تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 22 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام موسی کاظم (ع):افطارى دادن به برادر روزه دارت از گرفتن روزه (مستحبى) بهتر است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815047457




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

آيندة فناوري؛ فرهنگ جهاني جواني


واضح آرشیو وب فارسی:الف: آيندة فناوري؛ فرهنگ جهاني جواني
بچه‌هاي وب

بخش بزرگي از دستاوردهاي كنوني، نتيجة غيرقابل اجتناب مهم‌ترين گروه امروزي است: ده‌ها ميليون نخبة ديجيتالي كه در خط مقدم فرهنگ جهاني جواني در حال رشد قرار دارند. به‌دليل وجود گوشي‌هاي هوشمند، وبلاگ‌ها، پيام‌رساني فوري، فليكر، ماي‌اسپيس، اسكايپ، يوتوب، ديگ، دليشس، و توييتر، افراد جوان در هر لحظه از آنچه كه در جاهاي ديگر رخ مي‌دهد، آگاه مي‌شوند.

اين گروه اثرگذار- كه بسياري از آنها پولدار نيز هستند- ايده‌ها و اطلاعات را با ديگران به اشتراك مي‌گذارند و محرك تقاضا براي وسايل الكترونيك مصرفي، سرگرمي، اتومبيل‌، غذا، و مد هستند. به اين مسئله به‌عنوان يك ظرف مجازي پر از آب جوشان فكر كنيد. هر چه كه جمعيت افراد جوان و متخصص كامپيوتري رشد مي‌كند و به صدها ميليون مي‌رسد، آب اين ظرف نيز بيشتر به‌جوش مي‌آيد.
سوميترا دوتا- استاد مديريت در مقطع كارشناسي ارشد دانشكدة INSEAD در فرانسه- مي‌گويد: «اين نوع از جهاني‌سازي در حال رخ دادن است و با اين كه هنوز يك پديدة جوان به‌شمار مي‌رود، اما به‌طور سريع رشد مي‌كند و با رشد خود شركت‌ها را شگفت‌زده مي‌كند.»
ما اكنون در چهارراه شلوغي هستيم كه در آن جهاني‌شدن با وب 2.0 تلاقي مي‌كند. اين امر هم براي روش‌هاي قديمي تجارت يك چالش محسوب مي‌شود و هم براي ارتقا از طريق كالاها و سرويس‌هاي مناسب، يك فرصت پديد مي‌آورد.
براي رشد در اين عصر، شركت‌ها بايد بدانند هنگامي كه افراد جوان در سرتاسر جهان به محصولات و سرويس‌هاي آنها فكر مي‌كنند، چگونه مي‌توانند آنها را به‌خدمت بگيرند. شركت‌ها براي تبديل ايده‌ها به محصولات كامل و به‌ويژه بازاريابي آنها، به كمك اين افراد نياز دارند. ديدگاهي ديگر: شركت‌ها مي‌توانند براي يافتن و استخدام كارمندان جوان در سرتاسر جهان، راه وبلاگ‌ها و شبكه‌هاي اجتماعي را در پيش بگيرند.
مشتري هدف‌گيري شده براي شركت‌هاي عمده، كسي است مانند ماليني آگاروال، يك دي‌جي راديويي 30 ساله در مومباي هند. آگاروال كه دختر يك ديپلمات هندي است، دو سال پيش، "كلوپ جمعه" را به‌راه انداخت. اين كلوپ گردهمايي‌هاي اجتماعي را سامان مي‌دهد و اكنون در چهار شهر هندي و همين‌طور هنگ‌كنگ، لندن، نيويورك، و تورنتو نيز شعبه دارد.
اعضاي چند مليتي اين كلوپ از طريق سايت‌هاي شبكة اجتماعي، برنامه‌ريزي مي‌كنند، با يكديگر ارتباط برقرار مي‌كنند و عكس‌ها را به‌اشتراك مي‌گذارند. آگاروال مي‌گويد: «ما يك خانوادة جهاني هستيم.»
فابريسيو زواردي برزيلي 27 ساله را درنظر بگيريد. او در 180 مايلي سائو پائولو بزرگ شد و از طريق وب توانست در شركت تازه‌كار Ning واقع در سيليكون‌ولي، شغلي پيدا كند. اكنون زواردي در پالوآلتو در ايالت كاليفرنيا و در آپارتماني زندگي مي‌كند كه در سايت آگهي‌هاي طبقه‌بندي شده craigslist.org آن را پيدا كرده است.
او از تلفن سنتي استفاده نمي‌كند و در عوض، سرويس تلفن مبتني بر اينترنت اسكايپ را ترجيح مي‌دهد. او تلويزيون ندارد. زواردي در اوقات فراغت خود مطالبي به وبلاگش پست مي‌كند يا براي شركت در پروژه‌هاي نرم‌افزارهاي اوپن‌سورس، برنامه مي‌نويسد. او موسيقي الكتريك دوست دارد. دوستان وي در سرتاسر جهان قرار دارند؛ از جمله استراليا، بريتانيا، آلمان و اسلوني. او هرگز با آنها ملاقات رو در رو نداشته است. مارك اندرسين- يكي از مؤسسان نينگ و پيشتاز مرورگر وب- مي‌گويد: «اين يك تحول نسلي است.» او ادامه مي‌دهد: «يك نسل كاملاً جديد رشد مي‌كند و به فناوري‌هاي جديدي عادت مي‌كند كه با فناوري‌هاي گذشته تفاوت زيادي دارند.»
زواردي و آگاروال نمايندة پايان جهاني‌سازي يك‌طرفة فرهنگ امريكايي هستند كه در دهه‌هاي 70 و 80 ميلادي به اوج خود رسيده بود. در آن زمان، بازاريابان امريكايي اشتهاي جهان را تنها با بِرَندهايي همچون Levi’s، كوكاكولا و تمام چيزهاي امريكايي فرو مي‌نشاندند. اما اكنون اين جهاني‌سازي يك خيابان دوطرفه است.
توجه به اين بازار بزرگ جهاني كه در ميان جوانان گسترده شده، شركت‌ها را مجبور خواهد كرد تا به انواع جديدي از شركت‌هاي چندمليتي تبديل شوند. آنها بايد به شبكة ديجيتالي متصل شوند و با سرعت به تحولات در تقاضا، به‌سرعت پاسخ دهند.
در حال حاضر تعدادي از شركت‌ها به‌طور موفقيت‌آميز در جادة ابريشم ديجيتالي پيمايش مي‌كنند. هر يك از آنها براي روبه‌رو شدن با گروه جوانان، رهيافت ويژة خودش را دارد. شركت DirecTV و شركاي بين‌المللي وارد بازي‌هاي ويديويي شده تا يك ليگ حرفه‌اي با نام "سري بازي‌هاي قهرماني" ايجاد كنند و در ماه گذشته نيز كار انتشار اين تورنمنت را از طريق ماهواره آغاز كردند.
در اين ميان، ردبول (Red Bull) در 100 كشوري كه در آنها نوشيدني‌هاي انرژي‌زا مي‌فروشد، آگهي‌هاي تلويزيوني چنداني پخش نمي‌كند. اما يك مسابقة مبتني بر وب با نام Red Bull Art of the Can وجود دارد كه در آن افراد جوان مجسمه‌هايي از قوطي‌هاي ردبول درست مي‌كنند و عكس‌ آنها را به اين شركت مي‌فرستند. جايزه: يك سفر دو نفره به سوييس.
مسير جهاني جواني چندان هموار نيز نخواهد بود. انتشار غيرقانوني فيلم‌ها در ژاپن ممكن است دامن‌گير آلمان نيز بشود. همچنين، تنها به اين علت كه شما مي‌توانيد يك ويديو درست كنيد و آن را به يوتوب بفرستيد، دليل نمي‌شود كه اين كار را بكنيد.
شركت ژاپني Hitachi Data در تلاشي احمقانه براي تبليغ فناوري‌هاي مربوط به ذخيرة داده‌هاي سازماني خود، در يك ويديوي آنلاين از قهرمان كارهاي اكشن تلويزيوني، استفاده كرد. تماشاگران از اين ويديو نفرت پيدا كردند. برخي از ناظران گفتند كه چرا مديران اجرايي هيتاچي بايد چنين محصول تجاري را به مخاطبان يوتوب نمايش دهند. كوييپس ديويد پارمت- مدير مؤسسة مشاوره‌اي مبتني بر وب Marketing Begins at Home- مي‌گويد: «آنها نمي‌بايست از ابزارهاي وب 2.0 استفاده مي‌كردند.»
تصادم جهان‌ها با هم
حتي بهترين شركت‌ها هم به مانع برخورد مي‌كنند. نايك در زماني كه جام جهاني 2006 برگزار مي‌شد، يك ميليون بازديدكننده از سرتاسر جهان به‌سوي سايت شبكة اجتماعي فوتبال Joga.com هدايت كرد. اما برخي اوقات تركيب فرهنگ‌ها با يكديگر به‌خوبي كار نمي‌كند.
گوگل پس از آن كه سايت شبكة اجتماعي اوركات را در سال 2004 راه‌اندازي كرد و سپس شاهد كاهش شتاب رشد آن در ايالات متحده بود، از اين كاهش، درس گرفت. زماني كه اين سايت در برزيل با استقبال روبرو شد و پرتغالي هم پراستفاده‌ترين زبان آن شد، برخي از امريكايي‌ها از آن دلسرد شدند.
بخشي از آنچه كه اين پديده را براي بازاريابان امريكايي چالش‌برانگيز مي‌كند، اين است كه امريكا ديگر مركز جهان ديجيتالي نيست. پيشرفته‌ترين شهرهاي ايالات متحده، ويژگي‌هاي وب 2.0 را با لندن، مكزيكوسيتي، مسكو، سئول و توكيو تقسيم مي‌كنند. با اين كه ايالات متحده خانة گوگل و ماي‌اسپيس است، نسل جديدي از سرويس‌هاي وب از جاهاي ديگر سر برمي‌آورند. هابو (Habbo)، محبوب‌ترين سايت شبكة اجتماعي براي كودكان، فنلاندي است. جوست (Joost) كه ارائه‌كنندة برنامه‌سازي رايگان تلويزيوني از طريق وب از جمله Comedy Central است، در لوگزامبورك واقع است. مو (Moo)، سازندة كارت‌هاي تلفني براي شهروندان وب، ‌در مركز لندن قرار دارد.
شركت‌هاي وب 2.0 امريكايي هنگامي كه كار را آغاز مي‌كنند، عموماً‌ تنها به بازار ايالات متحده فكر مي‌كنند، اما شركت‌هاي تازه‌كار اروپايي اغلب طرحي جهاني دارند. شركت مو، در سپتامبر (شهريور) گذشته و با تعداد زيادي زبان و ارز رايج راه‌اندازي شد. ريچارد موروس- مديرعامل اين شركت- مي‌گويد: «ما در روز نخست، بين‌المللي فكر مي‌كرديم و در نخستين هفته، به 100 كشور راه‌ يافتيم.» اين شركت در كمال شگفتي، سفارشي نيز از سوي يك فرد از كرة جنوبي دريافت كرد.
اين روزها موجي از هيجان در لندن ديده مي‌شود. شركت‌هاي تازه‌كار وب 2.0 در همه‌جا پديدار مي‌شوند، سرمايه‌گذاري همه‌جا رخ مي‌دهد و ناگهان، لندن براي نخستين بار از دهة 60 ميلادي، به اوج مي‌رسد.
شوخي عصبي
تجربة شركت‌هاي بزرگ نشان مي‌دهد كه چگونه آنها مي‌توانند با پيش بردن تجارت در يك چنين جهان پيچيده‌اي، گير بيفتند. براي مثال، شركت ادكلن‌سازي اكسي (Axe) را درنظر بگيريد. با اين كه برخي از بهترين ايده‌هاي بازاريابي اين شركت از لندن سرچشمه مي‌گيرند، اما يك گروه خلاق در نيويورك پيشنهاد كرد از گروهي از خوانندگان براي تبليغ استفاده شود. تاكنون اين گروه روي وب‌سايت‌هاي اكسي، در ويديوهاي يوتوب ديده شده‌اند. مارك سيمونز- مشاور و نويسندة كتاب بازاريابي نوين- مي‌گويد: «اين گروه به‌خوبي توانست ايده‌اي مطرح كند و در انواع زيادي از رسانه‌ها از آن جواب بگيرد.»
اكسي از مرزها گذشته است، زيرا شركت سازندة آن با نام يونيلور (Unilever)، آن را براي نخستين بار در سال 1983 و در فرانسه معرفي كرد. سه سال بعد، اين محصول راه خود را به لندن باز كرد، يعني جايي كه به دلايل تجاري آن را Lynx مي‌نامند و سپس از اين كشور به آن كشور رفت.
مديران اين شركت تا سال 2002 اجازه ندادند اين محصول وارد ايالات متحده شود؛ زيرا اين كشور، بازاري پرجمعيت است و به دئودورانت‌هاي Stick عادت دارند. اكسي در ماه مارس (اسفند) بود كه وارد ژاپن شد. راسل تيلور- معاون اجرايي اكسي- مي‌گويد: «ما اكنون به‌عنوان يك نشان تجاري، كاملاً در حال جهاني شدن هستيم.»
ضمناً اين محصول در حال ديجيتالي شدن نيز هست. يونيلور براي معرفي آن در ايالات متحده، سه ويديوي آنلاين تبليغاتي ايجاد كرد. اين ويديوها آنچنان جالب بودند كه ميليون‌ها نفر از مردم آنها را به دوستان خود ايميل كردند.
بازاريابان نيز يك بازي آنلاين ساختند كه در آن افراد براي خريد اين ادكلن‌ها تبليغ مي‌كردند. اين كارهاي آنلاين شايد ناچيز به‌نظر برسند، اما به تجارت اكسي در ايالات متحده كمك كردند تا از فروش صفر در سال 2001، به بيش از 500 ميليون دلار در سال گذشته برسد.
اما تيلور ايدة بزرگي در ذهنش دارد. اكسي بايد به‌طور پيوسته مشتريان جديدي را از هر دسته از مردان جوان استخدام كند، ‌بنابراين تصميم گرفت پروژه‌اي با نام Neutron راه‌اندازي كند. پس از چند سال از برنامه‌ريزي، اين شركت در اوايل سال جاري ميلادي شاهد ثمرة آن بود و به‌تدريج راه خود را به‌سراسر جهان نيز باز مي‌كند.
قوطي جديد اكسي، سياه است و سر آن داراي خاصيت چرخشي است. رايحه‌هاي جديد هم توسط ان گاتليب طراحي شدند. او يك مشاور و طراح بسياري از ادكلن‌هاي معروف از جمله كلوين‌كلاين است. وظيفة گاتليب، طراحي رايحه‌هايي بود كه كاملاً جهاني باشند. پيش‌تر، اكسي بر اساس سلايق محلي، رايحه‌‌هايي عرضه كرده بود، اما اين رايحه‌ها گران بودند و تيلور فكر مي‌كرد كه خيلي هم لازم نيستند.
گاتليب معتقد است به‌دليل افزايش آگاهي جهاني در نتيجة استفاده از وب، افراد جوان در هر جاي جهان، از ادكلن‌ها استقبال زيادي مي‌كنند. وي هشت رايحه براي اكسي فرمول‌بندي كرده است. يك اقدام مهم، درست كردن رايحة "Top Notes" بود كه بوي آن بسيار جذاب است. او معتقد است كه اين رايحه حتي در مناطق استوايي كه محرك عرق‌ريزي هستند نيز بسيار موفق خواهد بود.
گاتليب در جلسات متعددي با بازاريابان اكسي در سرتاسر جهان، محصول جديد را امتحان كرد. گروه بازاريابان امريكايي اظهار كرد كه يكي از رايحه‌ها براي امريكايي‌ها جذابيتي ندارد. بنابراين گاتليب آن را تغيير داد. او مي‌گويد: «طراحي رايحه‌هاي بين‌المللي بسيار چالش‌برانگيز است، اما جالب هم هست.»
با اين كه مديران اكسي از مشتريان خود در بازاريابي استفاده مي‌كنند، اما ديگر شركت‌ها از آنان براي كمك در توسعة آنچه كه مي‌فروشند، بهره مي‌گيرند. گوگل از يك شبكة جهاني از دوستان كارمندان خود بهره مي‌گيرد تا در طراحي سرويس‌هاي جديد وب از آنها استفاده كند. طراحان گوگل نمونه‌هاي اولية صفحات وب را براي اين افراد مي‌فرستد تا در مورد آنها نظر دهند. ماريسا مه‌ير- مدير محصول گوگل- مي‌گويد: «ما محصولات را با كمك آنها مي‌سازيم. اين افراد كد نمي‌نويسند، اما بينش زيادي به ما مي‌دهند تا با استفاده از آن بتوانيم به محصولات شكل دهيم.»
بچه‌هاي مسئول
شركت تازه‌كار skinnyCorp واقع در شيكاگو حتي از اين هم پيش‌تر مي‌رود. يكي از كسب‌وكار‌هاي آن با نام Threadless كه با البسه سر و كار دارد، مسابقات آنلايني برگزار مي‌كند و در آنها از مردم سرتاسر جهان مي‌خواهد براي تي‌شرت‌ها طرح دهند. آنهايي كه بيشترين رأي را بياورند، توليد مي‌شوند.
اين شركت براي اين كه مشتريان را بيشتر درگير كار طراحي كند، وبلاگ‌هايي نيز روي وب‌سايت خود درنظر گرفته كه در آنها مردم مي‌توانند ايده‌هاي طراحي را مطرح كنند و از ديگران بازخورد دريافت دارند. طرح‌ها از سرتاسر جهان داده مي‌شوند و 35 درصد از فروش تي‌شرت‌ها، بين‌المللي است.
جرفري كاليميكوف- مدير ارشد نوآوري اين شركت- مي‌گويد: «ما پيشگام روشي كاملاً جديد براي انجام تجارت بوده‌ايم.» او ادامه مي‌دهد: «اين كسب‌وكار، مبتني بر جامعة كاربري است. در اين روش،‌ پژوهش و توسعه و ريسك‌هاي زيادي كاملاً حذف مي‌شود؛ زيرا ما تنها آن چيزي را مي‌سازيم كه مردم مي‌خواهند.»
در واقع، نكتة مهم در بازار جواني ديجيتالي در سراسر جهان اين است كه دست كم تاكنون، بچه‌ها مسئوليت‌هايي داشته‌اند. در بسياري از موارد، آنها ترجيح مي‌دهند به‌جاي اين كه ديگران آنها را سرگرم كنند، خودشان كار را به‌دست بگيرند: ويديوهاي روي يوتوب شاهد اين مدعا است. اين امر براي بازاريابي و توليد محصولات، نتايج پرباري به‌همراه دارد. ويكي لين- رئيس شركت Satellite Event Enterprise كه رويدادهاي آنلاين را نمايش مي‌دهد- مي‌گويد: «اين روند، تجارت و فرهنگ را دستخوش تحول خواهد كرد.» او ادامه مي‌دهد: «سيستم سلسله‌مراتبي قديمي در حال زوال است. اكنون قدرت مردم مطرح است.»
ايده‌ها از سرتاسر جهان مطرح مي‌شوند. جان پويسون- مديرعامل شركت تايني پيكچرز، يك سرويس بلادرنگ براي به‌اشتراك‌گذاري عكس و ويديو روي وب- هنگامي كه در سال 2004، در توكيو سرپرست يك گروه طراحي در سوني بود، تصميم گرفت اين شركت را تأسيس كند. او براي نخستين بار در فرهنگي وارد شد كه در آن، وسايل موبايل بسيار معمول بودند و بچه‌ها به‌جاي پي‌سي، براي هر كاري از آنها استفاده مي‌كردند؛ از پيام‌رساني فوري گرفته تا وبگردي.
پويسون مي‌ديد كه موبايل پلتفرم عمدة بعدي در عرصة سرگرمي خواهد بود، يعني روندي كه در توكيو آغاز شده بود و مي‌توانست جهان را زير و رو كند. او همچنين عقيده داشت كه بچه‌ها خودشان هم مي‌توانند سرگرمي‌هاي زيادي درست كنند. پويسون در عرض يك ماه خود را به سان‌فرانسيسكو رساند و شركتي را طرح‌ريزي كرد كه به جوانان اجازه مي‌داد زماني كه با تلفن صحبت مي‌كنند، عكس‌ها و ويديوهاي خود را به اشتراك بگذارند.
دان بوردت- مدير توسعة اكسي در آسياي شمال شرقي- مي‌گويد: «راهبرد ما اين است كه بهترين تبليغات جهاني را برگزينيم و آنها را به‌طور محلي تطبيق دهيم.» اين راهبرد جواب داد. در ظرف شش هفته پس از عرضه، اكسي 12 درصد از سهم بازار را تصاحب كرد.
يكي از موقعيت‌هاي دشوار در بازاريابي جهاني براي جوانان اين است كه مانند روزهاي پيش از ديجيتالي شدن، نمي‌توانيد روي پيام خود كنترل داشته باشيد. همين كه يك ويديوي معروف يا يك بازي آنلاين به فضاي ديجيتالي پست مي‌شود، توسط هر كسي در جهان ممكن است ديده شود. ديويد روبين- مدير توسعة اكسي در امريكاي شمالي- مي‌گويد: «ايدة شما تنها در يك جاي خاص اجرا نمي‌شود؛ تنها اجرا مي‌شود و ناگهان همه‌جا را فرامي‌گيرد. هيچ مرزي وجود ندارد. يك ويديوي تبليغاتي را درنظر بگيريد؛ شما نمي‌توانيد كنترل كنيد كه چه كسي آن را ببيند.»
شگفتي ديگر اين است كه شركت‌ها به‌تازگي كارمندان بين‌المللي استخدام مي‌كنند. سازمان‌ها مي‌توانند كارمندان خود را با شبكه‌هاي اجتماعي تقويت كنند تا در مواقع لزوم، از مهارت‌هاي آنها استفاده كنند. براي مثال، نينگ (Ning)، يك شركت تازه‌كار در سيليكون‌ولي كه 27 كارمند آن از 10 مليت متفاوت هستند، براي يافتن بهترين افراد واجد شرايط، از وبلاگ و ديگر وسايل آنلاين بهره مي‌گيرد.
اين شركت براي مصرف‌كنندگان ابزارهاي نرم‌افزاري فراهم مي‌كند تا آنها بتوانند سايت‌هاي شبكة اجتماعي پديد بياورند. از طريق همين نرم‌افزار هم بود كه نينگ توانست يكي از كارمندان خود با نام فابريسيو زواردي را در سائو پائولو واقع در برزيل پيدا و استخدام كند. او از ابزارهاي نينگ براي ساختن يك سايت شبكة اجتماعي براي افراد علاقه‌مند به موسيقي استفاده مي‌كرد.
در ماه مه (ارديبهشت) 2006 بود كه مهندسان نينگ به كاري كه او انجام مي‌داد علاقه‌مند شدند و از او خواستند در يك بحث آنلاين شركت كند. زواردي از اين كه مارك اندريسن- يكي از مؤسسان نيگ- در ايميلي از او خواسته بود تا با آنها همكاري كند، شگفت‌زده شده بود.
مسئله بسيار ساده است؛ اين برزيلي نشانة خاصي از يك شهروند جهاني‌شده ندارد؛ او يك مصرف‌كنندة‌ عمدة محصولات نيست، تمام تي‌شرت‌هاي او مشكي هستند، او اتومبيل ندارد... او از اسپري اكسي هم استفاده نمي‌كند. زواردي مي‌گويد: «من فكر مي‌كنم در برخي از طرح‌هاي بازاريابي سليقه وجود ندارد.» برعكس امروز، طرح‌هاي بازاريابي پيشين اكسي هم نمونه‌اي از اين طرح‌ها بودند.
 يکشنبه 5 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: الف]
[مشاهده در: www.alef.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 545]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن