لينكستان» است


صفحه اول سايت ظاهر فريبنده‌اي داشت. عناوين پرشماري از قبيل بانكداري الكترونيكي، پليس و انتظامات، خودرو و حمل و نقل، زمين و مسكن، مشاهده و پرداخت قبوض و خدمات پستي، بيننده را در نگاه اول اميدوار مي‌كرد...اما فاصله اين اميدواري تا نااميدي تنها يك كليك بود...

پورتالي كه هنوز «لينكستان» است
محمد مهدي مولايي - تهران امروز
در تعريف «پورتال» كه در فارسي به آن «درگاه» مي‌گويند اينطور آمده است: «پورتال مجموعه‌اي از سيستم‌هاي تركيبي است كه كار يافتن اطلاعات را براي كاربران ساده مي‌كند.» به عبارت ديگر پورتال‌ها، سايت‌هايي هستند كه كاربران اغلب در مراجعه به اينترنت اول به سراغ آنها مي‌روند و به كمك اين سايت‌ها به سرويس‌ها و اطلاعات مورد نظرشان دسترسي پيدا مي‌كنند.
در پورتال‌ها اغلب همه نوع اطلاعات و سرويس اينترنتي پيدا مي‌شود. از اخبار گرفته تا سرويس‌هاي ايميل، انجمن‌ها و گروه‌هاي اينترنتي، خريد و فروش اينترنتي، اطلاعات طبقه‌بندي شده، اتاق‌هاي گفت‌وگو و موتور جست‌وجو.

تعريف دانش‌نامه ويكي‌پديا درباره پورتال كه به آن اشاره اينطور كامل مي‌شود: «هدف از تمامي اين برنامه‌ها تنها ايجاد آسودگي و ايجاد حس اجتماع براي كاربران است و ايجاد اين اعتماد در كاربران كه به جاي اين كه در سراسر وب به دنبال اطلاعات بگردند و به تنهايي تكه‌هاي پازل را پيدا و سوار كنند از پورتال استفاده كرده و سفر خود را از آنجا آغاز كنند. بنابراين در اين حالت پورتال يك سرويس با ارزش را براي جلوگيري از هدر رفتن وقت كاربران فراهم مي‌كند.»

بدون شك معروف‌ترين سايت با اين ويژگي‌ها در بين كاربران فارسي زبان، سايت ياهو است.
ياهو كه صفحه خانگي بسياري از كاربران اينترنتي است امكانات گسترده‌اي به مخاطبانش ارائه مي‌دهد كه فقط اشاره به آنها يك مقاله جداگانه را مي‌طلبد. پورتال‌هاي متعدد جهاني و ايراني كه در سال‌هاي اخير راه‌اندازي شده‌اند هنوز نتوانسته‌اند براي ايراني‌ها جاي ياهو را بگيرند و به استناد آمارهاي «الكسا»، سايت ياهو پرمراجعه‌ترين سايت در بين كاربران ايراني است.

اقبال بالاي كاربران ايراني به پورتال‌هاي جهاني از جمله ياهو و استفاده گسترده از خدماتي نظير سرويس ايميل و گروه‌هاي اينترنتي، طبيعي بود كه ايراني‌ها را هم به فكر راه‌اندازي سايت‌هاي مشابه بيندازد تا بخشي از اين ترافيك عظيم را نسيب خود كنند.
در اين ميان اول بخش خصوصي بود كه بازي را شروع كرد و بعد نوبت به دولت رسيد كه طبق معمول با تاخيري چند ساله وارد اين عرصه شود. ورودي كه پرسروصداتر از بخش خصوصي بود، اما ظاهرا دستاورد و نتيجه آن تاكنون كمتر از حد انتظار بوده است.

سه «پورتال ملي» براي يك «ايران»
اولين‌بار چند سال پيش بود كه يكي از معاونان سازمان صداوسيما از راه‌اندازي پورتال ملي توسط اين سازمان خبر داد.
مصاحبه آن مقام مسئول و بودجه كلاني كه براي راه‌اندازي پورتال ذكر كرده بود(45 ميليارد تومان) سروصداي زيادي به‌پا كرد و انتقادات فراواني در بين كارشناسان برانگيخت. البته هيچ‌وقت مشخص نشد كه سرانجام اين طرح و بودجه‌اي كه ظاهرا صرف آن شده است به كجا رسيده و چند ماه بعد تنها اعلام شد سايت ايران‌سيما (www.iransima.ir) كه آرشيو بخشي از برنامه‌هاي صداوسيماست بخشي از اين طرح بوده است.

اگر از ادعاهاي عجيب و غريب مسئولان فني سازمان صداوسيما بگذريم كه گاه و بيگاه در گفت‌وگوهايشان وعده راه‌اندازي پورتال‌هاي ملي با بودجه‌هاي كلان را مطرح مي‌كنند، جدي‌ترين پورتالي كه دولت به‌طور مستقيم تاكنون راه‌اندازي كرده «پورتال ايران» است.
شهريورماه سال ۱۳۸۶ بود كه رسانه‌ها با پوشش خبري گسترده از راه‌افتادن پورتال ملي ايران (www.iran.ir) خبر دادند. وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات كه از طرف هيئت وزيران متصدي راه‌اندازي پورتال واحد دولت الكترونيكي بود، اجراي پورتال را انجام داد.

هر چند مطبوعات همان‌روزها از وجود سايت ديگري در داخل دولت خبر دادند كه آن هم عنوان پورتال ملي را يدك مي‌كشيد. ظاهرا سايت ديگر زير نظر معاونت برنامه‌ريزي و نظارت راهبردي رياست‌جمهوري به آدرس (www.Iranmardom.ir) پيش از سايت پورتال ايران راه‌اندازي شده و فعاليت مي‌كرده است.
به اين ترتيب شمار پورتال‌هاي مدعي «ملي» بودن در ايران به سه مي‌رسد.
در اينجا نگاهي دقيق‌تر به پورتال ملي وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات مي‌اندازيم كه اين‌روزها حدود هشت ماه از شروع به فعاليتش مي‌گذرد و ظاهرا جدي‌ترين پروژه دولت در زمينه پورتال‌هاست.

افتتاح پورتال «ملي»تر ايران
راه‌اندازي پورتال ايران در شهريورماه با شديدترين انتقادات از جانب كارشناسان و رسانه‌هاي غيردولتي همراه بود. محصول ارائه شده در سطحي بود كه برخي از آن به عنوان يكي از كارهاي ضعيف دولتي در حوزه فناوري اطالاعات در سال‌هاي اخير ياد كردند.
در واقع آنچه به عنوان پورتال ملي در سطح رسانه‌‌ها مطرح شد سايت ساده‌اي بود كه لينك‌هاي مفيد فارسي اينترنت را گردآوري كرده بود. برخي به‌كنايه عنوان «لينكدوني ملي» يا «لينكستان ملي» را توصيف‌كننده بهتري براي سايت ‌دانستند.

صفحه اول سايت ظاهر فريبنده‌اي داشت. عناوين پرشماري از قبيل بانكداري الكترونيكي، پليس و انتظامات، خودرو و حمل و نقل، زمين و مسكن، مشاهده و پرداخت قبوض و خدمات پستي، بيننده را در نگاه اول اميدوار مي‌كرد كه بالاخره سايتي مناسب در حوزه دولت الكترونيكي راه‌اندازي شده كه همه اين خدمات را به‌صورت آنلاين و يكپارچه ارائه مي‌كند. اما فاصله اين اميدواري تا نااميدي تنها يك كليك بود.
تمام عناويني كه به آنها اشاره شد، نه بخش‌هاي مختلف سايت كه تنها صفحاتي بودند كه در آنها تعدادي لينك گردآوري شده بود. مثلا در صفحه بانكداري الكترونيكي ليست بانك‌هاي كشور به همراه آدرس وب‌سايت آنها قرار داد شده بود!
در بخش پليس و انتظامات، لينك سايت‌هاي مربوط به نيروي انتظامي، در بخش آب‌وهوا لينك به سايت سازمان هواشناسي و به همين ترتيب!

اما عبدالمجيد رياضي، معاون فناوري اطلاعات در وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات، تنها دو روز پس از افتتاح پورتال ملي در مقام دفاع برآمد و از حدود يك ميليون نفر مراجعه به اين سايت در عرض دو روز خبر داد.
همچنين در پاسخ به انتقادات روزهاي نخست نسبت به وضعيت پورتال ملي گفته مي‌شد كه اين امكانات فاز اول پورتال است و به زودي دستگاه‌هاي دولتي ملزم به ارايه ‌بخشي از سرويس‌هاي خود در اين سايت خواهند شد.

پورتال ايران در چه حالي است؟
هشت ماه از زمان راه افتادن پورتال ملي ايران زمان خوبي براي قضاوت در مورد اين پروژه پر سروصداي دولتي است.
به نظر مي‌رسد وعده‌هاي مطرح شده در مورد استقبال گسترده كاربران از اين سايت و همچنين ارائه خدمات ساير دستگاه‌هاي دولتي به صورت يكپارچه از اين سايت هنوز در سطح قابل قبولي تحقق نيافته است.
آمار جديدي در مورد تعداد بازديدكنندگان اين سايت و همچنين جايگاه آن نسبت به ساير سايت‌هاي فارسي به‌صورت رسمي منتشر نشده است، اما به كمك برخي ابزارهاي اينترنتي مي‌توان به جايگاه تقريبي اين سايت در بين كاربران ايراني پي برد.

آمارهاي سايت «الكسا» نشان مي‌دهد رتبه سايت ايران.آي‌آر در بين كاربران ايراني ۵۸۶ است. يعني پورتال ملي ايران حدودا پانصدمين سايت اصلي مورد مراجعه كاربران ايراني است.
هرچند آمار ابزار «الكسا» به‌طور دقيق وضعيت سايت‌ها را نشان نمي‌دهد و گاهي از خطا برخوردار است، اما حتي با پذيرش احتمال درصد خطايي بالا هم به هيچ‌عنوان چنين جايگاهي نمي‌تواند شايسته سايتي باشد كه عنوان «پورتال ملي» ايران را يدك مي‌كشد.

همچنين مقايسه اين سايت، با سايت‌هاي تقريبا مشابهي كه وضعيت «شبه پورتالي» دارد هم نشان مي‌دهد كه ايران.آي‌آر در ميدان رقابت با اينگونه سايت‌ها هم هنوز توفيق چنداني نيافته است. نموداري كه در اين صفحه مشاهده مي‌كنيد به كمك ابزار «الكسا» ترسيم شده است و وضعيت رشد سايت ايران.آي‌آر طي شش ماه گذشته در مقايسه با سه سايت «شبه پورتال» ايراني ديگر (گويا، آفتاب و تبيان) را نشان مي‌دهد.
تصوير به اندازه كافي گوياست و احتياجي به شرح بيشتر ندارد.

iran.ir-alexa.jpg

شروع ارائه خدمات الكترونيكي آنلاين
وعده ارائه خدمات دولت الكترونيكي به صورت يكپارچه در پورتال ملي هنوز هم تحقق نيافته است. هرچند به‌تازگي پورتال ايران با همكاري شركت پست جمهوري اسلامي، سازمان بورس اوراق بهادار و وزارت آموزش و پرورش بخش‌هايي براي ارائه خدمات الكترونيكي آنلاين در سايت راه‌اندازي كرده است.
براين اساس كاربران اينترنتي مي‌توانند از طريق پورتال ايران با ارائه شماره تلفن،‌ از كدپستي‌شان مطلع شوند. همچنين با دانستن كدپستي محل سكونت مي‌توانند به فهرست بانك‌ها و يا مدارس موجود درآن منطقه پستي دسترسي پيدا پيدا كنند.
ارائه شاخص‌هاي اصلي بازار بورس اوراق بهادار در زمان فعاليت پست هم از ديگر خدمات جديد پورتال ايران است.
بخش‌هاي فوق امكانات مناسبي هستند و در روند تكميل پورتال ملي قدمي رو به جلو محسوب مي‌شود. اما اين خدمات تنها نمونه‌هاي بسيار كوچكي هستند از آنچه يك پورتال ملي مي‌تواند و بايد ارائه دهد.

پورتالي كه هنوز «لينكستان» است
از ويژگي‌هاي اصلي هر پورتال را يكپارچگي در ارائه خدمات و ايجاد تمركز براي دسترسي به سرويس‌هاي گوناگون مي‌دادند.
اگر قرار بود تنها لينك‌هاي ديگر سايت‌هاي دولتي در اين سايت قرار داده شود، همان عنوان كنايه‌آميز «لينكستان ملي» بيشتر برازنده آن بود و نه «پورتال ملي».

اگر در شروع به كار پورتال ملي، فرصت محدود دو ماه براي راه‌اندازي پروژه مي‌توانست بهانه‌اي نسبتا قابل قبولي براي توجيه نواقص كار محسوب شود، حالا پس از گذشت قريب به هشت‌ماه نمي‌توان به راحتي از كنار كاستي‌هاي برطرف نشده اين پروژه ملي گذشت.
همانطور كه اشاره شد در ماه‌هاي اخير چند بخش كوچك براي ارائه خدمات الكترونيكي مستقيم از طريق سايت راه‌اندازي شده است، اما سرعت تكميل سايت و راه‌اندازي فازهاي وعده داده شده بسيار پايين است و با اين اوصاف ممكن است كامل‌ شدن پروژه پورتال ملي ده‌ها سال طول بكشد.
 يکشنبه 5 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايتنا]
[مشاهده در: www.itna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 417]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن