محبوبترینها
دانلود آهنگ های برتر ایرانی و خارجی 2024
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1840640574
علم تاریخ .... سیر تکامل فهم بشر اولیه .....
واضح آرشیو وب فارسی:سایت ریسک: YAGHOT SEFID1st July 2008, 09:51 AMسیر تکامل فهم بشر اولیه گزیده ای از تاریخ تمدن در باب سیر تکامل فهم بشر اولیه ...... عوامل اقتصادي تمدن ..... i- از شكار تا برزگری: فقدان حس پيشبيني در ملل اوليه – آغاز دورانديشي – شكار و ماهيگيري – گلهداري – اهلي كردن حيوانات – كشاورزي – خوراك – آشپزي – آدمخواري به محض اينكه بومي به فكر فرداي خود بيفتد، از بهشت عدن به هاوية غم و غصه سقوط ميكند و زردي پريشانخاطري بر چهرة او مينشيند؛ در اين وقت است كه حرص شدت پيدا ميكند و سرمايهداري آغاز ميشود و آسايش خاطر انسان اولية «بيخيال» از ميان ميرود. سياه امريكايي امروز در اين مرحله به سر ميبرد. پيري سياح روزي از يكي از راهنمايان اسكيموي خود پرسيد: «به چه فكر ميكني؟» و اين جواب را شنيد كه: «من به هيچچيز فكر نميكنم؛ گوشت فراوان در اختيار دارم.» آيا فرزانگي واقعي آن نيست كه تا ناچار نشويم فكر نكنيم؟ سياه امريكايي امروز در اين مرحله به سر ميبرد. پيري سياح روزي از يكي از راهنمايان اسكيموي خود پرسيد: «به چه فكر ميكني؟» و اين جواب را شنيد كه: «من به هيچچيز فكر نميكنم؛ گوشت فراوان در اختيار دارم.» آيا فرزانگي واقعي آن نيست كه تا ناچار نشويم فكر نكنيم؟معذلك، اين بيخيالي دشواريهاي شديدي به دنبال دارد و آنان كه توانستهاند از اين مرحله بگذرند تفوق حقيقي را در ميدان تنازع براي زندگي به دست آوردهاند. سگي كه استخوان نيم خوردة خود را زير خاك پنهان ميكند، سنجابي كه فندق را براي روز ديگر خود نگاه ميدارد، زنبوري كه عسل را در كندوي خود ذخيره ميكند، و مورچهاي كه از ترس روز باراني توشة خود را پنهان ميسازد، همة اينها، نخستين كارگران تمدن بودهاند. بدون شك اين مخلوقات ضعيف، و چند تاي ديگر نظير آنها، بودهاند كه به نياكان ما راه ذخيره كردن براي فردا را آموختهاند و به آنان ياد دادهاند كه از فراواني تابستان استفاده كنند و براي روزهاي سخت زمستان توشه بردارند. بديهي است كه در چنين اوضاع و احوال، كمال ضرورت را داشته است كه سازماني سياسي، دوش به دوش، با فكر پيشبينيهاي اقتصادي پيش برود، و به همين ترتيب است كه كوشش دستهجمعي براي دست يافتن به مادة غذايي، سبب تولد مفهوم «دولت» و «حكومت» گرديده است. زيرا شكار فقط قضية تهية خوراك نبوده، بلكه جنگي بوده است كه بايد به وسيلة آن آقايي و اطمينان خاطر شكارچي فراهم آيد، و چون تمام جنگهاي تاريخ را با آن مقايسه كنيم، نسبت به آن، بازيچهاي بيش به نظر نميرسند. موزهها پر است از آثار و افزارهاي جنگي كه ميان انسان و ديگر حيوانات برپا ميشده، مانند كارد و تير و كمان و نيزه و دام و تله و فلاخن و جز آن، كه به وسيلة آنها انسان توانسته است آقايي خود را بر زمين استوار سازد و راه را براي اخلاف حقشناس خود هموار كند تا بتوانند، بدون ترس از حملة هر جانوري،جز انسان، بياسايند. امروز نيز، پس از آن همه جنگها، كه نتيجهاش راندن ناتوانان و ابقاي زورمندان بوده است، چه انواع مختلفي بر سطح زمين زيست ميكنند! غالباً هنگامي كه شخص در جنگلي به تفرج ميرود، از كثرت لغاتي كه انواع حشرات و خزندگان و گوشتخواران و پرندگان با آن تكلم ميكنند دچار سرگيجه ميشود. انسان در ميان اين گروه خود را چون ميهمان ناخواندهاي تصور ميكند و چنين احساس مينمايد كه همه از او ميترسند و به او به چشم دشمني مينگرند. از كجا معلوم كه يك روز اين چهارپايان آوازهخوان و اين هزار پايان پيش پا افتاده و اين ميكروبهاي كوچكاندام چابك، انسان و كارهايي را كه كرده نبلعند و كرة زمين را از شر اين چپاولگر دو پا و سلاحهاي اسرارآميز و عجيب و پاهاي بياحتياط او، كه همه چيز را زير خود لگدمال و خرد ميكند، آسوده نسازند! حقيقت امر اين است كه شكار و ماهيگيري دو مرحله از مراحل تطور و تكامل اقتصادي نيستند، بلكه اين دو شكل از فعاليتهاي بشري سرنوشتشان چنان بوده است كه در عاليترين صورتهاي اجتماع متمدن نيز باقي بمانند. اين دو عامل، سابق بر اين، مركز اساسي حيات را اشغال ميكردند و هم اكنون نيز به منزلة دو شالودة پنهاني آن هستند؛ زندگي با شكار هيچ جنبة ابتكاري نميتواند داشته باشد؛ اگر آدمي در همين مرحله ميماند چيزي جز يكي از هزاران گوشتخوار ديگر نبود. هنگامي بشر توانست گوهر انساني خود را آشكار سازد كه زندگي او از مرحلة متزلزل شكار خارج شد و به مرحلة مطمئنتر و ثابتتر حيات چوپاني درآمد. در اين شكل جديد زندگي مزاياي گرانبهايي نصيب او شد كه عبارت است از اهلي كردن حيوانات و تربيت دامها و استعمال شير. درست نميدانيم كه انسان كجا و در چه وقت به اهلي كردن حيوانات پرداخته است؛ شايد مقدمة اين كار آن بوده است كهپس از كشتن حيوانات در شكار، بچههاي كوچك آنها را به محل سكونت خود ميآوردهاند تا كودكانشان با آنها بازي كنندانسان حيوانات را در مرحلة ديگر چون باركش خود به كار ميبرده، ولي رفتارش با آنها بسيار آزادمنشانه بوده و حيوان همنشين با انسان شده و با هم ميزيستهاند. پس از آن، بشر به جايي رسيد كه معجزة توليدمثل را تحت سرپرستي خود قرار داد و از يك جفت حيوان نر و ماده گلهاي فراهم آورد. شير حيوانات اين فرصت را براي زنان ايجاد كرد كه دورة شير دادن كودكان خود را كوتاهتر سازند، و به علاوه، با پيدا شدن اين ماده، مرگ و مير اطفال كمتر شد و غذاي جديدي در اختيار انسان قرار گرفت كه ميشد بر روي آن حساب كرد. همة اينها سبب شد كه نفوس فزوني پذيرد و زندگي ثابتتر و منظمتر گردد و فرمانروايي اين موجود ترسوي تازه به دوران رسيده، يعني انسان، بر روي كرة زمين استوارتر شود. در عين حال كه اين حوادث اتفاق ميافتاد، زن به بزرگترين اكتشافات راه يافت و سر حاصلخيزي زمين را پيدا كرد. تا آن هنگام كار زن تنها اين بود كه، چون مرد، به شكار ميرفت و با چنگال خود زمين پيرامون چادر را ميكاويد تا مگر چيزي قابل خوردن به چنگ آورد. به اين ترتيب، بايد گفت كه شايد هيچگاه نتوانيم بدانيم كه چه وقت انسان براي نخستين بار به عمل و نقشي كه دانة گياهي دارد پي برده و از درويدن به كاشتن پرداخته است؛چون اهلي كردن حيوانات و استخراج فلزات براي انسان ميسر شد، توانست ادوات سنگينتري بسازد، و به اين ترتيب بود كه گاوآهن جانشين اسباب سابق گرديد؛ انسان توانست زمين را بهتر زيرورو كند، و آنگاه سر حاصلخيزي زمين را دريافت و گياهان وحشي را، كه تا آن وقت نميتوانست بكارد، كاشت و در نوع اجناسي كه ميتوانست بكارد بهبودهاي تازه ايجاد كرد. در آخر كار، انسان هنر پيشبيني و خصلت دورانديشي1 را از طبيعت آموخت و مفهوم زمان را دريافت. انسان كه مكرر ميديد پرندگاني چون داركوب فندق و ساير دانهها را در شكاف درخت پنهان ميسازند و زنبور، عسل را در كندوي خود ذخيره ميكند، فكر ذخيره كردن براي آينده را دريافت، و شايد براي آنكه به اين مرحله از فهم برسد هزاران سال در حالت بيتوجهي نسبت به آينده به سر ميبرده است. وسيلة نگاهداري گوشت از راه دود دادن يا نمكسود كردن يا منجمد ساختن آن به دست انسان افتاد؛ كار مهمتر آنكه انبارهايي براي حفظ دانهبار از باران و رطوبت و جانوران و دزدان ساخت و در آنها خوراك خود را براي فصول بيحاصل سال ذخيره كرد. به اين ترتيب، با مرور زمان بر وي معلوم شد كه كشاورزي ممكن است وسيلهاي باشد كه بهتر و بسامان تر از شكار، خوراك او را تأمين كند. هنگامي كه چنين شد، انسان يكي از سه گامي را كه براي گذشتن از زندگي جانوري و درآمدن به عالم تمدن ضروري است برداشته بود، و اين سه مرحله عبارت است از: سخن گفتن، كشاورزي، و خط نويسي. قبايل اوليه پيوسته حرص شديدي نسبت به خوردن گوشت نشان ميدهند، حتي وقتي هم كه خوراك اصلي آنان را دانهبار و سبزي و شير تشكيل ميدهد. چون به حيواني كه تازه مرده باشد دست يابند، با كمال اشتها به خوردن آن مشغول ميشوند، و غالب اوقات، براي آنكه زودتر به منظور خود برسد، آن را خام خام ميخورند و با آن دندانهاي سالم و نيرومندي كه دارند، پس از مدت كوتاهي، چيزي جز مشتي استخوان تودهشده برجاي نميگذارند. اين اقوام، چون اطمينان نداشتهاند كه هميشه بر خوردني دست خواهند يافت، تقريباً هر چيز را كه به دستشان ميافتاده، از صدف و قورباغه و خرچنگ و حلزون و موش و موش صحرايي و عنكبوت و كرم زمين و سوسمار و مار و سگ و اسب و هزارپا و ملخ و حشرات و تخم پرندگان و خزندگان و ريشة گياهان و شپش و جز آنها ميخوردهاند، و هر خوراكي در وضعي نزد آنان عنوان غذاي لذيذي پيدا ميكرده است. فهرست غذايي قبايل عقبافتاده، كه با شكار زندگي ميكنند، با فهرست خوراك طبقات عالي بوزينگان بسيار كم اختلاف دارد. هنگامي كه انسان آتش را پيدا كرد، اين حرص كور كورانه كه به خوردن همه چيز داشت تخفيف يافت، و آتش، به دستياري كشاورزي، نيازمندي انسان را به شكار تا حد زيادي كمتر ساخت. با پخته شدن غذا، جذب سلولوز و نشاستهاي كه در گياهان موجود است، و به همين جهت خام بسياري از آنها غيرقابل خوردن ميشود، آسان گشت، و به اين ترتيب انسان توانست شالودة غذاي خود را بر روي دانهبار و بقولات قرار دهد. از طرف ديگر، با پخته شدن غذا، مواد سخت آن نرم شد و احتياج به جويدن نقصان پذيرفت و از همينجا خراب شدن دندانها، كه يكي از معايب مدنيت است، بتدريج آغاز كرد. به تمام اين انواع مختلف خوراكي، انسان يك نوع غذاي بسيار لذيذ نيز افزود، و آن گوشت همنوعان وي، يعي انسانهاي ديگر بود. در بسياري از نواحي، گوشت انسان عنوان كالاي بازرگاني داشته و مردم مطلقاً اطلاعي از مراسم دفن ميت نداشتهاند. در كنگوي عليا مرد و زن و بچه را به عنوان گوشت قصابي آشكارا خريد و فروش ميكردهاند.يكي از بوميان جزيرة تاهيتي به پيرلوتي، سياح معروف، گفته بود كه: «گوشت انسان سفيدپوست چون خوب پخته شود مزة موز رسيده را دارد.» آيا عادت آدمخواري از كجا پيدا شده؟ بعيد است كه اين عادت نتيجة قحطي و نقصان ساير مواد غذايي بوده باشد، و اگر براستي چنين هم بوده است، پس از رفع قحطي نيز اين عادت برقرار مانده و آن چيز كه براي مردم اوليه قضية سير كردن شكم بود، اينك، عنوان تفنن و هوا و هوسي پيدا كرده است. اكنون براي بسياري از قبايل، خون انسان غذاي بسيار لذيذي است و به هيچ وجه از روي اكراه و ترس و نفرت به آن نمينگرند، و چه بسيار مردم قبايل كه پاكدل و نيكومنش هستند و، در عين حال، خون آدم را گاهي به عنوان دوا و گاهي به عنوان وفاي به نذر، يا انجام عملي ديني، ميآشامند، و غالباً عقيدهشان اين است كه چون خون كسي آشاميده شود نيروي او به شخصي كه آن را آشاميده است انتقال مييابد. خوردن گوشت انسان هرگز ماية شرمساري نبوده و ظاهراً چنان بوده است كه مردم اوليه، از لحاظ اخلاقي، فرقي ميان خوردن گوشت حيوان و انسان قائل نبودهاند. بيشك، اين عادت از لحاظ اجتماعي پارهاي فوايد داشته است. در واقع اين عمل اجراي طرح سويفت است كه پيشنهاد كرده بود بچههاي زايد بر احتياج را به مصرف خوراك برسانند و براي پيران فرصتي ايجاد كنند تا به شكلي كه نفعش به ديگران برسد از دنيا بروند. به اين ترتيب از مراسم و تشريفات غيرلازمي كه براي كفن و دفن اموات صورت ميپذيرد و عنوان تجملي دارد نيز جلوگيري ميشده است. به عقيدة مونتني اينكه به بهانة دين و پرهيزگاري كسي را تا به حد مرگ عذاب و شكنجه كنند – همچنانكه در زمان او مرسوم بود – بسيار وحشيانهتر از آن است كه او را بعد از مرگ بپزند و به مصرف خوراك برسانند. به هر صورت بايد افكار و معتقدات ديگران را محترم شمرد. neda 1731st July 2008, 11:40 PMعالی بود ممنون :p دو جمله از ارد بزرگ که مرتبط با این موضوع است را تقدیم می کنم : جهان همواره در حال دگرگوني و رشد است نبايد اين پويندگي را زشت دانست ، بايد همراه بود و سهمي از اين رشد را بر عهده داشت / ارد بزرگ بي مايگي و بدکاري پاينده نخواهد بود ، گيتي رو به پويندگي و رشد است . با نگاهي به گذشته مي آموزيم آدميان، اشتباهاتي همچون : برده داري ، همسر سوزي و ... را رها نموده است ، خردورزي ! آدمي را پاک خواهد کرد / ارد بزرگ سایت ما را در گوگل محبوب کنید با کلیک روی دکمه ای که در سمت چپ این منو با عنوان +1 قرار داده شده شما به این سایت مهر تأیید میزنید و به دوستانتان در صفحه جستجوی گوگل دیدن این سایت را پیشنهاد میکنید که این امر خود باعث افزایش رتبه سایت در گوگل میشود
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: سایت ریسک]
[مشاهده در: www.ri3k.eu]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 3380]
صفحات پیشنهادی
علم تاریخ .... سیر تکامل فهم بشر اولیه - واضح
1 جولای 2008 – علم تاریخ .... سیر تکامل فهم بشر اولیه .....-YAGHOT SEFID1st July 2008, 09:51 AMسیر تکامل فهم بشر اولیه گزیده ای از تاریخ تمدن در باب سیر ...
1 جولای 2008 – علم تاریخ .... سیر تکامل فهم بشر اولیه .....-YAGHOT SEFID1st July 2008, 09:51 AMسیر تکامل فهم بشر اولیه گزیده ای از تاریخ تمدن در باب سیر ...
ترس علم از نفرت مردم
علم تاریخ .... سیر تکامل فهم بشر اولیه - واضح 1 جولای 2008 – در بسياري از نواحي، گوشت انسان عنوان كالاي بازرگاني داشته و مردم ... وجه از روي اكراه و ترس و نفرت به ...
علم تاریخ .... سیر تکامل فهم بشر اولیه - واضح 1 جولای 2008 – در بسياري از نواحي، گوشت انسان عنوان كالاي بازرگاني داشته و مردم ... وجه از روي اكراه و ترس و نفرت به ...
علم جنین شناسی
View Full Version : علم جنین شناسی sonbol256119th February 2007, 02:33 ... دانش مطالعه منشا سير مراحل رشد و نمو يا تکامل فردي و يا تکويني هر موجود زنده است . ... در حاليکه در جنين شناسي نوين مجموعه مکانيسمهايي که در تشکيل سلولهاي اوليه .... كه بسيار قابل فهم و كاربردي است، همچنين آنچنانكه مراحل تكامل جنيني بشر در آيات زير ...
View Full Version : علم جنین شناسی sonbol256119th February 2007, 02:33 ... دانش مطالعه منشا سير مراحل رشد و نمو يا تکامل فردي و يا تکويني هر موجود زنده است . ... در حاليکه در جنين شناسي نوين مجموعه مکانيسمهايي که در تشکيل سلولهاي اوليه .... كه بسيار قابل فهم و كاربردي است، همچنين آنچنانكه مراحل تكامل جنيني بشر در آيات زير ...
دود بيتوجهي به امر معروف به چشم خودمان ميرود
علم تاریخ .... سیر تکامل فهم بشر اولیه - واضح 1 جولای 2008 – پيري سياح روزي از يكي از راهنمايان اسكيموي خود پرسيد: «به چه فكر ميكني؟ ... غالباً هنگامي كه شخص در ...
علم تاریخ .... سیر تکامل فهم بشر اولیه - واضح 1 جولای 2008 – پيري سياح روزي از يكي از راهنمايان اسكيموي خود پرسيد: «به چه فكر ميكني؟ ... غالباً هنگامي كه شخص در ...
دکترین مهدویت و فلسفه تاریخ هگل
از نگرش اسلامی، سرانجام تاریخ بشر، وعده الهی حاکمیت حق و مدینه فاضله اسلامی تحقق خواهد یافت. ... عقیده به مهدویت با این نگرش، به تاریخ و سیر آن پیوند میخورد. ... به این بیان، معیار تکامل تاریخ، گام برداشتن در مسیر فطرت آن است. ... که از فطرتش برمیخیزد، اما پس از ورود به اجتماع، میتواند فطرت اولیه خود را پرورش دهد و تکمیل کند ...
از نگرش اسلامی، سرانجام تاریخ بشر، وعده الهی حاکمیت حق و مدینه فاضله اسلامی تحقق خواهد یافت. ... عقیده به مهدویت با این نگرش، به تاریخ و سیر آن پیوند میخورد. ... به این بیان، معیار تکامل تاریخ، گام برداشتن در مسیر فطرت آن است. ... که از فطرتش برمیخیزد، اما پس از ورود به اجتماع، میتواند فطرت اولیه خود را پرورش دهد و تکمیل کند ...
شخصيت ِ جوانان...
علم تاریخ .... سیر تکامل فهم بشر اولیه ..... روبات چیست و کاربردها و تاریخچه آن ..... Adsl خوب تو مشهد کسی سراغ داره ؟ اصل لوشاتلیه چیست ..... مهار شیمی خشونت در ...
علم تاریخ .... سیر تکامل فهم بشر اولیه ..... روبات چیست و کاربردها و تاریخچه آن ..... Adsl خوب تو مشهد کسی سراغ داره ؟ اصل لوشاتلیه چیست ..... مهار شیمی خشونت در ...
Adsl خوب تو مشهد کسی سراغ داره ؟
روبات چیست و کاربردها و تاریخچه آن ..... علم تاریخ .... سیر تکامل فهم بشر اولیه ..... شخصيت ِ جوانان... پتانسیل های شهرستان جلفا · Login كردن با ياهو مسنجر با تعداد ...
روبات چیست و کاربردها و تاریخچه آن ..... علم تاریخ .... سیر تکامل فهم بشر اولیه ..... شخصيت ِ جوانان... پتانسیل های شهرستان جلفا · Login كردن با ياهو مسنجر با تعداد ...
فهم قرآن (قسمت هشتم)
فهم قرآن (قسمت هشتم) نويسنده: حميدرضا پرورش نقش عقل و علم در فهم قرآن خداى سبحان ... نشده است، با عناوين ويژه تاريخ و ادبيات و هنر و علوم تجربى هم نمىتوان آن را دريافت؛ چون ... فهم قرآن، تكاملپذير است انبياى الهى آمدهاند گنجينههاى فكر و عقل بشر را ... دربارهى نزول سورهى مباركهى «توحيد» و آيات اوليهى سورهى «حديد» (هو الاول و ...
فهم قرآن (قسمت هشتم) نويسنده: حميدرضا پرورش نقش عقل و علم در فهم قرآن خداى سبحان ... نشده است، با عناوين ويژه تاريخ و ادبيات و هنر و علوم تجربى هم نمىتوان آن را دريافت؛ چون ... فهم قرآن، تكاملپذير است انبياى الهى آمدهاند گنجينههاى فكر و عقل بشر را ... دربارهى نزول سورهى مباركهى «توحيد» و آيات اوليهى سورهى «حديد» (هو الاول و ...
حكمت متعاليه، اوج تكامل فلسفي سياسي اسلامي
حكمت متعاليه، اوج تكامل فلسفي سياسي اسلامي نويسنده: ابوذر مظاهري امروزه درك ... در اين نظريه، سيدجواد طباطبايي در تطبيق نخستين دوره تاريخ انديشه سياسي در ... براساس اين نظريه در اين دوره، سير انديشه سياسي و به طور خاص فلسفه سياسي، رو به ..... نادرست است، بلكه به عكس، اين علم كلام بود كه (به تدريج ازصورت اوليه خود خارج ...
حكمت متعاليه، اوج تكامل فلسفي سياسي اسلامي نويسنده: ابوذر مظاهري امروزه درك ... در اين نظريه، سيدجواد طباطبايي در تطبيق نخستين دوره تاريخ انديشه سياسي در ... براساس اين نظريه در اين دوره، سير انديشه سياسي و به طور خاص فلسفه سياسي، رو به ..... نادرست است، بلكه به عكس، اين علم كلام بود كه (به تدريج ازصورت اوليه خود خارج ...
جوان، وبلاگ و آينده
علم تاریخ .... سیر تکامل فهم بشر اولیه ..... روبات چیست و کاربردها و تاریخچه آن ..... . مطالب پیشین. چقدر از ديدن پدر بزرگ و مادر بزرگتون خوشحال ميشيد؟
علم تاریخ .... سیر تکامل فهم بشر اولیه ..... روبات چیست و کاربردها و تاریخچه آن ..... . مطالب پیشین. چقدر از ديدن پدر بزرگ و مادر بزرگتون خوشحال ميشيد؟
-
گوناگون
پربازدیدترینها